Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Jeg er jo opptatt av dette temaet, men ble ganske sjokka. Trodde de som misbrukte bilder gjorde det i det skjulte. Men dette er jo tilgjengelig for alle. Tenk når barnet selv, eller venner/foreldre googler og finner samme.?!

Så kan man legge til alle personlige opplysninger som ligger ute, er mer enn jeg husker enn av mitt egne barn! 

Men enda argumenterer noen for at det er helt uskyldig utlevering av barna. Noen forstår ikke alvoret selv om de får bevis trykket ned i halsen. Hvem som helst viste et barn lå alene i 2 etg i en navngitt villa i sarpsborg. Desverre finnes det skumle mennesker i alle nabolag. Forstår ikke at noen tør levere ut så sensitv info.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, virkelig skrev:

Får ut av det. Ikke noe mer enn deg tenker jeg som er innom bloggen og leser. Leser bloggen fordi det er koselig underholdning, fine bilder og god stemning. CBE snakker aldri noen ned, positiv i tekst og ellers en vane siden jeg har lest bloggen siden før hun giftet seg. 

Jeg spør igjen - mener du selv at det er greit å eksponere barna bare fordi det er lovlig? Mener du de ikke har rett til å bli skjermet? Hva tror du barna selv hadde ønsket? Om man spør de om 20 år?

• Liker 17
Skrevet
Akkurat nå, duplexx skrev:

Jeg spør igjen - mener du selv at det er greit å eksponere barna bare fordi det er lovlig? Mener du de ikke har rett til å bli skjermet? Hva tror du barna selv hadde ønsket? Om man spør de om 20 år?

Ja, jeg mener det er greit, så lenge det foregår som det gjør p\å f.eks bloggen til CBE. Og min mening er at jeg tror ikke disse barna kommer til å syntes negativt om dette i fremtiden. Tror faktisk foreldrene vil være såpass flinke til å forklare . Og om noen år så vil de nok bli involvert med tanker og innspill så jeg ser ikke problemet. OG dette er min mening, ikke noe jeg legger på andre siden jeg står for det jeg selv tror og sier

Skrevet
Akkurat nå, virkelig skrev:

Ja, jeg mener det er greit, så lenge det foregår som det gjør p\å f.eks bloggen til CBE. Og min mening er at jeg tror ikke disse barna kommer til å syntes negativt om dette i fremtiden. Tror faktisk foreldrene vil være såpass flinke til å forklare . Og om noen år så vil de nok bli involvert med tanker og innspill så jeg ser ikke problemet. OG dette er min mening, ikke noe jeg legger på andre siden jeg står for det jeg selv tror og sier

Dette er skremmende naivt. 

• Liker 30
Skrevet
Akkurat nå, Skribent skrev:

Det sier sitt at det er den ene setningen, tatt ut av sammenhengen rundt, du velger å angripe. Det er selvsagt foreldres valg på papiret å utsette sine barn for hva de vil, være seg gode eller dårlige verdier, alkoholisme, mishandling, dårlig inneklima, destruktive relasjoner, passiv røyking og en hel haug med andre ting. Noe av det er regulert ved lov, noe ikke - og det er dette vi diskuterer. Barns rett til beskyttelse. At det ikke står i lovverket ennå, betyr ikke at det ikke snart vil gjøre det. Du skal ikke langt tilbake i tid før det var lov og til og med forventet å banke vett inn i ungene. Det finnes fortsatt folk som synes det er helt kurant å gi unger en ørefik. Heldigvis blir folk mer opplyste etter hvert - bortsett fra folk som nekter å se ting i en større sammenheng, da. De kommer ikke noe særlig videre, ser vi demonstrert gang på gang.

Det at hun velger å dele noe av sitt familieliv, kan da ikke sammenlignes med hverken barnemishandling eller det andre du beskriver. Du skriver at det selvsagt er foreldrenes valg å utsette barna sine for alkoholisme og mishandling. Hvis dette blir oppdaget, har vi både et politiorgan og et barnevern som kan ta i dette. CBE driver en offentlig blogg, og jeg er sikker på at noen hadde kommet på banen hvis noe av det hun presenterer på bloggen er til skade for barna. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det er vanskelig for oss som vokste opp uten SOME å fullt ut forstå hvor invaderende det er, og hvor intens skamfølelsen blir, når ALLE får se bilder og vite informasjon som man ikke selv har kontroll og regi på. Om en selv i ulike aldre, om søsken, om foreldrenes sexliv og skandaler (juksing i kommentarfelt, bilderedigeringsjuks for å nevne noe). Jeg kan tenke meg til det, og det føles ikke bra, men jeg kan aldri forstå hvordan det oppleves. 

Lurer på hvordan CBE.no-ledelsen reagerer når avleggerne blir store nok til å få egne mobiler, snikfilmer dem og sprer uredigerte opptak til vennene. For det kommer til å skje. Vent og se. 

• Liker 33
Gjest Zeitgeist
Skrevet
3 minutter siden, virkelig skrev:

Skal jeg sette opp ei liste ? Jeg har faktisk et liv og bruker ikke tiden min på å lese den med lupe, med imgur og hele pakken. Er ikke fanatisk. Jeg sier ikke hva andre skal mene eller tenke . Jeg sier det jeg mener, hva andre mener får være opp til dem. 

Ja, jeg mener at du skal sette opp ei liste slik at du forhåpentligvis (hope springs eternal) ser hvor omfattende utleveringen faktisk er. Jeg utfordrer deg faktisk.

Du trenger forøvrig ikke lupe, lykt, eller en detektivs nitid - all informasjonen ligger der, åpent og til allmenn skue. Du trenger ikke en gang å anvende imgur-tjenesten (selv om det gjør det enklere å sammenfatte større mengder informasjon på nettet). 

Fint at du forteller at du faktisk har et liv, og at du sier det du mener. Men hva med å komme med noe mer overbevisende argumenter på hvorfor du anser utlevering av mindreårige - uavhengig av hvor akk-så-koselig det er - som legitimt? 

Skrevet
1 minutt siden, Lafemmemauvaise skrev:

Ja, jeg mener at du skal sette opp ei liste slik at du forhåpentligvis (hope springs eternal) ser hvor omfattende utleveringen faktisk er. Jeg utfordrer deg faktisk.

Du trenger forøvrig ikke lupe, lykt, eller en detektivs nitid - all informasjonen ligger der, åpent og til allmenn skue. Du trenger ikke en gang å anvende imgur-tjenesten (selv om det gjør det enklere å sammenfatte større mengder informasjon på nettet). 

Fint at du forteller at du faktisk har et liv, og at du sier det du mener. Men hva med å komme med noe mer overbevisende argumenter på hvorfor du anser utlevering av mindreårige - uavhengig av hvor akk-så-koselig det er - som legitimt? 

Jeg sier jeg ikke syntes det er hverken krenkende eller utleverende det CBE legger ut. Det er min mening, jeg anser det som uskyldig og ikke så veldig privat-. Så hva andre mener får de selv stå for. Og nei, setter meg da vitterlig ikke ned og lager en liste. Jeg leser bloggen daglig, vet hva som står og hva som legges ut. Aldri reagert negativft på noe, ikke alt jeg er enig i. Men igjen så leser jeg ikke bloggen for å  "ta noen"

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, virkelig skrev:

Jeg sier jeg ikke syntes det er hverken krenkende eller utleverende det CBE legger ut. Det er min mening, jeg anser det som uskyldig og ikke så veldig privat-. Så hva andre mener får de selv stå for. Og nei, setter meg da vitterlig ikke ned og lager en liste. Jeg leser bloggen daglig, vet hva som står og hva som legges ut. Aldri reagert negativft på noe, ikke alt jeg er enig i. Men igjen så leser jeg ikke bloggen for å  "ta noen"

Men du vet jo at det cbe legger ut blir misbrukt. Mener du virkelig cbe ikke har ansvar?

Skrevet
Just now, virkelig said:

Jeg sier jeg ikke syntes det er hverken krenkende eller utleverende det CBE legger ut.

All informasjon som legges ut om barna er utlevering, har du vanskelig for å forstå akkurat det?

