metrogull Skrevet 21. mars 2016 #24261 Del Skrevet 21. mars 2016 Et øyeblikk siden, LilleSnupp skrev: CBE har ikke betalt for skoene eller veska. Ingen designer eller liksom designer betaler for produktet, sånn er det bare. Altså er produktet sponset. Leserne skal bli gjort oppmerksom på dette FØR de ser bildene, at produktet er sponset. Å skrive at innlegget inneholder annonselenker holder ikke her. Leseren skal være klar over dette FØR de leser innlegget. Sånn.. dette er hentet fra punkt 5 i veilederen. Var det da noe mer som var uklart for deg? Jeg er sikker på at CBE får sponset alle produkter hun annonserer for, til og med Adams Matkasse. Skal hun merke det også med "sponset"? dere klamrer dere til et halmstrå og det er et trist skue. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
metrogull Skrevet 21. mars 2016 #24262 Del Skrevet 21. mars 2016 2 minutter siden, LilleSnupp skrev: CBE har ikke betalt for skoene eller veska. Ingen designer eller liksom designer betaler for produktet, sånn er det bare. Altså er produktet sponset. Leserne skal bli gjort oppmerksom på dette FØR de ser bildene, at produktet er sponset. Å skrive at innlegget inneholder annonselenker holder ikke her. Leseren skal være klar over dette FØR de leser innlegget. Sånn.. dette er hentet fra punkt 5 i veilederen. Var det da noe mer som var uklart for deg? Så nå skal innlegget merkes med "sponset"? Kan dere bestemme dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 21. mars 2016 #24263 Del Skrevet 21. mars 2016 1 minutt siden, metrogull skrev: Så nå skal innlegget merkes med "sponset"? Kan dere bestemme dere? Hvem er "dere"? Tror du alle vi her inne kjenner hverandre? 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 21. mars 2016 #24264 Del Skrevet 21. mars 2016 1 minutt siden, metrogull skrev: Jeg er sikker på at CBE får sponset alle produkter hun annonserer for, til og med Adams Matkasse. Skal hun merke det også med "sponset"? dere klamrer dere til et halmstrå og det er et trist skue. Ikke nødvendigvis dersom det er en del av betalingen fra annonsørene. Et øyeblikk siden, metrogull skrev: Så nå skal innlegget merkes med "sponset"? Kan dere bestemme dere? Nå er det vel du som driver med halmstrå her.. Sponset.. Inneholder ræl fra egen kolleksjon. Akkurat det samme for meg bare det er merket korrekt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 21. mars 2016 #24265 Del Skrevet 21. mars 2016 2 minutter siden, metrogull skrev: Så nå skal innlegget merkes med "sponset"? Kan dere bestemme dere? Hun skrev ikke det, hun skrev at produktene er sponset. Det skal merkes som annonse eller reklame. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 21. mars 2016 #24266 Del Skrevet 21. mars 2016 15 minutter siden, metrogull skrev: Men det er jo sant kan noen her inne vise til noe konkret hvor FO sier at det skal stå "annonse"/"reklame" øverst i poster hvor deler av innlegget er kommersielt? Hvis dere ikke kan det, så er det ikke noe poeng å diskutere videre, for da har dere ikke noe argument. Du hevder at innlegget er korrekt merket. Kan du vise til den konkrete teksten i FOs rettledning hvor det er belegg for påstanden du kommer med? Siden du ber om at andre skal fremskaffe bevis som bekrefter deres påstand, så er det vel bare rett og rimelig at også du gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyllogtøys Skrevet 21. mars 2016 #24267 Del Skrevet 21. mars 2016 3 minutter siden, metrogull skrev: Så nå skal innlegget merkes med "sponset"? Kan dere bestemme dere? Klarer du virkelig ikke å forstå at hun mente annonse? Det er interessant hvordan du forsøker å vri deg unna enhver form for saklig dokumentasjon og argumenter ved å diskutere synonymer. Skal jeg sende deg ordbok.no-definisjonen av synonym? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 21. mars 2016 #24268 Del Skrevet 21. mars 2016 (endret) 16 timer siden, metrogull skrev: Jeg er sikker på at CBE får sponset alle produkter hun annonserer for, til og med Adams Matkasse. Skal hun merke det også med "sponset"? dere klamrer dere til et halmstrå og det er et trist skue. Innlegget for adams matkasse er korrekt merket som annonse. Det er et ord som dekker alle varianter. Ordene annonse eller reklame vil alltid være bra nok. Ordet sponset er snevrere. Vi kan ikke vite om hun kun får matkassen ( isåfall kan hun skrive sponset), eller om hun får et større beløp for å skrive et innlegg. Isåfall må det merkes som annonse eller reklame. Etter min mening er dette er forskjellige ord som dekker forskjellige situasjoner. De er kan ikke brukes om hverandre. De må brukes presist. Du kan ikke kalle epler for pærer, men du kan kalle begge to frukt, men ingen av dem er rosiner. Endret 21. mars 2016 av Amafalathiel 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Densommener Skrevet 21. mars 2016 #24269 Del Skrevet 21. mars 2016 Hva er det med de bloggene som tiltrekker seg folk ,spesielt de som er opptatt av klær ,sminke osv .Synes det er enkelt med folk som er så høye på seg selv. Hadde det vært for 20 år siden og en venninne av meg hadde sagt " jeg synes min hverdag , hva jeg liker ,hva jeg spiser ,hva jeg kler på ungene osv er såå interessant for andre at jeg må la alle få vite om det" Så hadde jeg tenkt er du helt idiot. Rett å slett enkelt med folk som tror de er så perfekt at de bør fortelle andre om det. Nå uttaler jeg meg ut i fra hva jeg har fått med meg om bloggere fra tv ,jeg har aldri lest en blogg ,klarer helt selv å finne ut hva klær ungene skal ha på seg,hvilken sminke jeg liker og hvilken kake jeg vil bake,jeg trenger ikke kopiere andres liv. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kalenderpiken Skrevet 21. mars 2016 #24270 Del Skrevet 21. mars 2016 Plutselig begynte jeg å tenke på denne filmen her - "den perfekte familien" (The Joneses) med David Duchovny og Demi Moore... dratt litt langt litt ut av sammenhengen her, men dere kan se litt sammenhengen ikke sant ? ha ha ha ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 21. mars 2016 #24271 Del Skrevet 21. mars 2016 7 timer siden, metrogull skrev: Jeg er sikker på at CBE får sponset alle produkter hun annonserer for, til og med Adams Matkasse. Skal hun merke det også med "sponset"? dere klamrer dere til et halmstrå og det er et trist skue. Gjerne. Sponset og reklame. Ikke noe i veien for det. Som noen sa: Det er god plass på internett. Egentlig burde det stå over hvert innlegg: Hele denne bloggen er basert på reklame og annonser, alt du leser og ser av bilder har som formål at jeg skal tjene penger på deg. Voila. Problem solved. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 21. mars 2016 #24272 Del Skrevet 21. mars 2016 (endret) @metrogull Jeg stusser litt over det underliggende premisset i argumentasjonen din mht annonsemerking som ser ut til å være at det er å foretrekke at det merkes minst mulig. Jeg har litt problemer med å forstå begrunnelsen for dette hos en leser av en blogg (som jeg går ut fra at du er, siden du engasjerer deg sånn i saken?). Hvorfor er det så viktig for deg som bloggleser at alt som er annonser og tilliggende herligheter i en blogg skal merkes så lite som mulig (bare uten å komme på kant med lovverket slik du tolker det)? Jeg kan nemlig bare ikke se at det på noen måte skal være noe fordel for en leser av en blogg å ikke være godt informert om skillet mellom stoff som i realiteten er ren reklame, og andre typer stoff? Når jeg selv feks leser på Instagram foretrekker jeg å vite hva som er hva før jeg trykker "liker", og forholder meg helt annerledes til bilder som er reklame, og bilder som er reelle glimt fra dagliglivet til venner og bekjente, feks. Jeg kan se hvordan minst mulig reklamemerking kan være en fordel kommersielt sett for bloggeren selv ut fra hvordan jeg selv reagerer negativt på for mye reklame i diverse SoMe (det er jo ikke for å få med seg reklamen at man oppsøker slike kanaler). Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe en bloggleser brenner sterkt for, slik du tydeligvis gjør. Endret 21. mars 2016 av Aricia 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dunkel Skrevet 21. mars 2016 #24273 Del Skrevet 21. mars 2016 7 timer siden, Densommener skrev: Hva er det med de bloggene som tiltrekker seg folk ,spesielt de som er opptatt av klær ,sminke osv .Synes det er enkelt med folk som er så høye på seg selv. Hadde det vært for 20 år siden og en venninne av meg hadde sagt " jeg synes min hverdag , hva jeg liker ,hva jeg spiser ,hva jeg kler på ungene osv er såå interessant for andre at jeg må la alle få vite om det" Så hadde jeg tenkt er du helt idiot. Rett å slett enkelt med folk som tror de er så perfekt at de bør fortelle andre om det. Nå uttaler jeg meg ut i fra hva jeg har fått med meg om bloggere fra tv ,jeg har aldri lest en blogg ,klarer helt selv å finne ut hva klær ungene skal ha på seg,hvilken sminke jeg liker og hvilken kake jeg vil bake,jeg trenger ikke kopiere andres liv. Det er greit at du tenker det, men det er vel litt janteloven-aktig å se ned på folk som ønsker å fortelle om seg og sitt liv. Det betyr jo ikke at alle som benytter seg av muligheten til å blogge er høye på seg selv. Det finnes mange fine blogger der ute - noe for enhver smak 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultiva Skrevet 21. mars 2016 Forfatter #24274 Del Skrevet 21. mars 2016 (endret) 18 timer siden, Densommener skrev: Hva er det med de bloggene som tiltrekker seg folk ,spesielt de som er opptatt av klær ,sminke osv .Synes det er enkelt med folk som er så høye på seg selv. Hadde det vært for 20 år siden og en venninne av meg hadde sagt " jeg synes min hverdag , hva jeg liker ,hva jeg spiser ,hva jeg kler på ungene osv er såå interessant for andre at jeg må la alle få vite om det" Så hadde jeg tenkt er du helt idiot. Rett å slett enkelt med folk som tror de er så perfekt at de bør fortelle andre om det. Nå uttaler jeg meg ut i fra hva jeg har fått med meg om bloggere fra tv ,jeg har aldri lest en blogg ,klarer helt selv å finne ut hva klær ungene skal ha på seg,hvilken sminke jeg liker og hvilken kake jeg vil bake,jeg trenger ikke kopiere andres liv. Rett skal være rett. Svært mange har behov for forbilder, for inspirasjonskilder og virkelighetsflukt i hverdagene. Disse rosabloggerne fyller et reelt behov, ellers hadde de ikke vært så populære. Så og si samtlige blogger starter opp som små dagbøker, og det er publikum som bestemmer hvilke som blir populære og hva de ønsker å lese. Det er fansen som spør "hvor har du kjøpt den", " hvilken størrelse bruker du" og så videre, og bloggernes fremtoning utvikles videre ut i fra dette og hva som gir klikk. De kalles Influencers/påvirkere av en god grunn; nemlig via content marketing og "venninnetips". De får 30-80 000 kr for reklameinnlegg fordi folk inspireres til å kjøpe. Derfor er det også viktig for toppbloggerne å se sitt ansvar og å følge spillereglene. Mange har linket til FOs retningslinjer om hvordan ulike typer innlegg skal merkes, og da er det uprofesjonelt av cbe.no å gjøre alt de kan for å balansere akkurat på rett side, med diverse plumping (som i tilfellet med den nylige annonsen for egne sko og vesker, halvhjertet innvevd i tante-henting på bussen). Bloggen har gjentatte ganger fått refs og er kjent for å operere i gråsoner. Da er det for meg uforståelig at de ikke ønsker å følge retningslinjene til punkt og prikke. De burde i det minste godta at de undersøkes og ettergås i sømmene langt grundigere enn andre rosabloggene, da det med jevne mellomrom avsløres både fusk og fanteri. Edit: legger ved kopi av et av mine tidligere innlegg på side 984 i denne tråden for å unngå å bli slettet som spekulatør: " Cbe.no har i årevis bedrevet omfattende løgner og bedragerier. En av de største skandalene var det kommentarfeltjukset som inkluderte misbruk av beskyttede yrkestitler for å fremme egen sak: http://www.dagbladet.no/2015/01/12/nyheter/innenriks/fotballfrue/blogg/caroline_berg_eriksen/37129568/ Omtrent samtidig ble det avslørt omfattende bilderedigering samtidig med at de nekter for at de redigerer annet enn lys og skygge. Det viste det seg at de redigerte vekk f eks halve ryggen hennes på et bilde for at hun skulle se slankere ut, samt at de ved flere anledninger redigerte gravidmagen hennes mindre: http://m.kjendis.no/2014/12/26/kjendis/fotballfrue/caroline_berg_eriksen/blogg/blogging/36897995/?www=1#_ga=1.7753648.362835483.1444120945 De var også notoriske på skjult reklame/dårlig merking: http://www.vg.no/rampelys/blogg/kjendisbloggere-risikerer-store-boeter/a/10131358/ Samt lyssky samarbeid, f eks Det Nye-saken hvor de ble felt av PFU: http://www.aftenposten.no/kultur/Det-Nye-tatt-med-buksa-nede-Felt-i-PFU-for-lansering-av-Fotballfrue-veske-8288079.html De må dermed innse at troverdigheten er tapt for alltid. Hjelper heller ikke å "slå et slag for miljøet" ved å spise en kjøttmiddag mindre hver uke når CBE har et helt rom som er fullt av hundrevis av skopar, dusinvis av vesker, enorme mengder med klær og accessories: http://nordicitron.com/wp-content/uploads/2012/12/15-Fotballfrue-Caroline-Berg-Eriksen-bloggers-wardrobe.jpg?cd7230 https://eu-central-1.tchyn.io/unitedbloggers-production/uploads/sites/197/2012/10/DSC05556.jpg For ikke å snakke om alle de flyturene hun tar per år (på tross av sin selvdiagnostiserte "flyskrekk" men det er en annen historie, mitt poeng er at det er alt annet enn miljøvennlig). Kan også legge til Froosh-tullballet og den lyssky affæren med Lindex-kimonoen." Endret 21. mars 2016 av Ultiva 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultiva Skrevet 21. mars 2016 Forfatter #24275 Del Skrevet 21. mars 2016 (endret) 19 timer siden, metrogull skrev: Jeg ser et innlegg hvor halvparten ikke er reklame, og den siste delen er reklame. Helt innafor å merke det med annonselenker, og i tillegg merke de aktuelle lenkene. så jo, det er merket øverst. Essensen er ikke det samme, nei. Innlegget du sikter til hadde ingen merking øverst, kun ved lenkene. Dette innlegget her er merket både øverst og ved de aktuelle lenkene. Tåpelig å sammenligne disse to. Selv ble jeg rett og slett forvirret av innlegget. Det sto utfyllende om joggevogn, jogging og hverdagslig henting av tante på bussen, og min reaksjon var da "hæ" siden både tittel og samtlige bilder viste en helt annen setting; en sedvanlig stivpyntet toppblogger iført oransje stiletthæler samt veske fra egen kolleksjon. Tittel og bilder hadde rett og slett ingenting å gjøre med mesteparten av teksten. Skikkelig klipp & lim for å kunne komme unna med annonselenke-merking fremfor å merke dette åpenbare reklameinnlegget på korrekt måte. Det har slått meg at merkingen på diverse toppblogger, inkl CBE.no, ofte utføres direkte motsatt av hva markedsføringsloven ønsker: I Norge har markedsføringslovens §3 en bestemmelse at «Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring».[5] Vær Varsom-plakatens punkt 2.6 har en bestemmelse om å avvise «alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet» ... At bloggere skal unntas disse bestemmelsene er latterlig. Men blogger ses tydeligvis fremdeles på som useriøse aktører som ikke kan forventes å ta ansvar for det de driver med. Jeg mener at man skal ha respekt nok for disse millionbedriftene til å kreve at de skal stå for hva de gjør og se sitt ansvar. Men uttalelser som "kvinner er kvinner verst" på kvinnedagen bidrar ikke til å gi forretningskvinner som Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise mer respekt. Da fortsetter man bare med å trivialisere og latterliggjøre kvinners handlinger. Slik at rosabloggsirkuset kan rulle ufortrøndent videre uten å ta ansvar for seg selv, "for de er jo bare kvinner som ikke vet bedre". Dessverre. Innlegg ryddet for svar til brukerdebatt i sitat Nordvesta, mod. Endret 21. mars 2016 av Nordvesta 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 21. mars 2016 #24276 Del Skrevet 21. mars 2016 4 minutter siden, Ultiva skrev: Selv ble jeg rett og slett forvirret av innlegget. Det sto litt om joggevogn, jogging og hverdagslig henting av tante på bussen, og min reaksjon var da "hæ" siden både tittel og samtlige bilder viste en helt annen setting; en sedvanlig stivpyntet toppblogger iført upraktiske, oransje stiletthæler. Tittel og bilder hadde rett og slett ingenting å gjøre med halvparten av teksten. Skikkelig klipp & lim for å kunne komme unna med annonselenke-merking fremfor å merke dette åpenbare reklameinnlegget på korrekt måte. Det har slått meg at merkingen på diverse toppblogger; inkl CBE.no og sophieelise.no, ofte utføres direkte motsatt av hva markedsføringsloven ønsker: I Norge har markedsføringslovens §3 en bestemmelse at «Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring».[5] Vær Varsom-plakatens punkt 2.6 har en bestemmelse om å avvise «alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet» ... At bloggere skal unntas disse bestemmelsene er latterlig. Men blogger ses tydeligvis fremdeles på som useriøse aktører som ikke kan forventes å ta ansvar for det de driver med. Jeg mener at man skal ha respekt nok for disse millionbedriftene til å kreve at de skal stå for hva de gjør og se sitt ansvar. Men uttalelser som "kvinner er kvinner verst" på kvinnedagen bidrar ikke til å gi forretningskvinner som Caroline Eriksen og Sophie Elise mer respekt. Da fortsetter man bare med å trivialisere og latterliggjøre kvinners handlinger. Slik at rosabloggsirkuset kan rulle ufortrøndent videre uten å ta ansvar for seg selv, "for de er jo bare ungjenter som ikke vet bedre må vite". Dessverre. Jeg tenker at med den holdningen til lovverket som stadig utvises i jakten på gråsoner, kan vi slå fast at disse bloggerne ikke bare kan "ses på" som useriøse aktører - det er helt klart at de ER useriøse aktører. Uprofesjonelle og useriøse. Skulle tro de kunne jobben sin bedre etter så mange år. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 21. mars 2016 #24277 Del Skrevet 21. mars 2016 36 minutter siden, Amafalathiel skrev: Jeg tenker at med den holdningen til lovverket som stadig utvises i jakten på gråsoner, kan vi slå fast at disse bloggerne ikke bare kan "ses på" som useriøse aktører - det er helt klart at de ER useriøse aktører. Uprofesjonelle og useriøse. Skulle tro de kunne jobben sin bedre etter så mange år. Jepp. Det fremstår med all tydelighet at de er mye mer opptatt av å unngå å merke, enn å merke riktig. At et innlegg som er laget for å promotere av egne sko fra egen kolleksjon, blir vurdert av bloggeierne til å IKKE skulle merkes som et reklameinnlegg, sier med all tydelighet at forbrukernes interesser ikke akkurat er det de har mest interesse av å ivareta. Overskriften handler om skoene - alle bildene handler om skoene. Å slenge inn noen linjer om en ikke-bildedokumentert joggetur for å forsvare å ikke merke, er rett og slett å undervurdere folks intelligens kraftig. Å merke det som "inneholder annonselenker" er også et brudd med de de selv har oppgitt som praksis tidligere - at produkter hun selv har kjøpt og viser frem i bloggen og som hun legger lenke til i innlegget, merkes som annonselenke. Det er på en måte rimelig tydelig av både diverse innlegg i bloggen og flere lanseringskampanjer i Biancos butikker, at dette er et produkt som CBE selger. Selv om det er hennes eget produkt med hennes eget navn på, skal det merkes som reklame. Det er forbrukerombudet helt klar på. OG det burde hun søren meg vite - hun er liksom den ledende livsstilsbloggeren. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestvest Skrevet 21. mars 2016 #24278 Del Skrevet 21. mars 2016 (endret) Jeg skal forsøke å forklare dette med riktig merking av reklame så enkelt som mulig så de av oss ( den enkelte ) som ikke forstår dette forhåpentligvis gjør det. Vi har noe som heter: Sunn fornuft. De fleste bedrifter i Norge opererer med dette. Flere års erfaring har vist at ærlighet er det mest lønnsomme. Det som gjør at en beholder kundene. I et hav av fristelser er det lett å kjøpe noe annet enn det en trodde når produkter ikke er merket riktig. Derfor har FO kommet inn med visse regelverk for beskyttelse. Disse er nødt til å følges av bedriften. Bedrifter med sunn fornuft følger dette regelverket. Avgjørende for en bedrift å huske følgende: Om en bedrift opererer uærlig og uprofesjonelt vil dette få sine konsekvenser: Bot fra FO som vil ramme bedriften økonomisk. Den største skaden som vil ramme bedriften: Skade på bedriftens troverdighet. Som igjen vil resultere i: Tap av kunder. Uten kunder finnes ingen bedrift. Endret 21. mars 2016 av gjestvest Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 21. mars 2016 #24279 Del Skrevet 21. mars 2016 (endret) Selvsagt er det reklame. Det blir ikke mindre reklame fordi om man fyller på reklamen med annet fyllstoff. Og selvsagt er det viktig å merke. Jeg selv hopper feks. glatt over ALLE annonser hos alle bloggere fordi jeg stort sett finner reklame uinteressant. Når noen da vil lure meg til å lese reklame uten å merke skikkelig, blir jeg irritert. Endret 21. mars 2016 av Donpedro 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 21. mars 2016 #24280 Del Skrevet 21. mars 2016 Og hvis noen i dag går inn og sjekker bloggposten hun har skrevet om hvordan hun merker (nov-15) så er det greit å vite at den ble endret i dag. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg