Cavatina Skrevet 20. desember 2017 #46561 Skrevet 20. desember 2017 (endret) 2 timer siden, Inocybe skrev: Ikke rart de har mye å donere til Fretex med det hinsides overforbruket deres. Siterer bare noe jeg skrev i en annen tråd om samme tema og undertema sånn for drøyt et år siden der Fretex også ble brukt som forkle for givergleden i bloggen. Intet har åpenbart endret seg i løpet av året som har gått: Å tro at å sende avlagte plagg til Fretex er løsningen på et veldig stort miljø- og samfunnsproblem, er litt i samme retning som å tisse i buksa for å holde seg varm: Det hjelper på samvittigheten et kort sekund, og så løper man og kjøper enda mer siden skapet har fått bedre plass. Løsningen er altså ikke å overlate ansvaret for din og min overshopping til Fretex - men en god start er å slutte å kjøpe billigklær fra HM, Lindex og Zara hver uke og ta flere bevisste og reflekterte valg rundt kvalitetsplagg som tåler bruk over år, og som kan repareres. Disse plaggene kan også gjenbrukes når man er lei. Går glidelåsen i stykker? Ok, fiks glidelåsen i stedet for å kjøpe ny bukse. En ny glidelås koster 180 kroner inkl. søm. Hvis samfunnsengasjementet stakk dypere hos cbe.no enn et lite host rundt "Jeg shopper nok litt mer enn de fleste", ville det med et par googlesøk dukke opp lenker som dette: Afrikanske stater ønsker ikke klærne dine: http://www.huffingtonpost.com/entry/these-african-countries-dont-want-your-used-clothing-anymore_us_57cf19bce4b06a74c9f10dd6 Vi handler altfor mye: http://www.huffingtonpost.com/entry/transforming-the-fashion-industry_us_57ceee96e4b0a48094a58d39 Tilføyelse: Når cbe.no, med den mengden egenshopping og sponsing som foregår, som er selve eksistensgrunnlaget for bloggen - oppfordringen til økt forbruk blant hver og en av leserne som biter på, skriver et enslig innlegg med opplysning om Fretex sin kampanje, er det knapt å regne som noe annet enn en dråpe i havet. Samfunn- og miljøbevisst? Ikke slik det fremstår på bloggen. Det er ikke mulig å være det når man drifter en blogg der inntekten er fundamentert på å påvirke til økt forbruk. Skille mellom jobb og privat? Vel, mengden tøy man ser strømme gjennom bloggen kun for et år, må oppbevares et sted om plaggene ikke returneres etter outfit-fotografering. http://forum.kvinneguiden.no/topic/1063457-bloggen-cbe/?do=findComment&comment=18851614 Løsningen er altså ikke å blant annet lempe tøy over til Fretex, men å la være å shoppe hemningsløst i utgangspunktet. Og det er en tanke som CBE.no og personene bak, overhodet ikke klarer å reflektere over. Endret 20. desember 2017 av Cavatina 32
Gjest Skribent Skrevet 20. desember 2017 #46562 Skrevet 20. desember 2017 14 minutter siden, Tulipanpiken skrev: Feil bruk av «i forhold til». Synes det er greit å påpeke dette siden du retter på andre. For øvrig forstår jeg ikke hvilke kretser du sikter til. Jeg omgås mange forskjellige mennesker, og de aller fleste drikker et glass vin innimellom. Det er ikke feil, men mer ideelt ville vært for eksempel «med tanke på». Siden du føler deg så tråkket på tærne av dette kan jeg presisere nok en gang at det var et poeng som ble servert så altfor enkelt ut fra opprinnelig innlegg. Kontekst er litt viktig å få med seg. Du trenger ikke forstå hvilke kretser, egentlig. De fleste av oss synes vi omgås «mange forskjellige mennesker», mens vi i realiteten er nokså like. Det er for øvrig interessant å se behovet for å forsvare «ett glass vin innimellom». Du sier de fleste du omgås tar et glass vin innimellom (noe som også bekrefter mitt poeng...) mens mange jeg omgås synes det er helt fjernt å kjøpe vin annet enn til gaver eller store anledninger. Skal ikke pirke borti de norske alkoholvanene, vaffal, det blir alltid litt anspent (og jeg vet det ikke heter vaffal ), men for å pense tilbake på temaet - bedriften vi snakker om bør vurdere hvor viktig det er for dem å trasse gjennom gråsoner.
