Gå til innhold

Lærere som lærer barna at hijab handler om sømmelighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om det? Dette er snakk om 13-åringer som blir fortalt at noen ønsker å bruke hijab fordi de ønsker å være sømmelige og vise anstendighet. 

Jeg er ikke i mot at barn lærer om religion, men synes når kontroversielle temaer skal diskuteres bør læreren sette seg skikkelig inn i tema, være ekstremt godt forberedt og veie ord og setninger på gullvekt. 

Når man bare slenger ut egne tolkninger av vanskelige temaer, så kan det fort få uheldige konsekvenser. Som i dette tilfellet, hvor det blir umulig å forhindre at noen vil tolke det som at de som ikke bruker hijab ikke er sømmelige og anstendige.

Jeg ble opprørt og hadde tenkt å ta dette opp med læreren, men så ser jeg at dette er en veldig vanlig fremstilling av tema hijab fra muslimske organisasjoner og kilder som mange samfunnsaktører bruker.

Skal jeg legge meg opp i dette? Eller la det være?

Anonymkode: 99124...4fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke egne tolkninger, dette er poengtert i kulturforskjeller - å lære barna ulike kulturers syn på ulike begreper. Husk å få med konteksten før læreren rives i filler! 

 

Anonymkode: a922d...d71

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for muslimer selv handler det stort sett om sømmelighet. Det kunne kanskje læreren poengtert at FOR muslimer handler det om sømmelighet. Man må ikke glemme at hijab kan bety så mangt. Jeg har spurt mange og jeg får alltid ulike svar for hva det betyr for dem. Noen ganger er det kultur andre ganger er det religion. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Catliner skrev:

Ja, for muslimer selv handler det stort sett om sømmelighet. Det kunne kanskje læreren poengtert at FOR muslimer handler det om sømmelighet. Man må ikke glemme at hijab kan bety så mangt. Jeg har spurt mange og jeg får alltid ulike svar for hva det betyr for dem. Noen ganger er det kultur andre ganger er det religion. 

Var du tilstede i det klasserommet? 

Anonymkode: a922d...d71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er et problem jeg selv har opplevd da jeg gikk på ungdomsskole og vgs.

Særlig når gutter og menn mener dette, blir det problemer. Siden hijab bæres av anstendige kvinner, betyr det at kvinner uten er uanstendige. En logisk slutning.

En uanstendig jente er det lavere terskel for å seksuelt trakassere.

Anonymkode: 51905...e0f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at det handler om sømmelighet. Hadde heller kledd meg i hijab enn å gå med så kort shorts at rumpeballene henger ut.

Anonymkode: 313b1...5d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er mange som ikke ser helt poenget her.

Det er helt greit å informere ungdommen om at de som bruker hijab gjør det av sømmelighet. Men da er veldig viktig å også informere at dette ikke betyr at jenter uten hijab er usømmelige.

Mange trekker dessverre denne slutningen. Og stempler dermed vanlig norske jenter som usømmelige og uanstendige, eller hore som det også heter. Og horer blir ikke akkurat behandlet bra.

Anonymkode: 51905...e0f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er mange som ikke ser helt poenget her.

Det er helt greit å informere ungdommen om at de som bruker hijab gjør det av sømmelighet. Men da er veldig viktig å også informere at dette ikke betyr at jenter uten hijab er usømmelige.

Mange trekker dessverre denne slutningen. Og stempler dermed vanlig norske jenter som usømmelige og uanstendige, eller hore som det også heter. Og horer blir ikke akkurat behandlet bra.

Anonymkode: 51905...e0f

Men hvordan vet du (eller ts) at læreren ikke har påpekt dette? Virker som om ts tar dette helt ut av kontekst. De som bruker hijab bruker det stort sett pga sømmelighet. Er jo ingenting galt i å si det. Vil jo ikke si at læreren har antydet eller sagt at noe annet er usømmelig 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville definitivt tatt en prat med læreren om denne måten å framstille det på.

Det er godt mulig det er en misforståelse fra 13-åringens side, men når h*n kommer hjem og forteller det slik, så tenker jeg at lærerens framstilling ikke har vært helt god. Ikke nødvendigvis av vrangvilje, men rett og slett fordi læreren ikke har tatt nok  høyde for hvordan ting kan tolkes av elevene.

Hijab er også et politisk symbol og dette skal man være klar over. En god del av politikken hijab symboliserer er rett og slett kvinneundertrykkende.  Jeg ville iallfall hatt meg frabedt at mine barn lærte, selv om det bare er implisitt, at jenter som ikke bruker hijab dermed heller ikke er "sømmelige". Klesdrakt har ingenting med "sømmelighet" å gjøre og en som ikke ifører seg hijab er ikke mindre sømmelig enn en med. Dette må en forvente at en lærer sier i klartekst. I en verden hvor kvinners menneskerettigheter står under press så er det særdeles viktig at også lærere ser på hvordan ting framstilles.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, regine skrev:

Og jeg ville definitivt tatt en prat med læreren om denne måten å framstille det på.

Det er godt mulig det er en misforståelse fra 13-åringens side, men når h*n kommer hjem og forteller det slik, så tenker jeg at lærerens framstilling ikke har vært helt god. Ikke nødvendigvis av vrangvilje, men rett og slett fordi læreren ikke har tatt nok  høyde for hvordan ting kan tolkes av elevene.

Hijab er også et politisk symbol og dette skal man være klar over. En god del av politikken hijab symboliserer er rett og slett kvinneundertrykkende.  Jeg ville iallfall hatt meg frabedt at mine barn lærte, selv om det bare er implisitt, at jenter som ikke bruker hijab dermed heller ikke er "sømmelige". Klesdrakt har ingenting med "sømmelighet" å gjøre og en som ikke ifører seg hijab er ikke mindre sømmelig enn en med. Dette må en forvente at en lærer sier i klartekst. I en verden hvor kvinners menneskerettigheter står under press så er det særdeles viktig at også lærere ser på hvordan ting framstilles.

 

Nei... Det er vi som oppfatter hijab som et politisk symbol. Husk for all del at 13-åringens evne til å tolke og motivasjon for å gjenfortelle selektiv oppfatning, farges i svært stor grad av de h*n lærer hjemme... 

Anonymkode: a922d...d71

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha hatt STORE problemer om en lærer sa dette i mitt barns klasserommet ja.  Kanskje vi kan forventer at lærer sier istedenfor "Bruk hijab for å vise sømmelige og vise anstendighet ellers blir du steinet til døden om du besøk midtøsten" .  Jeg er så lei av alle det PC kåte liberalistiske oppgulp.  

Anonymkode: 7842e...41e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle hubbalooba hvis dette gjaldt en lærer som fra et klasserommet midt i Grønland som sa "en hijab undertrykker kvinner" ...  Seriøs.  

Anonymkode: 7842e...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei... Det er vi som oppfatter hijab som et politisk symbol. Husk for all del at 13-åringens evne til å tolke og motivasjon for å gjenfortelle selektiv oppfatning, farges i svært stor grad av de h*n lærer hjemme... 

Anonymkode: a922d...d71

Ja - vi oppfatter hijab som et politisk symbol nettopp fordi det faktisk er det det er......

og nettopp fordi 13-åringer tolker og oppfatter ut fra forskjellige kontekster er det veldig viktig at man ikke kommer med "verdibaserte" utsagnt om for eksempel hijab. Det er veldig kort fra utsagnet i klasserommet at "hijab viser at kvinnen vil være sømmelig" til slutningen at "ikke bruk av hijab gjør en kvinne usømmelig". Med alle de konsekvenser det har.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man underviser i/om religion burde man være mest mulig nøytral. Læreren skal ikke "overføre" egen tolkning og forståelse av f.eks. hijab til elevene nettopp fordi det er et meget omdiskutert plagg som sees på og tolkes på ulike måter. Denne forståelsen bør elevene også få slik at de kan gjøre seg opp en egen mening. Men må nesten si som flere over meg har sagt; du var ikke i timen selv og kan derfor ikke vite sikkert hva læreren faktisk har sagt og gjort. Du kan spørre om det er riktig at hijab er fremstilt slik du skriver i HI. Dersom det faktisk er tilfelle kan du forklare at dette er noe du reagerer på. 

Anonymkode: 1db6a...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, regine skrev:

 Klesdrakt har ingenting med "sømmelighet" å gjøre

OK, jeg er naturligvis klar over at sitatet over er tatt litt ut av kontekst og satt på spissen, men jeg mener at klesdrakt absolutt har noe med sømmelighet å gjøre. Jeg mener at en 16-åring med dyp utringning, pupper som tyter ut pga push-up BH, bar mage og så lav jeans at blodestringtrusa stikker opp, er usømmelig kledd. Spesielt hvis det er en vanlig formiddag på Kiwi, eller på jobb.  Klær skaper folk, og klær er en måte å uttrykke sin personlighet på. 

Når det er sagt, skal naturligvis alle behandles med respekt, uansett klesdrakt. Men hadde denne jenta kommet slik kledd på jobbintervju hos meg, hadde hun ikke fått jobben.

Dette var en digresjon, for denne tråden handler om hijab. 

 

Anonymkode: c6ee7...3e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men jeg er fra et muslimsk land og i min familie er det bare 7 stk som bruker hijab, til tross for at hele familien bor i Irak. Disse 7 er; to bestemødre, to inngifte kvinner, én tante og to kusiner. Og jeg har mange flere kvinnelige familiemedlemmer enn bare 7 stk. 

I min familie har ikke hijab noe med sømmelighet eller anstendighet å gjøre. De kvinnene som bruker hijab bruker den for å respektere Gud. Ingen i min familie blir tvunget til å bruke hijab, og selvom 7 bruker det, blir ikke resten sett på som mine sømmelige og anstendige.

Hijab er en privat sak mellom forholdet til kvinnen som bruker det og Gud!

Når det er sagt må jeg bare legge til at denne læreren du snakker om burde være bedrr forberedt før han forteller elever om religion. Jeg går selv vg3 og religionslæreren jeg har er alltid skikkelig forsiktig når hun ordlegger seg. Hun kan stoppe opp midt i en setning for å finne en respektfull måte å formulere seg på. Og det er slik det burde være. Lærere skal ikke komme med sine meninger foran elever.

Endret av Spiteful
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Spiteful skrev:

Unnskyld meg, men jeg er fra et muslimsk land og i min familie er det bare 7 stk som bruker hijab, til tross for at hele familien bor i Irak. Disse 7 er; to bestemødre, to inngifte kvinner, én tante og to kusiner. Og jeg har mange flere kvinnelige familiemedlemmer enn bare 7 stk. 

I min familie har ikke hijab noe med sømmelighet eller anstendighet å gjøre. De kvinnene som bruker hijab bruker den for å respektere Gud. Ingen i min familie blir tvunget til å bruke hijab, og selvom 7 bruker det, blir ikke resten sett på som mine sømmelige og anstendige.

Hijab er en privat sak mellom forholdet til kvinnen som bruker det og Gud!

Når det er sagt må jeg bare legge til at denne læreren du snakker om burde være bedrr forberedt før han forteller elever om religion. Jeg går selv vg3 og religionslæreren jeg har er alltid skikkelig forsiktig når hun ordlegger seg. Hun kan stoppe opp midt i en setning for å finne en respektfull måte å formulere seg på. Og det er slik det burde være. Lærere skal ikke komme med sine meninger foran elever.

Men selve gudsbegrepet er jo politisk. 

Og hvorfor har ikke Gud bedt meg om å gå med hijab?

Anonymkode: d6019...b38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haddet det vært mitt barn så ville jeg sagt som sant er at det handler om undertrykking og sosial kontroll. Man skal ikke normalisere kvinneundertrykkelse og dette hadde jeg gitt klar beskjed om til læreren og. 

Anonymkode: 8e6b3...11c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tro vi har barn i samme klasse, for akkurat det samme skjedde i klasserommet til mitt barn nå nylig. Læreren hadde brukt nesten de samme ordene, og i tillegg sagt at man aldri skulle stille spørsmålstegn ved hijabbruk fordi det var et religiøst symbol. Det siste synes jeg var ekstra ille, for da legger de jo lokk på alt sammen og både muslimer og etnisk norske som måtte ha innvendinger må bare tie stille. 

Jeg spurte ham om hun ikke hadde sagt noe om at det også blant muslimer er delte meninger om hijab og sømmelighet, men det hadde hun ikke gjort. Jeg synes ikke det er riktig av skolen å framstille saken på denne måten. Selv 13-åringen min var helt oppgitt etter skoletimen, for ungene står jo midt i dette og har jentevenner både med og uten hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men selve gudsbegrepet er jo politisk. 

Og hvorfor har ikke Gud bedt meg om å gå med hijab?

Anonymkode: d6019...b38

På hvilken måte er det politisk? Det klarer jeg ikke forstå... 

Vel alle religioner er forskjellige. Kristendommen, Jødedommen og Islam er alle forskjellige. Hvorfor må ikke kjøtt og meieriprodukter være i nærheten av hverandre i Jødedommen når det ikke spiøøer noen rolle i Kristendommen? Hvorfor velger muslimske kvinner å gå med hijab når kristne kvinner ikke gjør det? Hvorfor må et barn (?) døpes ved å få vann over hodet i Kristendommen, men ikke i Islam og Jødedommen? 

Man kan ikke sammenligne religioner på den måten du skriver. Det går ikke. Alle religioner har sine egne særpreg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...