virkelig Skrevet 7. januar 2018 #47881 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, duplexx skrev: Ingen lover var skrevet før de ble skrevet. Og så fant noen smarte mennesker ut at «dette her! Dette er ikke greit. Det bør være ulovlig!» og så ble det ulovlig. Det trenger ikke være etisk eller greit for å være lovlig. Lov å bruke huet. Om flere reagerer vil kanskje loven endres! Sånn fungerer gjerne verden. Ja, og igjen så lenge det ikke er ulovlig så kan de fleste mene hva en vil, og leser dere bloggen så støtter dere jo automatisk eksponering, så hva er moralen da ? 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 7. januar 2018 #47882 Skrevet 7. januar 2018 6 minutter siden, virkelig skrev: samme som at du ikke bestemmer om det er krenkende eller hva andre anser som privat eller ikke. Hadde jeg ikke likt hva bloggeren la ut, hadde jeg heller ikke brukt energi eller tid på lese bloggen. 1) Det er ikke noe som er krenkende over det lille hun deler av hverdagen med barna. 2) For alt vi vet er det ikke sikkert de heter det som er delt engang. Hva vet vel vi ? 1) Det lille? I løpet av ett innlegg postet 6.1.2018 (lenket til lengre opp) fikk man presentert en rekke informasjon om de mindreårige. Hvorvidt denne informasjonen er krenkende eller ikke, er det faktisk bare de to mindreårige som kan uttale seg om. Verken du, jeg, eller CBE og LKE har rett til å diktere hvordan disse to eksponerte personene skal oppleve denne utleveringen. Du og åpenlyst foreldrene opplever den ikke som krenkende, jeg derimot opplever den som krenkende. Det endelige svaret får vi først når disse to mindreårlge personene er i stand til å forstå hva de faktisk utsettes for. Men ut ifra lignende tilfeller og fagfolks uttalelser, anses denne ufrivillige eksponeringen som harmfull. Som @pøbelsara, @Ultiva, og mange flere har skrevet opp og ned i mente: Et barn har krav på sin egen identitet - være seg i eksponert som ikke-eksponert form. Jeg råder deg til å føre en liste over all informasjon (bilde og tekst, inkl. kommentarfelt) ang. barna som er presentert på blogg og tilhørende SoMe-kanaler det siste kvartalet. Vil du da fortsatt hevde at det er lite informasjon? At mengden i seg selv ikke er krenkende? Hva med alle opplysningene som er kommet i løpet av ett år, to år - eller fra første gang graviditeten ble kunngjort? 2) Den var vel heller syltynn, eller?
Observer Skrevet 7. januar 2018 #47883 Skrevet 7. januar 2018 26 minutter siden, virkelig skrev: Om det vises bilder fra et barn på julaften , tatt bakfra, eller det vises en snap av maten barnet spiste, eller informasjon om pynting til en bursdag. Virkelig. Hva er det store med det ? Bilder som allerede er lagt ut får en ikke gjort noe med. Spist er spist. Men uansett så vil ikke noe være bra nok. Lesere av bloggen har tilgang på så mange opplysninger om disse små. Ikke alle her i verden har gode hensikter. Ved å legge ut noe som helst om barna gir CBE disse menneskene verktøy for å kunne nærme seg barna hennes. 14
Gjest Skribent Skrevet 7. januar 2018 #47884 Skrevet 7. januar 2018 2 minutter siden, Lin10 skrev: Du tar feil og burde lese deg opp før du kommer med påstander om at det ikke er Carolines valg til å dele bilder av barna. Det er de foresatte som kan bestemme dette. Det er selvfølgelig et etisk og moralsk vurdering i hvilken informasjon og hvilke bilder som blir delt, men dette mener jeg CBE håndterer på en bra måte. Det er ingen norsk lov som sier at det ikke er lov å vise barn på sosiale medier. Når barna er fra 7-15 år så har barna medbestemmelsesrett. Kilde: Datatilsynet. Jeg nevnte ikke lovgivning, så du får finne noe annet å bruke til forsvar denne gangen.
