Gjest Zeitgeist Skrevet 17. februar 2015 #9321 Del Skrevet 17. februar 2015 Takk. Jeg jobbet med dette alene i går, der jeg gikk systematisk gjennom facebook og blogg. Men vet at el-len også har lagt ut noe i tråden. Enig, det er viktig å dokumentere. Jeg vet egentlig ikke hva som er verst - bilderedigering, kommentarjuks eller all denne bevisste feilmerkingen av reklame. Synd at sistnevnte får liten oppmerksomhet, og at mange bagatelliserer dette, jfr. bl.a. Mamsi.no sin nylige erfaring da hun sa i fra på facebook. Kanskje folk ikke er klar over omfanget? Ja, jeg synes også det er vanskelig å rangere hvilke av disse forholdene som er verst. Mange er nok kjent med den mangelfulle merkinga som forekommer på bloggen, men ikke med omfanget. Og når man får en såpass detaljert liste presentert som den du har laget, ser man raskt at det ikke er snakk om engangstilfeller. Det som du presenterer i lista viser en (grov) misaktelse av lovverket, samt at oppfordringene til Forbrukerrådet kategorisk ignoreres og/eller tolkes etter eget forgodtbefinnede. Og her kommer det neste punktet: Forbrukerrådet bør slå adskillig hardere ned på dette enn hva som har vært tilfelle hittil. Forhåpentligvis vil fremstillinga di med bevisene på rekke og rad føre til en betraktelig innstramming av godviljen hos Forbrukerrådet for hittil har jeg ikke hørt særlig mye om at bloggere har blitt straffet for manglende merking av reklame. Som noen nevnte i et annet innlegg, er det påfallende at en person som gjerne fremstiller seg selv som ordensmenneske og fører lister over mangt og meget, ikke klarer å merke sine egne innlegg som reklame. Enda mer påfallende blir dette når man også tar hensyn til at vedkommende blogger har vært informert om dette flerfoldige ganger av myndighetene, sågar mottatt påpakning fra de. I tillegg kommer aspekter som at CBE har vært en av Norges største blogger i årevis, til stadighet blir minnet om feilaktig merking av sine egne lesere i bloggens kommentarfelt, og at CBE selv har lovet bot og bedring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 17. februar 2015 #9322 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Endret 11. juni 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nail Skrevet 17. februar 2015 #9323 Del Skrevet 17. februar 2015 Kjempebra arbeid Cavalchina! (og til El-len og Nail som også har bidratt hvis jeg ikke tar feil) Og flott at det samles opp slik informasjon før det publiseres. Dermed fratas vedkommende muligheten til å endre det i ettertid og "late som om det aldri har hendt". Takk men jeg har kun påpekt at alle produkter fra en samarbeidspartner er reklame og skal merkes med #annonse. Jeg har ikke tålmodighet til å lete opp alle lovbrudd fra CBE og andre blogger, så det er godt jobba av de andre her 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 17. februar 2015 #9324 Del Skrevet 17. februar 2015 Og der oppdaterte hun face med #annonse. Nesten ett døgn etter at innlegget ble lagt ut. Et døgn som nok har resultert i mange kroner i kassa. Har du link + før/etter-bilde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 17. februar 2015 #9325 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Endret 11. juni 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 17. februar 2015 #9326 Del Skrevet 17. februar 2015 Kunne ikke vært mer enig. (En liten korrigering, det er Forbrukerombudet som fører tilsyn. Og alle kan tipse de - enten med fullt navn eller anonymt: http://www.forbrukerombudet.no/2007/07/klager-tips-spoersmaal(om ønskelig er det bare å kopiere listen min og sende inn). Stemmer - takk for korrigeringa (Flaut, da jeg ellers er noenlunde flink til å sjekke opp slikt før jeg gyver løs på tastaturet). Forøvrig viser jo den prosentvise fordelingen av merkede vs. umerkede reklameinnlegg at omfanget av mangelfull merking er meget høyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nora Nordbo Skrevet 17. februar 2015 #9327 Del Skrevet 17. februar 2015 Jeg søkte nå fort gjennom bloggen for perioden 20.01. - 16.02. Edit: Var en som var merket med "fotoshoot i samarbeid med ...", legger godviljen til og sier den er merket... Så i løpet av 27 dager er (med forbehold om å ha fått med meg alle): 13 feilmerket / 65% feilmerket 7 merket / 35% merket Og det skjer som sagt hos en blogg som skal vite hvordan reklameinnlegg skal merkes, jfr. http://www.forbrukerombudet.no/asset/4571/1/4571_1.pdf 65% er feilmerket!? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 17. februar 2015 #9328 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Endret 11. juni 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 17. februar 2015 #9329 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Endret 11. juni 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 17. februar 2015 #9330 Del Skrevet 17. februar 2015 65% er feilmerket!? Dette er ingen overraskelse desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
9na Skrevet 17. februar 2015 #9331 Del Skrevet 17. februar 2015 Verdt og merke: Av de som jeg klart og tydelig ser skulle ha vært merket (jfr. svaret mitt til Lafemmemauvaise). Edit: Og dette gjaldt kun reklame på bloggen. Dvs. sjekket ikke vedr. facebookinnleggene. Ikke bedre på Facebook eller Instagram, heller verre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 17. februar 2015 #9332 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Endret 11. juni 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
9na Skrevet 17. februar 2015 #9333 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Instagram var jeg litt usikker på hvilke som skulle regnes med, eksempelvis henviser hun til blogginnlegg som er reklame, men de innleggene innholder ikke direktelenke, slik at folk kan klikke seg rett inn. Skal de innleggene på instagram regnes som reklame? Facebook har direktelenke, så de tok jeg med. Nå har jeg ikke telt over, men mener som du er inne på at der er verre. Jeg forstod Forbrukerombudet som at slike innlegg på Instagram også skal merkes som reklame. Endret 18. februar 2015 av Bond 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 17. februar 2015 #9334 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Endret 11. juni 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultiva Skrevet 17. februar 2015 Forfatter #9335 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Hadde muligens ikke blitt oppfattet som heksejakt av noen dersom man fokuserte på flere blogger enn bare den som tilhører fotballfrua? Jeg har forstått det som at de fleste bloggere er dårlige på å forholde seg til regelverket angående merking/sponsing og å være særs ivrige med bilderedigeringsverktøy osv, så det er vel nok av bloggere å avsløre? For poenget er vel å understreke svakheter i reglement og regelverk rundt bloggefenomenet generelt, nok til at endringer gjøres mtp hvordan offentlige blogger skal drives, og ikke bare å gå etter enkeltpersoner? Edit: selv om jeg selvfølgelig er enig i at LKE/CBE bedriver mange lyssky aktiviteter. Er bare det at jeg ikke tror de er alene om det. Endret 17. februar 2015 av Ultiva 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
9na Skrevet 17. februar 2015 #9336 Del Skrevet 17. februar 2015 Hadde muligens ikke blitt oppfattet som heksejakt av noen dersom man fokuserte på flere blogger enn bare fotballfrue sin? Jeg har forstått det som at de fleste bloggere er elendige på å forholde seg til regelverket angående merking/sponsing/redigering osv, så det er vel nok av bloggere å avsløre? For poenget er vel å understreke svakheter i reglement og regelverk rundt bloggefenomenet generelt, nok til at endringer gjøres, og ikke bare å gå etter enkeltpersoner? Heisann, jeg har henvendt meg til Forbrukerombudet og bedt om at de ser på manglende merking av reklame på Instagram for bloggere generelt, ikke spesielt Fotballfrue. Jeg har sett på flere andre også, og bl.a. tipset om Camilla Pihls manglende merking på Instagram, men det er ingen jeg har sett så dårlig merking og så mye snikreklame hos som Fotballfrue. Ingen. Men jeg har altså henvend meg til Forbrukerombudet med ønske om at de ser på dette området generelt, ikke kun Fotballfrue. Start en tråd om noen av de andre og deres manglende merking, så kan det godt hende at jeg har noe å bidra med der og :-) 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 17. februar 2015 #9337 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Endret 11. juni 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 17. februar 2015 #9338 Del Skrevet 17. februar 2015 Hadde muligens ikke blitt oppfattet som heksejakt av noen dersom man fokuserte på flere blogger enn bare den som tilhører fotballfrua? Jeg har forstått det som at de fleste bloggere er dårlige på å forholde seg til regelverket angående merking/sponsing og å være særs ivrige med bilderedigeringsverktøy osv, så det er vel nok av bloggere å avsløre? For poenget er vel å understreke svakheter i reglement og regelverk rundt bloggefenomenet generelt, nok til at endringer gjøres mtp hvordan offentlige blogger skal drives, og ikke bare å gå etter enkeltpersoner? Edit: selv om jeg selvfølgelig er enig i at LKE/CBE bedriver mange lyssky aktiviteter. Er bare det at jeg ikke tror de er alene om det. Nå er jo dette en tråd om omhandler fotballfrue, så naturlig nok er det hun det fokuseres på. Opprett gjerne en ny tråd for bloggere generelt og manglende merking, det blir feil å blande alle andre bloggere inn i denne tråden.. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultiva Skrevet 17. februar 2015 Forfatter #9339 Del Skrevet 17. februar 2015 Nå er jo dette en tråd om omhandler fotballfrue, så naturlig nok er det hun det fokuseres på. Opprett gjerne en ny tråd for bloggere generelt og manglende merking, det blir feil å blande alle andre bloggere inn i denne tråden.. Sant nok at tråden heter fotballfrue og omhandler henne, jeg bare tror det hadde vært mye mindre påstander om heksejakt og "kjerringer på KG-forumet" dersom man tok for seg mer enn bare èn enkelt blogger. Syns uansett at mange her i denne tråden gjør en veldig god jobb med å avdekke snusk, uærligheter og regelbrudd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 17. februar 2015 #9340 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Endret 11. juni 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg