Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Har jeg sagt at du bryr deg om deres vindrikking eller ei? Jeg kommenterte hva du har tolket ut fra bildet og en setning om at de skal drikke pepsimax.

At bildet er stilt opp og at de ikke står for at de vil ta seg et glass vin fordi det ikke er nevnt i teksten, det er jo fullstendig din egen frie tolkning, derfor jeg siterte deg.

Vi får nok tidsnok se vindrikking på bloggen igjen ;)

Men det er jo nettopp signaler de gir (og ikke gir) som er en del av grunnlaget for denne tråden. Mange ting har startet her med at man mistenker noe, ser noe som skurrer, eller som gjør at man rett og slett forstår at her er noe som er rart, feil eller juks.

Selv om dette også er en tråd som handler mye om konkrete sannheter og juks de er blitt tatt i, så gjør det noe med hvordan man også ser etter det også. Det kalles å ha et kritisk blikk, og det er ikke synonymt med å ha et dømmende blikk, og ei heller synonymt med at man vet alltid sannheten om hva man ser. Det handler om at man også deler en subjektiv mening og reaksjon, og det er viktig at de som reagerer eller tenker noe kritisk rundt dette ikke blir kneblet/sett på som uviktig. Forsøk på nettopp slike kneblende argumenter som at "det er ikke nevnt i teksten at de gjør det, eller det.." er bare med på å være på en side som inntar et perspektiv som viser større integritet/støtte hos CBE, og ikke hos lesere. Og denne tråden er ment for forumbrukere (og også lesere av bloggen) med god / viktig kritisk sans. 

Det er ganske vesentlig hvordan lesere av en blogg/firma tolker ting. Mye fordi de lever av nettopp lesere som tolker og "kjøper" ut ifra hva de skriver og viser av bilder (eller ei) 

(Siterer deg fordi jeg synes det er viktig å forklare og forhåpentligvis nyansere noen av de perspektivene og svarene du kom med og sette det i en litt større sammenheng, så det handler ikke om å "ta deg" pga av noen setninger/meninger) 

Endret av Nærsynt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snickerskakaoen på JonasB er litt større enn en kaffe latte.

Min mann drikker denne på 10 min og tro meg... Den er ikke beregnet på å deles!

Så ikke ut som om det var tre sugerør oppi der heller. Merkelig. Men mest pussig er det at hun faktisk må påpeke at alle tre delte en snickerskakao. Herregud, SLAPP AV, Caroline. Du blir ikke feit og usunn fordi du lar være å dele en kakao.. Eller fordi noen tror du har drukket den alene. Endret av SmileAtMeBaby
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke ut som om det var tre sugerør oppi der heller. Merkelig. Men mest pussig er det er hun faktisk må påpeke at alle tre delte en snickerskakao. Herregud, SLAPP AV, Caroline. Du blir ikke feit og usunn fordi du lar være å dele en kakao.. Eller fordi noen tror du har drukket den alene.

Kanskje hun tok hele greia selv men for syns skyld bare skrev på bloggen at de delte?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettopp signaler de gir (og ikke gir) som er en del av grunnlaget for denne tråden. Mange ting har startet her med at man mistenker noe, ser noe som skurrer, eller som gjør at man rett og slett forstår at her er noe som er rart, feil eller juks.

Selv om dette også er en tråd som handler mye om konkrete sannheter og juks de er blitt tatt i, så gjør det noe med hvordan man også ser etter det også. Det kalles å ha et kritisk blikk, og det er ikke synonymt med å ha et dømmende blikk, og ei heller synonymt med at man vet alltid sannheten om hva man ser. Det handler om at man også deler en subjektiv mening og reaksjon, og det er viktig at de som reagerer eller tenker noe kritisk rundt dette ikke blir kneblet/sett på som uviktig. Forsøk på nettopp slike kneblende argumenter som at "det er ikke nevnt i teksten at de gjør det, eller det.." er bare med på å være på en side som inntar et perspektiv som viser større integritet/støtte hos CBE, og ikke hos lesere. Og denne tråden er ment for forumbrukere (og også lesere av bloggen) med god / viktig kritisk sans.

Det er ganske vesentlig hvordan lesere av en blogg/firma tolker ting. Mye fordi de lever av nettopp lesere som tolker og "kjøper" ut ifra hva de skriver og viser av bilder (eller ei)

(Siterer deg fordi jeg synes det er viktig å forklare og forhåpentligvis nyansere noen av de perspektivene og svarene du kom med og sette det i en litt større sammenheng, så det handler ikke om å "ta deg" pga av noen setninger/meninger)

Jeg er helt enig i dette - men samtidig synes jeg denne tråden ofte sporer av i litt merkelige retninger som ikke har så mye med å ha et kritisk blikk på denne aktuelle bloggeren å gjøre.

Hadde CBE hatt en historie med å gi inntrykk av at de sjelden nøt alkohol f.eks, så kunne jeg ha reagert på dette bildet i bloggposten som viser vinglass og en "gjemt" vinflaske. Men nå er jo dette ekteparet ganske glade i vin, noe som var vært en gjenganger på bloggen. Syntes derfor det var en overdreven tolkning, men det er jo bare min mening :)

Derimot kan jeg lettere tolke ting i en viss retning i andre bloggposter, feks noe som virker som en sniktitt på fremtidig reklame. Dette tolker jeg da utifra CBEs historikk med nettopp dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klapper i hendene! Flott innlegg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i dette - men samtidig synes jeg denne tråden ofte sporer av i litt merkelige retninger som ikke har så mye med å ha et kritisk blikk på denne aktuelle bloggeren å gjøre.

Hadde CBE hatt en historie med å gi inntrykk av at de sjelden nøt alkohol f.eks, så kunne jeg ha reagert på dette bildet i bloggposten som viser vinglass og en "gjemt" vinflaske. Men nå er jo dette ekteparet ganske glade i vin, noe som var vært en gjenganger på bloggen. Syntes derfor det var en overdreven tolkning, men det er jo bare min mening :)

Derimot kan jeg lettere tolke ting i en viss retning i andre bloggposter, feks noe som virker som en sniktitt på fremtidig reklame. Dette tolker jeg da utifra CBEs historikk med nettopp dette.

Er jo det som er poenget, hvorfor ikke bare skrive at de skal nyte et glass vin om det er de skal, istedet for å skape en spekulasjon om hvorfor de prøver å "skjule" dette nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo det som er poenget, hvorfor ikke bare skrive at de skal nyte et glass vin om det er de skal, istedet for å skape en spekulasjon om hvorfor de prøver å "skjule" dette nå?

Jeg tror ikke et øyeblikk på ar de har gjemt eller glemt den vinflasken. Jeg tror de har plassert den med vitende og vilje som click bait. Og at de sitter i siljan og godter seg over at de feite kjerringene på kg bet på. Igjen.

Endret av pøbelsara
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ikke engang merke til vinflaska på bildet første gang jeg da, eller tenkte spesielt over at pepsi max ble nevnt. Hvis det var et forsøk på å skape spekulasjon var det ganske tamt :/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ikke engang merke til vinflaska på bildet første gang jeg da, eller tenkte spesielt over at pepsi max ble nevnt. Hvis det var et forsøk på å skape spekulasjon var det ganske tamt :/

Det er mange som ikke legger "merke til ting" på bildene. Men det betyr ikke at de som legger merke til ting ikke har en god grunn til å påpeke ting man ser og legger merke til.

Her viser du og Bootybuilder (ikke brukerdebatt, jeg bruker dette som et eksempel på forskjellighet og syn som er relevant i forhold til denne tråden) noe dere ser som er "likt" men som dere reagerer forskjellig på.

Kan vise deg et eksempel på kommentarer hvor en leser kommer med høflig og samtidig kritisk kommentarer til forbruket og informasjonen de viser og som en leser tolker (ja, det ER ganske vesentlig når det gjelder lesere og "forbrukere" når det gjelder tolkning og hvordan viktige kritiske blikk blir møtt når CBE selv fronter en sunn livsstil og sunt liv) og hvordan andre lesere også ser på dette. Da blir spørsmål rundt helse, både fysisk og psykisk! ganske relevant. 

Og fordi de tjener store penger på nettopp de som leser og "kjøper" både klær gjennom linker, men de kjøper også etikk og tro på at det firmaet gjør er riktig og gir riktig informasjon. CBE i intervju f.eks med Mats (VgTv) sa også helt klart mot slutten av intervjuet der at: At det man ser i bloggen er ekte. 

Her i dette innlegget f.eks : http://carolinebergeriksen.no/2015/03/21/gorningen/Om du leser i kommentarfeltet så ser du hvordan noen lesere forsvarer ting bloggen/CBE gjør med begrunnelse i "at de ikke har sett det selv" på samme måte som jeg igjennkjenner din måte å gripe tak i diskusjonen på. De viser ikke at de er så opptatte av at CBE skal svare, eller undersøke hvorfor denne personen mener det hun mener, men fokuset er på leseren som tar "feil" fordi de selv ikke ser det på denne måten. Å holde på sånn er i hvertfall ukritisk. 

Endret av Nærsynt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må også si meg enig med deg at jeg også innimellom synes denne tråden sporer av til ting og argumenter/meninger jeg ikke alltid forstår. Når det gjelder hets, mobbing osv. så har jeg null-toleranse. Derfor er det også flott at moderator sletter disse når de kommer. De som blir stående er innenfor temaet i tråden, altså kritikk/kritiske blikk. I et firma som også driver blogg som tjener penger hovedsaklig pga mange lesere er det viktig å være ganske åpen og kritisk som leser. Også når det gjelder andres kritikk av den, selv om det er noe man selv ikke ser på som "problematisk" eller som man tolker som "overdrevent". (eks bare) Og at kritiske blikk og kommentarer kan være viktige selv om jeg ikke med engang forstår eller er personlig opptatt av det som kommenteres. Det var altså denne kjernen her jeg ville påpeke nå, og som jeg også brenner for. Etikk og kritiske blikk er viktig. Spesielt i en så kamuflert (og hittil veldig beskyttet) bransje som blogger/e er i. 

Endret av Nærsynt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke legger "merke til ting" på bildene. Men det betyr ikke at de som legger merke til ting ikke har en god grunn til å påpeke ting man ser og legger merke til.

Her viser du og Bootybuilder (ikke brukerdebatt, jeg bruker dette som et eksempel på forskjellighet og syn som er relevant i forhold til denne tråden) noe dere ser som er "likt" men som dere reagerer forskjellig på.

Kan vise deg et eksempel på kommentarer hvor en leser kommer med høflig og samtidig kritisk kommentarer til forbruket og informasjonen de viser og som en leser tolker (ja, det ER ganske vesentlig når det gjelder lesere og "forbrukere" når det gjelder tolkning og hvordan viktige kritiske blikk blir møtt når CBE selv fronter en sunn livsstil og sunt liv) og hvordan andre lesere også ser på dette. Da blir spørsmål rundt helse, både fysisk og psykisk! ganske relevant.

Og fordi de tjener store penger på nettopp de som leser og "kjøper" både klær gjennom linker, men de kjøper også etikk og tro på at det firmaet gjør er riktig og gir riktig informasjon. CBE i intervju f.eks med Mats (VgTv) sa også helt klart mot slutten av intervjuet der at: At det man ser i bloggen er ekte.

Her i dette innlegget f.eks : http://carolinebergeriksen.no/2015/03/21/gorningen/Om du leser i kommentarfeltet så ser du hvordan noen lesere forsvarer ting bloggen/CBE gjør med begrunnelse i "at de ikke har sett det selv" på samme måte som jeg igjennkjenner din måte å gripe tak i diskusjonen på. De viser ikke at de er så opptatte av at CBE skal svare, eller undersøke hvorfor denne personen mener det hun mener, men fokuset er på leseren som tar "feil" fordi de selv ikke ser det på denne måten. Å holde på sånn er i hvertfall ukritisk.

Jeg er på ingen måte en nesegrus beundrer av CBE og leser også bloggen med et kritisk blikk - på grunn av måten hun har og fortsatt driver bloggen på. Jeg kan også tolke ting jeg ser og leser av innleggene hennes, men jeg gjør meg noen tanker rundt det også før jeg konkluderer med at sånn må det være. Nå var det akkurat dette innlegget jeg siktet til og ikke blogginnleggene av CBE generelt. Mye har blitt avslørt i denne tråden ellers og det er et godt stykke arbeid!

Men når jeg ser på dette innlegget, med vinglass, pepsi og en "skjult" vinflaske så klarer jeg ikke se hvorfor det skulle være for å skape spekulasjon/flere klikk. For hvem? Brukere i denne tråden? Hva skulle CBE tjene på det? Jeg har vanskelig for å se at den bloggposten skulle øke noe trafikk, og det er heller ikke noe som kan tenkes å være reklame eller lønnsomt å skape blest om. Så hva skulle da være poenget?

Men tenker tråden kan fortsette videre nå, har ikke så mye mer å si om den bloggposten :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg må også si meg enig med deg at jeg også innimellom synes denne tråden sporer av til ting og argumenter/meninger jeg ikke alltid forstår. Når det gjelder hets, mobbing osv. så har jeg null-toleranse. Derfor er det også flott at en moderator sletter disse når de kommer. De som blir stående er innenfor temaet i tråden, altså kritikk/kritiske blikk. I et firma som også driver blogg som tjener penger hovedsaklig pga mange lesere tenker jeg at det er viktig å være ganske åpen og kritisk som leser. Selv når jeg ikke forstår eller er personlig opptatt av det som kommenteres. Det var altså denne kjernen her jeg ville påpeke nå, og som jeg også brenner for. Etikk og kritiske blikk er viktig. Spesielt i en så kamuflert (og hittil veldig beskyttet) bransje som blogger/e er i.

Absolutt enig i dette :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke et øyeblikk på ar de har gjemt eller glemt den vinflasken. Jeg tror de har plassert den med vitende og vilje som click bait. Og at de sitter i siljan og godter seg over at de feite kjerringene på kg bet på. Igjen.

Det er dette jeg også undrer meg over - skape spekulasjon = mer klikk = høyere på listen = mer penger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge dagens DN tjener CBE opp mot fem hundre tusen kroner pr. måned på bloggen sin.

God helg.

Jeg vil og tjene såpass mye penger på fjas....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller tjene 500.000 i året og slippe å selge privatliv, familieliv og verdighet.

Endret av neiognei
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...