Gå til innhold

Lærere som lærer barna at hijab handler om sømmelighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om det? Dette er snakk om 13-åringer som blir fortalt at noen ønsker å bruke hijab fordi de ønsker å være sømmelige og vise anstendighet. 

Jeg er ikke i mot at barn lærer om religion, men synes når kontroversielle temaer skal diskuteres bør læreren sette seg skikkelig inn i tema, være ekstremt godt forberedt og veie ord og setninger på gullvekt. 

Når man bare slenger ut egne tolkninger av vanskelige temaer, så kan det fort få uheldige konsekvenser. Som i dette tilfellet, hvor det blir umulig å forhindre at noen vil tolke det som at de som ikke bruker hijab ikke er sømmelige og anstendige.

Jeg ble opprørt og hadde tenkt å ta dette opp med læreren, men så ser jeg at dette er en veldig vanlig fremstilling av tema hijab fra muslimske organisasjoner og kilder som mange samfunnsaktører bruker.

Skal jeg legge meg opp i dette? Eller la det være?

Anonymkode: 99124...4fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke egne tolkninger, dette er poengtert i kulturforskjeller - å lære barna ulike kulturers syn på ulike begreper. Husk å få med konteksten før læreren rives i filler! 

 

Anonymkode: a922d...d71

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for muslimer selv handler det stort sett om sømmelighet. Det kunne kanskje læreren poengtert at FOR muslimer handler det om sømmelighet. Man må ikke glemme at hijab kan bety så mangt. Jeg har spurt mange og jeg får alltid ulike svar for hva det betyr for dem. Noen ganger er det kultur andre ganger er det religion. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Catliner skrev: