AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #1 Skrevet 20. januar 2017 Denne karen her, https://www.instagram.com/p/BOsx1hhjWjV/?taken-by=itslordsoerseth&hl=nb har nå svart på hvordan han er så tan. Han forklarer at han tar solarium 2 ganger i måneden i 31 minutter. Dette har han gjort siden 20-årsalderen. Tanker om denne menden? Anonymkode: 3fc3e...e2f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #2 Skrevet 20. januar 2017 Som en person som har et familiemedlem som fikk hudkreft som 30-åring (hun tok solarium i ungdommen, men ikke så ofte som annenhver uke), tenker jeg at solarium burde forbys. Tror ikke det fører noe godt med seg. Anonymkode: ccb81...eb2 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #3 Skrevet 20. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som en person som har et familiemedlem som fikk hudkreft som 30-åring (hun tok solarium i ungdommen, men ikke så ofte som annenhver uke), tenker jeg at solarium burde forbys. Tror ikke det fører noe godt med seg. Anonymkode: ccb81...eb2 Hvorfor fikk han det? Var han lys i huden(fregner)? Anonymkode: 3fc3e...e2f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #4 Skrevet 20. januar 2017 Er annenhver uke ofte?? Jeg tar èn gang i uka...20 min Anonymkode: a6177...4f0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #5 Skrevet 20. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er annenhver uke ofte?? Jeg tar èn gang i uka...20 min Anonymkode: a6177...4f0 Han tar 2 ganger i mnd, 31 min. Og sjekk tanen han har. Hvorfor tar du du det så ofte? Vet du ikke at solarium er farlig? Anonymkode: 3fc3e...e2f 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #6 Skrevet 20. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor fikk han det? Var han lys i huden(fregner)? Anonymkode: 3fc3e...e2f Hvorfor hun fikk det vet jeg ikke, og jeg tror ikke legene heller hadde noen mulighet for å si nøyaktig hvorfor hun fikk hudkreft. Hun var ganske lys i huden og hadde veldig lys blondt hår (men ingen fregner). Alt jeg vet er at hun slet med å bli brun (ble rosa/rød i stedet når hun solte seg) og prøvde å ta solarium i stedet for å ikke være så blek. Diagnosen var en veldig trist og belastende tid for familien, og jeg tenker derfor at å ta solarium er en risiko jeg i hvert fall ikke er villig til å ta. Å være brun er ikke så viktig at jeg er villig til å risikere livet mitt for det. Anonymkode: ccb81...eb2 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #7 Skrevet 20. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor hun fikk det vet jeg ikke, og jeg tror ikke legene heller hadde noen mulighet for å si nøyaktig hvorfor hun fikk hudkreft. Hun var ganske lys i huden og hadde veldig lys blondt hår (men ingen fregner). Alt jeg vet er at hun slet med å bli brun (ble rosa/rød i stedet når hun solte seg) og prøvde å ta solarium i stedet for å ikke være så blek. Diagnosen var en veldig trist og belastende tid for familien, og jeg tenker derfor at å ta solarium er en risiko jeg i hvert fall ikke er villig til å ta. Å være brun er ikke så viktig at jeg er villig til å risikere livet mitt for det. Anonymkode: ccb81...eb2 Jeg skjønner. Overlevde hun da? Anonymkode: 3fc3e...e2f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #8 Skrevet 20. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner. Overlevde hun da? Anonymkode: 3fc3e...e2f Ja, hun gjorde heldigvis det Men hun mangler nå en del av den ene foten nå som en følge av operasjonene, da førsteprioritet var å hindre spredning videre til andre organer, ettersom kreften var kommet et stykke på vei før den ble oppdaget. Hun må fortsatt gå til fysioterapeut og bruke en del hemmende hjelpemidler daglig for å behandle lymfødemer, noe som går utover både jobb og fritid og som hun sannsynligvis må benytte seg av resten av livet for å forhindre eventuelle tilbakefall. Men vi er fortsatt bare glade og takknemlige over at hun er i live og at vi ikke trengte å arrangere en begravelse slik vi mer eller mindre ble innstilt på etter samtalene på sykehuset i forkant av operasjonene. Uansett, i forhold til trådens tema: jeg tror ikke solarium eller overdreven soling er veien å gå for en god brunfarge. Jeg ville mye heller brukt solbruningskrem eller spraytan for å forminske risikoen. Jeg lover dere at den situasjonen mitt familiemedlem havnet i ikke er noe å lengte etter. Anonymkode: ccb81...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #9 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han tar 2 ganger i mnd, 31 min. Og sjekk tanen han har. Hvorfor tar du du det så ofte? Vet du ikke at solarium er farlig? Anonymkode: 3fc3e...e2f Han er ekstremt brun, ja, nå har jeg holdt på i 2 mnd etter opphold på flere år, han har holdt det gående i en lengre periode. Kan nok trappe ned når jeg har fått grunnfargen. Føler meg mye bedre, jeg ser ikke bra ut blek, nå kan jeg bevege meg ute uten å skjemmes i like stor grad. Anonymkode: a6177...4f0
