Gå til innhold

Er denne mengden solarium farlig/ok?

Fremhevede innlegg

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"In particular, among individuals who reported zero lifetime sunburns, the odds of being an indoor tanning user were almost four times higher in those who were diagnosed with melanoma compared with control subjects after adjustment for potential confounders (OR = 3.87; 95% CI = 1.68 to 8.91; P = .002)."

"Several possibilities exist to understand our findings. First, tanning of the skin is the biological response to indicate that DNA damage from UV radiation has occurred; burns are not required to elicit this response ( 15 , 16 ). Second, tanning indoors without burning may allow for greater cumulative exposure to the damaging effects of artificial and/or solar UV radiation."

https://academic.oup.com/jnci/article/106/7/dju219/1010489/Exposure-to-Indoor-Tanning-Without-Burning-and?searchresult=1

Anonymkode: f0904...6c8

Men du vel være ærlig å innrømme at dette hovedsaklig gjelder sånn typiske nordmenn. Altså lyse i huden og som ikke tåler mye sol?

Sjekke denne og litt lenger ned så står det hudtype, http://www.nrpa.no/filer/cd312cdeb0.pdf Jeg er en typisk hudtype 4.

Anonymkode: 3fc3e...e2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du vel være ærlig å innrømme at dette hovedsaklig gjelder sånn typiske nordmenn. Altså lyse i huden og som ikke tåler mye sol?

Sjekke denne og litt lenger ned så står det hudtype, http://www.nrpa.no/filer/cd312cdeb0.pdf Jeg er en typisk hudtype 4.

Risiko for hudkreft er til dels avhengig av hudtype og hvorvidt man har vært solbrent, men som studien tilsier øker bruning av huden risikoen for hudkreft selv hos de som aldri har blitt brent. Om du er villig til å ta den risikoen får være opp til deg.

Angående myten om at man ikke får hudkreft av hyppig soling dersom man har en hudtype som lett blir brun og sjeldent brent... Denne artikkelen forklarer det veldig godt: http://www.skincancer.org/prevention/tanning/is-a-tan-ever-a-good-thing

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Risiko for hudkreft er til dels avhengig av hudtype og hvorvidt man har vært solbrent, men som studien tilsier øker bruning av huden risikoen for hudkreft selv hos de som aldri har blitt brent. Om du er villig til å ta den risikoen får være opp til deg.

Angående myten om at man ikke får hudkreft av hyppig soling dersom man har en hudtype som lett blir brun og sjeldent brent... Denne artikkelen forklarer det veldig godt: http://www.skincancer.org/prevention/tanning/is-a-tan-ever-a-good-thing

Men jeg har vel mindre risiko enn de med lys hud og som fort bli solbrent?

Skrevet

Hva tenker dere andre? Kan man tryggere ta sol, når man blir fortere brun og ikke er lys i huden og blir sånn rød ved soling?

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har vel mindre risiko enn de med lys hud og som fort bli solbrent?

Statistisk sett, ja. Men husk at hvis du soler deg mer enn gjennomsnittet er ikke satistikken mye til hjelp.

• Liker 1
Gjest Hemoglobin
Skrevet

I perioder har jeg tatt solarium opp til to ganger i uka, men maks en mnd ad gangen. Men så fikk jeg en type medisin engang som gjorde at jeg fikk føflekklignede prikker i mageområdet. Den opplevelsen skremte meg nok til at jeg sluttet med solarium.

Men jeg vet ikke helt. Noen mennesker tåler mye solarium mye bedre enn andre, så jeg tror at det må være andre viktige faktorer med for at det skal være skadelig for absolutt alle.

Skrevet

På generelt grunnlag anbefales vel ikke solarium i det hele tatt. Men voksne mennesker må få gjøre som de vil. Og folk er forskjellige. Noen kan gå igjennom hele livet og bli eldgamle selv om de både storrøyker, tar masse solarium, har elendig kosthold og aldri trener for eksempel. Så det er vanskelig å si.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Statistisk sett, ja. Men husk at hvis du soler deg mer enn gjennomsnittet er ikke satistikken mye til hjelp.

Hva vil det si å sole seg mer enn gjennomsnittet? Sol 2 ganger i mnd f.eks?

Skrevet
54 minutter siden, Hemoglobin skrev:

I perioder har jeg tatt solarium opp til to ganger i uka, men maks en mnd ad gangen. Men så fikk jeg en type medisin engang som gjorde at jeg fikk føflekklignede prikker i mageområdet. Den opplevelsen skremte meg nok til at jeg sluttet med solarium.

Men jeg vet ikke helt. Noen mennesker tåler mye solarium mye bedre enn andre, så jeg tror at det må være andre viktige faktorer med for at det skal være skadelig for absolutt alle.

Hvor mange min tok du?

Jeg tenker 30 min x 2 i mnd.

Skrevet

jeg tror han lyver. 2 ganger i mnd kun ? fargen forsvinner fort . løgn

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
På 20. januar 2017 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Denne karen her, https://www.instagram.com/p/BOsx1hhjWjV/?taken-by=itslordsoerseth&hl=nb har nå svart på hvordan han er så tan. Han forklarer at han tar solarium 2 ganger i måneden i 31 minutter. Dette har han gjort siden 20-årsalderen. 

Tanker om denne menden?

All solariumsbruk er farlig. Hver gang du tar solarium, brytes DNA i huden ned. Kollagenet også. Solarium burde forbys.

Gjest Hemoglobin
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange min tok du?

Jeg tenker 30 min x 2 i mnd.

Tror jeg begynte på 15 min de aller første gangene og økte til 25-30 min? Jeg klarte aldri å ligge lenge. Den gangen flekkene kom var det første time på lang tid og jeg lå maks 20 min. 

Skrevet
22 minutter siden, brownbrown skrev:

jeg tror han lyver. 2 ganger i mnd kun ? fargen forsvinner fort . løgn

Han tar det i 30 min da. 2 ganger mnd.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han tar det i 30 min da. 2 ganger mnd.

ja ...det er det han sier sikkert. men det er alt for sjeldent. fargen forsvinner fort

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

All solariumsbruk er farlig. Hver gang du tar solarium, brytes DNA i huden ned. Kollagenet også. Solarium burde forbys.

Er ikke de norske solariumene de strengeste på dette med sikkerhet og slik og disse rørene er vel godkjent av både de ene og de andre?

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke de norske solariumene de strengeste på dette med sikkerhet og slik og disse rørene er vel godkjent av både de ene og de andre?

Strålene huden utsettes for, er skadelige uansett mengde. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si å sole seg mer enn gjennomsnittet? Sol 2 ganger i mnd f.eks?

Hvis du tar 30 minutter sol annenhver uke, tilsvarer det 4-6 timer naturlig soling utendørs per måned. 48-72 timers aktiv soling i året, hvis du tar sol om vinteren også. Nå vet jeg ikke hva gjennomsnittet er, men for meg høres det ganske mye ut.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, MadameDeRosa skrev:

Hei! For en teit og bastant holdning. 

Jeg er en av dem som tar solarium jevnlig, 15-30 min (avhengig av hvilke rør som brukes) ca 2-3 ganger i måneden. Bor langt nord, med mørke tid og lite naturlig sol. 10 år siden jeg sist var i syden, slik at solarium blir faktisk et must. 

Tenker det er viktig og huske på at for mange mennesker er solarium medisin. Skal ikke mere en ca 10 år tilbake i tid hvor jeg fikk solarium gratis på sykehus som endel av en behandling, da var det mye hyppigere bruk. Antar dette fortsatt gjøres og at det for noen faktisk blir et reelt valg om å leve med smerter fra helvette hver dag eller risikere og evt få kreft. For meg ble valget lett.

Men så skal det sies at jeg har en grei hud type som aldri blir brent, og har ikke en eneste føflekk. Ei heller familiær histore med kreft. 

Tenker det viktigste er og bruke solarium med fornuft. Kjenne egen hudtype og sole seg deretter både innendørs og utendørs.

Alle er vi enige om at overdrevet og feil bruk ikke er bra, men hva som er akkurat dette kommer jo helt ann på de forskjellige menneskene.

Anonymkode: c19d5...676

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! For en teit og bastant holdning. 

Jeg er en av dem som tar solarium jevnlig, 15-30 min (avhengig av hvilke rør som brukes) ca 2-3 ganger i måneden. Bor langt nord, med mørke tid og lite naturlig sol. 10 år siden jeg sist var i syden, slik at solarium blir faktisk et must. 

Tenker det er viktig og huske på at for mange mennesker er solarium medisin. Skal ikke mere en ca 10 år tilbake i tid hvor jeg fikk solarium gratis på sykehus som endel av en behandling, da var det mye hyppigere bruk. Antar dette fortsatt gjøres og at det for noen faktisk blir et reelt valg om å leve med smerter fra helvette hver dag eller risikere og evt få kreft. For meg ble valget lett.

Men så skal det sies at jeg har en grei hud type som aldri blir brent, og har ikke en eneste føflekk. Ei heller familiær histore med kreft. 

Tenker det viktigste er og bruke solarium med fornuft. Kjenne egen hudtype og sole seg deretter både innendørs og utendørs.

Alle er vi enige om at overdrevet og feil bruk ikke er bra, men hva som er akkurat dette kommer jo helt ann på de forskjellige menneskene.

Anonymkode: c19d5...676

Dette tenker jeg og.

Men så du er ikke redd for noe, siden du ikke er lyslugga og blir brent ved soling? Og derfor tror du at du kan ta solarium i større grad enn de som er det motsatte?

Skrevet

det spørs jo helt på hudtypen din, men det anbefales ikke å ta sol i mer enn 20 minutter om gangen. de gangene jeg har tatt sol har jeg først tatt sol i 20 minutter 2-3 ganger med ca 48 timers mellomrom for å bygge opp brunfargen. deretter har jeg tatt sol ca 2 ganger i mnd for å opprettholde brunfargen. håper ikke målet ditt er å bli like brun som Audun, for det ser bare dumt ut - særlig på vinteren - om man ikke nettopp har kommet hjem fra backbacking i sydligere strøk da :fnise: jeg tar sol av og til på vinteren eller på våren/før sommeren. tar ikke veldig mange ganger, men blir fort brun. anbefaler ikke å ta sol kontinuerlig hver mnd et helt år eller i flere år :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...