Gå til innhold

Dere som har valgt å kjøpe.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Masse annet lønnsomt man kan bruke den kapitalen på da.

Hvilken bank tilbyr mindre enn 2.5? Jeg får vel 2.3 men det er bare fordi jeg er ung og frisk (har ikke boliglån ennå).

Hva da? Børsen er jo også svært høyt priset nå

De aller fleste. Storebrand tilbyr f.eks 1.99%

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosetelys
På 6.2.2017 den 18.12, amativeReflection skrev:

Masse annet lønnsomt man kan bruke den kapitalen på da.

Hvilken bank tilbyr mindre enn 2.5? Jeg får vel 2.3 men det er bare fordi jeg er ung og frisk (har ikke boliglån ennå).

 

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ut med 10,400,- direkte i boligutgifter (det er 8,500,- i lån/avdrag, og 1,900,- i fellesutgifter). I tillegg betaler jeg 169,- i innboforsikring hver måned, og en tusenlapp i strøm (nå om vinteren).

Skal sies at her hadde jeg solid egenkapital pga. arv ved dødsfall i nær familie, så jeg har en stor bolig i forhold til lån. Skulle jeg leid samme leilighet hadde jeg nok måttet ut med 17-18,000 i måneden. Bor i Oslo sentrum, og leiligheten har steget over en mill siden jeg kjøpte for fire år siden.

En ekstra fordel er at jeg har et soverom jeg kan leie ut nå og da, som sper på. 

En ekstra ulempe er uforutsette utgifter, som du ikke kan videresende til en utleier :-) 

Så det er en del faktorer som spiller inn i hva som lønner seg for din del. 

Anonymkode: 617ef...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Dette er nyttig info. Greit å ha noen faktiske tall å forholde meg til, så jeg får en ide om hva jeg kan forvente.

bor du alene da? Selveier eller andel? Oslo er kanskje noe dyrere enn ellers i landet?

Anonymkode: 307b3...091

Jeg er skilt og bor med sønnen min. Forsørger han (tenåring), som jeg har hovedansvaret for. Ellers står jeg for alle regninger og boligutgifter alene, ja.

Som nevnt er det borettslagsleilighet, og det kalles vel "andelsleilighet" i annonsene.

Oslo er blant de dyreste stedene man kan kjøpe bolig ja, men det er vel blitt ganske dyrt i de fleste større byer i Norge nå. Vet at f.eks. Tromsø ligger veldig høyt i pris.

Anonymkode: c83f3...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig fint at du lister opp utgiftspostene. Ikke sikkert jeg har tenkt på alt jeg burde der.

Anonymkode: 307b3...091

Kommunale avgifter har man innbakt som en del av husleien om man bor i borettslag. Har man selveier og bor i hus eller rekkehus, får man separate regninger på dette fra kommunen. Har boligen pipe og aktivt ildsted kommer det også feier-utgifter pr år (det er ikke så mye, men det er der).

Har man selveier i blokk, er kommunale avgifter også innbakt i husleien.

Anonymkode: c83f3...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliglånet koster til sammen 8000 kr per måned. I tillegg kommer felleskostnader på 6000 kr per måned. Men dette inkluderer vaktmestertjenester, varmtvann, fellesgjeld osv.

Vi har nettopp reforhandlet boliglånet, tidligere betalte vi kun 4000 kr per måned, så vi velger å betale mer enn tidligere og har derfor også vesentlig kortere nedbetalingstid, i tillegg til at vi fikk bedre rente og valgte å låne litt ekstra (200 000 kr) så vi kan sette inn nytt kjøkken til sommeren. Vi har jo ikke et veldig stort boliglån (1,55 millioner) og har rom for endringer om f.eks renta skulle stige eller lignende. Er glad vi slipper å leie, nå går ihvertfall pengene til noe eget. 

Eier 4-roms på 85 kvm i Oslo. 

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nylig kjøpt rekkehus på ca 90 kvm rett utenfor Oslo. Pris 2670 000. Betaler ca 13500 i måneden inkludert fellesgjeld og felleskostnader som inkluderer eiendomsskatt, kommunale avgifter, brøyting, kabel-tv mm.

Leide leilighet før på 58 kvm til 11500 per måned og sparte 2000 til egenkapital per måned. Så alt i alt har vi de samme utgiftene som tidligere hvis vi legger til beløpet vi sparte. 

Nå har vi mye større plass og vi betaler ned til oss selv. Samtidig bor vi ikke over evne, tåler fint renteøkning og pusser opp uten å låne noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yvonne skrev:

Boliglånet koster til sammen 8000 kr per måned. I tillegg kommer felleskostnader på 6000 kr per måned. Men dette inkluderer vaktmestertjenester, varmtvann, fellesgjeld osv.

Vi har nettopp reforhandlet boliglånet, tidligere betalte vi kun 4000 kr per måned, så vi velger å betale mer enn tidligere og har derfor også vesentlig kortere nedbetalingstid, i tillegg til at vi fikk bedre rente og valgte å låne litt ekstra (200 000 kr) så vi kan sette inn nytt kjøkken til sommeren. Vi har jo ikke et veldig stort boliglån (1,55 millioner) og har rom for endringer om f.eks renta skulle stige eller lignende. Er glad vi slipper å leie, nå går ihvertfall pengene til noe eget. 

Eier 4-roms på 85 kvm i Oslo. 

Mvh Yvonne :heiajente:

Så flott. Håper dere blir fornøyde med resultatet. hørtes ikke dårlig ut akkurat :)

Anonymkode: 307b3...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selveierleilighet i en villa - sameie. 75 kvm, 3 roms, nyoppusset.

Betaler rundt 5000,- ned på lånet, rundt 1700,- /felleskostnader, rundt 880 i kom.avg/mnd
+ ca 350 i strøm og nett, 600 i TV og internett, og rundt 150 i innbo :) 

Så rundt 8500,- delt på to, så rundt 4250,- per person. Sånn ca.

(Vi pleier å skyte inn mer på lånet, men har satt lengst betalingstid akkurat nå fordi jeg har gått fra å å jobbe til å studere, så greit å sikre).

Rente på 1.9 :) 

Vi valgte å kjøpe ganske rimelig selv om vi kunne ta høyere lån og fått enebolig, rett og slett fordi vi var førstegangskjøpere og ville ikke risikere å havne i en kinky situasjon om renten skulle stige eller noe annet skulle skje, lånet vi har igjen er på 1,4 mill :)

Endret av mjauritz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 9000 kr i mnd i lån. Har ca 500.000 kr mer i lån enn det leiligheta koster. Å leie tilsvarende koster nå 10.000 kr, tidligere 14.000 kr. (Bor i stavanger) 

Anonymkode: 38f04...785

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle leid tilsvarende bolig måtte jeg betalt 5000 mer enn jeg betaler på boliglånet. Men samtidig må jeg som selveier betale for vedlikehold (eier eldre bolig), kommunale avgifter osv. Så det går det opp i opp sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betaler 9000 kr i mnd i lån. Har ca 500.000 kr mer i lån enn det leiligheta koster. Å leie tilsvarende koster nå 10.000 kr, tidligere 14.000 kr. (Bor i stavanger) 

Anonymkode: 38f04...785

I feel you. Kjøpte leiligheten for 3 mill for to år siden. Så har den sunket 500.000 i verdi (naboleiligheter selges for langt under takst) #Stavanger.

Betaler 11.800 på lånet, fellesavgifter 3.000.

Anonymkode: c3af5...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det på sikt lønner seg å eie fremfor å leie, men det er alltid en risiko. Problemet om du ønsker å kjøpe er jo å ha nok egenkapital til å få foten innafor. Selv måtte jeg ha hjelp med EK. Har nå samme boligutgifter (lån + fellesutgifter) som jeg før betalte i husleie til utleier. Kjøpte mindre leilighet enn jeg før leide når jeg endelig kjøpte. Er strålende fornøyd med å se lånet tikke sakte men sikkert nedover hver måned. 

Å leie tilsvarende leilighet her i byen hadde nok vært litt billigere eller omtrentlig samme pris som det jeg bruker på lån og fellesutgifter i dag. 

Anonymkode: bbcdb...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nytt lån der ca 6000kr totalt lån og fellesutg.. å låne en tilsvarende leilighet koster ca 12-13000 kr i mnd. 

 

Ja det er ca dobbelt så billig å betjene lånet enn å leie tilsvarende. Hehe, er deilig å ikke måtte stresse rundt som en jojo også.

Anonymkode: c54b1...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån på 2,8 mill. Betaler 7300 på renter og lån i månden, får 4800 av venninne som leier hos meg + fellesutgifter på 2188 i månden, samt strøm på ca 200 i månden + get regningen 280 :) Alt i alt, billigere enn da jeg leiet faktisk! Eier en 65 kvm stor leilighet i øverste etasje. Klager ikke!

Anonymkode: 8bf2b...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har boliglån på 2,4 mill, betaler ca 11000 i mnd. Enebolig på 210 kvm. Leilighet i underetasjen som vi leier ut for 7000 i mnd.

Så kommer strøm, innboforsikring, husforsikring, kommunale avgifter osv. Kommunale avgifter varierer veldig fra sted til sted. Eide leilighet i en stor by tidligere, ca 5000 i året i komm.avg. Her vi bor nå er det ca 15000 i året... 

Anonymkode: b5c4a...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...