• Liker 27
Skrevet
2 minutter siden, virkelig skrev:

Det vet du ingen syntes, at bilder av barn brukes slik. Det gjelder alle barn- Det kan like gjerne skje med din egen Facebook side om dere legger ut bilder. Hackere finnes det overalt, så ikke bland inn den type sider i debatten. Blir lavmål

CBE har lagt ut bilder av mindreårige på sin blogg jeg aldri hadde gjort da disse er lette å manipulere. Man trenger heller ikke å manipulere de for å få det man ønsker av de på den sorte side.

Disse ligger ute som alle kan få tak i, man trenger ikke å hacke. For å få et godt bilde av mitt barn må man hacke.

Ingen vil jo at dette skal skje med et bilde av barnet sitt, men her må CBE gjør d vanskelige for de som ikke ønsker barna godt.

• Liker 17
Skrevet
4 minutter siden, Fantastica skrev:

Nettopp. De som klarer å se lengre enn sin egen nese legger ikke ut bilder av ungene sine. Noen steder

Jeg gjør ikke det selv, men det var et eksempel. De aller fleste gjør det , dukker opp bilder av barn daglig blant de jeg har både på FB og Ig. 

Skrevet
4 minutter siden, virkelig skrev:

Det vet du ingen syntes, at bilder av barn brukes slik. Det gjelder alle barn- Det kan like gjerne skje med din egen Facebook side om dere legger ut bilder. Hackere finnes det overalt, så ikke bland inn den type sider i debatten. Blir lavmål

Oppegående foreldrene i dagens samfunn legger ikke ut bilder av barna sine på Facebook. Eller instagram, eller blogg. Det gjør man bare ikke. Jeg sender av og til noen bilder på snap, men der har jeg 20 kontakter. Nære venner og familie. Og jeg er nøye med hva jeg sender. 

Å legge ut bilder av barn som er for små til å vite hva det innebærer er lavmål. Jeg håper også foreldre er oppegående nok til å lære barna sine å ikke ukritisk legge ut bilder av seg selv når de blir gamle nok til det. Ikke så lett å forklare barn om nettvett når mor legger ut 20 bilder av seg selv i diverse medier hver dag, så regner med denne familien får et problem om noen år. 

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, Senil skrev:

Men du vet jo at det cbe legger ut blir misbrukt. Mener du virkelig cbe ikke har ansvar?

Sånn i utgangspunktet så nei. Det er alltid den som misbruker som sitter med skyld

• Liker 1
Gjest Zeitgeist
Skrevet
1 minutt siden, virkelig skrev:

Jeg sier jeg ikke syntes det er hverken krenkende eller utleverende det CBE legger ut. Det er min mening, jeg anser det som uskyldig og ikke så veldig privat-. Så hva andre mener får de selv stå for. 1) Og nei, setter meg da vitterlig ikke ned og lager en liste. Jeg leser bloggen daglig, vet hva som står og hva som legges ut. Aldri reagert negativft på noe, ikke alt jeg er enig i. 2) Men igjen så leser jeg ikke bloggen for å  "ta noen"

1) Tenkte meg det, ja.

2) "Ta noen"? Jeg leser heller ikke bloggen for å ta noen. Men når det kommer til utstrakt neglisjering av markedsføringsloven og utlevering av mindreårige, så serveres begge deler på sølvfat og egen butler på bloggen. Det er ikke det samme som å "ta noen".

Skrevet (endret)
3 minutter siden, virkelig skrev:

Sånn i utgangspunktet så nei. Det er alltid den som misbruker som sitter med skyld

Det er faktisk ikke sant, du tilbyr ikke en som har vært edru i 80dager en øl, like lite som du legger til rette for at barns bilder kommer på avveie. Vi har faktisk ansvar for egne handlinger. Dette gjelder også cbe.

Endret av Senil
Stavefeil
Skrevet
1 minutt siden, virkelig skrev:

Foreldre har da vel ansvar for å beskytte barna sine?? Ved å eksponere barna i den grad CBE gjør og har gjort utsetter hun dem for fare. 

• Liker 24
Skrevet
4 minutter siden, virkelig skrev:

Har man sett dokumentarer om den sorte siden av nettet, så ser man at vi selv må ta ansvar.

Alle har ansvar for egne handlinger, iallefall når man skal verne om sine små!

• Liker 20
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...