Tarese Skrevet 16. september 2015 #17681 Skrevet 16. september 2015 Jeg har mailet med redaktøren, spørsmålet mitt var: Var reportasjen og forsidebildet en del av en promoteringen av disse veskene? (Hadde en innledning om eventet i dag blant annet, siden det tydeliggjør CBE/Adax/Det Nye-samarbeidet. Nevner også at hun har jobbet for Det Nye.) Svar: "De fleste profiler er jo gjerne aktuelle når de intervjues, enten det gjelder en ny film, bok, kolleksjon etc, og Caroline er aktuell med vesker - uten at det vies spesielt mye plass i saken. Arrangør av eventet i morgen spurte om vi ville invitere lesere til å komme - det gjorde vi, fordi vi vet at en del av våre lesere vil synes det er gøy. Kun derfor, dette er selvsagt ikke noe vi har fått betalt for, om det var det du lurte på." Deretter gjentok jeg spørsmålet ovenfor, siden jeg faktisk ikke lurte på betaling, men om reportasjen er en del av en markedsføring eller redaksjonelt stoff. Nytt svar: "Caroline er portrettert fordi leserne våre synes hun er interessant, veskekolleksjonen er nevnt fordi den er relevant. Men den er altså ikke viet stor plass - det var andre ting som ble vurdert som mer interessante denne gangen." Ferdig snakka! ☺️😣 Hvorfor skulle Det Nye giddet å gjøre dette gratis? Eneste grunnen til at tallene på magasiner går rundt er jo fordi slike blader lever av annonsører. Så da sier de ja til å reklamere for alle som stiller opp på forsiden av bladet gratis? Har de noengang sendt ut på instagram kom å se den nye filmen til x fordi en skuespiller har vært på forsiden? Ikke vet jeg men høres veldig rart ut. 7
Vitulina Skrevet 16. september 2015 #17682 Skrevet 16. september 2015 Det ligger nok noen Det Nye i goodiebags osv på arrangementet, skal dere se. 10
Aricia Skrevet 16. september 2015 #17683 Skrevet 16. september 2015 . Jepp. Dette er en skikkelig smørje. At de gidder? (det Nye, altså) , de burde jo vite at slik sammenblanding akkurat ble felt i PFU? Ja, imponert blir man ikke. Det er vel gode penger i det, da? Evt er de som tar avgjørelsene i Det Nye litt... korttenkte av seg. Hverken den dypt ironiske rumpa *sic* på forsiden eller måten redaktøren forklarte/forsvarte oppslaget på lyste høyt refleksjonsnivå, akkurat. 7
Gjest Bluebird1992 Skrevet 16. september 2015 #17684 Skrevet 16. september 2015 Denne redaktøren varer ikke lenge. #tåkefyrstinne Thynnes, du og dine medarbeidere har brutt vær varsom-plakaten. Jeg har tenkt akkurat det samme; dette er slikt redaktører ofte må gå for. Om det ikke skjer blir jeg overrasket, men det blir nok sniking ut bakdøra med æren i behold.
Gjest Hold the door Skrevet 16. september 2015 #17685 Skrevet 16. september 2015 Merkelig opplegg. Kanskje prøver de å slette alle spor før PFU får ferten av dette Neida, det har sin naturlige forklaring. Det Nye ble spurt i siste liten, etter både intervju og rumpebilde, om de ville være med på kundekveld, noe de sa ja til. Etter å ha lagt ut invitasjonen på instagram og facebook kom de på at det kanskje ville skurre litt siden de nettopp hadde intervjuet CBE der hun for første gang røpet designsamarbeidet med Adax. Siden Det Nye alltid har drevet ærlig og redelig, slettet de postene på instagram og facebook for å unngå unødvendige spekulasjoner, fordi dette hadde de ikke i tankene i det hele tatt før for noen dager siden.
Keaton Skrevet 16. september 2015 #17686 Skrevet 16. september 2015 Neida, det har sin naturlige forklaring. Det Nye ble spurt i siste liten, etter både intervju og rumpebilde, om de ville være med på kundekveld, noe de sa ja til. Etter å ha lagt ut invitasjonen på instagram og facebook kom de på at det kanskje ville skurre litt siden de nettopp hadde intervjuet CBE der hun for første gang røpet designsamarbeidet med Adax. Siden Det Nye alltid har drevet ærlig og redelig, slettet de postene på instagram og facebook for å unngå unødvendige spekulasjoner, fordi dette hadde de ikke i tankene i det hele tatt før for noen dager siden. Nei, og månen er en gul ost.😉 10
Donpedro Skrevet 16. september 2015 #17687 Skrevet 16. september 2015 Unnskyld meg, men når skal disse blandene læære hva som er redelig journalistikk, og hva som er snusk og fanteri? Håper noen melder dette til PFU. For en smørje. 9
annina Skrevet 16. september 2015 #17688 Skrevet 16. september 2015 Men Det Nye har jo ingenting med markedsføringen av veskene å gjøre!! Ferdig snakka!! sitat her: http://tinypic.com/r/34otqud/8 5
Cavatina Skrevet 16. september 2015 #17690 Skrevet 16. september 2015 Vurderer å ta meg en tur på Steen & Strøm sånn cirka kl. 18. Det er så dårlig vær, at et par glass vin ikke hadde vært så dumt ikveld. 12
Pottah Skrevet 16. september 2015 #17691 Skrevet 16. september 2015 Jeg screenshottet linken til Visningsmann iallefall. For meg er det to ting som skurrer. 1) CBE reklamerer for det nye (få 3 nummeret for.... eller hva det var) Målet til bloggen CBE med å være på forsiden + intervju av det nye antar jeg at er å få flere lesere til bloggen. Hvorfor i all verden reklamerer de da for Det Nye, bortsett fra "kjøp bladet der jeg blir intervjuet"? LKE har tidligere uttalt at han/firmaet synes det er dårlig gjort med andre firmaer som sender ting til CBE og håper på gratis reklame. Jeg tolker dette som at de ikke driver med gratis reklame. Hvorfor skal de plutselig reklamere for Det Nye gratis da? Og uansett må det foreligge en slags avtale ettersom CBE kan gi en spesialpris. 2) Veskelanseringen ble omtalt i intervjuet. I utgangspunktet er jeg enig med redaktøren i at dette er vanlig. Kjendiser blir som regel intervjuet fordi de er aktuelle. MEN hvorfor i all verden reklamerer de gratis for Adax? Jeg lurer på om jeg ikke skal klage til PFU om jeg får tid. Makan til useriøsitet 14
Vitulina Skrevet 16. september 2015 #17692 Skrevet 16. september 2015 Veskelanseringen ble AVSLØRT i rumpebladet, det var også poenget, ikke bare omtalt. FF skreiv at det hadde skjedd en feil siden bladet kom for tidlig til noen abonnenter . Om noen gidder, screenshot den kommentaren. 8
Pottah Skrevet 16. september 2015 #17693 Skrevet 16. september 2015 Veskelanseringen ble AVSLØRT i rumpebladet, det var også poenget, ikke bare omtalt. FF skreiv at det hadde skjedd en feil siden bladet kom for tidlig til noen abonnenter . Om noen gidder, screenshot den kommentaren. Hvor skrev hun det? I en kommentar eller blogginnlegg? Instagram?
Vitulina Skrevet 16. september 2015 #17694 Skrevet 16. september 2015 Kjersti Stavrum har rimelig liten tålmodighet med slik useriøsitet, hun kan jo få en mail? Var vel hun som klagde inn Rudjord 11
Vitulina Skrevet 16. september 2015 #17695 Skrevet 16. september 2015 Hvor skrev hun det? I en kommentar eller blogginnlegg? Instagram? Kommentar under blogginnlegg. Innlegget som avslørte kolleksjonen eller rett etterpå. Evt rett før siden det ble avslørt litt for tidlig
Gjest Hold the door Skrevet 16. september 2015 #17696 Skrevet 16. september 2015 Jeg har mailet med redaktøren, spørsmålet mitt var: Var reportasjen og forsidebildet en del av en promoteringen av disse veskene? (Hadde en innledning om eventet i dag blant annet, siden det tydeliggjør CBE/Adax/Det Nye-samarbeidet. Nevner også at hun har jobbet for Det Nye.) Svar: "De fleste profiler er jo gjerne aktuelle når de intervjues, enten det gjelder en ny film, bok, kolleksjon etc, og Caroline er aktuell med vesker - uten at det vies spesielt mye plass i saken. Arrangør av eventet i morgen spurte om vi ville invitere lesere til å komme - det gjorde vi, fordi vi vet at en del av våre lesere vil synes det er gøy. Kun derfor, dette er selvsagt ikke noe vi har fått betalt for, om det var det du lurte på." Det Nye får kanskje ikke betalt for det å være én av to som inviterer til kundekveld, men det er klart de tjener på det, og det er det som er poenget. Portrettet av CBE i Det Nye er det første stedet og første gangen hun avslører hva dette hemmelige prosjektet hun har holdt på med i lang tid er. Hadde det stoppet der så hadde det jo vært greit. Men som Det Nye selv sier så vet de at leserne sine synes CBE er interessant og da følger det jo med en stor interesse for de nye veskene hennes hun snakker om i intervjuet. Det Nye vet også at forsiden de valgte skaper masse diskusjon/reaksjoner/omtale. Tenker de virkelig ikke hvordan det ser ut når de da uka etter, omtrent, inviterer til kundekveld sammen med Adax, hvor Det Nye har alt å tjene på at de i forkant har bidratt til stor oppmerksomhet mot CBE og denne kolleksjonen? Jo flere som kommer jo bedre er det for Det Nye. Det har ingenting å si at det kun var ett avsnitt i hele intervjuet som handlet om veskene. (For meg er det jo nettopp det at det kun var et lite avsnitt som gjør det hele mer mistenkelig, sånn jeg ser det nå.) Og hvorfor fikk Det Nye privilegiet av å vite om dette hemmelige prosjektet til CBE før alle andre? Som de sier selv så er de fleste aktuelle når de intervjues, og Caroline er aktuell med veskekolleksjonen. Men det visste de ikke da de intervjuet henne for en stund siden. Eller jo, det må de i så fall da ha visst om i lang tid, særlig siden CBE i kommentarfeltet (som svar på et hår-relatert spørsmål) svarte at fotoshoten med Det Nye var planlagt i god tid før hun farget og klippet håret. Og det begynner jo å bli en stund siden. Dersom det faktisk skulle være sånn at Det Nye ble spurt for ikke lenge siden om de ville invitere til kundekveld sammen med Adax, så mener jeg de burde takket nei (og det sier jeg bare som forbruker/leser/skeptiker, kall det hva du vil) på grunn av hvordan det nå fremstår, dersom de er opptatt av troverdighet og redelighet. Nå har det seg jo sånn at CBE har vært i Det Nye flere ganger opp igjennom, Det Nye har annonsert på bloggen hennes flere ganger, CBE røper eksklusivt i Det Nye at hun har designet vesker for Adax, Adax tar kontakt med Det Nye for å høre om de er interessert i å samarbeide på kundekvelden, Det Nye sier ja... og Det Nye ser ingen problemer med dette.
mamsi Skrevet 16. september 2015 #17697 Skrevet 16. september 2015 Jeg skulle jo ringe Thyness, men det rakk jeg ikke/fikk ikke gjort det. Sendte en mail med noen spørsmål. Vet ikke om jeg får svar. Synd for meg at jeg ikke fikk mulighet til å ringe, men var på jobb og kunne ikke gjøre det da. Hei! Jeg er lei for at jeg ikke fikk ringt deg i dag, men jeg sender deg her noen spørsmål på e-post, vedrørende Det Nye-utgaven som portretterte bloggeren Caroline Berg Eriksen og hvor hun også hadde forsidebildet, samt det som kan fremstå som en kommersiell kobling mellom bloggeren, Det Nye og Adax på en måte som ikke helt fremstår som tydelig. Både Det Nye og Adax har signert invitasjonen til kundekvelden i kveld hvor det er mulig å kjøpe veskekolleksjonen Adax by Caroline Berg Eriksen en dag før den legges ut for salg i butikker som fører Adax. Foto: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/12003335_1117777118250680_7898693674398453384_n.jpg?oh=2d8c9faa66a3b600b26c8355f9032e9b&oe=56A37110 Det Nye har sagt at dere ikke har noen økonomiske insentiver ved arrangementet, dette er bare noe dere gjør fordi dere har lesere som synes det ville være gøy. Til en av de som sendte dere en henvendelse og lurte på om reportasjen var en del av veskepromoteringen svarte dere: "De fleste profiler er jo gjerne aktuelle når de intervjues, enten det gjelder en ny film, bok, kolleksjon etc, og Caroline er aktuell med vesker - uten at det vies spesielt mye plass i saken.Arrangør av eventet i morgen spurte om vi ville invitere lesere til å komme - det gjorde vi, fordi vi vet at en del av våre lesere vil synes det er gøy. Kun derfor, dette er selvsagt ikke noe vi har fått betalt for, om det var det du lurte på." 1) Stemmer det at dere er med på dette samarbeidet helt uten å få noe som helst for det? 2) Hvem er arrangør for eventet? Steen og Strøm la ut informasjon om dette i dag, men hvem står bak? 3) Hva med de som besøker eventet? Er det gaver fra Det Nye (goodie bag) til de som kommer? 4) Da dere lagde intervjuet med Caroline Berg Eriksen skrev dere at det skulle være lansering i september. Visste dere da dere intervjuet Caroline Berg Eriksen at dere skulle ha en rolle ved lanseringen? Kommer hennes vesker til å brukt som vervepremie eller velkomstgave? 5 )For å melde seg på kveldens arrangement ble lesere på bloggen bedt om å sende sms DETNYEADAX til 2205. Hvorfor det? 6) Er det Det Nye som sponser hotelloppholdet i forbindelse med lanseringen? Eller Adax? Eller begge? 7) Caroline Berg Eriksen har flere ganger annonsert for Det Nye. På bloggen har bladet blitt eksponert gjennom annonser som har vært merket, men vi finner også flere bloggposter hvor bladet tilfeldigvis ligger på bordet akkurat idet et bilde ble tatt. Dette fremstår som umerket reklame. Er det det? Tydeligere: Får hun noen fordeler ved å eksponere bladet i hverdagsposter som ikke er merket som reklame? Intervjuet forteller en kjent historie om kommentarjuks og bilderedigering. På flere måter kan det virke som om dette ble tatt opp igjen for å skape blest om kolleksjonen. Det er i og for seg problemfritt. Men det er ikke lenger det når dere allerede har kommersielle interesser i at Caroline Berg Eriksen fremstår så bra som mulig, både gjennom at det kan føre til at dere selger flere blader når dere kjører kampanje på bloggen hennes, og at dere åpenbart har et samarbeid rundt veskelanseringen. Jeg håper du vil svare på dette, det er vel egentlig rett frem greie spørsmål å svare på dette her. Jeg kommer til å legge svarene ut på min blogg 30
el-len Skrevet 16. september 2015 #17698 Skrevet 16. september 2015 Dere må ikke tipse dem om at mulig Det Nye i goodiebagene er mistenkelig, folkens! De har jo fortsatt et par timer på seg til å plukke bladene ut av posene. Men veldig bra jobbet, alle! 10
Gjest Zeitgeist Skrevet 16. september 2015 #17699 Skrevet 16. september 2015 Ja, men fant tilbake til noen kommentarer fra før de begynte å legge ut bilder, hadde vært litt artig å visst hva disse personene tenker nå... http://carolinebergeriksen.no/2014/02/17/lunsj-fra-villa-perlesukker/ Oi, der var det en del interessant lesing. Og bemerkelsesverdig at ingen spørsmål fra leserne rundt dette temaet ble besvart. Eller kanskje ble de besvart den gang, men senere fjernet
Vitulina Skrevet 16. september 2015 #17700 Skrevet 16. september 2015 Dere må ikke tipse dem om at mulig Det Nye i goodiebagene er mistenkelig, folkens! De har jo fortsatt et par timer på seg til å plukke bladene ut av posene. Men veldig bra jobbet, alle! Gjør ikke noe fra eller til, de har allerede bæsjet på leggen så det holder. Og kg-kjerringene har som vanlig hatt dødtid nok til å dokumentere det hele. 5
Fremhevede innlegg