Gå til innhold

pysj i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Min søster, som jobber i barnehag, fortalte meg i går at foreldre ofte bringer barna i barnehagen i bare pysj. De sier" vet du, X nektet å kle på seg i morgest, fikk det ikke til, så vi mååtte dra uten klær"....I alle verden, barnet er 15 kg, foreldre er 60kg, hvem er egentlig sterkest...Bør ikke barnet bare lære seg at det finnes regler, dette er ikke noe man diskuterer, skal man ut, kler man på seg....?

Videoannonse
Annonse
Gjest ammanda
Skrevet

Du, når det gjelder vekt så er ikke det det sterkeste argumentet du kan bruke overfor barnet ditt akkurat.

Å få et barn opp om morgenen, i klærne og få de med ut kan til tider være en ganske så frustrerende affære de fleste foreldre eller jeg vil gå så langt som å si at alle foreldre vil oppleve til tider. Både de foreldrene som må levere tidlig og de som ikke leverer tidlig.

Men det er det ingen som skjønner før de sitter i samme situasjon selv. Jeg gikk iallfall inn i foreldrerollen med de beste intensjoner og visste iallfall at jeg ikke skulle gjøre som de andre tullingene som ikke hadde styr på ungene sine.

Vel, de bastante uttalelsene fikk jeg jaggu bite i meg utallige ganger mens jeg prøvde og fortsatt prøver å oppdra mine små englebarn.

Gjest Anonymous
Skrevet

Snakker selvfølgelig ikke om på noen måte om å skade barna sine. Men mener nå at de fleste foreldre burde greie å kle på ungene sine, uten på noen måte å skade de alikevel jeg da. Så får de skrike litt da, men nå er det nå engang slik at skal man ut, spesiellt nå på vinteren, så må man faktisk kle seg. man bruker altfor lang tid på å forhandle med barna sine om morgenen, mem her er det grenser på de kan finne seg i. Alt i hverdagen skal ikke kunne forhandles om, det fører bare til utrygge barn. barna blir da likevel sett og hørt.

Gjest ammanda..
Skrevet

Jeg har heller ikke snakket om å skade barna for å få de i klærne på morran. Nå har jeg alltid klart å få dem i tøyet selv om det har kostet svette fra meg. At noen av og til leverer ungen i barnehagen i pysj ser jeg ikke noe problem i, barnehagen min har til og med sagt til enkelte foreldre som klager at de får levere ungen i pysjen. For når du har gjort det en gang eller to så synes ungen det er litt flaut.........

Jeg tror de fleste foreldre klarer morgenstellet og leveringen bra, men det er vel noen unntak innimellom.

Men som alltid er det lettere å se de feilene som de andre gjør enn de feil man gjør selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har stadig problemer med å få på min sønn klær, men da blir det ingen barnehage, og da er det greit, kler på seg i protest. Slik har det ikke altid vært, mått av og til " tvinge på" ham klær, men nå er det nå engang slik at jeg vil komme tidsnok på jobb, og da må han bare finne seg i det.

Min sønn ville ikke blitt flau overhodet av å gå i pysj i barnehagen, men nå går ha ennå i småbarnsavdelinga, og klær er vel ikke spes viktig for de.

jeg forstår godt at personell reagerer. Som hun sa, de blir levert rett til frokost i pysj og ustellt, dette er også småbarnsavd. Da sitter de midt i frokosten, og i stedet for å hjelpe de å dele brødskiver, fylle melk og holde ro, må personalet ta morgenstellet på isse barna.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er ikke dette bare å fraskrive seg ansvaret og dytte problemet videre på de barnehageansatte?

På ett eller annet tidspunkt må jo noen(?) ta seg tid til å skiftet fra pysj til vanlige klær.

Har selv barn og vet at dette er en utfordring tidlig om morgenen. Men det er litt for enkelt å si at barnet "ikke ville i dag". Alle må jo kle på seg før de går ut.

Gjest Virdzilla
Skrevet

Syns det er direkte frekt jeg å levere ungen i barnehagen uten å skiftet på de først. Ja, man leverer altså barnet i barnehagen og overlater til de ansatte å skifte våte/møkkete nattbleier så de må i gang og skifte til tørr bleie på barnet, og kle de om. Nei vet du hva, det syns jeg er frekt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Syns det er direkte frekt jeg å levere ungen i barnehagen uten å skiftet på de først. Ja' date=' man leverer altså barnet i barnehagen og overlater til de ansatte å skifte våte/møkkete nattbleier så de må i gang og skifte til tørr bleie på barnet, og kle de om. Nei vet du hva, det syns jeg er frekt.[/quote']

Ja, vet du hva, det syns jeg også!

:roll:

Gjest Madam Felle
Skrevet
Syns det er direkte frekt jeg å levere ungen i barnehagen uten å skiftet på de først. Ja' date=' man leverer altså barnet i barnehagen og overlater til de ansatte å skifte våte/møkkete nattbleier så de må i gang og skifte til tørr bleie på barnet, og kle de om. Nei vet du hva, det syns jeg er frekt.[/quote']

er faktisk helt enig, for klarer man ikke å komme seg opp tidlig nok, for å få på ungen klærne, så får en holde seg hjemme.

Kunne aldri falle meg inn å la barnehagepersonalet, ta over mitt ansvar som foreldre. Har man fått barn, så må man ta alt som følger med, og det inkluderer å få på barna klærne før de går i barnhagen.

Om en så må stå opp flere timer før, så hadde det aldri falt meg inn, å ikke få på barna klærne.

Skrevet

I alle mine år som barnehageansatt har jeg bare opplevd en eneste gang at en unge kom i pysj. Og det var fordi ungen hadde fått ny Ols Brumm pysj som hun var så stolt av og ville vise frem :)

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, men har sjelden opplevd dette. Bare ved ett tilfelle som jeg kan huske, og da sa jeg fra på en høflig måte at det var kjekkere for barnet selv å være kledd når han kom i barnehagen.

Jeg reagerer negativt på at sånt skjer, uten at jeg kan sette fingeren på hvorfor. Det handler vel litt om det at man skal vaske og stelle barna sine før dagen begynner og ikke levere dem med våt nattbleie, slik det skjedde i tilfellet jeg refererer til. Det tar seg bare ikke ut!

Selv har jeg oppdratt tre gutter, men har aldri kommet på å levere dem i barnehagen i pysjen! Det har liksom aldri vært et alternativ.

Gjest Virdzilla
Skrevet
I alle mine år som barnehageansatt har jeg bare opplevd en eneste gang at en unge kom i pysj. Og det var fordi ungen hadde fått ny Ols Brumm pysj som hun var så stolt av og ville vise frem :)

Hehe. søtt :-) men da tipper jeg ungen i det minste hadde fått tørr bleie før de kom i barnehagen?

Skrevet

Hehe. søtt :-) men da tipper jeg ungen i det minste hadde fått tørr bleie før de kom i barnehagen?

Jepp. Og mor og barn tok tannpussen ved vasken på badet, og byttet klær før mor gikk også :)

Gjest Virdzilla
Skrevet

Godt å høre at hun ikke overlot jobben til de ansatte :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke alle foreldre orker å starte dagen med krangel og skriking. Men de burde ha med andre klær til barnehagen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Ikke alle foreldre orker å starte dagen med krangel og skriking. Men de burde ha med andre klær til barnehagen.

Orker? Det er ikke snakk om å orke dette. Så lenge man har fått et barn så er det også ditt ansvar å sørge for at barnet er vasket og påkledd når det kommer til barnehagen! Mener du at det er greit å levere barnet uten å engang ha skiftet bleien også?

Skrevet

Jeg har en gang levert min minste til dagmamma i pysj. Etter uker med drag-kamp om morgenen ble det fullstenidig nekt på alt som lignet påkledning og tårer som sprutet. Jeg var på god vei til å komme forsent på jobb (igjen...) og hadde ikke mulighet til å la jenta være hjemme. For det var akkuret det hun ønsket å oppnå og jeg hadde i min dumhet gitt meg på det før .(Hun fikk være til mormor en gang.) Så vinterdress ble dratt utenpå pysjen, ungen på tvers over sykkelen og avsted bar det. jeg syntes dette var flaut, men ikke i nærheten av hva jenta syntes det var. Det var aldri mer krangling om klær om morgenen.

Kle på ungene med makt har jeg ikke gjort, for meg blir dette å utnytte min styrke og størrelse ovenfor et barn, og det er jo litt feige lag?

Men om dette er noe ansatte i barnehage opplever ofte med samme barn,kan jeg skjønne at de reagerere. Jeg blir fortsatt smårød i kinnene når jeg tenker på mitt nederlag i kleskrangelen. Nødløsing en gang, men aldri mer......

(har vært inne og fikset div skrivefeil, det får da være måte på å blingse....)

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, så da overlater man kranglingen til barnehagepersonalet... :roll:

Skrevet

Nei, så da overlater man kranglingen til barnehagepersonalet... :roll:

DET skal jeg love deg at det er mange som gjør, om enn ikke akkurat når det gjelder klær om morgenen. Men vi hører stadig "han bare måtte ha smokken til vi kom i barnehagen, kan ikke dere ta den når jeg har gått?" og "Line har fått ny dukke, jeg vet at det ikke er ha-med-dag men hun nektet å gi seg..... *nervøs latter* kan dere ikke bare ta den fra henne etterpå...?"

-også videre i samme idiotiske gata. Forferdelig irriterende, og ikke minst legger man opp til at barnets barnehagehverdag starter med å "krangle" med de voksne barnet skal være sammen med hele dagen.

Skrevet
Det handler vel litt om det at man skal vaske og stelle barna sine før dagen begynner og ikke levere dem med våt nattbleie, slik det skjedde i tilfellet jeg refererer til. Det tar seg bare ikke ut!

Selv har jeg oppdratt tre gutter, men har aldri kommet på å levere dem i barnehagen i pysjen! Det har liksom aldri vært et alternativ.

Nei vet du hva, dette syns jeg er ansvarsfraskrivelse fra foreldrene. Enten får de stå opp før ellers så får de pent holde seg hjemme til de har klart å stelle barnet sitt. Man leverer ikke fra seg barnet med klissvåt nattbleie og uten normale klær med unnskyldning om at man ikke vil rekke jobben. Som om den liksom er viktigere enn jobben de ansatte har i barnehagen, der man må endre planene/oppgavene de holder på med, for å ta seg ev morgenstell og skifte bleier som er foreldrenes ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...