Gå til innhold

Hjelp meg å kjøpe bil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, amativeReflection skrev:

Enhver lastebilssjåfør med respekt for seg selv kan sette fartssperren ut av spill.

Og kjøre ulovlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, tdm900 skrev:

Og kjøre ulovlig

Det finnes ikke en lastebilsjåfør i Norge som ikke bryter lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Toyota Yaris 2009, den er manuell girkasse men tror du kan finne noe med automat gir. Den har gått bra uten noen verkstedregninger annet enn vanlig slitasje som bremseskive og lys. Den har nettopp passert 100k km.

Anonymkode: a817a...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det finnes ikke en lastebilsjåfør i Norge som ikke bryter lover.

Da bør man forby alle å kjøre lastebil. Samme med de som kjører motosykkel. Finnes ikke en motorsykklist som ikke liker fart og spenning og bryter fartsgrensen på ett eller annet tidspunkt.

Anonymkode: a817a...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du kjøper privat eller av forhandler ville jeg bedt om NAF-test, og at selger fikset eventuelle feil :)

Anonymkode: 6718c...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/8/2017 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Det er ganske relevant hvordan du skal bruke bilen. Hvor langt skal du kjøre hver dag og på hva slags veier? Hvis du skal kjøre langt på motorvei ville jeg styrt unna småbiler som IQ-en, for den vil nok være dårligere støyisolert og mindre egnet for lange strekk på høye hastigheter.

Anonymkode: 9a64f...861

Det er jo kanskje et poeng som jeg ikke har tenkt på. 

Har funnet noen alternativer som ikke er så små. Hva synes dere om disse, hvilken ville dere eventuelt valgt, og hvorfor?

Mitsubishi Space star: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90675082

Hyundai: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90558151

Honda Jazz: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90404960

TS

Anonymkode: e7185...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder med deg i å gå litt opp i størrelse og hestekrefter fra IQ-en, og du trenger jo ikke kjøpe deg noen stor bil likevel :) Alternativene du har funnet er gode, jeg hadde tenkt å foreslå Hyundaien og Hondaen. Toyota Yaris er også en fin liten sak, det samme med Mazda 2 og Hyundai i10.

Av bilene du har funnet ville jeg nok valgt Hyundaien eller Hondaen rett og slett fordi de har en del mer hestekrefter enn Mitsubishien. 80 hk er ikke mye og du vil nok merke det hvis du har noen litt merkbare oppoverbakker på strekket du skal kjøre.

Anonymkode: 9a64f...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også å tenke over bagasjeplassen. En liten bil med 4 seter vil være trang på ett eller annet område, så du må tenke på hvor du ønsker å ha den plassen. Se litt på hvor mye plass det er i kupeen og hvor mye plass det er i bagasjerommet og tenk litt over hva som er viktigst for deg. Noen av disse småbilene tar plass fra bagasjerommet for å lage romsligere kupé. Det er vel og bra hvis du bare kjører til og fra jobb, men hvis du noen gang skal på ferie med den bilen kan det bli et irritasjonsmoment.

Anonymkode: 9a64f...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag! Skal sjekke ut Mazda 2 og Hyundai i10. Toyoto Yaris har jeg også tenkt på selv at kunne vært noe, skal sjekke ut mer! Det er forresten noen bratte bakker på slutten av strekningen jeg skal kjøre. 

Ellers så tenker jeg at jeg kan ikke få alt på en gang, og det viktigste er at bilen fungerer til å pendle til jobb med. Men vi kommer jo til å dra på hyttetur med den og sånt, så det e jo litt viktig at det går an å ha med litt bagasje og eventuelt en passasjer i baksetet.

Anonymkode: e7185...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for forslag! Skal sjekke ut Mazda 2 og Hyundai i10. Toyoto Yaris har jeg også tenkt på selv at kunne vært noe, skal sjekke ut mer! Det er forresten noen bratte bakker på slutten av strekningen jeg skal kjøre. 

Ellers så tenker jeg at jeg kan ikke få alt på en gang, og det viktigste er at bilen fungerer til å pendle til jobb med. Men vi kommer jo til å dra på hyttetur med den og sånt, så det e jo litt viktig at det går an å ha med litt bagasje og eventuelt en passasjer i baksetet.

Anonymkode: e7185...6ba

De fleste biler kan man heldigvis legge ned baksetet på, så det pleier å bil greit med bagasjeplass, jeg bare ville minne deg på å være litt obs på det :)

Anonymkode: 9a64f...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste biler kan man heldigvis legge ned baksetet på, så det pleier å bil greit med bagasjeplass, jeg bare ville minne deg på å være litt obs på det :)

Anonymkode: 9a64f...861

Hvordan sikrer du lasten når du legger ned setene? Seteryggen foran tåler ikke belastningen hvis du krasjer, og løs last er en av to årsaker som fører til de fleste dødsfallene i moderne biler (den andre er feil bilbeltebruk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2017 den 18.45, amativeReflection skrev:

Hvordan sikrer du lasten når du legger ned setene? Seteryggen foran tåler ikke belastningen hvis du krasjer, og løs last er en av to årsaker som fører til de fleste dødsfallene i moderne biler (den andre er feil bilbeltebruk).

Det har jeg faktisk ikke tenkt så mye over. Jeg passer på å legge tunge småting på gulvet i baksetet, men når jeg har fraktet større ting som sammenpakkede møbler har jeg bare latt det ligge der. Men det meste av det er jo så tungt at man skulle tro jeg strøk med uansett hvis jeg krasjer så hardt at det flyr fremover.

Anonymkode: 9a64f...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Vi er fortsatt på biljakt. Utvalget er begrenset det det som finnes i nærheten, og nå har vi endt opp med to biler vi har lyst til å se på:

Volkswagen Golf fra 2004: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89573210&fks=89573210

Og en Polo fra 2006: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90772804&fks=90772804

Noen som har lyst til å si hva de mener? Glad for tilbakemeldinger!

TS

Anonymkode: e7185...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen! Vi er fortsatt på biljakt. Utvalget er begrenset det det som finnes i nærheten, og nå har vi endt opp med to biler vi har lyst til å se på:

Volkswagen Golf fra 2004: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89573210&fks=89573210

Og en Polo fra 2006: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90772804&fks=90772804

Noen som har lyst til å si hva de mener? Glad for tilbakemeldinger!

TS

Anonymkode: e7185...6ba

Begge bilene ser greie ut, MEN...sørg for at det finnes dokumentasjon på at automatkassa har fått den servicen den skal ha. Har den ikke dét, kan det bli dyrt! Begge har gått så langt at de skal ha hatt minst en service på den. Men service av resten også for den del da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, tdm900 skrev:

Begge bilene ser greie ut, MEN...sørg for at det finnes dokumentasjon på at automatkassa har fått den servicen den skal ha. Har den ikke dét, kan det bli dyrt! Begge har gått så langt at de skal ha hatt minst en service på den. Men service av resten også for den del da.

Takk for svar, skal huske!

- dokumentasjon på service

- sjekke rust

- sjekke girkasse for ulyd/rare ting

Anonymkode: e7185...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det her? :)

Anonymkode: 9a64f...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...