Gå til innhold

Noen her som har operert underlivet etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått operasjon nå på mandag og gruer meg veldig.

Har slitt ekstremt etter fødsel fordi hun fikk en "sender" (klarte ikke helt å forstå hva det var) som de plasserte på hodet til babyen, og hun kom skjevt ut og jeg revnet mye. Måtte sy i over 2 timer, og det har dessverre grodd sånn at arret er både stygt og veldig veldig plagsomt. Kjennes ut som jeg har en tampong halvveis ute hele tiden, og jeg er kjempe trangt akkurat i åpningen men lenger inn er det hult og slapt.. Jeg tisser litt på meg ofte, og det er både sjenerende, vondt og generelt gjør mange deler av hverdagen vanskeligere :( 

Det var legene som anbefalte operasjon, og jeg får den heldigvis dekket.

Syntes jeg har fått så ekstremt lite informasjon om operasjonen. Når jeg spurte om hvor lang tid det vil ta før jeg kan dra tilbake i jobb, så får jeg bare svar om at det er veldig individuelt... Så jeg vet ikke om jeg er sykemeldt i 1 dag eller 2 uker. Fikk liksom ikke noen ordentlige svar på noe jeg spurte om, så prøver her istedenfor;

Noen som har operert og vil dele erfaring? Både hvordan det var før operasjonen, under og tiden etter? Setter veldig stor pris på det!

Anonymkode: 6fdeb...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags operasjon er det snakk om? Fremre skjedevegg/cystocele? Bakre plastikk/rectocele? Jeg er iallefall blitt operert for rectocele/bakre skjedevegg og operert perineum. Musklene etter denne operasjonen ble sydd sammen og hele perineum ble bygget opp igjen. De første 5 dagene var veldig smertefulle, etter det så begynte jeg så smått å være litt i aktivitet i huset. Fortsatt vondt og smertefullt å være oppe å gå mere enn 5 min av gangen. Ble sykemeldt i 5 uler med en gang og jeg trengte disse ukene også. Veldig vondt å tisse ihvertfall i et par uker, tisset stående i dusjen mens jeg spylte meg. Kjente meg me slapp og sliten i et par Mnd. Hadde vondt for å sitte i et par Mnd etter op. Nå 1 år etterpå så er ting fortsatt ikke leget skikkelig, fortsatt hardt vev og stadig en følelse av ubehag. Sex var først aktuelt etter 3-4 Mnd og det er fryktelig vondt en god stund, men det går seg til etterhvert. Skal etterhvert operere fremre veggen også(cystocele) og ha en op for urinlekkasje. Jeg håper virkelig at jeg blir kvitt plagene mine, da dette er et problem for meg i hverdagen. 

Anonymkode: fc9c9...88c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags operasjon er det snakk om? Fremre skjedevegg/cystocele? Bakre plastikk/rectocele? Jeg er iallefall blitt operert for rectocele/bakre skjedevegg og operert perineum. Musklene etter denne operasjonen ble sydd sammen og hele perineum ble bygget opp igjen. De første 5 dagene var veldig smertefulle, etter det så begynte jeg så smått å være litt i aktivitet i huset. Fortsatt vondt og smertefullt å være oppe å gå mere enn 5 min av gangen. Ble sykemeldt i 5 uler med en gang og jeg trengte disse ukene også. Veldig vondt å tisse ihvertfall i et par uker, tisset stående i dusjen mens jeg spylte meg. Kjente meg me slapp og sliten i et par Mnd. Hadde vondt for å sitte i et par Mnd etter op. Nå 1 år etterpå så er ting fortsatt ikke leget skikkelig, fortsatt hardt vev og stadig en følelse av ubehag. Sex var først aktuelt etter 3-4 Mnd og det er fryktelig vondt en god stund, men det går seg til etterhvert. Skal etterhvert operere fremre veggen også(cystocele) og ha en op for urinlekkasje. Jeg håper virkelig at jeg blir kvitt plagene mine, da dette er et problem for meg i hverdagen. 

Anonymkode: fc9c9...88c

Om jeg ikke gruet meg før, så gjør jeg det i hvert fall nå!

Jeg vet ikke hvordan operasjon det er snakk om engang. Fortalte om plagene til fastlegen og ble henvist til sykehuset jeg fødte på (som da hadde journalen min ang sying etter fødsel), fikk en gynUnd, og fikk så time til operasjon.. :( 

Anonymkode: 6fdeb...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg ikke gruet meg før, så gjør jeg det i hvert fall nå!

Jeg vet ikke hvordan operasjon det er snakk om engang. Fortalte om plagene til fastlegen og ble henvist til sykehuset jeg fødte på (som da hadde journalen min ang sying etter fødsel), fikk en gynUnd, og fikk så time til operasjon.. :( 

Anonymkode: 6fdeb...c41

Uff da, ikke meningen å skremme deg. Men nå var jeg bare ærlig, ikke sikkert det blir sånn for deg. Det kommer an på hva du skal opereres for nedentil! Det er mere omfattende å reparere skader i muskler så det vil naturligvis være mere smertefull en. Om det bare opereres i slimhinna. Men så rart du ikke har fått info da... jg var innlagt i et døgn og operasjonen var i dull narkose. Du må da vel ha fått et brev? En innkalling av noe slag? Heter det vaginalplastikk? Men oppdater meg gjerne etter operasjonen om hvordan det får og hva som er blitt gjort:) 

Anonymkode: fc9c9...88c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fått operasjon nå på mandag og gruer meg veldig.

Har slitt ekstremt etter fødsel fordi hun fikk en "sender" (klarte ikke helt å forstå hva det var) som de plasserte på hodet til babyen, og hun kom skjevt ut og jeg revnet mye. Måtte sy i over 2 timer, og det har dessverre grodd sånn at arret er både stygt og veldig veldig plagsomt. Kjennes ut som jeg har en tampong halvveis ute hele tiden, og jeg er kjempe trangt akkurat i åpningen men lenger inn er det hult og slapt.. Jeg tisser litt på meg ofte, og det er både sjenerende, vondt og generelt gjør mange deler av hverdagen vanskeligere :( 

Det var legene som anbefalte operasjon, og jeg får den heldigvis dekket.

Syntes jeg har fått så ekstremt lite informasjon om operasjonen. Når jeg spurte om hvor lang tid det vil ta før jeg kan dra tilbake i jobb, så får jeg bare svar om at det er veldig individuelt... Så jeg vet ikke om jeg er sykemeldt i 1 dag eller 2 uker. Fikk liksom ikke noen ordentlige svar på noe jeg spurte om, så prøver her istedenfor;

Noen som har operert og vil dele erfaring? Både hvordan det var før operasjonen, under og tiden etter? Setter veldig stor pris på det!

Anonymkode: 6fdeb...c41

Hei :) var det her med din første fødsel? 

Anonymkode: a546b...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) var det her med din første fødsel? 

Anonymkode: a546b...b2c

2.:( Men det 1.fødsel var klart tøffest, kompliserte begge to med feil hodestilling på barna og begge tatt med vacum. 

Anonymkode: fc9c9...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.2.2017 den 3.59, AnonymBruker skrev:

Hei :) var det her med din første fødsel? 

Anonymkode: a546b...b2c

TS her :)

Ja, første barnet :) 

Anonymkode: 6fdeb...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvordanhar det gått med deg TS? Hat tenkt på deg og er spent på hva som ble gjort/ hva slags inngrep.... Gruer meg selv til neste operasjon da er slikt inngrep kan ødelegg mye om det får galt! Ift fistler og vannlatingsproblemer og sexliv. Er absolutt ikke å anbefale noen å opereres om de virkelig ikke trenger det.

Anonymkode: 8bcae...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...