Miranda16 Skrevet 20. desember 2017 #46563 Skrevet 20. desember 2017 (endret) 44 minutter siden, Tulipanpiken skrev: Feil bruk av «i forhold til». Synes det er greit å påpeke dette siden du retter på andre. For øvrig forstår jeg ikke hvilke kretser du sikter til. Jeg omgås mange forskjellige mennesker, og de aller fleste drikker et glass vin innimellom. Enig. Det er håpløst at å ta seg et glass vin skal sammenlignes med å mangle klasse og være mindre intelligente, lavt utdannet. Svært mange, uansett inntekt, utdannelse, you name tar seg et glass vin av og til. Det er heller ikke usunt å drikke et glass vin. Til og med idrettsutøvere tar en litt i moderate mengder Klart jeg er enig at den klare eksponeringen av tydelige flasker som viser hva de inneholder er en dårlig signal effekt. For meg er det en større bekymring for tenåringer og unge mennesker som leser hennes blogg: #1 hvilke signaler hun sender ved sitt problematisk forhold hun har til mat, (drikke) og trening. #2 Fillere, botox og retusjerte bilder. Endret 20. desember 2017 av Miranda16 20
Gjest Skribent Skrevet 20. desember 2017 #46564 Skrevet 20. desember 2017 4 minutter siden, Miranda16 skrev: Enig. Det er håpløst at å ta seg et glass vin skal sammenlignes med å mangle klasse og være mindre intelligente Svært mange, uansett inntekt, utdannelse, you name tar seg et glass vin av og til Samme argumentasjon rundt røyking i sin tid... Tidene forandrer seg. Det var for øvrig aldri «et glass vin» som var poenget heller, men jeg ser det blir fåfengt å ta det videre. Det viktige var nettopp hva de formidler som påvirkere, hvordan de velger å bruke/overse regelverk og etikk, og ikke minst hva slags omdømme de vil være bekjent av. Da CBE byttet navn på bloggen fortalte hun at det var for å bygge en mer tydelig merkevare, mer selvstendig, enn det var å være «frue til». Jeg synes det har gått i retning av det stikk motsatte. Nå er det bare pengene som rår, og det ser ut til å gå sport i å klemme skylappene på plass for å slippe å møte spørsmål om driften.
Gjest Regn Skrevet 20. desember 2017 #46565 Skrevet 20. desember 2017 (endret) Spent på om kjæresten må slutte å lese lev landlig, jamfør soverombloggen. Endret 20. desember 2017 av Regn
Tabris Skrevet 20. desember 2017 #46566 Skrevet 20. desember 2017 Litt off-topic, men jeg synes faktisk det er mye bedre å fronte hverdagsalkohol enn helgefyll. Det vitner for meg om et mye sunnere forhold til alkohol om man kan ta ett glass en onsdagskveld og la det bli med det glasset, enn at man drikker til man spyr i helgene. Utover det er jeg enig i det meste av kritikken mot CBE.no, jeg ville bare kommentere det med alkohol på bilder. 12
Gjest Skribent Skrevet 20. desember 2017 #46567 Skrevet 20. desember 2017 8 minutter siden, Tabris skrev: Litt off-topic, men jeg synes faktisk det er mye bedre å fronte hverdagsalkohol enn helgefyll. Det vitner for meg om et mye sunnere forhold til alkohol om man kan ta ett glass en onsdagskveld og la det bli med det glasset, enn at man drikker til man spyr i helgene. Utover det er jeg enig i det meste av kritikken mot CBE.no, jeg ville bare kommentere det med alkohol på bilder. Tenker det er ganske mange nyanser mellom det «ene» glasset noen tar på en hverdag og helgefyll jeg da. Og at en blogg som dette uansett bør velge å styre unna, både for å vise et minimum av ansvar samt for å følge reglene. Spesielt siden de involverer barn og familieliv i så stor grad.
