Gå til innhold

Eie eller leie. Noen med ufør som har kjøpt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg bor i en by og har kjøpt en ettroms (!00 prosent lån) og med bostøtte er min faktiske utgift på leiligheten 4500,- ca hver mnd. Da er lån, renter, forsikring, strøm, komm avgifter, eiendomsskatt, fellesutgifter, osv tatt med i beregningen. (Jeg har ikke tv, det syns jeg er for dyrt) Jeg har også bostøtte som innvirker på at summen blir så lav. Jeg bor derfor veldig billig sammenlignet med å leie. Skulle jeg leid en slik leilighet måtte jeg betalt 7-9000,- pluss strøm

Kommunen( det er de som gir deg startlånet) vil ikke gi deg mer lån enn du klarer å betale (inkl 5 prosent økning i renter, pluss nødvendig tilskudd som avskrives med en viss prosent hvert år.

Ville absolutt anbefalt deg å kjøpe en bolig som dekker ditt behov. Ved å leie betaler du faktisk allerede alle utgifter utleier har vedrørende å eie boligen, pluss litt til. 

Anonymkode: fab36...b3f

Takk. Dette var veldig nyttig. Å se konkrete tall fra andre, gir et utgangspunkt for hva jeg kan forvente. Var redd for at å kjøpe ville ruinere meg. Nå vil det jo avhenge av lånebetingelser, og hvor mye jeg får kjøpe for. Kommer ikke til å velge en av de dyreste byene for å si det sånn

Anonymkode: 6d03b...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved å leie kan utleier skru opp prisen, etter bestemte regler. 

Eier du, så er du i en annen situawjon, dersom du tenker på rehabilitering og opp pussing underveid når du ser på bolier du kan tenke deg å kjøpe. 

Du bør absolutt ta en prat med boligkontoret i kommunen din og få vurdert hva du kan få av økonomisk hjelp. Startlån og bolitilskudd er for å sikre vanskeligstilte, uføretrygdede og andre varige men nøkterne boliger. De setter opp til deg ulike modeller for økonomisk hjelp, og ser på hva som skal til for at du skal kunne få bostøtte. Egenkapital er det ikke alle kommuner som har krav om. Der finnes og nye etablererboliger. Nybygde boliger der du får gunstig finansiering. 

Å innhente info er gratis.

Anonymkode: d7459...9cf

 

Ja, det skader ikke å hente informasjon. Det skal jeg uansett gjøre. Men hva er egentlig det som anses som en nøktern bolig? 

Må man bo i borettslag? Det har jeg ikke så veldig lyst til, for jeg vil bo uten å ha kontakt med naboene. 

Anonymkode: 6d03b...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du hus, vil du få det totale ansvaret og utgiftene for vedlikehold. Kjøper du leilighet, vil du ha ansvaret for innvendig vedlikehold, samt en andel av utvendig vedlikehold. Dette kommer gjerne i tillegg til faste fellesutgifter. Vær klar over at uforutsette utgifter kan komme i begge tilfeller, som f.eks at taket må skiftes, eller at vinduer må byttes ut. Ved leie har du derimot ikke noe ansvar for vedlikehold. Sånn sett er leie mer forutsigbare utgifter. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det jeg ønsket med denne tråden, var å finne ut om det er veldig mye dyrere å kjøpe enn å leie? 

...........

Kanskje noen som har erfaring med å kjøpe som trygdet, eller noen som kjenner noen?

Anonymkode: 6d03b...639

I området her jeg bor, har jeg sett blokk-leiligheter til leie for 14.000-15.000 kr. Det er leiligheter på omtrent samme størrelse som det jeg har.

Jeg er i slutten av 40-årene, uføretrygdet og eier. Kjøpte min egen borettslagsleilighet i blokk i fjor. Fikk lån i min vanlige bank, som jeg har vært kunde i omtrent 30 år. Å eie sin egen leilighet koster meg lånet + husleien, noe som kommer på totalt i underkant av 12.000,- (strøm ikke medregnet, men den er på bare ca 300-350 kr i mnd) Man sparer altså 2000-3000 i måneden på eie, ikke leie, her. Da har jeg ikke medregnet økningen verdistigningen utgjør. Du sitter på en sparegris som øker i verdi hver måned, dersom du eier din egen bolig. Du tjener ingenting på å leie, da betaler du bare rett i lomma på en annen person.

Jeg har i tillegg til normal uføretrygd fra NAV, en privat forsikring som gjør at jeg får ekstra uføretrygd utbetalt hver mnd, ca 6000 kr ekstra. Det var nok dette som gjorde at banken mente jeg kunne klare et lån.

Før jeg skulle kjøpe meg noe eget, solgte jeg og eksen rekkehusleiligheten vår i det vi flyttet ut, begge to.  Den hadde vi bodd i i 10 år og opparbeidet oss verdiøkning og egenkapital. Da fikk jeg med meg min andel egenkapital, som var på 900.000,- Eksen fikk det samme. Denne gode egenkapitalen på 900.000 var nok også sterkt medvirkende til at jeg faktisk fikk lån, selv om jeg har moderat til beskjeden inntekt.

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Million skrev:

I området her jeg bor, har jeg sett leiligheter til leie for 14.000-15.000 kr. Det er leiligheter på omtrent samme størrelse som det jeg har.

Jeg eier. Kjøpte min egen borettslagsleilighet i fjor, og jeg er uføretrygdet. Fikk lån i min vanlige bank, som jeg har vært kunde i omtrent 30 år. Å eie sin egen leilighet koster meg lånet + husleien, noe som kommer på totalt i underkant av 12.000,- (strøm ikke medregnet, men den er på bare ca 300-350 kr i mnd) Man sparer altså 2000-3000 i måneden på eie, ikke leie, her.

Jeg har i tillegg til normal uføretrygd fra NAV, en privat forsikring som gjør at jeg får ekstre uføretrygd utbetalt hver mnd, ca 6000 kr ekstra. Det var nok dette som gjorde at banken mente jeg kunne klare et lån.

Før jeg skulle kjøpe meg noe eget, solgte jeg og eksen rekkehusleiligheten vår i det vi flyttet ut, begge to.  Den hadde vi bodd i i 10 år og opparbeidet oss verdiøkning og egenkapital. Da fikk jeg med meg min andel egenkapital, som var på 900.000,- Eksen fikk det samme. Denne gode egenkapitalen på 900.000 var nok også sterkt medvirkende til at jeg faktisk fikk lån, selv om jeg har moderat til beskjeden inntekt.

 

Da er du egentlig i en annen økonomisk situasjon enn hva ts er. Du ville heller ikke fått kommunalt startlån med så høy inntekt.

Anonymkode: fab36...b3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er du egentlig i en annen økonomisk situasjon enn hva ts er. Du ville heller ikke fått kommunalt startlån med så høy inntekt.

Anonymkode: fab36...b3f

Det kan så være, men hun etterspurte andre uføretrygdedes erfaringer og om noen hadde kjøpt som trygdet. Jeg svarte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved å leie risikerer du at husleien øker, men har ingen ansavr for vedlikehold.

Ved å eie et hus risikerer du ikke husleieøkning, men er ansvarlig for alt vedlikehold, og det kan blir kjempedyrt når det viser seg at kloakkrør må skiftes eller pipen er gått tett.

Ved å bo i borettslag blir de største vedlikeholdsutgiftene på bygget innbakt i fellesgjelden, men du kan også risikerer at det bestemmes oppgradering som øker husleien med noen tusen på generalforsamlingen, og da må du bare betale din del.

Så det er fordel og ulemper med alt.

Anonymkode: bd6b0...36b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ved å leie risikerer du at husleien øker, men har ingen ansavr for vedlikehold.

Ved å eie et hus risikerer du ikke husleieøkning, men er ansvarlig for alt vedlikehold, og det kan blir kjempedyrt når det viser seg at kloakkrør må skiftes eller pipen er gått tett.

Ved å bo i borettslag blir de største vedlikeholdsutgiftene på bygget innbakt i fellesgjelden, men du kan også risikerer at det bestemmes oppgradering som øker husleien med noen tusen på generalforsamlingen, og da må du bare betale din del.

Så det er fordel og ulemper med alt.

Anonymkode: bd6b0...36b

Ja, det beste du kan gjøre TS er å se på hva konkret dette vil innebære for deg, med de boligene du kan tenke deg, i det området du vil bo i. Satt opp mot økonomi og helsetilstand.

Mange vil nok si at det er mer lønnsomt å eie, og ofte stemmer det. Samtidig kan det være veldig dyrt og tidkrevende å eie. Jeg ville nok valgt å vurdere grundig om det er mulighet for å få kjøpt noe, siden man over tid opparbeider seg en betraktelig kapital, men samtidig vært veldig klar over at det ikke er noe stas å sitte med vedlikehold man ikke makter eller utgifter man ikke kan betjene. Ting blir fort dyrt når det er snakk om hus og vedlikehold (som regel litt greiere med borettslag, der blir man i alle fall sjelden sittende alene med en regning på 200K), og å sitte pengelens og bekymret er ikke stas selv om man eier huset man sitter i.

Men for all del, sjekk ut alt hva som tilbys både på leie- og eiemarkedet der du er, og finn ut hva du kan legge i boutgifter. Det er verdt å sjekke det, men ikke å strekke seg for langt.

Anonymkode: 1cb57...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Million skrev:

Det kan så være, men hun etterspurte andre uføretrygdedes erfaringer og om noen hadde kjøpt som trygdet. Jeg svarte.

Er takknemlig for det. Det hjelper meg å se mer av bildet :)

Anonymkode: 6d03b...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det beste du kan gjøre TS er å se på hva konkret dette vil innebære for deg, med de boligene du kan tenke deg, i det området du vil bo i. Satt opp mot økonomi og helsetilstand.

Mange vil nok si at det er mer lønnsomt å eie, og ofte stemmer det. Samtidig kan det være veldig dyrt og tidkrevende å eie. Jeg ville nok valgt å vurdere grundig om det er mulighet for å få kjøpt noe, siden man over tid opparbeider seg en betraktelig kapital, men samtidig vært veldig klar over at det ikke er noe stas å sitte med vedlikehold man ikke makter eller utgifter man ikke kan betjene. Ting blir fort dyrt når det er snakk om hus og vedlikehold (som regel litt greiere med borettslag, der blir man i alle fall sjelden sittende alene med en regning på 200K), og å sitte pengelens og bekymret er ikke stas selv om man eier huset man sitter i.

Men for all del, sjekk ut alt hva som tilbys både på leie- og eiemarkedet der du er, og finn ut hva du kan legge i boutgifter. Det er verdt å sjekke det, men ikke å strekke seg for langt.

Anonymkode: 1cb57...574

Det er helt sant. Vil absolutt ikke strekke meg for langt, men er villig til å betale mer, for å ha det bedre. Samtidi skal lommeboka klare det.

er nok fordeler og ulemper med borettslag. Vil ikke delta i slike møter, så da hadde det nok blitt til at ting ble bestemt over hodet på meg. Tenker at om jeg kjøper i et område der prisene er noe lavere, kan jeg kanskje klare en enebolig?

Nøysomhet har jeg mye erfaring med. Har alltid vært tvunget til å klare meg på lite, men har klart det. Aldri hatt inkassosak, og har ingen gjeld, så det skulle vel ha endel å si?

Anonymkode: 6d03b...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at om jeg kjøper i et område der prisene er noe lavere, kan jeg kanskje klare en enebolig?

Anonymkode: 6d03b...639

Det er dyrt å vedlikeholde, varme opp og forsikre en enebolig, samt at kommunale utgifter (vann, renovasjon, kloakk) kommer i tillegg, uansett hvor den ligger. Det vil koste deg en hel del pr år, i tillegg til faktiske månedlige låneutgifter. Bare det å male et helt hus koster mange tusen. Strømutgiftene er mye større på et hus enn en leilighet i blokk. Hus kan det forekomme lekkasjer i taket, dårlig drenering rundt grunnmuren kan oppstå, ødelagte punkterte vinduer osv osv osv. Det påløper fort store summer om man skal eie et hus. Å skulle sitte alene med dette og kun ha uføretrygd som inntekt, ville jeg rett og slett droppet. Det er for dyrt med alle utgifter som påløper, rett og slett.

En leilighet i et borettslag, enten andelsleilighet eller selveier, ville være det lureste for en i din posisjon å investere i når det kommer til bolig. Kjøper du borettslagsleilighet, slipper du dokumentavgiften, som er på mange titusener. Jeg kjøpte borettslagsleilighet i fjor, og med eierskifteforsikring påløp det kun 5000 i tillegg til kjøpsprisen. Det er ingenting i forhold til dokument avgiften på selveier (2,5% av boligens verdi, om jeg ikke husker feil) Siden du ikke engang har en krone i egenkapital, ville altså boligen din bli belånt til over pipa (mer enn den er verdt på kjøpstidspunktet), siden du ikke har penger til dokumentavgiften engang. Får du virkelig lån til det?

Hvor mye har du netto i månedsinntekt egentlig?

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper en bolig, leier man i praksis en bolig fra banken i minst 20 år fremover, før man med rette kan si at man eier boligen. 

Er man ufør, har man kanskje ikke helse til å påta seg så mye av det nødvendige vedlikeholdet selv. Det blir fort veldig dyrt å leie håndverkere for den minste lille ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Million skrev:

Det er dyrt å vedlikeholde, varme opp og forsikre en enebolig, samt at kommunale utgifter (vann, renovasjon, kloakk) kommer i tillegg, uansett hvor den ligger. Det vil koste deg en hel del pr år, i tillegg til faktiske månedlige låneutgifter. Bare det å male et helt hus koster mange tusen. Strømutgiftene er mye større på et hus enn en leilighet i blokk. Hus kan det forekomme lekkasjer i taket, dårlig drenering rundt grunnmuren kan oppstå, ødelagte punkterte vinduer osv osv osv. Det påløper fort store summer om man skal eie et hus. Å skulle sitte alene med dette og kun ha uføretrygd som inntekt, ville jeg rett og slett droppet. Det er for dyrt med alle utgifter som påløper, rett og slett.

En leilighet i et borettslag, enten andelsleilighet eller selveier, ville være det lureste for en i din posisjon å investere i når det kommer til bolig. Kjøper du borettslagsleilighet, slipper du dokumentavgiften, som er på mange titusener. Jeg kjøpte borettslagsleilighet i fjor, og med eierskifteforsikring påløp det kun 5000 i tillegg til kjøpsprisen. Det er ingenting i forhold til dokument avgiften på selveier (2,5% av boligens verdi, om jeg ikke husker feil) Siden du ikke engang har en krone i egenkapital, ville altså boligen din bli belånt til over pipa (mer enn den er verdt på kjøpstidspunktet), siden du ikke har penger til dokumentavgiften engang. Får du virkelig lån til det?

Hvor mye har du netto i månedsinntekt egentlig?

Takk. Mange gode poeng her. Vil i hvert fall prøve å skaffe en selveier framfor andelsleilighet. Men et borettslag, vil ikke det ha boligstyremøter innimellom? For jeg har virkelig ikke lyst til å ha kontakt med naboene i det hele tatt. Vil bare bo, og ikke ha kostnader bestemt over hodet på meg. TV og Internett i felleskostnader f.eks. Er ikke interessert i det. Synes det er så kjedelig å se på TV. 

Har ikke så lyst til å si akkurat hva jeg får utbetalt netto, selv om jeg er anonym, men kan si at det er godt under 20 000.

Anonymkode: 6d03b...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chiubi skrev:

Når man kjøper en bolig, leier man i praksis en bolig fra banken i minst 20 år fremover, før man med rette kan si at man eier boligen. 

Er man ufør, har man kanskje ikke helse til å påta seg så mye av det nødvendige vedlikeholdet selv. Det blir fort veldig dyrt å leie håndverkere for den minste lille ting. 

Har ikke mulighet til å gjøre ting selv nei. Det er et godt poeng. Huff. Skulle ønske jeg kunne vinne akkurat nok i Lotto til å kjøpe min egen bolig, og slippe å ha noe med lånnå gjøre. Hehe. Men det skjer vel helst i drømmer.

ikke noe lukurativt altså. Bare nok til å bo alene, slippe å bo med familie, og slippe å leie. Foretrekker faktisk å leie framfor å bo gratis hjemme. Ønsker meg virkelig mitt eget. Slitsomt å flytte.

Anonymkode: 6d03b...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld skrivefeil. Telefonen retter feil innimellom.

Anonymkode: 6d03b...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du vurdert å flytte utenlands? Der er det gjerne helt andre leiepriser, og generelt lavere prisnivå, så man kan leve et brukbart liv på uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Chiubi skrev:

Har du vurdert å flytte utenlands? Der er det gjerne helt andre leiepriser, og generelt lavere prisnivå, så man kan leve et brukbart liv på uføretrygd.

Nei, jeg vil bo et sted jeg kan språket, vet hvordan ting fungerer, og ikke minst ha de vennene jeg har rundt meg. Familien kan være plagsom til tider, men jeg vil ikke flytte helt vekk fra dem heller. Tror faktisk forholdet an bli bedre, bare vi har litt mer avstand, og ser hverandre litt sjeldnere.

Anonymkode: 6d03b...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke så lyst til å si akkurat hva jeg får utbetalt netto, selv om jeg er anonym, men kan si at det er godt under 20 000.

Anonymkode: 6d03b...639

Da kan jeg si deg med en gang at du IKKE har råd til å kjøpe et hus, altså en trebygning å bo i, som krever masse vedlikehold og kostnader bare å bo i. Som sagt, kommunale avgifter alene er en hel del pr år, avhenger av hvilken kommune man bor i hvor mye det er. Og det koster sinnsykt mye mer å varme opp et hus, samme hvor lite det er, i forhold til en blokkleilighet. Her jeg bor, er det radiatorer og jeg betaler derfor ikke noe strøm for å varme opp inne. Bruk av radiatorer og varmtvann er inkludert i husleien.

Du skriver at du kunne tenke deg en enebolig. Det kunne mange. De fleste kunne tenke seg det. Men det lar seg rett og slett ikke gjøre om man ikke tjener godt nok. Har du engang sjekket boligprisene der du bor? Man pleier å få rundt 4 ganger årsinntekten sin i boliglån. Regn ut hva du har da. Får du noe bolig til den prisen der du vil bo....? Du sier du ikke vil flytte fra stedet pga venner og familie. Så da vet du jo hvor du skal sjekke boligpriser ca.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Million skrev:

Da kan jeg si deg med en gang at du IKKE har råd til å kjøpe et hus, altså en trebygning å bo i, som krever masse vedlikehold og kostnader bare å bo i. Som sagt, kommunale avgifter alene er en hel del pr år, avhenger av hvilken kommune man bor i hvor mye det er. Og det koster sinnsykt mye mer å varme opp et hus, samme hvor lite det er, i forhold til en blokkleilighet. Her jeg bor, er det radiatorer og jeg betaler derfor ikke noe strøm for å varme opp inne. Bruk av radiatorer og varmtvann er inkludert i husleien.

Du skriver at du kunne tenke deg en enebolig. Det kunne mange. De fleste kunne tenke seg det. Men det lar seg rett og slett ikke gjøre om man ikke tjener godt nok. Har du engang sjekket boligprisene der du bor? Man pleier å få rundt 4 ganger årsinntekten sin i boliglån. Regn ut hva du har da. Får du noe bolig til den prisen der du vil bo....? Du sier du ikke vil flytte fra stedet pga venner og familie. Så da vet du jo hvor du skal sjekke boligpriser ca.

 

Ja, har sjekket litt rundt. Kommer ikke til å se etter midt i byen for å si det sånn, men håper jeg kan finne noe som passer i hvert fall.

takk for god info.

Anonymkode: 6d03b...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...