Gå til innhold

Er denne mengden solarium farlig/ok?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hudkreft eller ei. Lorden kommer til å se slik ut når han er 50. Ti år eldre og gammel. Joda, solbrun hud kan se fint ut i din ungdom, men det må du pent betale dyrt for senere i livet. 

tan.jpg

Anonymkode: 25039...97e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette tenker jeg og.

Men så du er ikke redd for noe, siden du ikke er lyslugga og blir brent ved soling? Og derfor tror du at du kan ta solarium i større grad enn de som er det motsatte?

Anonymkode: 3fc3e...e2f

Jeg vil tro at jeg som aldri har hatt en føflekk, eller blitt brent kan ta sol evt være ute i sollys mer enn en som blir brent etter 5 min. Det sier seg vell selv da sist nevt neppe orker å ligge i solsengen med brent hud? 

Masse jeg er redd for, men akkurat min bruk av solariumbekymrer ikke meg nevneverdig. Men det handler om at jeg allerede har veid for og i mot og at jeg primært gjør det av medisinske grunner. Hvor sollys evt solarium er definitivt den beste medisin jeg har vært borti!

Anonymkode: c19d5...676

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke de norske solariumene de strengeste på dette med sikkerhet og slik og disse rørene er vel godkjent av både de ene og de andre?

Lykke til med å finne spesielt mye informasjon om disse rørene. Jeg vurderte selv å ta solarium i en periode og ønsket å finne de "minst" skadelige solsengene. Noen solariumssteder sier hvilket merke de bruker, men du kan google disse merkene og likevel får man null informasjon av hvor mye stråling som faktisk blir sendt ut

Anonymkode: 2b69d...c05

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! For en teit og bastant holdning. 

Jeg er en av dem som tar solarium jevnlig, 15-30 min (avhengig av hvilke rør som brukes) ca 2-3 ganger i måneden. Bor langt nord, med mørke tid og lite naturlig sol. 10 år siden jeg sist var i syden, slik at solarium blir faktisk et must. 

Tenker det er viktig og huske på at for mange mennesker er solarium medisin. Skal ikke mere en ca 10 år tilbake i tid hvor jeg fikk solarium gratis på sykehus som endel av en behandling, da var det mye hyppigere bruk. Antar dette fortsatt gjøres og at det for noen faktisk blir et reelt valg om å leve med smerter fra helvette hver dag eller risikere og evt få kreft. For meg ble valget lett.

Men så skal det sies at jeg har en grei hud type som aldri blir brent, og har ikke en eneste føflekk. Ei heller familiær histore med kreft. 

Tenker det viktigste er og bruke solarium med fornuft. Kjenne egen hudtype og sole seg deretter både innendørs og utendørs.

Alle er vi enige om at overdrevet og feil bruk ikke er bra, men hva som er akkurat dette kommer jo helt ann på de forskjellige menneskene.

Synes dette var litt mer teit.

Nord-Norge har lite sol om vinterhalvåret, men det har også resten av Norge på generell basis. 1/3 av nordmenn har fått påvist vitamin D-mangel, og leger anbefaler de aller fleste å ta vitamin D (som man får fra sollys) om vinteren.

Vi skal heller ikke mer enn 70 år tilbake for da ble røyking sett på som helsefrembringende, dersom vi går lengre tilbake ble jo også arsenikk sett på som en ypperlig ingrediens i godteri. Selv om noe virket riktig før så betyr det ikke at det er bra for helsen, her leger og forskere tar ofte feil. Heldigvis så er solarium er hett tema som blir forsket på, men inntil videre så har leger ikke lengre lov til å anbefale pasienter å ta solarium. Norge ligger på verdenstoppen når det gjelder hudkreft på grunn på sol vanene våre, og dette kan være en konsekvens av det du påpeker om et hyppigere bruk for 10+ år tilbake. Dersom man har depresjon så kan diverse sollys lamper som ikke sender ut UV-stråler være noe, det blir i alle fall snakket varmt om av leger og psykiatri. 

Ellers så er solarium et eget valg, og man skal ta i betraktning av hvilken hudtype man har og kun ta moderate mengder. Likevel så er det vanskelig å definere hva overbruk er. Mitt overbruk er for eksempel ikke ditt overbruk. 

• Liker 3
Gjest MadameDeRosa
Skrevet (endret)

image_thumb%5B25%5D.png?imgmax=800

Vil dere se sånn ut, så vær så god.

Står for det jeg sier; All solariumsbruk er farlig. Det skader huden. Kan hudens oppbygging og funksjon inn og ut, har utdanning innen feltet, og syns det er rart at i 2017 så er det fortsatt tillatt med solarium. 

Endret av MadameDeRosa
Skrevet
1 minutt siden, MadameDeRosa skrev:

Står for det jeg sier; All solariumsbruk er farlig. Det skader huden. Kan hudens oppbygging og funksjon inn og ut, har utdanning innen feltet, og syns det er rart at i 2017 så er det fortsatt tillatt med solarium. 

Kjære vene, er da langt mellom ytterpunktene. 

Folk må jo få lov å besteme selv va de vil utsette kroppene SINE for? forby charterferier i samme slengen da eller? 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nord-Norge har lite sol om vinterhalvåret, men det har også resten av Norge på generell basis. 1/3 av nordmenn har fått påvist vitamin D-mangel, og leger anbefaler de aller fleste å ta vitamin D (som man får fra sollys) om vinteren.

Vi skal heller ikke mer enn 70 år tilbake for da ble røyking sett på som helsefrembringende, dersom vi går lengre tilbake ble jo også arsenikk sett på som en ypperlig ingrediens i godteri. Selv om noe virket riktig før så betyr det ikke at det er bra for helsen, her leger og forskere tar ofte feil. Heldigvis så er solarium er hett tema som blir forsket på, men inntil videre så har leger ikke lengre lov til å anbefale pasienter å ta solarium. Norge ligger på verdenstoppen når det gjelder hudkreft på grunn på sol vanene våre, og dette kan være en konsekvens av det du påpeker om et hyppigere bruk for 10+ år tilbake. Dersom man har depresjon så kan diverse sollys lamper som ikke sender ut UV-stråler være noe, det blir i alle fall snakket varmt om av leger og psykiatri. 

Ellers så er solarium et eget valg, og man skal ta i betraktning av hvilken hudtype man har og kun ta moderate mengder. Likevel så er det vanskelig å definere hva overbruk er. Mitt overbruk er for eksempel ikke ditt overbruk. 

Det siste der er det som jeg ville frem til, gjelder og kjenne segselv, hudtypen sin, familie histore osv for og kunne vite hva som vil være forsvarlig i ens tilfelle. 

Nå er jeg ikke sikker på om solariums bruk på sykehus er gått helt bort fra, mener ene barne til ei veninne får det fortsatt. Men ja jeg vokste opp med at legen min prakket på meg sol både i naturlig form og kunstig. Til syvende og sist så reddet akkurat det meg fra et daglig smertehelvete, ikke minst de kostnadene som var av følge andre behandlings metoder.

Jeg mener at solariumsbruk med vett er helt innafor! 

Til temat så tror jeg ikke Audun har fått sin farge Orange fra solariumsbruk. Her tror jeg vi snakker betakaroten, babrbidop eller en gyselig form for selvbruning.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Og du som kan dette inn og ut. Jeg lurer, hvor mye sterkere er solarium som brukes i Norge kontra den naturlige sola i sydligere strøk? 30min i solarium tilsvarer hvor mye på solsenga på granca?

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://kurs.helsekompetanse.no/eksem/1384

Sollys og lysbehandling av forskjellige slag bli heldigvis enda brukt som en del av behandling hos for eksempel eksem pasienter. Så neida ikke teit, bare korrekt.

Anonymkode: 9d105...fed

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, fresia skrev:

det spørs jo helt på hudtypen din, men det anbefales ikke å ta sol i mer enn 20 minutter om gangen. de gangene jeg har tatt sol har jeg først tatt sol i 20 minutter 2-3 ganger med ca 48 timers mellomrom for å bygge opp brunfargen. deretter har jeg tatt sol ca 2 ganger i mnd for å opprettholde brunfargen. håper ikke målet ditt er å bli like brun som Audun, for det ser bare dumt ut - særlig på vinteren - om man ikke nettopp har kommet hjem fra backbacking i sydligere strøk da :fnise: jeg tar sol av og til på vinteren eller på våren/før sommeren. tar ikke veldig mange ganger, men blir fort brun. anbefaler ikke å ta sol kontinuerlig hver mnd et helt år eller i flere år :)

Hva mener du med hudtype? Jeg blir ihvertfall veldig fort brun og ikke noe rød ved soling ute, er opprinelig fra vest europa

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hudkreft eller ei. Lorden kommer til å se slik ut når han er 50. Ti år eldre og gammel. Joda, solbrun hud kan se fint ut i din ungdom, men det må du pent betale dyrt for senere i livet. 

tan.jpg

Anonymkode: 25039...97e

Ehh, nei. Hvem tar sol når man er i 50-60 åra?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ehh, nei. Hvem tar sol når man er i 50-60 åra?

Solskader fra yngre år er grunnen til at enkelte får veldig mye rynker, slapp hud og pigmentflekker når de blir litt eldre.

Normal hud vs. solskadet hud i alderdommen (mann som har hatt for vane å kjøre med vinduet nede):

Sun-Damaged-Face_post.jpg

Anonymkode: f0904...6c8

• Liker 2
Skrevet
På 24.1.2017 den 6.52, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor folk frivillig går i den kreft-/rynkemaskinen etter at det er kommet frem hvor skadelig det er. Spesielt ikke når det finnes så mange bra selvbruningsprodukter på markedet. :klo:

Er folk uvitne, eller gir noen bare faen? 

http://forskning.no/forebyggende-helse-kreft/2010/09/solarium-oker-unges-kreftrisiko

Anonymkode: 87b76...7a8

Selvbrunningskremer gir jo mye skjolder også varer det bare i noen få dager.

Skrevet
På 25.1.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Selvbrunningskremer gir jo mye skjolder også varer det bare i noen få dager.

Åh, gid. Så da går man heller for kreft?

de billige selvruningskremene gjør kanskje det, men går du litt opp i pris og gjør research finner du selvbruning som varer i flere uker. F.eks. Vita liberata. Og profesjonell spraytanning. Så om du på liv og død skal være solbrun på vinterhalvåret, så er det ikke akkurat mangel på valg.

Anonymkode: 87b76...7a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...