Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #21 Skrevet 10. desember 2004 PPT var lite interessert i at deres arbeid skulle vurderes underveis og i etterkant. Når det gjelder meg, så vennligst ikke illegg meg holdninger jeg ikke har. Jeg har vanligvis et meget godt humør og er så og si alltid positiv, og det har jeg nettopp fordi jeg våger å si min mening, og tør å være negativ! Mitt barn "klager" ofte over at jeg ler høyt... Egentlig synes jeg det er helt uforståelig at jeg alltid skal bli kritisert for at jeg er så negativ. Jeg møter aldri noen forståelse..PPT og barnehagen støtter jo hverandre, jeg har ingen jeg. Og disse folka takler jo ikke spørsmål og kritikk i det hele tatt.. Mitt barn har heller ingen sosiale problemer, snarere tvert imot så er det han som tar kontakt med andre barn! Jeg håper han ikke vil bli fanget inn av bygdas diktatoriske meninger, der alle må mene det samme..
Bettie Skrevet 10. desember 2004 #22 Skrevet 10. desember 2004 Jeg forstår ikke at du klager. Du har jo fått det som du vil. Barnet ditt har ingen problemer, sier du, og PPT vil ikke jobbe med deg og barnet ditt, men det er vel ikke noe problem hvis barnet ditt ikke har noe problem. Da er det vel riktig at de avslutter saken og heller hjelper de som trenger hjelp - eller???? Så hva er da problemet???????
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #23 Skrevet 10. desember 2004 Jeg forstår ikke at du klager. Du har jo fått det som du vil. Barnet ditt har ingen problemer, sier du, og PPT vil ikke jobbe med deg og barnet ditt, men det er vel ikke noe problem hvis barnet ditt ikke har noe problem. Da er det vel riktig at de avslutter saken og heller hjelper de som trenger hjelp - eller???? Så hva er da problemet??????? Problemet er at de har sagt at de er "svært bekymret", uten at de har kunnet begrunne hvorfor. Jeg ser ganske alvorlig på en slik melding, for jeg vil da vel ikke at ungen skal lide, eller at det skal vise seg at det kan få problemer senere. De gjør jo oss foreldre bekymret. Men det er kanskje ikke så farlig hvordan vi har det..... Hvorfor slenge ut slike kommentarer..jeg fatter ikke at et kommunalt organ kan opptre på denne måten.
Bettie Skrevet 10. desember 2004 #24 Skrevet 10. desember 2004 De er/var bekymret, men du er det ikke. De foreslo tiltak, men du hadde ikke tiltro til tiltakene eller ekspertene - antagelig/mulig fordi du ikke var bekymret. Noen har i hvert fall bekymret seg nok til å koble PPT inn, for PPT foretar seg ikke noe hvis de ikke får en eller annen melding fra noen. Men siden du ikke er bekymret, har du jo uansett fått det som du vil - ingen tiltak er iverksatt og du kan fortsette med å ikke være bekymret. Så jeg forstår fortsatt ikke problemet, for du kan vel ikke være ubekymret og bekymret på samme tid?
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #25 Skrevet 10. desember 2004 Forstår ikke poenget?? Du må da forstå at når et "ekspertorgan" sier det er "svært bekymret" så er det noe foreldrene faktisk tar alvorlig! De kan da ikke bare si slikt og så droppe hele opplegget fordi foreldrene ikke skjønner bl.a hvorfor de sier at de kan sette i gang tiltak i form av ekstra-personell som skal hjelpe ungen med å få på seg jakka, når de ikke engang vet om ungen har problemer med det!
Bettie Skrevet 11. desember 2004 #26 Skrevet 11. desember 2004 Slik jeg kjenner det kommunale systemet, skal det mye til før et barn får en ekstra hjelper. Det får aldri en ekstra hjelper bare for å kle av og på seg. Foreslås en assistent eller ekstra personell rundt et barn, dreier nok bekymringen seg om også andre forhold, som f.eks. at barnet trenger hjelp til å leke på en måte som er vanlig for barn på den alderen, eller at det er en forsinkelse i språkutvikling eller motoriske vansker osv....(jeg aner ingenting om ditt barn, så dette er generelt) Samtidig, når foreldre IKKE ser at det er noe problem, eller mener at barnet overhode ikke trenger hjelp til noe, kan ekspertene være så bekymret de vil. Ingen tiltak vil i såfall hjelpe uansett problem. Da trekker hjelpeinsansene seg ut - så lenge det ikke er snakk om omsorgssvikt, for da meldes bekymringen videre til barnevernet. Så i denne saken er altså ekspertene, som du kaller dem, svært bekymret for et eller annet, men du er det ikke. Det kan jo tenkes at ekspertene velger å høre på mor, og regner med at mor kjenner barnet best, og derfor trekker seg ut av saken. Så uansett har du fått det som du vil, og saken burde være avgjort.