virkelig Skrevet 7. januar 2018 #47885 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, Lafemmemauvaise skrev: 1) Det lille? I løpet av ett innlegg postet 6.1.2018 (lenket til lengre opp) fikk man presentert en rekke informasjon om de mindreårige. Hvorvidt denne informasjonen er krenkende eller ikke, er det faktisk bare de to mindreårige som kan uttale seg om. Verken du, jeg, eller CBE og LKE har rett til å diktere hvordan disse to eksponerte personene skal oppleve denne utleveringen. Du og åpenlyst foreldrene opplever den ikke som krenkende, jeg derimot opplever den som krenkende. Det endelige svaret får vi først når disse to mindreårlge personene er i stand til å forstå hva de faktisk utsettes for. Men ut ifra lignende tilfeller og fagfolks uttalelser, anses denne ufrivillige eksponeringen som harmfull. Som @pøbelsara, @Ultiva, og mange flere har skrevet opp og ned i mente: Et barn har krav på sin egen identitet - være seg i eksponert som ikke-eksponert form. Jeg råder deg til å føre en liste over all informasjon (bilde og tekst, inkl. kommentarfelt) ang. barna som er presentert på blogg og tilhørende SoMe-kanaler det siste kvartalet. Vil du da fortsatt hevde at det er lite informasjon? At mengden i seg selv ikke er krenkende? Hva med alle opplysningene som er kommet i løpet av ett år, to år - eller fra første gang graviditeten ble kunngjort? 2) Den var vel heller syltynn, eller? Igjen så mener jeg at det er normale hverdagslige innlegg, ikke noe jeg reagerer på. da ville jeg ikke lest bloggen. Syntes det ikke er hverken utleverende eller krenkende. Det er nromalt at hun deler det lille hun gjør siden det er en hverdags blogg fra CBE 2
ChiliCheese Skrevet 7. januar 2018 #47886 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, virkelig said: Igjen så mener jeg at det er normale hverdagslige innlegg, ikke noe jeg reagerer på. da ville jeg ikke lest bloggen. Syntes det ikke er hverken utleverende eller krenkende. Det er nromalt at hun deler det lille hun gjør siden det er en hverdags blogg fra CBE Det er ingen hverdagsblogg, det er en ren reklamekanal. 30
Gjest Skribent Skrevet 7. januar 2018 #47887 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, virkelig skrev: Igjen så mener jeg at det er normale hverdagslige innlegg, ikke noe jeg reagerer på. da ville jeg ikke lest bloggen. Syntes det ikke er hverken utleverende eller krenkende. Det er nromalt at hun deler det lille hun gjør siden det er en hverdags blogg fra CBE Du må snart lese det som skrives. Det er ikke HVA som deles som er problematisk. Det er AT de deles.
Lin10 Skrevet 7. januar 2018 #47888 Skrevet 7. januar 2018 2 minutter siden, Skribent skrev: Jeg nevnte ikke lovgivning, så du får finne noe annet å bruke til forsvar denne gangen. Nei, det er klart du ikke nevnte noen lovgiving, nettopp fordi det ikke er noen lovgivning rundt dette. Derfor er din påstand helt feil om at det ikke er CBE valg om hvorvidt hun kan eksponere barna. 2
duplexx Skrevet 7. januar 2018 #47889 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, virkelig skrev: Igjen så mener jeg at det er normale hverdagslige innlegg, ikke noe jeg reagerer på. da ville jeg ikke lest bloggen. Syntes det ikke er hverken utleverende eller krenkende. Det er nromalt at hun deler det lille hun gjør siden det er en hverdags blogg fra CBE Det er ikke normalt. Å kalle noe normalt krever at det er normen - noe de fleste gjør. De FÆRRESTE holder på slik! 25
virkelig Skrevet 7. januar 2018 #47890 Skrevet 7. januar 2018 2 minutter siden, duplexx skrev: Moralen er at dersom du trenger en lov for å lære deg om empati og barneoppdragelse er du kanskje ikke skikket til å ha barn. Det har da ikke noe med hverken empati eller barneoppdragelse å gjøre ? Virkelig, Men det skrikes så opp om denne ekstreme utleveringen av barna at en skulle tro det var straffbart, derfor så reagerer jeg. Så lenge det ikke er ulovlig så kan vi syntes og mene det vi vil, heller droppe bloggen så støtter du ikke. Enklere enn det er det ikke 2
bibbis Skrevet 7. januar 2018 #47891 Skrevet 7. januar 2018 Jeg forstår virkelig ikke dere som argumenterer for utlevering på SoMe. Hvordan hadde dere likt å blitt tatt bilde av mens dere var i badekaret, for så at bildet hadde blitt lagt ut til en hel haug av fremmede. Og når jeg skriver en haug så snakker jeg om 30000 mennesker. 30000 der altså. Hva hadde dere tenkt om dere var 13 år og skulle Google dere selv for første gang for så å finne ut av at det ligger ikke bare ett, men over 30000 bilder av dere selv der fra før? Ikke bare bilder, men hele livshistorien ligger for alle å bevitne. 32
BlendaSensitive Skrevet 7. januar 2018 #47892 Skrevet 7. januar 2018 Akkurat nå, Senil skrev: Desverre er det slik det går for veldig mange barn som foreldre legger ut på internett. Jeg er jo opptatt av dette temaet, men ble ganske sjokka. Trodde de som misbrukte bilder gjorde det i det skjulte. Men dette er jo tilgjengelig for alle. Tenk når barnet selv, eller venner/foreldre googler og finner samme.?! Så kan man legge til alle personlige opplysninger som ligger ute, er mer enn jeg husker enn av mitt egne barn! 19
duplexx Skrevet 7. januar 2018 #47893 Skrevet 7. januar 2018 Akkurat nå, virkelig skrev: Det har da ikke noe med hverken empati eller barneoppdragelse å gjøre ? Virkelig, Men det skrikes så opp om denne ekstreme utleveringen av barna at en skulle tro det var straffbart, derfor så reagerer jeg. Så lenge det ikke er ulovlig så kan vi syntes og mene det vi vil, heller droppe bloggen så støtter du ikke. Enklere enn det er det ikke Det SKULLE vært straffbart. Hva får deg til å tenke at dette er ok? Hvilken interesse har du av å se de små barna hennes hele tiden? Hvem vil det? Hva får man ut av det? Hva får barna ut av det? Har ikke barna RETT til privatliv SELV OM det enda ikke eksisterer en lov? 27
virkelig Skrevet 7. januar 2018 #47894 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, bibbis skrev: Jeg forstår virkelig ikke dere som argumenterer for utlevering på SoMe. Hvordan hadde dere likt å blitt tatt bilde av mens dere var i badekaret, for så at bildet hadde blitt lagt ut til en hel haug av fremmede. Og når jeg skriver en haug så snakker jeg om 30000 mennesker. 30000 der altså. Hva hadde dere tenkt om dere var 13 år og skulle Google dere selv for første gang for så å finne ut av at det ligger ikke bare ett, men over 30000 bilder av dere selv der fra før? Ikke bare bilder, men hele livshistorien ligger for alle å bevitne. Argumenterer for at det ikke er ekstrem utlevering , og hele livs historien dukker nok ikke opp så den var drøy. CBE har gått mere og mere bort fra bilder av barna på bloggen , så det flere stadig er på det som har vært og x antall bilder får en faktisk ikke gjort noe med, Hun har tydeligvis tatt det til seg, og bedring er på gang. Men igjen så er det opp til foreldrene hva de deler 2
virkelig Skrevet 7. januar 2018 #47895 Skrevet 7. januar 2018 3 minutter siden, duplexx skrev: Det SKULLE vært straffbart. Hva får deg til å tenke at dette er ok? Hvilken interesse har du av å se de små barna hennes hele tiden? Hvem vil det? Hva får man ut av det? Hva får barna ut av det? Har ikke barna RETT til privatliv SELV OM det enda ikke eksisterer en lov? Får ut av det. Ikke noe mer enn deg tenker jeg som er innom bloggen og leser. Leser bloggen fordi det er koselig underholdning, fine bilder og god stemning. CBE snakker aldri noen ned, positiv i tekst og ellers en vane siden jeg har lest bloggen siden før hun giftet seg. 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 7. januar 2018 #47896 Skrevet 7. januar 2018 4 minutter siden, virkelig skrev: Igjen så mener jeg at det er normale hverdagslige innlegg, ikke noe jeg reagerer på. da ville jeg ikke lest bloggen. Syntes det ikke er hverken utleverende eller krenkende. Det er nromalt at hun deler det lille hun gjør siden det er en hverdags blogg fra CBE Så fordi du mener det er "normale, hverdagslige innlegg", ikke noe å reagere på, ei heller utleverende eller krenkende - så skal altså alle andre mene det også? Men du har jo rett i at CBE deler det lille hun gjør. Hun gjør så lite at hun faktisk må dele hva barna også gjør for å ha noe å poste. Forøvrig rart at bloggen hadde tre ganger så mange lesere før første graviditet. Tydeligvis har hun jo vært i stand til å produsere betydelig mer fengende innhold uten å blande inn etterkom. Og igjen - sett opp ei liste over alt som er offentliggjort via bloggen og dens SoMe-kanaler de tre siste månedene.
Gjest Skribent Skrevet 7. januar 2018 #47897 Skrevet 7. januar 2018 1 minutt siden, Lin10 skrev: Nei, det er klart du ikke nevnte noen lovgiving, nettopp fordi det ikke er noen lovgivning rundt dette. Derfor er din påstand helt feil om at det ikke er CBE valg om hvorvidt hun kan eksponere barna. Det sier sitt at det er den ene setningen, tatt ut av sammenhengen rundt, du velger å angripe. Det er selvsagt foreldres valg på papiret å utsette sine barn for hva de vil, være seg gode eller dårlige verdier, alkoholisme, mishandling, dårlig inneklima, destruktive relasjoner, passiv røyking og en hel haug med andre ting. Noe av det er regulert ved lov, noe ikke - og det er dette vi diskuterer. Barns rett til beskyttelse. At det ikke står i lovverket ennå, betyr ikke at det ikke snart vil gjøre det. Du skal ikke langt tilbake i tid før det var lov og til og med forventet å banke vett inn i ungene. Det finnes fortsatt folk som synes det er helt kurant å gi unger en ørefik. Heldigvis blir folk mer opplyste etter hvert - bortsett fra folk som nekter å se ting i en større sammenheng, da. De kommer ikke noe særlig videre, ser vi demonstrert gang på gang.
bibbis Skrevet 7. januar 2018 #47898 Skrevet 7. januar 2018 (endret) 5 minutter siden, virkelig skrev: Argumenterer for at det ikke er ekstrem utlevering , og hele livs historien dukker nok ikke opp så den var drøy. CBE har gått mere og mere bort fra bilder av barna på bloggen , så det flere stadig er på det som har vært og x antall bilder får en faktisk ikke gjort noe med, Hun har tydeligvis tatt det til seg, og bedring er på gang. Men igjen så er det opp til foreldrene hva de deler Jo, mengden gjør utleveringen ekstrem. Det hjelper ikke barna at de snus for bildetakingen så lenge mor fortsatt skriver og snapper om de. Utlevering gjelder ikke bare bilder. Endret 7. januar 2018 av bibbis 23
pøbelsara Skrevet 7. januar 2018 #47899 Skrevet 7. januar 2018 6 minutter siden, Lin10 skrev: Nei, det er klart du ikke nevnte noen lovgiving, nettopp fordi det ikke er noen lovgivning rundt dette. Derfor er din påstand helt feil om at det ikke er CBE valg om hvorvidt hun kan eksponere barna. Du tar feil. Barnekonvensjonen er ratifisert av Norge og dermed en del sv det norske lovverket. Hvis noen prøver eksponering av mindreårige for retten, får vi en rettsavgjørelser på dette. Fram til det skjer, må man bruke litt etisk refleksjonsevne og vurdere om man skal være føre var og sikre ungenes privatliv, eller gi f og tenke at deg sikkert er greit og i hvertfall ikke gorbudt. 32
virkelig Skrevet 7. januar 2018 #47900 Skrevet 7. januar 2018 Akkurat nå, Lafemmemauvaise skrev: Så fordi du mener det er "normale, hverdagslige innlegg", ikke noe å reagere på, ei heller utleverende eller krenkende - så skal altså alle andre mene det også? Men du har jo rett i at CBE deler det lille hun gjør. Hun gjør så lite at hun faktisk må dele hva barna også gjør for å ha noe å poste. Forøvrig rart at bloggen hadde tre ganger så mange lesere før første graviditet. Tydeligvis har hun jo vært i stand til å produsere betydelig mer fengende innhold uten å blande inn etterkom. Og igjen - sett opp ei liste over alt som er offentliggjort via bloggen og dens SoMe-kanaler de tre siste månedene. Skal jeg sette opp ei liste ? Jeg har faktisk et liv og bruker ikke tiden min på å lese den med lupe, med imgur og hele pakken. Er ikke fanatisk. Jeg sier ikke hva andre skal mene eller tenke . Jeg sier det jeg mener, hva andre mener får være opp til dem.
Fremhevede innlegg