filifjonka Skrevet 20. desember 2017 #46568 Skrevet 20. desember 2017 11 minutter siden, Tabris said: Litt off-topic, men jeg synes faktisk det er mye bedre å fronte hverdagsalkohol enn helgefyll. Det vitner for meg om et mye sunnere forhold til alkohol om man kan ta ett glass en onsdagskveld og la det bli med det glasset, enn at man drikker til man spyr i helgene. Utover det er jeg enig i det meste av kritikken mot CBE.no, jeg ville bare kommentere det med alkohol på bilder. Ja, hverdagsalkohol er tingen... 9
Tabris Skrevet 20. desember 2017 #46569 Skrevet 20. desember 2017 Når det kommer til akkurat alkoholinntak (ikke alkoholreklame) synes jeg faktisk bloggen gjør det bra. De viser at man kan kose seg med et glass eller to i hverdagen uten at man må drikke til man blir beruset. De har vin/øl som tilbehør til maten og har (såvidt jeg har sett) ikke vist at de drikker usunne mengder alkohol sammen med barn. Drikking av alkohol skjer som regel alltid enten når barna har lagt seg eller om de har barnevakt. (Selv ser jeg ikke noe galt i at de tar et glass med barn til stede og synes egentlig det er en positiv ting i seg selv, men da tar vi debatten HELT av tema). 24
Tabris Skrevet 20. desember 2017 #46570 Skrevet 20. desember 2017 Just now, filifjonka said: Ja, hverdagsalkohol er tingen... Ja, et glass eller to i hverdagen er jo bare koselig. Eller man kan la være, om man ikke har lyst. Begge deler synes jeg er helt greit. 15
pøbelsara Skrevet 20. desember 2017 #46571 Skrevet 20. desember 2017 Særlig kreftforskningen har vist at selv et moderat alkoholforbruk øker risikoen for kreft ganske markant. https://kreftforeningen.no/forebygging/alkohol-og-kreft/ Jeg tror at vi om noen år vil være forundret over at hverdagsdrikking var så utbredt. Akkurat slik vi er med røyking i dag. 21
Gjest Gillians Skrevet 21. desember 2017 #46572 Skrevet 21. desember 2017 1 time siden, pøbelsara skrev: Særlig kreftforskningen har vist at selv et moderat alkoholforbruk øker risikoen for kreft ganske markant. https://kreftforeningen.no/forebygging/alkohol-og-kreft/ Jeg tror at vi om noen år vil være forundret over at hverdagsdrikking var så utbredt. Akkurat slik vi er med røyking i dag. Det tviler jeg på, gitt! I så fall er det fordi alle har gått over til å røyke mariuhana.
Ultiva Skrevet 21. desember 2017 Forfatter #46573 Skrevet 21. desember 2017 (endret) 8 timer siden, Tabris skrev: Litt off-topic, men jeg synes faktisk det er mye bedre å fronte hverdagsalkohol enn helgefyll. Det vitner for meg om et mye sunnere forhold til alkohol om man kan ta ett glass en onsdagskveld og la det bli med det glasset, enn at man drikker til man spyr i helgene. Utover det er jeg enig i det meste av kritikken mot CBE.no, jeg ville bare kommentere det med alkohol på bilder. Nå er det er bare halvannen uke siden CBE frontet helgefyll også ("ansvarsløs helg"-innlegget). Det har generelt blitt MYE alkohol på blogg og snap de siste par månedene. Jeg syns generelt sett at man bør unngå å normalisere alkoholforbruk til enhver anledning. Spesielt nå frem mot jul. CBE får ca 40 000 kr for et reklameinnlegg, så det sier seg selv at hun har stor påvirkningskraft på sine lesere. Det har også vært svært mange reklameinnlegg om sjokolade og godteri i det siste. Det forteller meg at hun gladelig kaster sine egne prinsipper overbord for noen tusenlapper. All denne alkoholen og sjokoladen kræsjer jo godt med bloggens foretrukne image som ambassadør av sunn livsstil. Men det er klart at nå som bloggen skal lønne to luksusdyr samt nedbetale en stor, gammel villa så må de tydeligvis takke ja til alt av forespørsler. Forbrukerombudet puster dem jo også i nakken, pluss at de ikke får eksponere de mindreårige like uhemmet lenger. De begynner vel å ane at den ville pengegaloppen nærmer seg slutten. Endret 21. desember 2017 av Ultiva 35
Kleenex Skrevet 21. desember 2017 #46574 Skrevet 21. desember 2017 8 timer siden, filifjonka skrev: Ja, hverdagsalkohol er tingen... Ja det er jo ikke greit å fronte alkoholbruk og såkalt hverdagsalkohol som vanlig. Alkohol og dets virkning er ikke bra å fronte selvom noen mener det er ok med et glass før man legger seg. 4
Gjest Skribent Skrevet 21. desember 2017 #46575 Skrevet 21. desember 2017 Det @Ultiva og @pøbelsara sier. Vi har med en påvirker å gjøre, som er glad i å vise frem et vellykket, velstående liv. Hun kunne holdt seg for god til å ta så lett på alkoholbruk. Det er en grunn til at det er strenge regler i dette landet, og om de ikke gidder å ta påvirkerrollen alvorlig kan de i det minste vise et minimum av respekt for reglene. OMG - hva er det jeg sier! Regler! Herlighet, beklager, glemte hvem vi snakket om et øyeblikk. Fagfolk, forskning, regler er jo til for å tolkes fritt. Mot en liten slump penger kan man faktisk få de til å forsvinne helt! #magisk
Gjest Atheena Skrevet 21. desember 2017 #46576 Skrevet 21. desember 2017 13 timer siden, pelikanen skrev: Ikke uvitenhet, men ut ja. Husker da jeg begynte på fb... alle hadde bilde av vinglass på fredagskvelden. ..på terassen...på stranda. lørdag var det biffen og vinen. Ernst oppbrukt. Ja det er ut å vise bilder av det, men folk drikker ikke noe mindre enn før. Alkoholsalget øker hvert år så tipper folk drikker like mye om ikke mer.
Gjest Atheena Skrevet 21. desember 2017 #46577 Skrevet 21. desember 2017 (endret) 8 timer siden, pøbelsara skrev: Særlig kreftforskningen har vist at selv et moderat alkoholforbruk øker risikoen for kreft ganske markant. https://kreftforeningen.no/forebygging/alkohol-og-kreft/ Jeg tror at vi om noen år vil være forundret over at hverdagsdrikking var så utbredt. Akkurat slik vi er med røyking i dag. Det tror jeg faktisk ikke, men håper du har rett. Når det kommer til røyking så er det langt færre som røyker fast i dag, men tallene på de som røyker av og til er stabile. Man har også veldig mange som har gått over til snus.https://www.ssb.no/helse/statistikker/royk/aar/2017-01-18 Endret 21. desember 2017 av Atheena
Gjest Gillians Skrevet 21. desember 2017 #46578 Skrevet 21. desember 2017 10 timer siden, Skribent skrev: Det er ikke feil, men mer ideelt ville vært for eksempel «med tanke på». Siden du føler deg så tråkket på tærne av dette kan jeg presisere nok en gang at det var et poeng som ble servert så altfor enkelt ut fra opprinnelig innlegg. Kontekst er litt viktig å få med seg. Du trenger ikke forstå hvilke kretser, egentlig. De fleste av oss synes vi omgås «mange forskjellige mennesker», mens vi i realiteten er nokså like. Det er for øvrig interessant å se behovet for å forsvare «ett glass vin innimellom». Du sier de fleste du omgås tar et glass vin innimellom (noe som også bekrefter mitt poeng...) mens mange jeg omgås synes det er helt fjernt å kjøpe vin annet enn til gaver eller store anledninger. Skal ikke pirke borti de norske alkoholvanene, vaffal, det blir alltid litt anspent (og jeg vet det ikke heter vaffal ), men for å pense tilbake på temaet - bedriften vi snakker om bør vurdere hvor viktig det er for dem å trasse gjennom gråsoner. Jo, det er feil, det er dårlig norsk. Utrolig irriterende med folk som gladelig retter på andre, men kverulerer og bortforklarer egne feil. Minner meg om en viss hovedperson for denne tråden...http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Feil-bruk-av-ord-og-uttrykk/I-forhold-til/ Denne alkoholdiskusjonen begynner å gå litt av hengslene. Det er ikke så veldig interessant å lese hva dere kommer til å bli ut i framtiden. Ikke virker det særlig godt fundert heller, bortsett fra noe synsing basert på egen omgangskrets. Alkoholforbruket kan svært vanskelig sammenlignes med røyking. Snus har erstattet svært mye av røykinga, det er et sentralt poeng. Enig i at FF burde tenke over hvilke signaler hun sender ut på bloggen med tanke på alkohol, men hun tenker jo aldri over hvilke signaler hun sender ut (ref. "trene for å få plass til julemat") så at hun ikke bryr seg overrasker meg mildt sagt ikke.
Gjest Skribent Skrevet 21. desember 2017 #46579 Skrevet 21. desember 2017 Ja, @Gillians, det er alltid skarpt å tilintetgjøre den andre parten med en usympatisk sammenlikning, du får iallfall parkert alle muligheter for et rimelig motsvar. Heller ikke særlig konstruktivt å benytte denne taktikken: - Her var det en feil. - Ja men DU tar feil her og her og her og... Jeg hadde tenkt til å lenke til Språkrådet selv, men prøvde å unngå fullstendig avsporing (sic), minn meg på aldri å gjøre DET igjen Den opprinnelige konteksten, en haug med sider tilbake, er selvsagt forsvunnet for lenge siden. Moderatorene får bare rydde litt underveis 5 timer siden, Atheena skrev: Ja det er ut å vise bilder av det, men folk drikker ikke noe mindre enn før. Alkoholsalget øker hvert år så tipper folk drikker like mye om ikke mer. Det er denne trenden som bekymrer fagfolk også. Selv om det er økt bevissthet (noen steder) om hva som er lurt eller ikke å dele på SoMe, så er det lite som tyder på at folk drikker mindre - tvert i mot, hverdagsdrikking er såpass akseptert at terskelen er rimelig høy for å vise sin bekymring. Da vi begynte å reise mer og få bedre råd, ble tirsdagsglasset med vin et tegn på hvor verdensvante vi var og at vi hadde god nok råd til å kjøpe vin når vi ville. Som alle andre ting blir vi tilvent det vi blir eksponert for over tid. Nå skal "alle" hjem til et glass vin på fredagskvelden (vi fortjener det jo; lang arbeidsuke! Minner deg om noen?), og lørdag er det jo alltid lov med utskeielser. Søndagsmiddagen er også soleklart bedre med et godt glass vin til. Så kommer konsekvensene etter hvert - torsdag, det er jo praktisk talt helg! Nå har vi tre hvite dager i uken... men så kommer en innmari stressende dag på jobben op en tirsdag, og siden kartongen er i hus, som den nå alltid er, så er det ikke noe som tilsier at du ikke skal kunne "senke skuldrene litt" med ett (...) glass vin. Problematisk alkoholbruk (som favner langt videre enn det vi forbinder med "alkoholisme") sniker seg innpå. Hvis du snakker med Vangseter, Bergensklinikkene, Blå Kors og liknende vil du høre at det ikke er den litt forsofne fyren på hjørnet som er den vanligste pasienten lenger. Det er i økende grad kvinner, og menn i alle samfunnslag. Gode jobber, familier, barn, selve bildet på alt vi streber etter. Fordi alkohol er så tilgjengelig for alle over 18 (og alle vennene deres under 18...) er det altfor få som snakker om det problematiske med alkohol. Den sniker seg innpå, fordi det er akseptert som sosialt glidemiddel, som tegn på velstand. Hvor mye skal til før du melder fra til for eksempel barnevern om foreldrene "ene glass med vin" som du har skjønt er atskillig flere? Som nevnt, her i landet kan vi snakke om absolutt alt fra sjeldne fetisjer til skattelister, men vinglasset vårt får du aldri! Vel. Av alle ting jeg synes er utidig med denne bloggeren (og flere, selvsagt) er mangelen på ansvarsfølelse, og mangel på elementær kunnskap om viktige temaer. Som nettopp hverdagsdrikking. Ikke normaliser noe som for skremmende mange blir et problem. Er det SÅ nødvendig? I tillegg er det, som nevnt, helt ut - de som er oppdatert på det som skjer vil vite at det er et rent liv med rene råvarer, naturlige typer aktivitet og trening og miljøbevissthet som trender nå. Back to nature, leve bærekraftig. Forbruksbonanzaen i villaen er på tvers av alt som anses bra i dag. Men så lenge pengene renner inn...
hotellpute09 Skrevet 21. desember 2017 #46580 Skrevet 21. desember 2017 Husker for noen år siden da hun skrev på bloggen at hun måtte drikke vin for å kurere flyskrekken. Da skrev jeg et kritisk innlegg til henne om at vin ikke skal brukes som medisin, men at hun kan oppsøke lege og få hjelp. Da ble jeg blokkert, gitt. Fikk ikke noen svar heller! 30
Fremhevede innlegg