Gjest Mor til 3 Skrevet 10. desember 2004 #21 Skrevet 10. desember 2004 Det er så enkelt å si hva andre skal gjøre med sine barn. Kjenner jeg blir ganske forbanna (men før jeg fikk barn selv hadde jeg sterke meninger om hvordan det skulle gjøres!!!!!). Har selv 3 barn. Jenta på 5 er et mareritt om morgenen og det har hendt at jeg til slutt har kokt fullstendig over når jeg prøver å få klærne på henne. Til slutt har jeg tatt klærne i en pose, ungen i pysjamas under armen og båret henne ut i bilen. Så har hun selv fått bestemme om hun ville gå inn i barnehagen med nattklærne på eller ikke. Heldigvis har hun hatt vett til å syns det har vært flaut å gå inn i barnehagen med nattklærne, så hun har skiftet i bilen utenfor barnehagen. De andre ungene har det ikke vært noe problem med. Må bare tilføye at jenta på 5 er fullstendig normal, av og til faktisk en liten engel. Men hun er en bestemt dame som av og til vil bestemme litt for mye.
Gjest Mor til 3 Skrevet 10. desember 2004 #22 Skrevet 10. desember 2004 Det er så enkelt å si hva andre skal gjøre med sine barn. Kjenner jeg blir ganske forbanna (men før jeg fikk barn selv hadde jeg sterke meninger om hvordan det skulle gjøres!!!!!). Har selv 3 barn. Jenta på 5 er et mareritt om morgenen og det har hendt at jeg til slutt har kokt fullstendig over når jeg prøver å få klærne på henne. Til slutt har jeg tatt klærne i en pose, ungen i pysjamas under armen og båret henne ut i bilen. Så har hun selv fått bestemme om hun ville gå inn i barnehagen med nattklærne på eller ikke. Heldigvis har hun hatt vett til å syns det har vært flaut å gå inn i barnehagen med nattklærne, så hun har skiftet i bilen utenfor barnehagen. De andre ungene har det ikke vært noe problem med. Må bare tilføye at jenta på 5 er fullstendig normal, av og til faktisk en liten engel. Men hun er en bestemt dame som av og til vil bestemme litt for mye.
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #23 Skrevet 10. desember 2004 Det er så enkelt å si hva andre skal gjøre med sine barn. Kjenner jeg blir ganske forbanna (men før jeg fikk barn selv hadde jeg sterke meninger om hvordan det skulle gjøres!!!!!).Ja, det er faktisk meget enkelt. For når man har barn så har man et ansvar for å sørge for at disse får det nødvendige stellet sitt, og ikke overlate det til andre. At barnet har viljestyrke er jo noe alle forstår, men det har jammen meg en voksen person også. Og hva oppnår man egentlig ved å la barnet få bestemme i en slik situasjon? Er det riktig å la et lite barn avjøre om hun/han trenger tørr bleie og mer klær enn pyjamasen? Tror ikke det nei. Greit at du betaler en tjeneste for at barnehagen skal passe på ditt barn, men det å skifte nattbleier og kle om ungen fra pysj til vanlige klær er ikke en del av denne tjenesten. Kommer for sent på jobben hevder noen, javel, så får man ta konsekvensen av det da, og forklare sjefen hvorfor man er for sen. Neida, i stedenfor dytter man oppgaver over på andre slik at man slipper problemer selv. Det er jo realt.
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #24 Skrevet 10. desember 2004 Orker? Det er ikke snakk om å orke dette. Så lenge man har fått et barn så er det også ditt ansvar å sørge for at barnet er vasket og påkledd når det kommer til barnehagen! Mener du at det er greit å levere barnet uten å engang ha skiftet bleien også? Har ikke barn, så slipper å bekymre meg
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #25 Skrevet 10. desember 2004 Det er så enkelt å si hva andre skal gjøre med sine barn. Kjenner jeg blir ganske forbanna (men før jeg fikk barn selv hadde jeg sterke meninger om hvordan det skulle gjøres!!!!!). Har selv 3 barn. Jenta på 5 er et mareritt om morgenen og det har hendt at jeg til slutt har kokt fullstendig over når jeg prøver å få klærne på henne. Til slutt har jeg tatt klærne i en pose' date=' ungen i pysjamas under armen og båret henne ut i bilen. Så har hun selv fått bestemme om hun ville gå inn i barnehagen med nattklærne på eller ikke. Heldigvis har hun hatt vett til å syns det har vært flaut å gå inn i barnehagen med nattklærne, så hun har skiftet i bilen utenfor barnehagen. De andre ungene har det ikke vært noe problem med. Må bare tilføye at jenta på 5 er fullstendig normal, av og til faktisk en liten engel. Men hun er en bestemt dame som av og til vil bestemme litt for mye.[/quote'] Ja, vet du hva, jeg hadde også sterke oppfatninger om hvordan det skulle gjøres...og nå som jeg har barn leverer jeg faktisk barna i barnehagen ferdig stelt og skiftet..uten pysj! Det går an.
Væren Skrevet 10. desember 2004 #26 Skrevet 10. desember 2004 Det er så enkelt å si hva andre skal gjøre med sine barn. Kjenner jeg blir ganske forbanna (men før jeg fikk barn selv hadde jeg sterke meninger om hvordan det skulle gjøres!!!!!). Greit at du blir forbanna, men det er faktisk ikke "min" jobb å ta morgenstellet verken på dine eller andres unger! Vet du; det er egentlig barnehageansatte som virkelig burde ha grunn til å bli forbanna her; ikke du! Men tålmodige som vi er, forklarer vi i stedet for å bli forbanna! Det å levere en ustelt unge i barnehagen blir som å forlange at postfunksjonæren skal putte brevet i konvolutten, skrive på adresse og avsender og sette på frimerke - for du "fikk bare ikke tid til det, sorry..." Jeg har 21 unger på avdelingen hver dag - og hva mener du; er det akseptabelt at jeg skulle skifte på la oss si 8-9 av disse hver morgen bare fordi foreldrene ikke er i stand til å sette grenser for ungene sine? Jobben vår består faktisk ikke i å skifte nattbleier og ta på barna klær - det er faktisk foreldrenes oppgave - og privilegium! Da blir det opp til foreldrene å finne måter som fungerer i familien; hvordan kan vi greie å innrette hverdagene våre på en slik måte at ting fungerer bedre? Hjemme hos oss har vi i alle de 16 årene vi har vært foreldre fortløpende måttet justere oss og prøve og feile - med det mål for øyet å finne bedre løsninger på våre konflikter og daglige problemer. Leggetider og bedre tid om morgenen kan være et stikkord her. Og mange barn er avhengig av faste rutiner også om morgenen når de er trøtte og grinete. Et godt og varmt bad, litt ekstra god tid og en bok å lese i mens man sitter på potten, f.eks. Ikke bare å bli revet ut av sengen og rett inn i en kald bil... Ærlig talt: Barna må gjerne få ha medbestemmelse på ting de er i stand til å ta medbestemmelse på. La oss ta et eksempel for å illustrere hva som etter mitt syn er voksne/foreldre sin oppgave å bestemme - og hva vi trygt kan overlate til ungene å velge: Er det kaldt ute, får ikke ungene mine bestemme OM de vil ha på stillongs eller ikke! Med 10 minusgrader er det en selvfølge at stillongsen SKAL på, uansett! Men barnet må gjerne få bestemme om det vil ha den blå eller den røde!
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #27 Skrevet 10. desember 2004 Har ikke barn, så slipper å bekymre meg Så på grunnlag av at du ikke har barn så føler du at du kan uttale deg på vegne av foreldre? Vitner ihverftall om at du ikke kommer til å orke mye skriking....
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #28 Skrevet 11. desember 2004 Jeg kunne faktisk funnet på å la barnet gå i pysj til barnehagen, men ikke uten at jeg har luftet det for barnehagepersonalet først. Jeg ville heller aldri gjort det med min sønn på 1 1/2 år. Han ville ikke skjønt at det var flaut..... Men storebror kunne skjønt at det var flaut og dersom vi i lang til har brukt mye tid til å krangle om klær om morgene kunne jeg gjort det..... Men som sagt spurt i barnehagen om det var greit først. Jeg hadde også beregnet litt ekstra leveringstid sånn at jeg kunne kledd på ham før jeg gikk! Men, det ville ikke vært en permanent løsning... Jeg er enig i at problemet først og fremst skal løses hjemme. Det er bare det at noen ganger går det ikke. Når det gjelder leker, smokker osv er jeg kjempestreng. Er det ikke ha med dag så skal ikke leker være med i barnehagen. Kommer sønnen min hjem og forteller at det og det er lov og at de andre har med seg tar jeg faktisk kontakt med personalet før jeg eventult tillater det. Minstemann og smokken er en annen greie. Vi bruker å nappe den hjemme, men noen morgener er han grinete og det er bedre at smokken er i munnen til vi er i barnehagen. Pleier da å ta den før han får gå og leke, men det har hendt at han har hatt den litt og så har personalet tatt den når han har kommet igang med skoledagen. Det jeg vil fram til er at det finnes ikke fasitløsninger, men at en god dialog med de ansatte i barnehagen er viktig. På den måten kan barnet vårt få det best mulig. Beskjeder går begge veier!
Gjest Xavia Skrevet 12. desember 2004 #29 Skrevet 12. desember 2004 Hos oss ville det ALDRI bli godtatt at barnet fikk styre, og bestemme at det ikke ville ha på seg klær, når vi skulle ut.
Lisemor Skrevet 13. desember 2004 #30 Skrevet 13. desember 2004 Jeg har ALDRI latt mitt barn få trasse seg til noe som helst. Og ja- jeg har til tider hatt lyst til å gi opp alt som heter oppdragelse og vert super frustrert, men har ALDRI latt mitt barn få viljen gjennom trass.. Det tar litt tid- men trassen går over (og så kommer en ny) Stakkars foeldre som ikke klarer å takle en 3 åring........
Gjest en annen mor til tre Skrevet 13. desember 2004 #31 Skrevet 13. desember 2004 Fy flate for en holdning enkelte av dere har til andre foreldre enn dere selv som tydeligvis er superforeldre. Jeg håper for deres egen skyld at dere aldri møter dere selv i døra. Og den holdningen noen av de barnehageansatte som uttaler seg her har til foreldre har jeg heldigvis aldri opplevd maken til. Nei, mine barn har aldri blitt levert i pysjen i barnehagen, ikke har de hatt smokk der heller. Men jeg kan godt forstå de som en eller annen gang har måttet benytte disse metodene.
Gjest EvaL Skrevet 13. desember 2004 #32 Skrevet 13. desember 2004 Og den holdningen noen av de barnehageansatte som uttaler seg her har til foreldre har jeg heldigvis aldri opplevd maken til. På hvilken måte mener du at de barnehageansatte uttaler seg på som provoserer? Mener du virkelig at de barnehageansatte skal utføre arbeidsoppgaver som ikke inngår i det tjenestetilbudet som de tilbyr? Hvorfor skal de måtte tåle å utføre ekstra arbeidsoppgaver som foreldrene ikke klarer selv? Om man må reise i barnehagen med ungen i våt nattbleie og pyjamas fordi ungen slår seg vrang, bør ikke foreldrene selv da stelle ungen i barnehagen å gi dem tørr bleie og klær på selv før de reiser der i fra? Unnskyldningen skal vistnok være at man da ikke rekker jobben, dette stemmer sikkert, men det er jo konsekvensen av at man ikke har klart å skifte på ungen sin det vel? Å forlange at andre skal forstå, og få merarbeid på grunn av dette syns jeg er å være rimelig storforlangende overfor de ansatte i barnehagen. For de er ikke ens personlige tjenere eller praktikanter som skal finne seg i å gjøre andre personers jobb.
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #33 Skrevet 13. desember 2004 Fy flate for en holdning enkelte av dere har til andre foreldre enn dere selv som tydeligvis er superforeldre. Jeg håper for deres egen skyld at dere aldri møter dere selv i døra. Og den holdningen noen av de barnehageansatte som uttaler seg her har til foreldre har jeg heldigvis aldri opplevd maken til. Nei, mine barn har aldri blitt levert i pysjen i barnehagen, ikke har de hatt smokk der heller. Men jeg kan godt forstå de som en eller annen gang har måttet benytte disse metodene. Vi er ikke superforledre, men vi ønsker å levere barna ferdig påkledd! Det er egentlig ikke så rart!
Lisemor Skrevet 13. desember 2004 #34 Skrevet 13. desember 2004 Fy flate for en holdning enkelte av dere har til andre foreldre enn dere selv som tydeligvis er superforeldre. Jeg håper for deres egen skyld at dere aldri møter dere selv i døra. Og den holdningen noen av de barnehageansatte som uttaler seg her har til foreldre har jeg heldigvis aldri opplevd maken til. Nei, mine barn har aldri blitt levert i pysjen i barnehagen, ikke har de hatt smokk der heller. Men jeg kan godt forstå de som en eller annen gang har måttet benytte disse metodene. De som lar et barnehage barn trasse seg til å gå i pysjen i barnehagen har et stort problem. Så det å "benytte seg av den metoden" er ikke særligt lurt. Tenk å ikke klare å bestemme over et barnehage barn. Hva når barnet blir 8 år?-12 år? 16 år? Stakkars barn som har viljesvake foreldre som ikke engang klarer å ta seg av en 3-4 åring.
Gjest Amona Skrevet 13. desember 2004 #35 Skrevet 13. desember 2004 Fy flate for en holdning enkelte av dere har til andre foreldre enn dere selv som tydeligvis er superforeldre. Jeg håper for deres egen skyld at dere aldri møter dere selv i døra. Og den holdningen noen av de barnehageansatte som uttaler seg her har til foreldre har jeg heldigvis aldri opplevd maken til. Nei, mine barn har aldri blitt levert i pysjen i barnehagen, ikke har de hatt smokk der heller. Men jeg kan godt forstå de som en eller annen gang har måttet benytte disse metodene.Med en slik holdning skjønner jeg egentlig ikke hvorfor man i det hele tatt gidder å ta seg bryet med å styre med ungen om morningen. Det greieste ville vel bare ha vært å ringe barnehagen og si at barnet ikke vil stå opp i dag, så jeg la henne/han til å sove igjen. Der kan vel komme hit å hente barnet, vente til hun/han våkner og ta det med i barnehagen? Såpass må vi vel kunne forlage av en barnehageansatt? Håpløst hvor liten respekt enkelte har for andre personer, så fort de får litt problemer selv, ja så må jo andre forstå dette, og med glede hjelpe til liksom. Frekt er det.
Gjest Xavia Skrevet 13. desember 2004 #36 Skrevet 13. desember 2004 Stakkars foeldre som ikke klarer å takle en 3 åring........
Gjest Mor til 3 Skrevet 14. desember 2004 #37 Skrevet 14. desember 2004 Etter å ha lest disse innleggene forstår jeg nå hvilken fantastisk barnehage ungene mine går i. Jeg møter forståelse for at hver morgen ikke alltid går etter fasiten, forståelse for at en av ungene mine kan være et troll, forståelse for at jeg ikke bestandig klarer å holde fasaden og være perfekt mor. Takk til personalet i en fantastisk barnehage. Kjære medsøstre, hvorfor skal dere være så dømmende? Ting som enkelte tar som en selvfølge kan være et slit for andre.
Gjest mutter'n Skrevet 14. desember 2004 #38 Skrevet 14. desember 2004 Jeg lurer på (til trådstarter) hvor mange barn det er snakk om, eller hvor mange foreldre det er snakk om som leverer barn i pysjen i din barnehage. For moro skyld har jeg nå spurt styreren i den barnehagen den yngste gikk i, og styreren i den barnehagen hvor mellomste gikk i, + spurt et par naboer som jobber i to barnehager..... om hvor ofte har foreldre kommet med barn levert i pysjen til deres barnehage i løpet av siste 3-årsperiode? Og de har svart at det kan de faktisk ikke huske om har skjedd noen gang. Så det virker som om størsteparten av foreldrene klarer å ordne ungene før de drar hjemmefra, og at det er unntakene som ikke klarer det. Så derfor lurer jeg på om det er spesielt mange foreldre i din barnehage som leverer barnet i pysjen, er din barnehage i særstilling eller er denne diskusjonen den berømte fjæren som ble til et helt hønsehus? Hvis det er kun en forelder som til stadighet skiller seg ut så må det jo gå an å ta det opp, man kan jo si at dessverre har vi ikke anledning til å stelle barnet før senvakten kommer i titiden (eks.) men hvis mor/far ønsker at barnet skal stelles nå så kan h*n bruke badet her før h*n drar videre til jobben. Et par sånne tenker jeg gjør susen, ingen liker at ungen sin går i pysjen i flere timer. Det må gå an å sette foten ned på en ordentlig måte. Eller er det slik at oppi fjeset til forelderen er alt ok, men så snart vedkommende er ute av døren så himles det med øynene og snakket går om den forferdelige forelderen? Da er det bedre å klare rutiner med en gang, med klare tilbakemeldinger. Ellers stiller jeg meg bak siste innlegg til Mor til 3. Og jeg ser også at jeg har vært kjempeheldig med mine barnehager og personalet der. Selv om de ikke har fått levert barn i pysjen før så hadde de nok taklet det også på en god måte.
Gjest Xavia Skrevet 14. desember 2004 #39 Skrevet 14. desember 2004 Etter å ha lest disse innleggene forstår jeg nå hvilken fantastisk barnehage ungene mine går i. Jeg møter forståelse for at hver morgen ikke alltid går etter fasiten, Fasit? Jeg har i alle fall aldri følt at det finnes noen fasiter for hvordan en morgen bør gå...?? forståelse for at en av ungene mine kan være et troll, Ja, hvilke unger er ikke det inni mellom? forståelse for at jeg ikke bestandig klarer å holde fasaden og være perfekt mor. Det er vel ikke snakk om å holde fasaden, og være så perfekt fordi om noen mener at barn ikke skal få bestemme at "I dag vil jeg ikke kle meg!"?? Kjære medsøstre, hvorfor skal dere være så dømmende? Ting som enkelte tar som en selvfølge kan være et slit for andre. Nå har ikke jeg finlest alle svarene i denne tråden, men: Når jeg sier at det aldri ville bli godtatt hos oss at barnet skulle få bestemme om det ville kle på seg eller ikke, så betyr ikke det at det ikke er et slit. Klart det er slitsomt å alltid sette grenser, følge dem opp, være en god oppdrager og omsorgsperson...det er det nok ingen som betviler. Noen tåler vel mindre slit enn andre da...kanskje det er der det ligger?
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #40 Skrevet 14. desember 2004 Etter å ha lest disse innleggene forstår jeg nå hvilken fantastisk barnehage ungene mine går i. Jeg møter forståelse for at hver morgen ikke alltid går etter fasiten, forståelse for at en av ungene mine kan være et troll, forståelse for at jeg ikke bestandig klarer å holde fasaden og være perfekt mor. Takk til personalet i en fantastisk barnehage. Kjære medsøstre, hvorfor skal dere være så dømmende? Ting som enkelte tar som en selvfølge kan være et slit for andre. Vet du, personalet i barnehagen sønnen vår går i er fantastiske! Det betyr derimot ikke at jeg utnytter dette og ikke orker å kle på ungen min! Å få vår 2-år gamle sønn klar til å gå i barnehagen er et ufattelig slit! Jeg er helt gjennomsvett til tider, og det har hendt at jeg kommer for sent på jobb. Dette gjør jeg fordi jeg mener at det er min jobb som forelder å kle på barnet mitt om morgenen, og fordi jeg ikke syns et så lite barn skal få bestemme om det skal kle på seg. Om du syns det er greit å ikke kle på barnet om morgenen, og barnehagen syns det er ok så er det vel bare å gjøre det?? Jeg dømmer ikke deg for det, men det er ikke riktig for meg å gjøre det på den måten!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå