Gå til innhold

Typen vil ikke bli far, men dama ble gravid.


Bergtatt

Anbefalte innlegg

Dette er noe man er to om, og jeg mener helt og holdent at det å sette barn til verden er noe man må være enig om. Jeg ville aldri fullført et svangerskap om faren absolutt ikke ønsket barnet! 

Anonymkode: 90b14...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke meningen å fremstille det slik. Begge tar så klart ansvar for det som har skjedd. Ser nå at jeg burde brukt ordet "konsekvenser" istedenfor ansvar.

Anonymkode: 7339b...ed0

Og hvis ikke det kom frem: Jeg er for selvbestemt abort, og ser på abort som en måte å ta konsekvensene på.

Anonymkode: 7339b...ed0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn som ikke vil ta risken for at dama kan bli gravid, får vise ansvar og selv stå for prevensjonen, da. Bruk kondom! Eller steriliser deg. Så enkelt er det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Bergtatt skrev:

Mener du han må ta konsekvensene av at dama er gravid og må bli far? Hvis du også er for selvbestemt abort er du en hykler.

Dere skriver så usaklige ting. Jeg er sykepleier og mener at folk bestemmer sånne ting selv. Hva får du ut av å holde på sånn mot folk egentlig?

Anonymkode: b0af8...37a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis kvinner får lov å ta abort når faren er 100% i mot burde kvinne må ta abort hvis mannfolk ikke vil ha.  Rettferdig absolutt. 

Anonymkode: c367d...104

Bisart å lese sånne utsagn som dette. Vi burde altså innføre tvangsabort i Norge? Hvis en kvinne blir gravid, og hun ønsker å beholde, men mannen ønsker at hun skal ta abort, så skal vi i ytterste konsekvens tvinge kvinnen ned på operasjonsbordet, og tvangsutføre et abortinngrep i hennes kropp? Det høres ut som et sivilisert og etisk forsvarlig samfunn, det!

Grunnen til at kvinner og menn ikke har like vilkår når det gjelder rett til bestemmelse av abort, er at naturen nå engang er innrettet slik at det er i kvinnens kropp barnet vokser frem. Det er kvinnens helse og psyke som direkte preges av det å gro frem et nytt menneske inni seg, og det er derfor hun som til syvende og sist må ta avgjørelsen om å gro mennesket helt frem, eller terminere. Alle mennesker har rett til å bestemme over sin egen kropp. Det er en ufravikelig del av et sivilisert samfunn.

Anonymkode: a2f53...4d4

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at menn som ikke vil bli fedre skal ha muligheten til å fraskrive seg alt ansvar - juridisk og økonomisk. Jeg synes heller ikke staten skal spytte inn det manglende barnebidraget.

Men dette bør skje i en tidlig fase, mens kvinnen enda er gravid. Da kan hun bestemme seg for om hun vil beholde eller ikke - vel vitende om konsekvensene. Jeg tror nok langt flere ville valgt abort da. 

 

Anonymkode: c4bb1...29f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Bergtatt skrev:

La oss holde oss litt saklig og ikke slenge om seg med stygge kommentarer. Helst burde begge ta ansvar for sine handlinger og bli foreldre, men slik reglene er i dag så kan kvinnen bestemme dette helt selv. 

I en situasjon hvor han vil bli far og hun ikke vil være mor så kan hun likevel ta abort. Så hvorfor burde ikke han ha muligheten til å nekte ansvar for barnet om det var motsatt?

Han har jo den muligheten. Det enste rettslige ansvaret han har er barnebidraget. Det er ingenting i forhold til hva et barn krever. Og det er helt rettferdig. Kvinner slipper jo heller ikke akkurat gratis fra det med en abort. 

Anonymkode: 13de1...d31

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Million skrev:

Menn som ikke vil ta risken for at dama kan bli gravid, får vise ansvar og selv stå for prevensjonen, da. Bruk kondom! Eller steriliser deg. Så enkelt er det.

Helt enig! Men sex er en to om og da gjelder dette også prevensjon. Så hvis det er en dame som ikke vil ha barn blir gravid hva da? Neida ikke så nøye ta abort du. Om mannen ikke vil ha barn, da må han skjerpe seg og ta ansvar. Ser du ikke feilen i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere skriver så usaklige ting. Jeg er sykepleier og mener at folk bestemmer sånne ting selv. Hva får du ut av å holde på sånn mot folk egentlig?

Anonymkode: b0af8...37a

Hvis du tror at mitt mål er å plage noen tar du feil. Det er en dobbeltmoral her som jeg vil belyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har jo den muligheten. Det enste rettslige ansvaret han har er barnebidraget. Det er ingenting i forhold til hva et barn krever. Og det er helt rettferdig. Kvinner slipper jo heller ikke akkurat gratis fra det med en abort. 

Anonymkode: 13de1...d31

Menn slipper heller ikke billig unna ved en abort. Hvis det er rettferdig at han må betale barnebidrag i 18+år er det ikke rettferdig at hun må bære fram barnet hvis han ønsker å beholde det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at menn som ikke vil bli fedre skal ha muligheten til å fraskrive seg alt ansvar - juridisk og økonomisk. Jeg synes heller ikke staten skal spytte inn det manglende barnebidraget.

Men dette bør skje i en tidlig fase, mens kvinnen enda er gravid. Da kan hun bestemme seg for om hun vil beholde eller ikke - vel vitende om konsekvensene. Jeg tror nok langt flere ville valgt abort da. 

 

Anonymkode: c4bb1...29f

Med de reglene som er i dag burde dette være helt naturlig. Da er vi litt nærmere likestilling. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skulle vært slik som det er idag. at moren bestemmer om hun skal beholde ungen og at faren kan bestemme om han vil ta del i ungen sitt liv eller ikke. men så skulle det også blitt slik at faren ikke ble økonomisk ansvarlig når han ikke vil ha ungen. så kvinner som velger å bli mor når faren ikke vil ha det kan gjerne få ungen, men kan glemme barnebidrag fra far. DET hadde vært rettferdig. isteden for at hun skal tappe mannen for penger i 18 år

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Abortspørsmålet vil aldri bli helt rettferdig, rett og slett fordi menn og kvinners biologi forhindrer fullstendig likestilling. Valget om å ha sex er man to om, ansvar for prevensjon er man to om, men 'byrden' ved en graviditet er kvinnens. 

Muligheten til selvbestemt abort var jo veldig viktig for kvinner. Men det er også verdt å huske på at dette ble tvunget frem i en tid der kvinners muligheter generelt var mer begrensede. Idag har vi mange alternativer - p-pille/stav/plaster etc., spiral eller til slutt angrepille om alt går galt. Kvinner står faktisk for prevensjonen i de fleste forhold nå, ikke menn. Situasjonen er en ganske annen enn den var da abortloven kom, og kvinner står veldig sterkt nå - både til å forhindre graviditet og til å takle resultatet. 

Jeg synes derfor det blir litt for enkelt med kvinner som opprettholder denne offerposisjonen og at menn "bare må takle det". Det er også en litt skjev argumentasjon her - uhell skjer visstnok med kvinners prevensjon hele tiden utifra hvor mange som blir gravide på prevensjon (dog jeg mistenker noe løgn her), mens menn får jo bare bruke kondom hvis de ikke vil ha barn (for da oppstår visstnok ikke uhell). 

Jeg mener at både mann og kvinne er essensielle i et barns oppvekst. Fra et likestillingsperspektiv synes jeg det gir mening at en mann kan fraskrive seg alt ansvar for et barn han ikke vil ha - forutsatt at det blir gjort i fasen der kvinnen fortsatt har mulighet for abort. Samtidig synes jeg det er ille at flere barn kan vokse opp uten far. En sløyfing av barnebidrag i tilfeller der barnet ikke er ønsket fra begges side kunne derimot fått flere kvinner il å revurdere om de vil ha et barn som de står ansvarlig for alene, sosialt OG økonomisk. 

Anonymkode: c4bb1...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bergtatt skrev:

Hvis du tror at mitt mål er å plage noen tar du feil. Det er en dobbeltmoral her som jeg vil belyse.

Dobbeltmoralen her er at kvinner skal ta ansvar for alt. Først skal de dytte i seg en haug med hormoner, og hvis ting går skeis skal de dytte i seg mer hormoner for å avslutte et svangerskap eller legge seg under kniven. Vil de ikke dette sitter de igjen med alt ansvaret for et barn mens far kan betale seg ut av det. 

Og du synes det er rettferdig at menn skal ta enda mindre ansvar? Pull the other one....Synes det hadde vært mer rettferdig at folk som ikke vil ta ansvar for barna sine får dette på vandelsattesten....

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Bergtatt skrev:

Med de reglene som er i dag burde dette være helt naturlig. Da er vi litt nærmere likestilling. 

 

Akkurat nå, LittleBabyBlue skrev:

Dobbeltmoralen her er at kvinner skal ta ansvar for alt. Først skal de dytte i seg en haug med hormoner, og hvis ting går skeis skal de dytte i seg mer hormoner for å avslutte et svangerskap eller legge seg under kniven. Vil de ikke dette sitter de igjen med alt ansvaret for et barn mens far kan betale seg ut av det. 

Og du synes det er rettferdig at menn skal ta enda mindre ansvar? Pull the other one....Synes det hadde vært mer rettferdig at folk som ikke vil ta ansvar for barna sine får dette på vandelsattesten....

at menn må betale barnebidrag i 18 år er nok værre at du skal ha noen mnd med svingene hormoner. når jeg hører menn som betaler 7000 kr i barnebidrag for 1 UNGE...ja da er det faen meg ikke rart noen blir selvvalgte alenemødre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tsunade
17 minutter siden, Bergtatt skrev:

Nå er det som oftest slik at begge vil ha sex og da burde jo begge ta ansvar og bli foreldre. Vil ikke dama bruke p-piller eller andre p.midler og han ikke kondom har dem to valg, ha sex og risikere graviditet og bli foreldre eller avstå fra sex. Hvis du mener at han alltid må ta konsekvensene av sex, men at hun kan ta abort så er du en hykler. 

Har det falt deg inn at kvinner kan ha ønske om å få barn? At de blir gravide fordi de vil bli mødre?

Jeg sier at: DEN MANN SOM IKKE VIL BLI FAR, MÅ SELV HINDRE AT HAN GJØR EN KVINNE GRAVID.

Han kan også velge en partner som ikke vil/kan få barn.

Den kvinnen som ønsker å bli mor, skal ikke nektes dette av en mann som krever å få tømme seg i kroppen hennes. Dét er hykleri, det. Her på KG skriver menn side opp og ned om "biologisk programmering" hos menn - snedig nok går denne programmeringen alltid, ALLTID i umodne menns favør? Newsflash: det er i kvinners programmering å ville få barn. Som oftest. Det kan nok sies at det egentlig er det menn også vil, siden så mange av dem faktisk nekter å bruke prevensjon.

Du får slutte å syte og heller innse realitetene: du skal bli (biologisk) far. Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tsunade skrev:

Har det falt deg inn at kvinner kan ha ønske om å få barn? At de blir gravide fordi de vil bli mødre?

 

Jeg forstår det slik at det her er snakk om relasjoner der det ikke er planlagt barn, dvs. - at kvinnen ombestemmer seg og vil beholde likevel.

At det er ille med menn som forlater en gravid kone eller samboer fordi han ombestemmer seg er de fleste enige i.

Anonymkode: c4bb1...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Da har du fullstendig missa poenget. Abort er om kvinnens rett til å bestemme over egen kropp og har ingen ting med menn å gjøre i det hele tatt. Mannens pålagte ansvar for egne barn er BARNETS rett og har ingen ting med kvinnen å gjøre.

Mannfolk får faen meg slutte å syte over konsekvensene når de ikke gidder å ta ansvar ved å bruke prevansjon. 

Ser du ikke dobbeltmoralen i det at han må ta ansvar for sine handlinger, men ikke hun? Om dama absolutt ikke ville bli gravid og derfor tar abort burde ikke hun hatt større fokus på prevensjon? 

Og foresten så er jeg ikke for ansvarsfraskrivelse fra noen part. 

Endret av Bergtatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...