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #27 Skrevet 11. desember 2004 :o Hvorfor vil ikke et opplegg hjelpe om ikke foreldrene ser problemene??? Kanskje de kan få oss til å oppdage nye bedre sider ved barnet? Det kommer vel litt an på hva en anser som viktig for et barns utvikling? Slik som man nå diskuterer om det er bra for et barn å gråte seg i søvn, det er jo forskjellige synspunkter på det. Jeg synes jo at når man kommer med uttalelser om at man er "svært bekymret" så skal man stå for det, og vise til tester som kan bekrefte dette. Her blir det bla sagt at de bare kan kaste et blikk på et barn så vet de omtrent alt :o Men samtidig så sitter de og synser om alt, kanskje er det det, og kanskje det. I alle tilfeller så vil tester være emd på å skape trygghet for foreldrene, og også for barnet. Jeg fatter ikke denne holdningen at vi omtrent skal rope "halleluja" .... Er det ikke rart at bekymringen blir uttalt når man får fem minutter på å bestemme seg for opplegg, skulle tro de drev med utpressing!
Elle Melle Skrevet 11. desember 2004 #28 Skrevet 11. desember 2004 Men hvis du virkelig mener at det på grunn av små forhold foregår usaklig oppførsel fra ulike instansers side, da tror jeg at du burde vurdere seriøst å flytte. Hvis det å flytte vil få deg til å kunne stole på apparatet rundt barnet ditt, da er det verd det. Trenger barnet ditt virkelig hjelp, da er det jo fint om du kan ha tillit tilde som skal hjelpe og er sikker på at de ikke har underliggende motiver. Det er jo ikke helt umulig at forholdene på dette stedet er så små at hun som er bekymret i barnehagen er gift med fetteren til han på ppt, som er kompis med exen osv...? Hva vet vi om det egentlig? Selv om det som regel er litt "mistenkelig" hvis en persom mener at alle andre er idioter, er det jo faktisk tilfeller hvor det stemmer også.
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #29 Skrevet 11. desember 2004 Jeg tror ikke nødvendigvis det trenger å være så alvorlig før ulike etater her "bryr seg".. Jeg har selv jobber under samme etat som PPT her i distriktet, og hadde da også med de å gjøre, så det er jo på en måte "gamle kolleger. Jeg husker ihvertfall at vi nestn måtte slåss om hvem å få tildelt saker og jobb :o
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #30 Skrevet 11. desember 2004 Om jeg tenker etter så har jeg da faktisk også vært med på å lære enkelte av de ansatte i PPT opp :o
Tule Skrevet 14. desember 2004 #31 Skrevet 14. desember 2004 :o Hvorfor vil ikke et opplegg hjelpe om ikke foreldrene ser problemene??? Kanskje de kan få oss til å oppdage nye bedre sider ved barnet? Det kommer vel litt an på hva en anser som viktig for et barns utvikling? Slik som man nå diskuterer om det er bra for et barn å gråte seg i søvn, det er jo forskjellige synspunkter på det. Jeg synes jo at når man kommer med uttalelser om at man er "svært bekymret" så skal man stå for det, og vise til tester som kan bekrefte dette. Her blir det bla sagt at de bare kan kaste et blikk på et barn så vet de omtrent alt :o Men samtidig så sitter de og synser om alt, kanskje er det det, og kanskje det. I alle tilfeller så vil tester være emd på å skape trygghet for foreldrene, og også for barnet. Jeg fatter ikke denne holdningen at vi omtrent skal rope "halleluja" .... Er det ikke rart at bekymringen blir uttalt når man får fem minutter på å bestemme seg for opplegg, skulle tro de drev med utpressing! hei jeg syns dette er litt rart men jeg er enig i det første du skrev, jeg syns det er rart dette er jo mest i banrehagen da og opplegge vil vel vere riktig der om du støtter det eller ikke uansett vis du mener han ikke trenger hjelp så for du la væøreog bekymre deg vis deteneste de kunne sette fingeren på var at han ikke tok initiativet til lek men lekte sosialt sammen med de andre og tok kontakt med de andre så kas jeg dser jeg ikke helt vorfor du skulle trenge et helt hjelpeopplegg fra ppt, det må og vere slitsomt for gutten pog gå igjennom lale detestene, men vis du har fått han testet ut for og vere på den sikre siuiden så er det jo greit og det er jo rart vis de var så veldig bekymret da at de ikke har gått voidere med det hilsen
Tule Skrevet 14. desember 2004 #32 Skrevet 14. desember 2004 Ikke alle foreldre er interessert i barnets beste. Dessuten hva ER barnets beste? Spesielt vanskelig hvis foreldre/PPT er uenig om hva som er barnets beste.. Noen foreldre (sier ikke at det er trådstarter...) vil ikke innse at barnet har behov for ekstern hjelp/utredning. Mange er redd for en "merkelapp" og det kan man jo forstå. Men for de som som skal jobbe med "barn med særskilt behov for ekstra støtte", så MÅ man jo utrede før man kan sette igang tiltak.. Men tiltak og utredning trenger ikke å være så omfattende eller farlig! Observasjon av barn som leker fritt i barnehagen kan, i noen tilfeller, være nok for at barnehage personalet kan få veiledning eller råd om sitt opplegg i barnehagen. (Feks. at man må ha mindre og mer strukturerte aktiviteter i barnhagen, mere smågrupper, kortere samlingstund, etc.) hei nåsyns jeg du generaliserer alle foreldre er interessert i banrets beste men ser ikke altid konsekvensene av egne handlinger det er noe annet hilsen
Tule Skrevet 14. desember 2004 #33 Skrevet 14. desember 2004 Enig med trådstarter. Jeg hadde ikke godtatt noe dersom jeg ikke var 150 prosent sikker, og hva er det egentlig som er galt med å stille kristiske spørsmål? Tåler ikke ppt dagens lys? Er forøvrig tilhenger av ppt, men der som alle andre steder finnes det folk som kanskje burde vært et annet sted. hei jeg er enig idet du sier men kjobber ikke du tett med dem i jobben hilsen
Tule Skrevet 14. desember 2004 #34 Skrevet 14. desember 2004 Jeg har aldri bedt om hjelp fra de; barnehagen gjorde det fordi DE trengte hjelp. Jeg har ikke hatt problemer med barnet, og jeg har aldri sett at det har hatt det. "Fagfolkene" her jeg bor synes det er greit å ta med barnehagebarn på aksjoner uten å informere foreldrene, her er ALLE enige... PPT forteller til og med meg at jeg bør tilpasse flyttingen til min eks, slik at det blir lettest for han! Selv sa han opp jobben slik at jeg skulle bli tvunget til å bo her, og ikke få så mye i bidrag. De sitter omtrent der og forsvarer "familievold"...Jo de har jeg virkelig fått respekt for :evil: Jeg håper jeg aldri opplever slike folk igjen. hei jeg skjønner ikke heløt vordan han kan tvinge deg til og bo der det kan han vel ikke og det med bidraget er usakelig du har delt omsorg og da er du ikke berettiget fult bidragkunn kompensasjon forintektsfroksjellen og en annen tin tok ikke du ny utdannelse for og få jobb der leler var du usikker på om du ville ha jobb der vis du hadde en litt mer positiv holdningog fikk jobb fikk du kanskje også et nettverk, du har flyuttet dit av fri vilje du har latt sønnen din få et nettverk der og han har god kontkat med farne sin 0og er hos han ofte og er der nesten like mye som hos deg jeg syns du skal ta kosnkevensen av det hilsen
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #35 Skrevet 14. desember 2004 hei jeg syns dette er litt rart men jeg er enig i det første du skrev, jeg syns det er rart dette er jo mest i banrehagen da og opplegge vil vel vere riktig der om du støtter det eller ikke uansett vis du mener han ikke trenger hjelp så for du la væøreog bekymre deg vis deteneste de kunne sette fingeren på var at han ikke tok initiativet til lek men lekte sosialt sammen med de andre og tok kontakt med de andre så kas jeg dser jeg ikke helt vorfor du skulle trenge et helt hjelpeopplegg fra ppt, det må og vere slitsomt for gutten pog gå igjennom lale detestene, men vis du har fått han testet ut for og vere på den sikre siuiden så er det jo greit og det er jo rart vis de var så veldig bekymret da at de ikke har gått voidere med det hilsen Poenget mitt var som sagt at jeg synes PPT bør være litt forsiktig før de sier at de er "svært bekymret", og de bør i alle tilfeller ha noen objektive tester å vise til. Å hevde at de kan "se" problemer barn har, at jeg bare må ha full tillit til de...Jeg kan heller ikke se at tester vil være så "farlig", da dette jo bør bekrefte hva de sier. Og hvorfor legge til "problemer" som ikke eksisterer; for at vi foreldre skal tro at ungen har mest mulig problemer. .?Jeg fatter ikke at det går an å være så useriøs! Og så kalle meg inn på teppet og kjefte meg huden full, ville avslutte opplegget fordi jeg ikke hadde full tillit.. Styrer i barnehagen var dritforbanna fordi jeg hadde rettet kritikken mot henne. :o Jeg trodde hun var leder, og det var da også hun som ville ha opplegget..eller kanskje hun heller synes jeg burde rettet ansvaret mot hennes ansatte. Stakktars, stakkars de...
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #36 Skrevet 14. desember 2004 PPT og barnehagen følte seg sikkert "store" når de kunne stå sammen mot ei alenemor uten nettverk i en liten bygd...
Bettie Skrevet 14. desember 2004 #37 Skrevet 14. desember 2004 Hvilke objektive tester kunne du ha tenkt deg? Jeg regner med du er klar over at det er knyttet stor usikkerhet til testing av små barn. Det er ofte metodiske observasjoner som avgjør om en barnehage eller andre bekymrer seg eller ikke, og det de eventuelt ser, fordi de er trent til å observere, vil ikke vises på en test. Men du mener fortsatt at ditt barn ikke har problemer, og barnehagen og PPT har trukket seg tilbake uansett hvor bekymret de har vært. Selv om et opplegg skulle vært gjennomført i barnehagen, er erfaringer at opplegg er lite hensiktsmessig å gjennomføre dersom foreldre ikke er enige. Hva sier forresten faren i denne saken?
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #38 Skrevet 14. desember 2004 Hva sier forresten faren i denne saken? Han mener akkurat det samme som meg. Han er helt på min side, når vi er alene. Faktisk er det han som har vært mest kritisk, og som også har påvirket meg. Når han snakker med PPT og barnehagen er han på parti med dem.
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #39 Skrevet 14. desember 2004 Hvilke objektive tester kunne du ha tenkt deg? Jeg regner med du er klar over at det er knyttet stor usikkerhet til testing av små barn. Det er da deres jobb å finne riktige tester. PPT har etter mas fra meg tatt de testene som de mente var riktige. De sa da at mitt barn var et av de flinkeste de noen gang hadde hatt, det forelå ingen problemer, og testene gav helt klare svar! Dette gjaldt områder hvor de tvilte fælt på hva mitt barn kunne, så det sier jo litt om hvilken kompetanse de innehar. Det er ofte metodiske observasjoner som avgjør om en barnehage eller andre bekymrer seg eller ikke, og det de eventuelt ser, fordi de er trent til å observere, vil ikke vises på en test.. Men de bør da kunne forklare hva de mener er problemet, og hvilke konsekvenser det vil kunne få. Hvilke andre yrkesgrupper kan benytte seg av slike "synsinger" som disse gjør? Hvilke andre yrkesgrupper kan bare sette seg på sin høye hest slik? Og hvorfor er det så fryktelig vanskelig å forklare for andre, dette som er deres spesialfelt? Men du mener fortsatt at ditt barn ikke har problemer, og barnehagen og PPT har trukket seg tilbake uansett hvor bekymret de har vært. De sa de var "svært bekymret" da de gav meg fem minutter på å bestemme meg, og det var kun til meg de sa det, ikke til min eks. Jeg synes det er så merkelig, jeg skal liksom få slengt alle deres bekymringer til meg. Til meg sitter de til og med og ler i telefonen når de snakker til meg......De sitter til og med og ler på møter Jeg får beskjed om å tilpasse meg min eks. Jeg fatter det bare ikke, Selv om et opplegg skulle vært gjennomført i barnehagen, er erfaringer at opplegg er lite hensiktsmessig å gjennomføre dersom foreldre ikke er enige. Vel, jeg tror de var mest redde fordi de vet at de ikke hadde grunnlag for å sette i gang noe opplegg. Jeg kan forresten gjerne tenke meg å høre hvilke andre instanser som kan overprøve, se på det arbeidet disse har gjort!! Hva sier forresten faren i denne saken?
Mette Skrevet 14. desember 2004 #40 Skrevet 14. desember 2004 Jeg har ryddet litt i tråden og endret litt i noen innlegg. Remyline Moderator. Personangrep/persondebatter Det er ikke tillatt å skrive på krenkende, nedsettende eller injurierende vis, om noe individ, kjent eller ukjent. Det er heller ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsaks-sammenhenger man ikke kjenner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå