Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden ryddet for latterliggjøringer, avsporinger og svar til dette

Nordvesta, mod.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Amafalathiel skrev:

noe helt annet, som jeg har lagt merke til i det siste: Jeg har inntrykk av at barnet blir eksponert langt mindre for tiden enn det som var tilfelle for noen måneder siden. Tommel opp for det!

(med forbehold for at jeg ikke følger henne på IG eller snap, så jeg vet ikke om det er en gjennomgående dtendens)

Du finner henne på snap..

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Cornucopia skrev:

Dette er jeg så enig i, har bare ikke tro på at CBE.no plutselig snur i moraldøren og fordømmer sitt eget samarbeid. Der er de jo kommet for langt ut i avtalen sin, nå etter lanseringen.

Vi kan dog sende saken til en annen samfunnsengasjert blogger (hvilken da, tro?), evt. skape mediablest gjennom FIVH hvis de stiller Treasures valg av samarbeidspartner til veggs. For eksempel? 

Nei, selvfølgelig gjør hun ikke det, men det betyr ikke at hun får gå fri for kritikk. 

Det kunne vært interessant å få en kommentar fra fagfolk i FIVH på det svaret fra Bianco som CBE publiserte i kommentarfeltet i går. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Nei, selvfølgelig gjør hun ikke det, men det betyr ikke at hun får gå fri for kritikk. 

Det kunne vært interessant å få en kommentar fra fagfolk i FIVH på det svaret fra Bianco som CBE publiserte i kommentarfeltet i går. 

Tror det ligger i en av lenkene jeg har lagt ut

Skrevet (endret)
21 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Tror det ligger i en av lenkene jeg har lagt ut

en kommentar til det hun postet igår??

Redigert:

Fant det!! Det viser seg at det svaret som CBE postet i kommentarfeltet i går er hentet fra facebooksiden til FIVH der Bianco postet det 20. november i fjor. Det CBE unnlater å nevne, og det synes jeg er uredelig av Treasures,  er at FIVH har postet et langt svar til dette, som viser at deres vurdering er at det å bli invitert til et personlig møte for å se på leverandørlistene i konfidensialitet IKKE er det samme som å ha åpne leverandørlister. Svaret fra FIVH er her:

Endret av Amafalathiel
  • Liker 12
Skrevet
4 timer siden, Synne_V skrev:

Skal banne på at flere her som plutselig blir miljøbevisste har kjøpt sko fra Bianco før og ikke ofret det en tanke.
Alt CBE tar i skal bli til gråstein og det har dere bestemt dere for.

Først var det DetNye dere gikk etter i sømmene fordi hun stilte opp, så var det Adax fordi hun designet en veske, og nå Bianco fordi Caroline skal utgi sko...
Dere forsøker alt for at hun ikke skal lykkes dårlig kamuflert bak "konstruktiv kritikk". At dere fortsatt får lov til å holde på sånn som det her er inne forbauser meg.

Ingen av oss er offentlige personer som har tatt statement om å være mer samfunnsbevisthet heller.

Og offentlige personer må faktisk regne med å bli gransket i større grad enn hvilken som helst person på gata. På samme måte som personer i ledende stillinger har større ansvar enn de som er ansatt "på golvet". Helt normal, sånn har det vært i alle tider. Største forskjellen er at granskningen kan komme fra folk på gata via forum og andre sosiale medier, og i mindre grad av den tradisjonelle journalisten. (som vanligvis er den fjerde statsmakt, men vet nå ikke om dette stemmer lengere)

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Ingen av oss er offentlige personer som har tatt statement om å være mer samfunnsbevisthet heller.

Og offentlige personer må faktisk regne med å bli gransket i større grad enn hvilken som helst person på gata. På samme måte som personer i ledende stillinger har større ansvar enn de som er ansatt "på golvet". Helt normal, sånn har det vært i alle tider. Største forskjellen er at granskningen kan komme fra folk på gata via forum og andre sosiale medier, og i mindre grad av den tradisjonelle journalisten. (som vanligvis er den fjerde statsmakt, men vet nå ikke om dette stemmer lengere)

Dessuten tjener vi ikke penger på å fronte merket. En ikke uvesentlig forskjell på oss og Treasures.

• Liker 7
Skrevet
53 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Du finner henne på snap..

like mye som før?

Skrevet
2 minutter siden, Amafalathiel skrev:

like mye som før?

Hver dag.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Amafalathiel skrev:

like mye som før?

Nei, ikke hver dag. I dag er det 3 snaper av henne. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
52 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Det er bare å vente og se om det kommer svar fra FIHV.

Forøvrig er jeg helt enig i at aktører som Treasures ikke bør gå fri for kritikk i det hele tatt. Firmaet har hatt god tid på seg til å benytte seg av enkel journalistisk research og stille kritiske spørsmål om Bianco.
Det er bare det at jeg har fullstendig mistet troen på at bloggeierne har noen som helst interesse av å vise bedre dømmekraft, nå som pengene for skokolleksjonen skal strømme inn etter diverse eventer både her i landet og i Danmark.

Edit: Det blir mange runder med å stange hodet i veggen.

Endret av Cornucopia
  • Liker 7
Skrevet
Et øyeblikk siden, Cornucopia skrev:

Det er bare å vente og se om det kommer svar fra FIHV.

se mitt innlegg lenger oppe - det viser seg at Biancos svar er fra 20. november, og FIVH har svart.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Amafalathiel skrev:

se mitt innlegg lenger oppe - det viser seg at Biancos svar er fra 20. november, og FIVH har svart.

Joa, men jeg har sendt eget spørsmål til FIVH.
Fordi jeg oppriktig syns det er grassalt uredelig å kalle seg samfunnsengasjert og med en slik påvirkningskraft som firmaet faktisk har, og samtidig skyte så på siden av banen når det gjelder samarbeidspartnere som akkurat hyppig og nært debatterte Bianco.

• Liker 8
Gjest Snøsøta
Skrevet

Dette er jo egentlig en unik mulighet til å fornye fokuset og presset på Bianco. Om de ikke akkurat kan bryte samarbeidet på dette tidspunktet så hadde jeg nok forsøkt å posisjonere meg ved å legge press på Bianco hadde jeg vært CBE.no. Tenk hvilken seier det hadde vært for bloggeres påvirkningskraft om hun hadde bidratt til å endre den etiske praksisen hos Bianco og sikret akseptable arbeidsforhold hos de som produserer skoene "hennes". SE kom langt i palmeoljesaken. 

Med uttalelser om at hun er for klassesamfunnet http://imgur.com/1U0JAfD http://imgur.com/iHvxTPk og at de stoler mer på multinasjonale selskap enn media  http://imgur.com/a/PBGTd så er sjansen stor for at det blir nok en ripe i lakken istedet. 

Skrevet
13 minutter siden, Cornucopia skrev:

Fordi jeg oppriktig syns det er grassalt uredelig å kalle seg samfunnsengasjert og med en slik påvirkningskraft som firmaet faktisk har, og samtidig skyte så på siden av banen når det gjelder samarbeidspartnere som akkurat hyppig og nært debatterte Bianco.

har du?! så bra!! spent på svaret!

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, Cornucopia skrev:

liker fotballmetaforen :fnise:

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Snøsøta skrev:

Dette er jo egentlig en unik mulighet til å fornye fokuset og presset på Bianco. Om de ikke akkurat kan bryte samarbeidet på dette tidspunktet så hadde jeg nok forsøkt å posisjonere meg ved å legge press på Bianco hadde jeg vært CBE.no. Tenk hvilken seier det hadde vært for bloggeres påvirkningskraft om hun hadde bidratt til å endre den etiske praksisen hos Bianco og sikret akseptable arbeidsforhold hos de som produserer skoene "hennes". SE kom langt i palmeoljesaken. 

Med uttalelser om at hun er for klassesamfunnet http://imgur.com/1U0JAfD http://imgur.com/iHvxTPk og at de stoler mer på multinasjonale selskap enn media  http://imgur.com/a/PBGTd så er sjansen stor for at det blir nok en ripe i lakken istedet. 

den argumentasjonen om at det er bedre for arbeiderne å ha en underbetalt jobb, enn ingen jobb i det hel tatt, den er virkelig ikke bra.

Den logiske forlengelsen av denne tankegangen må jo være at CBE mener at det er bedre for garveriarbeiderne til Bianco å bli skadet for livet, få jordsmonnet i regionen ødelagt OG være underbetalt, enn å ikke ha dette umennesklige arbeidet i det hele tatt? 

Må legge barn nå, men note to self: Finn dokumentasjon på hvorfor den argumentasjonen ikke holder.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg så at "svaret" fra Bianco var identisk som det på FB-siden til FIVH, men kommenterte det ikke her, tenkte først at de har et "standardsvar" som de distribuerer. Hvis hun ikke har vært i kontakt med Bianco selv, synes jeg det er beklagelig og betenkelig. 

Endret av Francis
  • Liker 5
Gjest Snøsøta
Skrevet
Et øyeblikk siden, Amafalathiel skrev:

den argumentasjonen om at det er bedre for arbeiderne å ha en underbetalt jobb, enn ingen jobb i det hel tatt, den er virkelig ikke bra.

Den logiske forlengelsen av denne tankegangen må jo være at CBE mener at det er bedre for garveriarbeiderne til Bianco å bli skadet for livet, få jordsmonnet i regionen ødelagt OG være underbetalt, enn å ikke ha dette umennesklige arbeidet i det hele tatt? 

Må legge barn nå, men note to self: Finn dokumentasjon på hvorfor den argumentasjonen ikke holder.

Arumentet "the race to the bottom" argumenterer for at multinasjonale selskap reduserer arbeiderrettigheter --forhold i fattige land fordi regimene underbyr hverandre for å få de enkelte selskapene til å etablere seg i landet. Forskning viser imidlertid at det heller er omvendt. Multinasjonale selskap bidrar til å standarden fordi de enten har som standard en bedre praksis enn den gjeldende standarden i landet, eller fordi de er mer utsatt for synlighet og press fra forbrukerne som ikke aksepterer barnearbeid, tvangsarbeid, utnyttelse og så videre. De multinasjonale kjedene er derfor svært viktige for å heve standarden i landet de etablerer seg i, og forbrukerne er et svært viktig pressmiddel. Har ikke tid til å finne kilder nå.

Skrevet
1 minutt siden, Francis skrev:

Jeg så at "svaret" fra Bianco var identisk som det på FB-siden til FIVH, men kommenterte det ikke her, tenkte først at de har et "standardsvar" som de distribuerer. Hvis hun ikke har vært i kontakt med Bianco selv, synes jeg det er beklagelig og betenkelig. 

hvis hun IKKE har vært i kontakt med Bianco er det i seg selv kritikkverdig. Hvis hun i tillegg har klippet svaret fra FB uten å ta med tilsvaret er det enda mer kritikkverdig.

Hvis hun HAR vært i kontakt med bianco, burde hun likevel tatt noen timer eller uker til å anvende litt kritisk sans. Slik som hun gjør når det gjelder kjøtt og egg og andre ting hun ikke selger.

• Liker 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...