Professor Orm Skrevet 21. januar 2017 #10 Skrevet 21. januar 2017 (endret) Måtte jo bare være Audun. Som jeg har sagt, han er nok en person som blir lett brun uansett. Jeg mener det er for mye og det kommer definitivt til å synes om noen år. Mannfolk som tar sol er forøvrig turn-off. Endret 21. januar 2017 av Professor Orm 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #11 Skrevet 21. januar 2017 Brun? Han ser jo nærmere oransje ut? Ufattelig lite attraktivt. Anonymkode: 30566...a64 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #12 Skrevet 21. januar 2017 Det er ikke skadelig å sole seg (ute eller i solarium) i seg selv. Det kan man veldig fint gjøre daglig uten å ta skade av det, husk at svært mange gjør det som bor i varmere strøk. Det er derimot veldig viktig at man soler seg med måte og ikke blir solbrent. Å bli solbrent gang på gang på samme plass er det som er potensielt svært skadelig. Anonymkode: 2e8e2...d47 2
ajarRun Skrevet 21. januar 2017 #13 Skrevet 21. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor hun fikk det vet jeg ikke, og jeg tror ikke legene heller hadde noen mulighet for å si nøyaktig hvorfor hun fikk hudkreft. Hun var ganske lys i huden og hadde veldig lys blondt hår (men ingen fregner). Alt jeg vet er at hun slet med å bli brun (ble rosa/rød i stedet når hun solte seg) og prøvde å ta solarium i stedet for å ikke være så blek. Diagnosen var en veldig trist og belastende tid for familien, og jeg tenker derfor at å ta solarium er en risiko jeg i hvert fall ikke er villig til å ta. Å være brun er ikke så viktig at jeg er villig til å risikere livet mitt for det. Anonymkode: ccb81...eb2 Selvsagt kan ikke en lege fortelle om hvorfor man fikk kreft. Å røyke feks øker bare sannsynligheten for lungekreft fra 6 av en million til 9 av en million. Ingen vet om du er en av de seks, eller en av de tre ekstra. 2/3 av røykere som fikk lungekreft ville fått det uansett.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #14 Skrevet 21. januar 2017 Fikk hyperpigmentering i solarium så jeg holder meg langt unna! Det sitter dypt og går ikke bort. Har aldri fått noe slikt i naturlig sol. Huden er skadet og jeg ser eldre ut, jeg kommer aldri til å oppsøke et solarie igjen, iallefall ikke til ansiktssol. Anonymkode: 96c06...bdc 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #15 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke skadelig å sole seg (ute eller i solarium) i seg selv. Det kan man veldig fint gjøre daglig uten å ta skade av det, husk at svært mange gjør det som bor i varmere strøk. Det er derimot veldig viktig at man soler seg med måte og ikke blir solbrent. Å bli solbrent gang på gang på samme plass er det som er potensielt svært skadelig. Anonymkode: 2e8e2...d47 Dette stemmer ikke. Å sole seg i så grad at man blir brun er risikosport, uansett. Norge ligger blant verdenstoppen når det gjelder hudkreft pga. slike holdninger og feilinformasjon. Anonymkode: f0904...6c8 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #16 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Å sole seg i så grad at man blir brun er risikosport, uansett. Norge ligger blant verdenstoppen når det gjelder hudkreft pga. slike holdninger og feilinformasjon. Anonymkode: f0904...6c8 Hovedgrunnen til at blant annet Norge ligger på verdenstoppen er jo nettopp fordi nordmenn flest tåler svært lite sol før de blir nettopp brente, og at de aller fleste overdriver hvor mye de soler seg hver gang og dermed blir brent gang på gang. Tåler man lite sol er det veldig viktig å sole seg lite av gangen og bruke høy nok solfaktor. Allikevel kan man uten problemer sole seg daglig, som sagt SÅ lenge du alltid unngår å bli noe brent. Vil gjerne ha kilder som sier at du får hudkreft av så lite soling at det aldri har skadet huden (ikke som i sjelden, men som i per gang altså), for det tror jeg ikke på og ikke det jeg har lært av leger heller da jeg har diskutert dette med flere da jeg er utsatt for dette. Anonymkode: 2e8e2...d47 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #17 Skrevet 21. januar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hovedgrunnen til at blant annet Norge ligger på verdenstoppen er jo nettopp fordi nordmenn flest tåler svært lite sol før de blir nettopp brente, og at de aller fleste overdriver hvor mye de soler seg hver gang og dermed blir brent gang på gang. Tåler man lite sol er det veldig viktig å sole seg lite av gangen og bruke høy nok solfaktor. Allikevel kan man uten problemer sole seg daglig, som sagt SÅ lenge du alltid unngår å bli noe brent. Vil gjerne ha kilder som sier at du får hudkreft av så lite soling at det aldri har skadet huden (ikke som i sjelden, men som i per gang altså), for det tror jeg ikke på og ikke det jeg har lært av leger heller da jeg har diskutert dette med flere da jeg er utsatt for dette. Anonymkode: 2e8e2...d47 "In particular, among individuals who reported zero lifetime sunburns, the odds of being an indoor tanning user were almost four times higher in those who were diagnosed with melanoma compared with control subjects after adjustment for potential confounders (OR = 3.87; 95% CI = 1.68 to 8.91; P = .002)." "Several possibilities exist to understand our findings. First, tanning of the skin is the biological response to indicate that DNA damage from UV radiation has occurred; burns are not required to elicit this response ( 15 , 16 ). Second, tanning indoors without burning may allow for greater cumulative exposure to the damaging effects of artificial and/or solar UV radiation." https://academic.oup.com/jnci/article/106/7/dju219/1010489/Exposure-to-Indoor-Tanning-Without-Burning-and?searchresult=1 Anonymkode: f0904...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #18 Skrevet 21. januar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, hun gjorde heldigvis det Men hun mangler nå en del av den ene foten nå som en følge av operasjonene, da førsteprioritet var å hindre spredning videre til andre organer, ettersom kreften var kommet et stykke på vei før den ble oppdaget. Hun må fortsatt gå til fysioterapeut og bruke en del hemmende hjelpemidler daglig for å behandle lymfødemer, noe som går utover både jobb og fritid og som hun sannsynligvis må benytte seg av resten av livet for å forhindre eventuelle tilbakefall. Men vi er fortsatt bare glade og takknemlige over at hun er i live og at vi ikke trengte å arrangere en begravelse slik vi mer eller mindre ble innstilt på etter samtalene på sykehuset i forkant av operasjonene. Uansett, i forhold til trådens tema: jeg tror ikke solarium eller overdreven soling er veien å gå for en god brunfarge. Jeg ville mye heller brukt solbruningskrem eller spraytan for å forminske risikoen. Jeg lover dere at den situasjonen mitt familiemedlem havnet i ikke er noe å lengte etter. Anonymkode: ccb81...eb2 Hvorfor fikk hun det, tror du? Har ho hatt det før i familien? Mye sol? Ho var lys i huden? Anonymkode: 3fc3e...e2f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #19 Skrevet 21. januar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er ekstremt brun, ja, nå har jeg holdt på i 2 mnd etter opphold på flere år, han har holdt det gående i en lengre periode. Kan nok trappe ned når jeg har fått grunnfargen. Føler meg mye bedre, jeg ser ikke bra ut blek, nå kan jeg bevege meg ute uten å skjemmes i like stor grad. Anonymkode: a6177...4f0 Men når du tar en solariumsfargen og får en brun farge, så holder det vel ikke så lenge, så derfor må du vel oppretholde med sol 1 gang i mnd ca? Anonymkode: 3fc3e...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #20 Skrevet 21. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke skadelig å sole seg (ute eller i solarium) i seg selv. Det kan man veldig fint gjøre daglig uten å ta skade av det, husk at svært mange gjør det som bor i varmere strøk. Det er derimot veldig viktig at man soler seg med måte og ikke blir solbrent. Å bli solbrent gang på gang på samme plass er det som er potensielt svært skadelig. Anonymkode: 2e8e2...d47 På hvilken måte er ikke solarium farlig? Eller er kanskje bare solarium farlig om man er sånn lys i huden og blir rød med engang man soler seg ute? Jeg er mer brun enn lys i huden. Og blir veldig fort brun ute i sola. Er fra øst europa. Anonymkode: 3fc3e...e2f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå