Gå til innhold

kan man komme i fengsel for å skylde penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venn av meg har kommet i en veldig dårlig situasjon. Han har lånt litt over 200 000 av en felles venn av oss og han har enda ikke betalt de tilbake. Han skrev under på gjeldsbrev før han fikk pengene så det er jo et bevis. men hva skjer om han ikke betaler tilbake? kan han komme i fengsel da. jeg er redd han kan komme i fengsel, han har små barn. Han har ikke inntekt men går på sosialstønad. 

Anonymkode: 5038c...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virkelig smart å låne så mye penger til en som har sosialstønad. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånegiver kan vel først sende saken over til inkassoselsap som deretter vil ta seg av innkrevingen. Da blir lånet vesentlig dyrere enn hva det allerede er.

Dersom han ikke betaler inkassoene, kan selskapet krevet at han tvangsselger. Evt tvangstrekk.

Veien til ett fengsel er lang, men KAN skje. Usannsynlig ja, men mulig.

 

Han bør virkelig settes seg ned med kompisen og finne en betalingsløsning som begge kan si seg enig med. Kompisen din vil IKKE at det sendes til inkasso!

Anonymkode: 0d48d...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Evilposelos skrev:

Virkelig smart å låne så mye penger til en som har sosialstønad. 

Meget mulig han ikke var det på tidsunket lånet ble gitt...

Anonymkode: 0d48d...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke havne i fengsel for å skylde penger. Unntaket er hvis det er snakk om ubetalte bøter hvor man kan måtte sone subsidiær straff hvis man ikke har noen som helst mulighet til å gjøre opp for seg, men det er det jo ikke snakk om i dette tilfellet. Hvis vennen går videre med kravet på lovlig vis havner kravet til slutt hos namsmannen, men hvis vennen din går på sosialstønad antar jeg at han verken har inntekt eller formue og da ender saken med "intet til utlegg". Han som lånte ut pengene får altså ikke pengene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...