Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #1 Skrevet 7. desember 2004 Dette var vel ikke så veldig bra? Hvorfor vil ikke jenter dele?
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #2 Skrevet 7. desember 2004 Dette var vel ikke så veldig bra? Hvorfor vil ikke jenter dele? Fordi de egentlig ikke ønsker likestilling? Fordi de ikke skjønner at dette er veien å gå for å få et mer likestilt arbeidsmarked? Plutselig må kvinnen gi fra seg noe, for å få noe igjen i likestillingskampen.
Gjest Milah Skrevet 7. desember 2004 #3 Skrevet 7. desember 2004 Fordi de egentlig ikke ønsker likestilling? Fordi de ikke skjønner at dette er veien å gå for å få et mer likestilt arbeidsmarked? Plutselig må kvinnen gi fra seg noe, for å få noe igjen i likestillingskampen. :enig_animasjon:
Manon Skrevet 7. desember 2004 #4 Skrevet 7. desember 2004 Vi skal ha barn til våren, og mannen kommer nok til å være hjemme i 2-3 mnd. Jeg er absolutt for at far skal få mer enn de 4 ukene, men synes at dette skal komme i tillegg. Hvis man fremdeles ammer når far skal ha sin del av permisjonen, vil det være praktisk at far må ta med barnet til mors arbeidsplass for å få til dette?
monja Skrevet 7. desember 2004 #5 Skrevet 7. desember 2004 Jeg synes det er greit at pappa'en får mer tid sammen med barnet, men å dele likt er ikke jeg heller enig i. De fleste kvinner ammer jo barnet sitt opp mot ett års alder, og det kan jo bli vanskelig om pappa'n er hjemme med barnet istedet. Jeg er derimot for at det legges til mer tid til pappa'n på toppen av dagens kvote, og at man forøvrig må kunne dele permisjonen slik det passer best for den enkelte familie.
aline Skrevet 7. desember 2004 #6 Skrevet 7. desember 2004 Det de vel er for i utgangspunktet er en tredeling, altså en tredjedel som er fast for mor, en tredjedel som er fast for far og en tredjedel som de velger selv hvordan de vil gjøre det. uten å ha vært i situasjonen, så synes jeg det høres ut som en fin løsning. Jeg skjønner at mor synes det er synd å miste kostbar tid hjemme sammen med barnet, men for endel fedre, så vil det jo gi dem kostbar tid med barnet som de aldri tidligere har hatt sjansen til!! Dagens vane gjør at kvinner føler de taper "sine rettigheter" mens noen menn kanskje vil føle seg presset inn i en hjemmeværende situasjon de ikke ønsker, men vil ikke dette være hovedsaklig en overgangsperiode? når det er det vi blir vant til, så vil det vel være mindre problem for alle? Og det er mer rettferdig. ja, mor har vært igjennom en fysisk fødsel som far ikke trenger å restittuere seg fra, men i mange andre land så har de jo ikke engang vår mulighet til å være hjemme så lenge, og de klarer å restittuere seg allikevel de? uten store skader? men hvem vet hva jeg mener den dagen jeg sitter med en liten en.... synet blir kanskje annerledes da, men det gjør det nok for en far også! diskusjonen er ihvertfall en viktig start!!
Gjest Valhalla Skrevet 7. desember 2004 #7 Skrevet 7. desember 2004 Kvinner i andre land trenger ikke så lang permisjon...
aline Skrevet 7. desember 2004 #9 Skrevet 7. desember 2004 det har vel ikke så mye med hva de trenger eller ønsker, men mer med at de skattepengene vi syter sånn over faktisk gir oss muligheter de i andre land uten den skatten, ikke får.
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #10 Skrevet 7. desember 2004 Trenger/får??? Trenger de det da? Er det så dårlig stilt med andre land i forhold til Norge? Oljen som gjør at Norge er verdens beste land å bo i, er ikke takket være ammende mødre. Tror jeg så i en annen tråd her at man var stolt av at Norge lå på førsteplass når det kom til ammetid. Hvorfor det? Ser vi resultatene noe sted av denne ammingen? Er vi smartere enn andre? Mindre fordomsfulle? Mer innovative? Sterkere familiebånd? Tar vi bedre vare på våre eldre? Nei, vi er smertelig gjennomsnittlige, og til og med under gjennomsnittet på mange områder.
Caramba Skrevet 7. desember 2004 #11 Skrevet 7. desember 2004 Det er et problem i sydeuropa at kvinner ikke lenger får barn. Kvinner der har nesten ingen rettigheter ved en fødsel, og må stort sett slutte i jobben dersom de får barn. Dette har ikke familiene råd til, ergo en dramatisk nedgang i antall fødsler. Jeg er for en lang fødselspermisjon, men at den ENKELTE familie selv kan bestemme delingen. Har venner som har delt 50/50 og er svært fornøyd, og andre venner som ikke har delt og er svært fornøyd. Når det er min tur å få barn, så vil jeg gjerne ha muligheten til å bestemme dette selv sammen med faren.
Gjest Valhalla Skrevet 7. desember 2004 #12 Skrevet 7. desember 2004 Det er jo folk til og med i denne tråden som vil ha MER, vanvidd.
monja Skrevet 7. desember 2004 #13 Skrevet 7. desember 2004 De fleste slutter å amme når barnet er mellom 10 og 12 mnd gammel, så det de vil ha lengre permisjon for er sånn at pappa kan være sammen med barnet også. Det er ikke så enkelt å være ammende pappa, så da passer det vel best at fedrene er hjemme etter at ammeperioden er over da? Men dette må bli opp til hver enkelt å bestemme.
Caramba Skrevet 7. desember 2004 #14 Skrevet 7. desember 2004 Det er et faktum at det fødes for lite barn her i landet for å demme opp om eldrebølgen som kommer. Dersom staten ønsker at kvinner skal føde flere barn, så er det viktig med goder som fødselspermisjon. Hvis det ikke fødes nok barn i fremtiden, må man satse på arbeidsinnvandring for å holde hjulene i gang i samfunnet. Ett år er supert, med valgfri fordeling mellom mor og far.
Caramba Skrevet 7. desember 2004 #16 Skrevet 7. desember 2004 Må man amme? Nei for all del, man må vel ikke få unger heller.........
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #17 Skrevet 7. desember 2004 De fleste slutter å amme når barnet er mellom 10 og 12 mnd gammel, så det de vil ha lengre permisjon for er sånn at pappa kan være sammen med barnet også. Det er ikke så enkelt å være ammende pappa, så da passer det vel best at fedrene er hjemme etter at ammeperioden er over da? Men dette må bli opp til hver enkelt å bestemme. Nå mener vel helsemyndighetene at seks måneder er en lang nok (full)ammeperiode, så synes vi heller skal høre på dem når vi legger føringen for hva skattepengene våre skal brukes til, enn hver enkelt mor. Så med en to måneders ammeavvenning sitter man igjen med fire måneder til far. Det finnes jo de som ammer i 1.5 år. Skal de få en lenger permisjon?
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #18 Skrevet 7. desember 2004 Kan vi ikke bare innse at mange kvinner rett og slett har lyst til å være hjemme hele permisjonen selv. Jeg skal ha barn om en drøy måned selv, og kunne godt tenkt med å være hjemme et år. Men samboeren min har også lyst til å tilbringe tid hjemme med barnet sitt. Han skal derfor være hjemme i 4 mnd. Med hvilken rett kan jeg nekte han det. Så lenge er jeg ikke sliten etter en fødsel.... Ammeproblematikken er nok overdrevet. Jeg tror nok det holder hvis jeg ammer før jobb, etter jobb og på kvelden når barnet er 8 mnd. Det er vel ikke mange barn som fullammes etter 6 mnd.? Hvis vi vil ha likestilling må vi jammen kunne gi litt også! :-)
Gjest *Fiona* Skrevet 7. desember 2004 #19 Skrevet 7. desember 2004 En tredjedel skal gå til far, en tredjedel til mor, og resten deles likt Klippet fra artikkelen. Jeg skjønte ikke formuleringen - hvis man først tar hver sin tredel og deler den siste likt, blir ikke det gode gammeldagse 50%? Eller leser jeg setningen feil? Ville sagt, hvis jeg skal ta ammeproblematikken med i stykket, at pappaen gladelig kunne tatt resten av det første året etter de første 8 månedene. For kvinner som i utgangspunktet ikke vil amme i de hele tatt (de finnes jo, uten at jeg helt klarer å sette meg inn i hvorfor motviljen) synes jeg uten tvil de er fullstendig fri til å for den saks skyld la far være hjemme så fort hun er oppe av barselsenga. Hvorfor ikke? Min begrunnelse, noe sambo var hjertens enig i, var at det var viktig for oss å gi pjokken best mulig start, med amming. Derfor deltok han alt han kunne utenom det som gjaldt amming direkte, og hadde null problemer med å få bånd til sin egen sønn av den grunn Akkurat argumentet med å danne bånd med egne barn innrømmer jeg at jeg har problemer med å forstå. Faren til sønnen min ble helt forelsket i sønnen sin ved første øyekast, og verken amming eller andre delinger har endret på det - jeg vet ikke om noen menn ikke klarer å ha naturllige følelser for sitt eget avkom sånn av seg selv? Jeg aner ikke, har ikke opplevd det. Heldigvis... Klarer ikke folk å dele dette selv da? Forutsetningene man har for å ta det valget er vel også svært ulike, by og land osv osv osv. Å bestemme dette for alle blir litt feil synes jeg. Men at far skal ha muligheten til mer enn fire uker, det skulle bare mangle, egentlig. Uten at jeg helt vet hvordan det "perfekte" forslag for alle skal se ut... Annet enn at holdningen til enkelte arbeidsgivere helt klart kan bli bedre; respektere de valgene folk tar.
aline Skrevet 7. desember 2004 #20 Skrevet 7. desember 2004 tror nok de har skrevet den litt feil, det de diskuterte var en tredjedel til mor, en tredjedel til far og den siste tredjedelen skal ikke være fastsatt noen av dem men være opptil hver enkelt par å velge hvordan de skal bruke. jeg skjønner ikke annet en at det kan være riktig vei å gå jeg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå