Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen tvil om at de følger med her selv om de er på ferie/"ferie"/jobbreise. Noen andre som la merke til at videoen, der hun lurte barnet til å tro at hun skulle filme til sine foreldre, ble fjernet manuelt?

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Shopaholic skrev:

Ingen tvil om at de følger med her selv om de er på ferie/"ferie"/jobbreise. Noen andre som la merke til at videoen, der hun lurte barnet til å tro at hun skulle filme til sine foreldre, ble fjernet manuelt?

Den ble fjernet ja, etter noen timer. Skulle vise den til noen og plutselig var den borte. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Kanskje det,. Jeg bet meg merke at du stusset på definisjonen av blogg. Og fikk ikke med sammenhengen i resten av avsnittet. For jeg stusser ikke på definisjonen, men bruken av ordet på CBE sine nettsider. 

Og det er her det er viktig at FT bruker lovverket og går på annonsørene (også) som er medansvarlig for hvordan reklamekanalen de bruker forholder seg til lovverket. Hvis annonsørene risikerer reaksjoner ved at bloggere opererer feil, vil annonsørene tvinges til (i teorien i hvertfall) å bruke seriøse kanaler. Det kan gjerne inkludere bloggere, men da de som gjør det tydelig innenfor regelverket. 

FT må selvsagt også sanksjoner overfor useriøse kanaler, men det er viktig at annonsøren også holdes ansvarlig. 

Ref mitt tidligere innlegg.

Det du skriver her er så viktig. Dersom annonsørene straffes for å benytte seg av useriøse kanaler som opererer i gråsoneland, så tvinges de til å bruke seriøse kanaler i stedet. Kommersielle SoMe-aktører som CBE har demonstrert i åtte år at de trives i gråsoneland, med egne tolkninger av regelverket:

Sitat

"Forbrukerombudet vil at vi skal skrive «reklame» over et innlegg hvor kun deler av det faktisk er reklame. I slike tilfeller ønsker vi heller å bake det inn i teksten hvor det er aktuelt. Dette handler om estetikk, men det vil jo også tydeliggjøre hva som faktisk er reklame, og hva som ikke er det. Forbrukerombudet overtolker kanskje markedsføringsloven på den ene siden, mens vi ønsker å ha det litt løsere på den andre siden. Midt i mellom der ligger lovverket som er malen," sier Lars Kristian Eriksen.

Hentet fra:

https://www.vg.no/rampelys/i/E7jll/kjendisbloggere-risikerer-store-boeter

Her innrømmer faktisk LKE i 2015, svart på hvitt, at bedriften er vant med å strekke strikken hva angår lovverket ☝️

Her forteller bedriftseieren i 2017 at Alkoholreklameloven er "tåpelig":

Sitat

«Det du skriver der understreker bare hvor tåpelig den gjeldende loven er», svarer Eriksen.

Fungerende avdelingsleder i Helsedirektoratet svarte slik på LKEs påstand (i samme artikkel):

Sitat

"At han synes loven er tåpelig får stå for hans regning, vi forholder oss til loven," sier Jens J. Guslund.

Med slik konsekvent historikk fra en av Norges største kommersielle bloggbedrifter så er det ikke rart at ansvaret må flyttes over på annonsørene for å få bukt med gråsonestrategiene. Forbrukertilsynet fremstår imidlertid forferdelig veike og ettergivende som etter 8 lange år ennå ikke har maktet å strukturere og ansvarliggjøre det kommersielle SoMe-landskapet.

Det er forøvrig helt vilt at LKE fremdeles får lov til å famle seg frem med uttalelser på vegne av bedriften. Jeg har selv en mann som er en del i mediene på grunn av stillingen sin, og om han hadde uttrykt seg så klossete så hadde han mistet jobben sin forlengst. Men det er jo bare med på å understreke hvor useriøs den kommersielle bloggbransjen er.

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shopaholic skrev:

Jeg fikk ikke med meg at den ble fjernet etter en stund.  Filmen  ble uansett lagret,  og er en del av det som ble oversendt Dagbladet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Ultiva skrev:

Det du skriver her er så viktig. Dersom annonsørene straffes for å benytte seg av useriøse kanaler som opererer i gråsoneland, så tvinges de til å bruke seriøse kanaler i stedet. Kommersielle SoMe-aktører som CBE har demonstrert i åtte år at de trives i gråsoneland, med egne tolkninger av regelverket:

Hentet fra:

Her innrømmer faktisk LKE i 2015, svart på hvitt, at bedriften er vant med å strekke strikken hva angår lovverket ☝️

Fungerende avdelingsleder i Helsedirektoratet svarte slik på LKEs påstand (i samme artikkel):

Med slik konsekvent historikk fra en av Norges største kommersielle bloggbedrifter så er det ikke rart at ansvaret må flyttes over på annonsørene for å få bukt med gråsonestrategiene. Forbrukertilsynet fremstår imidlertid forferdelig veike og ettergivende som etter 8 lange år ennå ikke har maktet å strukturere og ansvarliggjøre det kommersielle SoMe-landskapet.

Det er forøvrig helt vilt at LKE fremdeles får lov til å famle seg frem med uttalelser på vegne av bedriften. Jeg har selv en mann som er en del i mediene på grunn av stillingen sin, og om han hadde uttrykt seg så klossete så hadde han mistet jobben sin forlengst. Men det er jo bare med på å understreke hvor useriøs den kommersielle bloggbransjen er.

🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Asti skrev:

Jeg fikk ikke med meg at den ble fjernet etter en stund.  Filmen  ble uansett lagret,  og er en del av det som ble oversendt Dagbladet. 

Du har ikke fått noe tilbakemelding enda?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Iøynefallende å se på den "Elle"-episoden hvor livredd hun er for å ikke ha full kontroll over situasjonen, alt for å opprettholde det perfekte ytre. Bare det at andre tar bilder/filmer hvor hun ikke har regien er skummelt, og å svare på spm er jo hennes største frykt nesten. Hun sier det jo fint selv "tror aldri det har vært en eneste positivt sak om meg".... Neivel, kanskje hun heller bør ta det til seg da, istedet for å kjøre strutsetaktikken og late som alt hun gjør er perfekt og riktig.

La merke til det samme som du skriver over her. Hva er det hun mener er så positivt ved henne da? Besserwisser-holdningen der alle andre tar feil, og hun har rett, alltid? Kommentarjukset og bilderedigeringen som foregikk i årevis? Barneeksponeringen? Fronting av å være miljøversting og gråsonemester? Hvor lite selvinnsikt er det mulig å ha.....

Jeg kommer kun på en ting som er positivt med CBE og det er at hun ikke bruker clickbait på bloggen sin.

Endret av Mädchen
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelinaKyle

Er det noen som med hånden på hjertet kan si de føler de har blitt bedre kjent med Caroline etter å ha fulgt med på Bloggerne?

I følge frua selv, så føler hun at hun har fått vist nye sider ved seg selv, og at hun er glad hun kan fortsette å inspirere etter så mange år. Hæ? Hva? Hva er det hun egentlig inspirerer til? Jeg forstår det ikke helt. At f.eks Camilla Lorentzen, Kristine Ullebø eller Kristin Gjeldsvik sier de ønsker å inspirere, det skjønner jeg, for de inspirerer jo faktisk. Etter min mening lyser det personlig engasjement gjennom mye av de de overnevnte skriver, men dette ser jeg ikke hos CBE. Caroline er sikkert en snill og omtenksom jente på mange måter, men det hun etter min mening fronter, er utseendefokus og et ekstremt fasadeliv. At hun er så livredd for kritikk og å ha en egen mening om noe, og ikke minst stå for noe i det hele tatt, er ikke akkurat inspirerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SelinaKyle skrev:

Er det noen som med hånden på hjertet kan si de føler de har blitt bedre kjent med Caroline etter å ha fulgt med på Bloggerne?

I følge frua selv, så føler hun at hun har fått vist nye sider ved seg selv, og at hun er glad hun kan fortsette å inspirere etter så mange år. Hæ? Hva? Hva er det hun egentlig inspirerer til? Jeg forstår det ikke helt. At f.eks Camilla Lorentzen, Kristine Ullebø eller Kristin Gjeldsvik sier de ønsker å inspirere, det skjønner jeg, for de inspirerer jo faktisk. Etter min mening lyser det personlig engasjement gjennom mye av de de overnevnte skriver, men dette ser jeg ikke hos CBE. Caroline er sikkert en snill og omtenksom jente på mange måter, men det hun etter min mening fronter, er utseendefokus og et ekstremt fasadeliv. At hun er så livredd for kritikk og å ha en egen mening om noe, og ikke minst stå for noe i det hele tatt, er ikke akkurat inspirerende. 

Kan bare svare for meg selv, nei jeg har absolutt ikke blitt bedre kjent med CBE. Ungene derimot har jeg ufrivillig fått både sett og hørt mye mer til. 

Cbe finnes ikke inspirerende. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SelinaKyle skrev:

Det er vel ingen tvil om at Treasures AS har gjort lurt i å takke nei til tidligere sesonger av Bloggerne, og at denne sesongens deltakelse er preget av desperasjon etter dalende lesertall og dårlig engasjement blant leserne. Tror vel å merke ikke at det var noe sjakktrekk fra deres side å bli med. De fremstår nå enda mer tilgjort og opptatt av fasade enn de har gjort tidligere, og at vi skulle bli bedre kjent med Caroline må jo ha vært en spøk fra bedriftens side. Mange av de andre influencerne på Bloggerne har i alle fall noe å dele, et engasjement, noe de tror på, og det skinner igjennom. Akkurat som at det skinner igjennom at CBE rett og slett ikke har noe dybde og større engasjement for noe annet enn seg selv. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SelinaKyle skrev:

jeg synes i grunnen at det inntrykket jeg alltid har hatt av hvem hun er har blitt kraftig forsterket.

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Ultiva skrev:

Hentet fra:

Uttalelser fra bla L.K. Eriksen burde få alarmklokkene til å ringe hos fansen. Hva er det de er med på å støtte opp om? En virksomhet som ikke eier respekt for norsk lovverk! 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest formula
4 timer siden, Anonym90059005 skrev:

Iøynefallende å se på den "Elle"-episoden hvor livredd hun er for å ikke ha full kontroll over situasjonen, alt for å opprettholde det perfekte ytre. Bare det at andre tar bilder/filmer hvor hun ikke har regien er skummelt, og å svare på spm er jo hennes største frykt nesten. Hun sier det jo fint selv "tror aldri det har vært en eneste positivt sak om meg".... Neivel, kanskje hun heller bør ta det til seg da, istedet for å kjøre strutsetaktikken og late som alt hun gjør er perfekt og riktig.

Synes egentlig de kom ganske dårlig ut av spesielt denne episoden.

Det var mye "I intervjuer blir jeg misforstått/det kommer feil ut"  og "Hvis jeg skriver noe om barna er det også feil". 

Og når de sitter og snakker med Espen Hilton klager de over kritiske lesere, som til og med antyder at LK kan stå bak positive kommentarer - som om DET skulle være så rart? (kommentarjukset tatt i betraktning) Og fotoseansen med VG...bare kleint.

Den eneste gangen i løpet av Bloggerne hun har vist en annen side, var noen sekunder der hun snakket om foreldrene og søsteren og hvor mye familien betyr for henne - da kunne det anes en varme. Ellers synes jeg de (spesielt CBE) har framstått kjølige, selvbevisste og ekstremt opptatt av å ha kontroll i alle situasjoner det filmes. Omtrent som forventet altså, bortsett fra at barna ble eksponert i mye større grad enn det som ble forespeilet.

Endret av formula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MissLucy skrev:

jeg synes i grunnen at det inntrykket jeg alltid har hatt av hvem hun er har blitt kraftig forsterket.

Det lille jeg har sett av TV-programmet «Bloggerne» sender ikke noen av disse bloggerene et imponerende godt inntrykk. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, SelinaKyle skrev:

Nei, har ikke blitt bedre "kjent". Dessverre så er fremstillingen av en uhøytidelig, og litt vimsete blogger så mislykket, alt er så nøye planlagt. Oppfatter at deltakelsen i Bloggerne er en forlengelse av fruas blogg og  at  "fordommene" våre blir bekreftet. Det er påfallende at firmaet bruker samme argumentasjon i Bloggerne rundt kritikk, som flere kritikere av KG gjør at  "berettiget kritikk" drukner i havet av hat. Så ekteparet innrømmer at det er ting de gjør som er kritikkverdig? 

Endret av Emmy_H
legge til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hollie skrev:

"hold fast to dreams, for if dreams die, life is a broken-winged bird that cannot fly"

det var disse engelskkunnskapene da.. 

http://www.carolinebergeriksen.no/2018/10/09/fra-miami-til-jamaica/#comments

Jeg googlet det, og det er starten på et dikt av den amerikanske poeten Langston Hughes.

Endret av pøbelsara
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...