Gå til innhold

Liten båt til fiske og hente noen få teiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har arvet en hytte ved sjøen med en båtplass. Har lyst på en liten båt jeg har dra ut på sjøen med og fiske litt og ha noen teiner ute. Hva slags båt trenger jeg da? Skal ikke langt ut på sjøen.

Anonymkode: fa5b6...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se på f.eks Rana plast og Askeladden sine båter, gjerne det de kalte speilbåt før i tiden. Man trenger ikke så mye mer for å fiske litt. Om du er født etter 1980 burde du ta båtførerprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎02‎.‎2017 den 5.14, Severus skrev:

Se på f.eks Rana plast og Askeladden sine båter, gjerne det de kalte speilbåt før i tiden. Man trenger ikke så mye mer for å fiske litt. Om du er født etter 1980 burde du ta båtførerprøven.

Takk for tips, skal sjekke ut!

Båtførerprøven er tatt, trenger bare båt og fiskestang nå! :D

Anonymkode: fa5b6...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er noen saker du må ta stilling til før du ser etter båt.

Hvor mange personer (vekt) skal med. Hvor mange teiner. Hastighet, planende eller ikke. Påhengsmotor, firetakter eller totakter. Styring, konsoll/rattstyring (skjærgårdsjeep) eller håndtak på motor. Budsjett?

Vær klar over at det er ubehagelig å dra opp teiner i en båt med liten bæring på sidene. Tenk også på hvordan båten skal lenses ved kraftige regnskyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Finn.no?
Oppblåsbare/Jolle
Vil fungere perfekt for hva du skal bruke den til. Jeg har brukt dette flere ganger for å fiske. Du kan kjøre det uten en båt lisens hvis båten ikke er lengre enn 8 meter eller har en motor med mer enn 25 hk. Motor er omtrent 1000 kroner per 1 hk. Så du kan finne noen gode tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mons skrev:

TS, det er noen saker du må ta stilling til før du ser etter båt.

Hvor mange personer (vekt) skal med. Hvor mange teiner. Hastighet, planende eller ikke. Påhengsmotor, firetakter eller totakter. Styring, konsoll/rattstyring (skjærgårdsjeep) eller håndtak på motor. Budsjett?

Vær klar over at det er ubehagelig å dra opp teiner i en båt med liten bæring på sidene. Tenk også på hvordan båten skal lenses ved kraftige regnskyll.

JA, alt dette har jeg ikke tenkt på...

Maks 3 personer, 2-3 teiner (ikke samtidig som alle personene). Hastighet og videre har jeg ikke tenkt på. Har bare lyst å fiske litt jeg :P Budsjett ja, hadde håpet på under 50 000, og jeg er ikke kravstor.

 

Anonymkode: fa5b6...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

JA, alt dette har jeg ikke tenkt på...

Maks 3 personer, 2-3 teiner (ikke samtidig som alle personene). Hastighet og videre har jeg ikke tenkt på. Har bare lyst å fiske litt jeg :P Budsjett ja, hadde håpet på under 50 000, og jeg er ikke kravstor.

 

Anonymkode: fa5b6...c28

Da bør du tenke litt mer. Søk på "landstedsbåt" eller "liten skjærgårdsjeep", så finner du sikkert noen artikler på nettet. I utgangspunktet får du en grei bruktbåt til den summen. En planende båt på mellom 13-15 fot og en 9,9/15HK motor. Plastbåter (glassfiber) er det vanligste, men båter i mykplast og aluminium finnes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...