Gå til innhold

Du som kjører endel utfor bygd og by. Hva har du i bilen på vinteren?

Lemming

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjøpt min første bil. Neste helg reiser jeg for å hente den, og skal da kjøre den alene hjem. 40 mil i og utenfor by og bygd i Finnmark. Jeg tenkte da jeg hadde bestilt flybilletten dit, at jeg burde kjøpe en spade for å ha i bilen.  Deretter tenkte jeg, hva mer kan være lurt å ha liggende i bilen, spesielt vinterstid? Det er lange strekninger og fjelloverganger uten dekning, og om jeg skulle være uheldig å få stopp, kjøre meg fast, et eller annet.... Så er det jo sikkert et og annet som er lurt å ha i bilen.

Et Googlesøk forteller meg at jeg bør ha alt fra hodelykt til hurtigkjettinger, nødproviant, pledd og kjemisk varme, ja Google har mange punkter på lista! :)

Hva har du i din bil?

Edit: skriveleif

Endret av Lemming
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lader til mobilen! Som jeg har i sigarettenneren. Sånn at jeg kan ringe veihjelp om jeg trenger det. :) I ditt tilfelle ville jeg også hatt en god og varm sovepose, just in case.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en del i områder hvor det er uhyre lite trafikk og heller ikke mobildekning, så jeg har en Jervenduk liggende i bilen sammen med et par solide, varme støvler.  I motsetning til en sovepose er Jarvenduken fleksibel og kan brukes som en poncho hvis man må gå et stykke. Den kan også brukes hvis man kommer til en ulykke hvor folk sitter fastklemt i kaldt vær. Og så har jeg noen energibarer liggende i hanskerommet og passer på å ta med meg drikke. Om vinteren på termos slik at det ikke fryser så fort. Kart og kompass er heller ikke så dumt når moderne teknikk viser seg å ikke fungere og man ikke er lommekjent i området.

http://www.jerven.no/fjellduken

Endret av Leo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spade, kjettinger og mye spylevæske. Jeg har som regel alltid en pute i bilen, samt 3 tepper. Er det fare for at jeg må kjøre over fjell eller steder hvor jeg kan bli sittende fast, passer jeg alltid på å pakke mye mat og drikke (og varmt vann i en termos til posekaffe etc) varme klær og varme sko. Hodelykt, lader til telefon via sigarettenner og en lighter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pledd(et skikkelig et, ikke sånn tynt fleecepledd på nille), god sovepose, varme klær, ekstra varme sko, og ekstra skift (kan jo hende du må ut, blir våt etc) hodelykter, mat, drikke (varm og kald) , lader, powerbank i tilfelle bilen dør, ekstra batterier og fyller der jeg kan slik at jeg alltid har full tank.

Jervenduk er lurt, men hvis du ikke er utprega mye på tur så ville jeg ikke kjøpt den for en engangstur i bil. Ville uansett også tatt med en sovepose da jeg synes Duken er litt i tynneste laget til å bruke som sovepose

Anonymkode: 842a1...470

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at kjetting har blitt mer og mer vanlig. Dere som bruker det, har dere biler med eller uten 4wd? Er det nødvendig hvis man har 4wd og piggdekk? Har inntrykk av at det er mest myntet på biler med for- og bakhjulsdrift?

Ei jeg kjenner fortalte at hun og mannen ble sittende 6 timer og vente på kolonnekjøring en gang, og etter det har de begynt å ha primus, pulverkaffe, rett i koppen, o.l. i bilen. 

En annen venninne var drosjesjåfør i mange år. Her hvor vi bor er det værhardt, og ganske ofte sender widerøe folk med taxi herfra til flyplasser andre steder når det er så dårlig vær at flyene ikke kan lande her. Det samme gjøres når folk skal på sykehus og flyene ikke kan lande, da blir ofte pasienter sendt med taxi. (Ikke akutt syke mennesker selvfølgelig!) Hun var med andre ord ofte på langtur. Hun sier hun alltid hadde pledd og pute, tannkrem og tannbørste. Én gang måtte hun overnatte i bilen uten noen av de tingene, og det skulle aldri skje igjen sa hun. :) I tillegg til ting som yttertøy, spade, slepetau hadde hun våtservietter og dopapir, mobillader og gjerne en bok eller noen blader i bilen. Og "selvsagt" nødproviant som kjeks, sjokolade og nøtter.

Tenkte først at det får være måte på hvor mye rart man skal fylle bilen med "i tilfelle". Men mye av dette her handler jo ikke om sikkerhet. Mer om å ha det litt mer behagelig om du plutselig befinner deg i den situasjonen at neste kolonne går i morgen tidlig. Så kanskje det ikke så dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har snøspade, kjetting, pledd, hjulkryss, mini-jekk, refleksvest, en pose med strøsand, hodelykt og vindusknuser. Tar som regel alltid med meg mat og drikke også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på høyfjellet og har alltid med meg kjetting, slepetau, spade, votter, ekstra sokker og pledd i bilen. På turer over vidda har jeg varm drikke og ved varsla dårlig vær slenger jeg soveposen og noe mat inn også. Gjerne en varmedress ekstra og, hender man møter på tullinger i småsko og skinnjakke i snødrevet som har kjørt av veien....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lemming skrev:

Jeg ser at kjetting har blitt mer og mer vanlig. Dere som bruker det, har dere biler med eller uten 4wd? Er det nødvendig hvis man har 4wd og piggdekk? Har inntrykk av at det er mest myntet på biler med for- og bakhjulsdrift?

Det spiller ingen rolle hvor mye 4wd og piggdekk du har om du rett og slett ikke har grep på veien. F. Eks ved skikkelig våt stålis! Da er kjettinger fint å ha da de griper mer enn piggdekk (så fremt du Har ordentlige kjettinger såklart)  og selv om du ikke trenger dem kan du jo f.eks havne bak noen som ikke har 4 wd og skikkelige piggdekk og du kommer ikke videre fordi du la de igjen hjemme.

Har bil med og uten firehjulstrekk, kjører alltid piggdekk, men har vært nødt til å bruke kjettinger noen ganger.

Dopapir, ha alltid dopapir!

Og startkabler og evt en sånn quickstarter.

Anonymkode: 842a1...470

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ti kilo grovt salt, og ti kilo strøsand liggende opp på / rundt reservehjulet bak. Da har jeg ekstra ballast i tillegg til nødhjelp. Isskrape, snøbørste, god spade, flytende isfjerner, toalettpapir, full spylevæskebeholder før turen starter, kjeting, varme klær, og fullt klesskifte, regntøy/skallbekledning, lommelykt, fjellstøvler, votter, skjal og luer m.m. ligger fast i en egen kurv bak i bilen. Duggeklut, (vanskelig å få kjøpt, men gull verdt). Alltid to mobiler, en ekstra med fullt batteri, samt beskjed hjemme på kjøkkenet om hvor jeg kjører dersom jeg kjører alene og ingen vet hvor eller når. 

Anonymkode: 42c2a...f45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ti kilo grovt salt, og ti kilo strøsand liggende opp på / rundt reservehjulet bak. Da har jeg ekstra ballast i tillegg til nødhjelp. Isskrape, snøbørste, god spade, flytende isfjerner, toalettpapir, full spylevæskebeholder før turen starter, kjeting, varme klær, og fullt klesskifte, regntøy/skallbekledning, lommelykt, fjellstøvler, votter, skjal og luer m.m. ligger fast i en egen kurv bak i bilen. Duggeklut, (vanskelig å få kjøpt, men gull verdt). Alltid to mobiler, en ekstra med fullt batteri, samt beskjed hjemme på kjøkkenet om hvor jeg kjører dersom jeg kjører alene og ingen vet hvor eller når. 

Anonymkode: 42c2a...f45

Hvor får man tak i det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager hadde jeg noe som kaltes knipetak. De var, som navnet sier, til for å sette på hjulene i et knipetak hvis man kjører utenfor veien eller ikke kommer opp. ( Altså ikke til å kjøre med.) De var utrolig lette å sette på, og jeg husker at jeg tok dem på en gang jeg var "dagsventendes", lett som en plett. :) Men vet ikke om de finnes lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv med 4WD og piggdekk har jeg følgende i bilen hele året:

Spade, kjetting, slepetau, skikkelig pledd, utvidet førstehjelpsskrin, ekstra hjulmuttere og skikkelig momenttrekker, startkabler, lastekroker, ekstra spylervæske, kjemisk varme, meget kraftig lommelykt som kan lades i bilen, nødproviant, beltekutter, ruteknuser, multiverktøy, jekk, WD40 og reservehjul-kit. Passer også på å alltid ha med meg noen liter med vann, og en reservekanne med bensin.

Jeg har heldigvis aldri måttet benytte meg av alt dette her, men jeg kunne ikke tenke meg å kjøre bil uten.

Anonymkode: 74d53...c17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil!

Husk refleksvest, spade og slepetau! Da jeg pleide å kjøre i litt øde områder om vinteren hadde jeg i tillegg alltid votter, lue ullpledd, isskrape, lommelykt, tørkepapir og en sandsekk i bilen. I dårlig vær hadde jeg med ekstra ullgenser, sokker (måtte en gang måke bilen løs etter at veien var fokket igjen, og var himmelsk å ta på tørre sokker og genser etterpå). Og så er det lurt å ha med mat og drikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sattelitt telefon, nightvision briller og kompass :fnise:

Anonymkode: 1aa37...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sattelitt telefon, nightvision briller og kompass :fnise:

Anonymkode: 1aa37...59d

Kompass, men ikke kart? Sattelittelefon og nightvisionbriller har jeg bare ikke orka å nevne liksom, tok det som en selvfølge at det var med liksom??! :ler: 

Sa til samboeren min litt tidligere i dag at jeg føler meg litt sånn "doomsday prepper" med den lange lista over ting jeg har notert meg at jeg burde ha i bilen. Men som tidligere nevnt, det meste er jo egentlig ikke livreddende utstyr i tilfelle man er i trøbbel. Mange av disse greiene er jo rett og slett for å ha det litt mer behagelig om det skulle bli mange timer venting. Rekker man ikke kolonna på tur hjem og må vente i bilen ei natt, så er jo sjokolade, vann, et ullpledd og en pute sikkert helt herlig å ha i bilen. 

Må si, når jeg først begynte å tenke på dette her, så fikk jeg rett og slett litt oppheng! Har nå søkt på Pinterest, der går det under navnet "Car kit". Da snakker vi behageligheter, ikke slepetau- og spade-type-ting. Men en mindre utstyrspakke man kan ha lett tilgjengelig. Hodepinetabletter, bilsyketabletter, en pakke kleenex e.l. Bind/tamponger var på en av listene. Det var jo faktisk ganske lurt! Selv om man ofte har det i veska likevel, men...

7 timer siden, Agathe skrev:

Gratulerer med ny bil!

Husk refleksvest, spade og slepetau! Da jeg pleide å kjøre i litt øde områder om vinteren hadde jeg i tillegg alltid votter, lue ullpledd, isskrape, lommelykt, tørkepapir og en sandsekk i bilen. I dårlig vær hadde jeg med ekstra ullgenser, sokker (måtte en gang måke bilen løs etter at veien var fokket igjen, og var himmelsk å ta på tørre sokker og genser etterpå). Og så er det lurt å ha med mat og drikke.

Takker og bukker! :) Noe skiftetøy er sikkert ikke dumt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...