Gå til innhold

Opplever du at kontoen er tom før neste lønning?


Million

Anbefalte innlegg

Ja, går alltid tom på konto, og jeg planlegger at det skal være slik. Sparer hardt for tiden, og setter det jeg kan til side. Hadde jeg hatt mer penger på brukskonto hver mnd hadde jeg bare brukt dem. Eier ikke sånn type viljestyrke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg planlegger veldig og setter hele lønnen til de forskjellige kontoene for regninger, sparing og ferie, og beholder kun til mat, klær og fornøyelser på bruks konto. Det er såpass beregnet at jeg går nesten tom før lønning, oppstår det uforutsette ting kan det bli tomt lenge før, men da kan jeg overføre fra buffer på regningkontoen så jeg er ikke tom tom da....

Men det er nå endelig de siste årene og jeg er klar over at jeg er heldig som har vært frisk og jobbet hele tiden slik at det har blitt sånn. er ikke veldig mange tilfeldigheter som hadde skullet til for at det ikke fantes buffer og sparing.

Dermed  finner jeg det langt mer sjokkerende og ikke minst lite sympatisk at man lurer på hvordan det er mulig å gå tom og kommer med sånne idiotiske forslag om at de må da kunne begrense forbruket. da tenker jeg at man har levd i en heldig verden og synes du er rett og slett slem når du hoverer med din egen stålkontroll, det er nemlig neppe bare din egen fortjeneste....

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Million skrev:

Det er nok dette jeg tror artikkelen siktet til også. At folk faktisk ER tomme for penger, ikke bare har omfordelt dem.

Hvordan vet du det da? Slik jeg tolker artikkelen tar de utgangspunkt i en undersøkelse der folk besvarer ulike spørsmål. Det er her den subjektive vurderingen av hva det innebærer å gå "tom" er så vesentlig. Med mindre det står svart på hvitt at de ikke har penger på sparekontoer eller bufferkontoer ville jeg ikke vært så rask med å anta det. Særlig når prosentandelen det vises til er så høy. 

Anonymkode: 62226...23f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Puny skrev:

Ja, går alltid tom på konto, og jeg planlegger at det skal være slik. Sparer hardt for tiden, og setter det jeg kan til side. Hadde jeg hatt mer penger på brukskonto hver mnd hadde jeg bare brukt dem. Eier ikke sånn type viljestyrke...

Her er eksempelvis et fint eksempel på det å gå tom på kontoen samtidig som man sparer. Jeg synes derfor artikkelen ikke er særlig beskrivende for hvor økonomiske nordmenn er. 

Anonymkode: 62226...23f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sparekonto, men utenom den så bruker jeg en månedslønn på en måned, ja. Mest på huslån, regninger og mat, pluss en del aktiviteter for barn, uforutsette utgifter osv. Det er ikke noe vanskelig å bruke en månedslønn på en måned uten å sløse.

Anonymkode: 75eda...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri skjedd og vil forhåpentligvis aldri skje. Muttern var økonomisk uansvarlig gjennom min oppvekst så slikt setter spor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Million skrev:

Jeg har selv et par sparekontoer med hyggelige summer på, men jeg går ikke tom på brukskontoen før neste gang det kommer penger inn.

Jeg synes oppriktig synd på folk som ikke har noe form for sikkerhetsnett i form av oppsparte midler på konto, og som når brukskontoen er tom før lønning, faktisk ER helt og fullstendig blakke! Det må føles nifst, rett og slett.

Det er kjempeskummelt. Har opplevd å ikke kunne hente ut nødvendige medisiner fordi jeg har vært blakk. Hjelper ikke med mat i huset når man trenger andre ting som koster penger, eller barnet i huset plutselig får med en invitasjon til bursdag med hjem. Det er ikke få ganger jeg har solgt ting vi egentlig trenger fordi jeg trenger penger der og da.. Eller har måttet låne, slik at jeg går i minus neste måned også. 

16 minutter siden, Puny skrev:

Ja, går alltid tom på konto, og jeg planlegger at det skal være slik. Sparer hardt for tiden, og setter det jeg kan til side. Hadde jeg hatt mer penger på brukskonto hver mnd hadde jeg bare brukt dem. Eier ikke sånn type viljestyrke...

Da er du jo ikke tom, du har jo en sparekonto!

Anonymkode: c37d0...5b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i årevis hatt så lite utbetalt at jeg ikke hadde noe igjen på slutten av måneden (hadde 11-12000 utbetalt, det gikk akkurat rundt). At man ikke har noe igjen på konto trenger ikke bety at man ikke har økomonisk sans. Nå tjener jeg litt mer og sparer litt hver måned, men har fortsatt stålkontroll på økonomien etter så mange år med lite utbetalt.

Anonymkode: c7865...73b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skjedde ganske ofte før jeg fikk kontroll over hypomanien. Alle prosjektene jeg skulle begynne på da tømte kontoen.

Anonymkode: dda4b...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ta denne som anonym, jeg har det periodevis slik etter samlivsbrudd med far til mine barn. Ett dyrt brudd som førte til en vanvittig advokatregning og behov som bolig og bil. Dette i tillegg til å måtte etablere seg helt på nyttm har gjort at situasjonen dessverre er slik. Jeg har stål kontroll på økonomi, regninger og faste utgifter så jeg har skaffet meg en ekstra jobb utenom min faste for å få det til å gå rundt økonomisk. Det vil nok ta meg ca to år å komme ut av den økonomiske situasjonen men jeg har ikke annet valg enn å jobbe alt jeg kan for å bli ferdig tidligere med regningene og lånene jeg har måtte ta opp for å kunne dekke utgiftene ift bruddet. Når jeg er ferdig med det skal jeg ha en bufferkonto med 30.000,- stående. Leit at det er sånn, men samtidig glad at jeg håndterer å se at jeg får det til slik jeg gjør det. Tjener tett over 500.000,- i året. Har ingen bidrag eller overgangsstønad annet enn deler av barnehageregningen dekt.

Anonymkode: 3b363...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg velger å ta denne som anonym, jeg har det periodevis slik etter samlivsbrudd med far til mine barn. Ett dyrt brudd som førte til en vanvittig advokatregning og behov som bolig og bil. Dette i tillegg til å måtte etablere seg helt på nyttm har gjort at situasjonen dessverre er slik. Jeg har stål kontroll på økonomi, regninger og faste utgifter så jeg har skaffet meg en ekstra jobb utenom min faste for å få det til å gå rundt økonomisk. Det vil nok ta meg ca to år å komme ut av den økonomiske situasjonen men jeg har ikke annet valg enn å jobbe alt jeg kan for å bli ferdig tidligere med regningene og lånene jeg har måtte ta opp for å kunne dekke utgiftene ift bruddet. Når jeg er ferdig med det skal jeg ha en bufferkonto med 30.000,- stående. Leit at det er sånn, men samtidig glad at jeg håndterer å se at jeg får det til slik jeg gjør det. Tjener tett over 500.000,- i året. Har ingen bidrag eller overgangsstønad annet enn deler av barnehageregningen dekt.

Anonymkode: 3b363...bd9

Jeg har også vært i samme situasjon. Å være kvinne å tro at en skal få halvparten fordi om en er gift, er faktisk ikke sant...! Har hatt det veldig trangt i flere år. Derfor er det nå godt å ha kommet seg ut av det. Å kunne spare litt hver mnd å i tillegg kunne unne seg litt ekstra hvis en vil. 

Å ha tom brukskonto, en sparekonto med bare par hundre på å se at regningene dumpe ned i posten er slett ingen god følelse. For å ikke snakke om å må si nei til ting ungene ønsker seg eller har lyst på. Så når jeg leser om hun sier at ting ordner seg å at en ikke må bekymre seg..vel, hvordan kan en unngå å bekymre seg når kontoen er tom, du har unger og regningene kommer dumpende ned?

Håper jeg aldri havner der igjen! 

Anonymkode: 4be8c...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg student så er jo ikke akkurat i heeelt samme kategori som andre her, men ja jeg opplever som regel at jeg ikke har penger på konto lenge før lånet deiser inn. Sånn som nå, har 17 kr på konto fram til 15. Feb. Men brukte de siste pengene mine på mat i sverige så har et arsenal av digg mat på kjøkkenet og alle regninger er betalt så det er all good. 

Anonymkode: 41fa3...469

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp... spesielt nå på nyåret... alle legetimene gjør det vanskelig. .__.
Vil ikke ha råd til noenting før i sommer :pasha:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ofte tom før neste lønning. Med vilje. Så er vel egentlig ikke reelt sett tom. Hadde nok svart nei om jeg hadde blitt spurt. Da er det gjerne sånn at om jeg ser at jeg har 1500 kr. til overs dagen eller to dager før lønn f.eks. Bruker jeg de pengene på fornøyelser. Det kan f.Eks være å gå ut å spise, kino, shopping, hudpleie osv. Men i de faste utgiftene ligger det fast sparetrekk, så har en buffer som så og si aldri røres. Jeg liker å leve i nuet. Vet aldri hva morgendagen bringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har såpass lave lønninger at det blir å leve fra lønning til lønning. Når hus, mat, transport etc er betalt, så er det ikke nok til å legge av på ekstra kontoer. Selv om forbruket er høvlet ned. Andre sitter i stor gjeld pga dumme ting de har gjort før, og betaler heftig ned på det. 

Å ikke klare å forstå at folk har forskjellig inntekt og at enkelte har veldig lite å rutte med hver mnd uten å sløse betyr at man sliter litt med å sette seg inn i andres situasjon. 

Nå har jeg ikke gått tom selv på veldig mange år. Men klarer nå å forstå at ikke alle er like heldig. 

Anonymkode: e46b2...1c5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen har såpass lave lønninger at det blir å leve fra lønning til lønning. Når hus, mat, transport etc er betalt, så er det ikke nok til å legge av på ekstra kontoer. Selv om forbruket er høvlet ned. Andre sitter i stor gjeld pga dumme ting de har gjort før, og betaler heftig ned på det. 

Å ikke klare å forstå at folk har forskjellig inntekt og at enkelte har veldig lite å rutte med hver mnd uten å sløse betyr at man sliter litt med å sette seg inn i andres situasjon. 

Nå har jeg ikke gått tom selv på veldig mange år. Men klarer nå å forstå at ikke alle er like heldig. 

Anonymkode: e46b2...1c5

Godt poeng.

Og en ting til: ALT kommer an på utgangspunktet. Det er lett å si at "alle må jo ha en buffer, eller så er de dumme, skjønner ikke at de tør, det er uansvarlig!". Men hvis du starter voksenlivet med dårlige kort på hånda skal det faktisk utrolig mye til for å komme ovenpå.

Dere som fordømmer bufferløse mennesker: hvor mener dere bufferen skal komme fra, hvis man faktisk bruker hele inntekten sin på husleie, regninger og livsopphold? Mener dere at disse menneskene må lære seg å trylle, eller hva? Gifte seg med en rik mann? Sørge for å ha velstående foreldre som kan sponse eller gi forskudd på arv? Jobbe trippelt opp, selv om han/hun er alene med barn og ikke har barnevakt på kvelden? Flytte til en koie i skogen for å slippe å betale husleie?

Anonymkode: 75eda...2f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kontoen min har ikke vært tom på mange år. Jeg er ufør, har 15.200 utbetalt hver måned. Jeg har sjelden mindre enn 10.000 på konto.

Anonymkode: 5b6f5...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Skulle kontoen min blitt tom, måtte jeg virkelig ha shoppet mye

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er student og får nesten 8000kr utbetalt hver måned hvor 4800kr går til husleie, i tillegg til å betale for internett, strøm, mat osv. Har aldri gått tom på sparekonto, var en gang jeg var farlig nærme og det var i desember på grunn av dyre billetter hjem til foreldre og de pokkers gavene. Tror jeg satt igjen med rundt 400kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...