SusieDerkins Skrevet 1. mars 2018 #51521 Skrevet 1. mars 2018 27 minutter siden, virkelig skrev: Hun kan vel ha likt produktet , kjøpt og tipset, det er ikke noe verdi og reklamere for den som hun fikk i goodiebagen, da må hun merke som sponset. det er en god del jobb i etterkant, ikke verdt for små penger som dette . halmstrå 12
virkelig Skrevet 1. mars 2018 #51522 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, orfeus skrev: Forklaringen er vel at det ikke er så mange OBOS-medlemmer som er aktive i tråden akkurat nå. Mulig du har rett
Liver Skrevet 1. mars 2018 #51523 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, virkelig skrev: Du skjønner godt hva jeg mener, jo det er mange som har sagt tidligere at de skal boikotte, eller ÅÅ nei nå må jeg kutte ut den xxx også . Det pleier vanligvis ikke være problem for disse og dele den informasjonen, det var derfor jeg reagerte at det ikke ble skreket høyere om OBOS. Her er jeg mest kritisk til produktene hun ikke merker som reklame, som har skjedd/skjer. Hun har jobbet med dette snart i 10 år, og burde snart kunne det grunnleggende. Noe som og spiller inn for meg er overforbruket i reklamene, da hun MÅ ha mye av alt. Hvem trenger en av hver farge av tightser og treningstoppene hun reklamerer for. OBOS er ikke en ting som øker forespørselen av noe materialistisk, som er positivt. 13
Bakepulver Skrevet 1. mars 2018 #51524 Skrevet 1. mars 2018 14 minutter siden, virkelig skrev: Men det er garantert mange som skal boikotte alle som har samarbeid med CBE eller sponser henne , som er medlem i OBOS som er tyste nå. Det er jo noen hundre tusen som er medlem, kjøper til barna sine etc. Hva har CBE sin reklame å si for kunder som allerede er medlem eller fremtidige medlemmer? Hun har jo merket dette som reklame og skal merke alle produkter som hun reklamerer for. Problemet er jo at bedriften unnlater å merke korrekt til stadighet! 7
Medici Skrevet 1. mars 2018 #51525 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, Liver skrev: OBOS er ikke en ting som øker forespørselen av noe materialistisk, som er positivt. Godt poeng! Og som @virkelignevner over her, en fin mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet for mange. 6
SusieDerkins Skrevet 1. mars 2018 #51526 Skrevet 1. mars 2018 9 minutter siden, virkelig skrev: Du skjønner godt hva jeg mener, jo det er mange som har sagt tidligere at de skal boikotte, eller ÅÅ nei nå må jeg kutte ut den xxx også . Det pleier vanligvis ikke være problem for disse og dele den informasjonen, det var derfor jeg reagerte at det ikke ble skreket høyere om OBOS. for det første så synes jeg det er unødvendig å si at folk "skriker" hvis de vil benytte forbrukermakten sin. For det andre, som allerede har blitt sagt, så er det jo ikke sånn at man har en plikt til å komme inn her og informere i detalj om hva man boikotter. For det tredje så er den store forskjellen at annonsen for Obos fremstår som redelig, og da er det greit for de fleste. Jeg kommer ikke til å boikotte Obos, men jeg er ferdig med Vita. Fordi jeg misliker skjult markedsføring. 22
Gjest orfeus Skrevet 1. mars 2018 #51527 Skrevet 1. mars 2018 (endret) Jeg lurer litt på intensjonen til dem som forsvarer umerket reklame. Er det for å forsvare, gjerne overfor seg selv, at de driver med det samme i sine blogger/IG-kontoer? Det henger ikke på greip i det hele tatt, denne stålviljen til å argumentere for at skjult reklame er greit. Sponsede produkter skal merkes på lik linje med betalt annonseplass. Hvis det er for mye regnskapsjobb å bli sponset - så er det helt kurant å si fra at man ikke mottar spons på grunn av dette. Endret 1. mars 2018 av orfeus
Bakepulver Skrevet 1. mars 2018 #51528 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, orfeus skrev: Jeg lurer litt på intensjonen til de som forsvarer umerket reklame. Er det for å forsvare, gjerne overfor seg selv, at de driver med det samme i sine blogger/IG-kontoer? Det henger ikke på greip i det hele tatt, denne stålviljen til å argumentere for at skjult reklame er greit. Sponsede produkter skal merkes på lik linje med betalt annonseplass. Hvis det er for mye regnskapsjobb å bli sponset - så er det helt kurant å si fra at man ikke mottar spons på grunn av dette. Ja, hva er poenget liksom? Hva får «de» igjen for det?? 6
Donatello Skrevet 1. mars 2018 #51529 Skrevet 1. mars 2018 20 minutter siden, virkelig skrev: de fleste liker vel ikke skjult reklame, men ingen liker spekulasjon eller påstander som ikke har rot i virkeligheten. Det spekukleres i alt som ikke er merket, det lages egne historier og granskes med lupe Rot i virkeligheten? Dette med intimsprayen har da absolutt rot i virkeligheten etter min mening. Frøet(mistenksomhet) ble sådd umiddelbart. Ble litt tørke da CBE påstod at det ikke var reklame, men at hun hadde kjøpt produktet selv. Så kom venninna til venninna... og hun vannet frøet kraftig, og dermed spirer mistenksomheten villig frem om at det er noe som absolutt kan ha rot i virkeligheten(skjult reklame). Mulig det bare er ugress, men NOE har da rot i virkeligheten, synes du ikke? 17
pøbelsara Skrevet 1. mars 2018 #51530 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, virkelig skrev: Merkelig at det ikke "skrikes "opp om reklamen for OBOS og alle som skal melde seg ut av OBOS, boikotte OBOS som alle andre useriøse aktører som sponser bedriften CBE. Eller ble den litt vanskeligere kanskje siden det har verdi for mange å være medlem av. Hun har jo merket dn akkurat slik hun skal, da. 😊 13
loffen Skrevet 1. mars 2018 #51531 Skrevet 1. mars 2018 54 minutter siden, virkelig skrev: Nå pratet jeg generelt, det er korrekt merket reklame for samarbieds partenere som mange skal boikotte fordi dem har samarbeid med CBE, gjelder ikke kun OBOS, men det ble lite reaksjoner på dette innlegget . En trenger vel ikke male og male igjen og igjen på Deo , begynner bli gammelt Som ikke-medlem, kan jeg ikke uttale meg. Det er vel ikke så mange OBOS-medlemmer som leser bloggen og i tillegg er her i tråden kanskje? Mens alle handler vi jo klær og toalettsaker! 10
pøbelsara Skrevet 1. mars 2018 #51532 Skrevet 1. mars 2018 (endret) 1 time siden, virkelig skrev: Det gjelder generelt hos flere brukere, alle som samarbeider med CBE skal boikottes . Droppe GET Inspired, droppe X-life, VITA, storytel , listen er lang, men når det kom til OBOS ikke et ord Nå kan jeg bare svare for meg selv - men jeg bruker forbrukermakten min når jeg synes bloggere opptrer uetisk eller ulovlig. Jeg boikotter Vita fordi jeg er ganske overbevist om at de medvirker til og drar nytte av umerket reklame i bloggen til CBE. Jeg synes det generelt er dårlig gangsyn å bruke henne (og flere andre bloggere som har et shady forhold til å skjerme ungene sine/merke reklame riktig/formidler verdier jeg mener man bør holde seg for god for) til reklame - men jeg bruker forbrukermakten min når jeg synes hun opptrer uetisk og/eller ulovlig. Det har jeg selvsagt rett til - og det er virkelig ikke å "hyle" som du så foraktelig sier. Det er å bruke forbrukermakt. Forbrukermakt som er en del av det samme systemet som Influencere opptrer i. De selger - jeg bruker min rett til å si Neitakk! og min rett til å diskutere hvorfor jeg sier det, på et herværende diskusjonsforum. Ps. Jeg har droppet henholdsvis Adams matkasse og Storytel etter at CBE brukte sin datter i reklame for de to firmaene. Endret 1. mars 2018 av pøbelsara 34
Gjest Newroz Skrevet 1. mars 2018 #51533 Skrevet 1. mars 2018 5 minutter siden, loffen skrev: Som ikke-medlem, kan jeg ikke uttale meg. Det er vel ikke så mange OBOS-medlemmer som leser bloggen og i tillegg er her i tråden kanskje? Mens alle handler vi jo klær og toalettsaker! Jeg er OBOS-medlem, er mange fordeler med det syns jeg, selv om jeg faktisk ikke har kjøpt bolig gjennom OBOS da, men hvem vet - kanskje i fremtiden en gang? Uansett, jeg ser ingen grunn til å boikotte OBOS: det er merket riktig og er en helt grei reklame
Honningmor Skrevet 1. mars 2018 #51534 Skrevet 1. mars 2018 Altså, jeg melder meg ikke ut av OBOS, selv om jeg konsekvent unngår produkter CBE reklamerer for. Dette er hovedsakelig fordi OBOS ikke er noe jeg "unner" meg, men en nødvendighet for mange i den forstand at man selv (eller barna) trenger all hjelp for å komme seg inn i et umulig boligmarked. Det er heller ikke slik at det er veldig mange andre alternativer enn OBOS å velge mellom, slik det er når det gjelder svisker fjas og fittespray.. Hadde min utmelding av OBOS vært uten konsekvenser for meg og mine hadde jeg meldt meg ut på flekken, men det er det altså ikke. 21
Bakepulver Skrevet 1. mars 2018 #51535 Skrevet 1. mars 2018 (endret) @virkelig Uttalelse fra forbrukerombudet. Det er ikke rom for misforståelse her! Dåsesprayen ER å regne som reklame! «En gjennomgående tendens er at bloggere unnlater å merke innlegg når de deltar på et arrangement i regi av en næringsdrivende. Typisk en kundekveld, lanseringsfest, konsert eller lignende. Den næringsdrivende har invitert deg som blogger dit med en forventning om at du omtaler arrangementet og/eller den næringsdrivendes produkter i sosiale medier. En slik omtale er å anse som reklame, og skal dermed merkes. Det samme gjelder der man omtaler produkter man har fått eller fått låne av en næringsdrivende uten at man lenker til en nettbutikk, men der man likevel navngir den næringsdrivende man har fått produktet av. Typisk at man har fått låne solbriller av en bestemt butikk mot at man legger ut bilde/omtale av solbrillene i sosiale medier. Selv om man ikke lenker direkte til en nettbutikk er dette å anse som reklame, og skal dermed også merkes.» https://www.medier24.no/artikler/nei-alt-skal-ikke-merkes-med-reklame-her-er-bloggpolitiets-svar-pa-fem-konkrete-caser/360659 Endret 1. mars 2018 av Bakepulver 36
Bakepulver Skrevet 1. mars 2018 #51536 Skrevet 1. mars 2018 (endret) Uttalelse fra forbrukerombudet. Det er ikke rom for misforståelse her! Dåsesprayen ER å regne som reklame! «En gjennomgående tendens er at bloggere unnlater å merke innlegg når de deltar på et arrangement i regi av en næringsdrivende. Typisk en kundekveld, lanseringsfest, konsert eller lignende. Den næringsdrivende har invitert deg som blogger dit med en forventning om at du omtaler arrangementet og/eller den næringsdrivendes produkter i sosiale medier. En slik omtale er å anse som reklame, og skal dermed merkes. Det samme gjelder der man omtaler produkter man har fått eller fått låne av en næringsdrivende uten at man lenker til en nettbutikk, men der man likevel navngir den næringsdrivende man har fått produktet av. Typisk at man har fått låne solbriller av en bestemt butikk mot at man legger ut bilde/omtale av solbrillene i sosiale medier. Selv om man ikke lenker direkte til en nettbutikk er dette å anse som reklame, og skal dermed også merkes.» https://www.medier24.no/artikler/nei-alt-skal-ikke-merkes-med-reklame-her-er-bloggpolitiets-svar-pa-fem-konkrete-caser/360659 Endret 1. mars 2018 av lillesky 18
Emilie112 Skrevet 1. mars 2018 #51537 Skrevet 1. mars 2018 (endret) 2 timer siden, virkelig skrev: Men det er garantert mange som skal boikotte alle som har samarbeid med CBE eller sponser henne , som er medlem i OBOS som er tyste nå. Det er jo noen hundre tusen som er medlem, kjøper til barna sine etc. Kjære virkelig, tror ikke du skjønner helt dette med reklame og hvorfor man blir irritert ang uredelig reklamering og div. jeg skal ærlig si at jeg ble skuffet over at OBOS har brukt denne bloggen til å reklamere for seg, men jeg kommer ikke til å melde meg ut av den grunnen, der i mot avstår jeg fra mye hva denne bloggeren reklamerer for. Grunnen til at jeg ikke melder meg ut av OBOS er at det finnes ingen alternativer. Til melkesjokolade, intimspray og barneklær finnes det et hav av muligheter og jeg bruker dermed min forbruker makt til å velge akkurat de produktene jeg vil. Å sammenligne OBOS med melkesjokolade sier litt om perspektivene med dine innlegg. dessuten er det et rent reklame innlegg, ikke noe jeg trenger å lure på i det hele tatt. Ikke noe ureglementert eller uetisk ved det.. Endret 1. mars 2018 av Emilie112 30
Liver Skrevet 1. mars 2018 #51538 Skrevet 1. mars 2018 Om bedriften hadde fått bøter pga sine lovbrudd, hadde dette vært noe vi hadde fått innblikk i? Spør siden virkelig sier at dette er noe de ikke har fått. 3
virkelig Skrevet 1. mars 2018 #51539 Skrevet 1. mars 2018 4 minutter siden, Liver skrev: Om bedriften hadde fått bøter pga sine lovbrudd, hadde dette vært noe vi hadde fått innblikk i? Spør siden virkelig sier at dette er noe de ikke har fått. Det kan en be om innsyn i , på lik linje med brevene som ble sendt de forskjellige bloggerne
virkelig Skrevet 1. mars 2018 #51540 Skrevet 1. mars 2018 14 minutter siden, Emilie112 skrev: Kjære virkelig, tror ikke du skjønner helt dette med reklame og hvorfor man blir irritert ang uredelig reklamering og div. jeg skal ærlig si at jeg ble skuffet over at OBOS har brukt denne bloggen til å reklamere for seg, men jeg kommer ikke til å melde meg ut av den grunnen, der i mot avstår jeg fra mye hva denne bloggeren reklamerer for. Grunnen til at jeg ikke melder meg ut av OBOS er at det finnes ingen alternativer. Til melkesjokolade, intimspray og barneklær finnes det et hav av muligheter og jeg bruker dermed min forbruker makt til å velge akkurat de produktene jeg vil. Å sammenligne OBOS med melkesjokolade sier litt om perspektivene med dine innlegg. dessuten er det et rent reklame innlegg, ikke noe jeg trenger å lure på i det hele tatt. Ikke noe ureglementert eller uetisk ved det.. Skjønner det med merking av reklame utmerket godt, men jeg sitter ikke og mistenkliggjør og spekulerer, syntes CBE merker klart og tydelig, er aldri i tvil om det er reklame eller ikke. Leter ikke med lupe etter noe å finne feil på . Men etterlyste at noen reagerte på OBOS reklamen siden alt CBE samarbeider med skal boikottes av flere, ikke sagt noe om hverken melk sjoikolade eller at det finnes alternativ. Men festlig at mye annen reklame er merket tydelig, men det skal boikottes, men når en så stor aktør som OBOS som har verdi for dem som er medlem da ble det tyst. Syntes det er strålende at de velger CBE til å reklamere for seg
Fremhevede innlegg