Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men da jeg så på Facebooktråden i stad, lå det et svar fra CBE som er borte nå, ser jeg.

Klart hun kjemper imot å skulle merke alle innlegg som inneholder annonselenker øverst. Som en som kommenterte på blogginnlegget ditt, mamsi, da ville det jo stått "annonse" "eller inneholder annonselenker" øverst på nesten alle innlegg.

Ja, nettopp! Det ville synliggjort hvor gjennomsyret bloggen hennes er av slike annonselenker, sponsing og produktplassering, og det vil hun forsøke å dempe inntrykket av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok for min del. Husk at det er med forbehold om at det er de jeg har sett/vurdert.

Eksempelvis var jeg usikker på enkelte innlegg fra instagram (har skrevet om det i forkant av at siste liste ble lagt ut). De har jeg merket med "Annonselenke i kommentar". Jeg endte med å vurdere det som reklame, da CBE har brukt direktelenke til produktet i kommentarfeltet, samt i andre tilfeller "godkjent" (de går over kommentarfelt og sletter ellers ) at folk med tilknytning til varen gjør det.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da jeg så på Facebooktråden i stad, lå det et svar fra CBE som er borte nå, ser jeg.

Klart hun kjemper imot å skulle merke alle innlegg som inneholder annonselenker øverst. Som en som kommenterte på blogginnlegget ditt, mamsi, da ville det jo stått "annonse" "eller inneholder annonselenker" øverst på nesten alle innlegg.

Ja, nettopp! Det ville synliggjort hvor gjennomsyret bloggen hennes er av slike annonselenker, sponsing og produktplassering, og det vil hun forsøke å dempe inntrykket av.

Jeg la ikke merke til at noe ble borte, driver og går litt til og fra her - men det er jo helt merkelig at man hele tiden burde ta printscreen så ikke ting forsvinner :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg lurer på da er hvorfor har ikke FO tatt henne på dette? De sier jo selv at de har hatt kontroller og finner ingenting å si så da må det jo være greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt den som tips om markedsføring de bør se nærmere på.

Så bra! Håper de kommer med noen uttalelser på de områdene som er litt i gråsonen/vaskelig å bedømme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg lurer på da er hvorfor har ikke FO tatt henne på dette? De sier jo selv at de har hatt kontroller og finner ingenting å si så da må det jo være greit?

Jeg kjenner ikke til hvor mange mennesker som jobber med dette daglig, men med den store mengden blogger det er trengs det en virkelig stor avdeling som må følge med til en hver tid. Kanskje de rett og slett ikke har ressurser nok til å følge med alle, hele tiden? Så da blir de litt avhengig av at forbrukerne faktisk tipser når de kommer over noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til hvor mange mennesker som jobber med dette daglig, men med den store mengden blogger det er trengs det en virkelig stor avdeling som må følge med til en hver tid. Kanskje de rett og slett ikke har ressurser nok til å følge med alle, hele tiden? Så da blir de litt avhengig av at forbrukerne faktisk tipser når de kommer over noe?

Selvfølgelig! Men med tanke på hvor mange tips de får inn så skulle man jo tro at noe skulle skje. Men for all del, kan være de vil samle opp mye og i lang tid før en storaksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Men med tanke på hvor mange tips de får inn så skulle man jo tro at noe skulle skje. Men for all del, kan være de vil samle opp mye og i lang tid før en storaksjon

Ja, det kan hende. det tar sikkert litt tid å vurdere og ta avgjørelser på alt dette også.

Jeg har inntrykk av at forbrukerombudet virkelig vil gjøre noe med dette, så jeg tror det går på ressurser og kanskje noen strategiske trekk som du nevner, som vi ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt den som tips om markedsføring de bør se nærmere på.

Kanskje formuleringen på klagen har betydning, hvilke ord som brukes? Jeg husker en gang for lenge sidenat jeg klaget til FO om en sak. Jeg sendte skriftlig klage om noe jeg mente var "villedende markedsføring". Jeg fikk svar tilbake om at henvendelsen var mottatt og ARKIVERT. Grunnen som ble gitt, var at ved betegnelsen "villedende markedsføring" måtte det komme inn mange henvendelser om samme sak før FO ville behandle den, det var ikke nok at bare èn syntes noe var villedende. Vel, det er som sagt mange år siden, så FO har kanskje andre rutiner nå. Det å IKKE merke innlegg som omhandler produkter, må vel regnes som brudd på loven. Det som nevnes her om produktplassering, er kanskje et tolkningsspørsmål slik at mange nok må mene det og melde det inn før det reageres? Men FO vet nok best hvordan de rangerer klagene som kommer inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten hjertesak fra min side:

Vi har krav på å vite, før vi begynner å lese et innlegg, om det innholder reklame.

ikke sant! Og derfor er det ikke bra nok når de merker med "annonselenke" under et bilde. Jeg pleier alltid å aktivt velge vekk reklame på tv og i blader, og det ønsker jeg å gjøre når jeg leser blogger og.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om dette begynner å bli litt panisk fra min side, men nå ble jeg så oppgitt - for nå gjorde hun jo det samme en gang til.

I posten her http://mamsi.no/reklamemerking-en-demonstrasjon-i-uvilje/

har jeg oppsummert dagens facebooksamtale (screenshots) og det eneste hun var enig med meg i, var at de burde merke ved deling på facebook etc. Men, det har de ikke gjort nå på siste innlegg heller.

Oppgitt!!

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bergensia

Beklager om dette begynner å bli litt panisk fra min side, men nå ble jeg så oppgitt - for nå gjorde hun jo det samme en gang til.

har jeg oppsummert dagens facebooksamtale (screenshots) og det eneste hun var enig med meg i, var at de burde merke ved deling på facebook etc. Men, det har de ikke gjort nå på siste innlegg heller.

Oppgitt!!

Hun lever i sin egen definisjon av hva som er rett og galt, desverre har hun titusenvis av blinde damer i ryggen som tolker alt som ikke er skryt som hat.

Du er flink, Mamsi :takke: ! Du holder deg saklig og har gode argumenter!

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitt!!

Kjempe bra innlegg!

Jeg stusset litt på at annonselinken kan navngis som "herfra". Tjener hun ikke penger både på klikk og kjøp? Og burde vi ikke få vite hvilken butikk produktet faktisk er fra før vi "gir dem penger"?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...