Gå til innhold

Hvor kan jeg kjøre firhjuling?


1Cecilie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvilken veier man kan kjøre firhjuling på, og hva er maks fartsgrense på de veiene man kan kjøre moped og firhjuling?

Jeg skal kjøpe snart, og har ikke lyst til å gjøre noe feil, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kjøre på de veiene hvor det er lov for biltrafikk, så sant den er registrert! Hva den er registrert som, må du finne ut av. Du må nok overholde fartsgrenser som er gjeldende der du befinner deg, men den har dog en maksfart hvor den sperret på gassen! Selv om den kalles for All Terrain Wehicle, kan du ikke bruke den i utmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2017 den 13.20, 1Cecilie skrev:

Hei!

Jeg lurer på hvilken veier man kan kjøre firhjuling på, og hva er maks fartsgrense på de veiene man kan kjøre moped og firhjuling?

Jeg skal kjøpe snart, og har ikke lyst til å gjøre noe feil, hehe!

Trafikkreglene.

§ 4.Bruk av kjørebane
1. Kjørende skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg.

Andre kjørende enn syklende og førere av selvbalanserende kjøretøy må ikke bruke sykkelveg eller sykkelfelt. Syklende og førere av selvbalanserende kjøretøy må bare bruke sykkelfelt på høyre side av vegen.

2. På motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg må det bare foregå trafikk med motorvogn, eller vogntog, som lovlig kan kjøres med minst 40 km i timen på vannrett veg. Vegdirektoratet eller den det gir fullmakt kan gjøre unntak i enkelttilfelle fra dette.

Moped må ikke kjøres på motorveg eller motortrafikkveg.

3. Det er forbudt å bruke selvbalanserende kjøretøy på veger med fartsgrense over 60 km i timen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EkteMannen
På 28.1.2017 den 13.20, 1Cecilie skrev:

Hei!

Jeg lurer på hvilken veier man kan kjøre firhjuling på, og hva er maks fartsgrense på de veiene man kan kjøre moped og firhjuling?

Jeg skal kjøpe snart, og har ikke lyst til å gjøre noe feil, hehe!

De ulike modellene kan registreres som moped, motorsykkel, traktor, og svarte skilter som jeg ikke helt husker hva innebærer eller uregistrert. Hva den er registrert som avgjør hva du har lov til. Kjøring i utmark krever spesiell tillatelse. Bønder har feks lov å kjøre i utmark i forbindelse med næringsvirksomheten sin, men ikke for gøy.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2017 den 13.08, EkteMannen skrev:

De ulike modellene kan registreres som moped, motorsykkel, traktor, og svarte skilter som jeg ikke helt husker hva innebærer eller uregistrert. Hva den er registrert som avgjør hva du har lov til. Kjøring i utmark krever spesiell tillatelse. Bønder har feks lov å kjøre i utmark i forbindelse med næringsvirksomheten sin, men ikke for gøy.. 

Hva hvis man registrerer den med lyseblå og gule skilter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...