Keaton Skrevet 2. februar 2016 #22861 Skrevet 2. februar 2016 (Så vil noen si: nå peker dere på Bianco kun fordi dere vil diskreditere CBE.no, men det er nettopp det nylig flaggede samfunnsengasjementet på bloggen som gjør at jeg synes det er relevant å se på hvem de samarbeider med og hva disse står for mht feks miljø/klima. For det var vel ikke bare snakk det de skrev om å engasjere seg for miljøet?) 14
BlendaSensitive Skrevet 2. februar 2016 #22862 Skrevet 2. februar 2016 Å diskutere prioriteringer er jo veldig relevant. For gjentatte ganger når det har kommet kritikk mot bloggens fokus på mat, trening, så er svaret at bloggen prioriterer annerledes. Og det har jo alle rett til. Men det må være lov å stille seg kritisk til om dette er et godt forbilde for andre. For de fleste mennesker tar jobben minst 40 timer i uka, pluss reisevei. SÅ kommer prioriteringen av trening, morgenrutiner, etc. Det hadde vært mye mer redlig om bloggeren understreker hvor heldig personen er som kan bake disse tingene inn i sine 40+ timer som jobb. Ingen har problemer med å forstå at en skiløper vinner OL - det er jobben til personen. Men denne later heller ikke som at alle kan oppnå dette bare de prioriterer rett. Tyra Banks understreker ofte, at ja man må være pen. Men det er hardt jobb (posering, reise, passe på kroppen) men også en god dose med hjelp fra en od fotograf, bra sminkør, OG photoshop. Og tyra påstår ikke at dette oppås av hvem som helst, men kun et lite fåtall kan leve av å være modell. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette. Dette hører kanskje bedre til i debatt om bloggere generellt, men når har det seg jo slik att treasure-bloggen er en av de største innen livsstil - og dermed en av de med størst mediakraft. For de som ikke leser så mange andre tråder: Blogger generellt: 7
Gjest gjestvest Skrevet 2. februar 2016 #22863 Skrevet 2. februar 2016 Til de av dere som leste mitt innlegg, og ikke forsto det helt: Jeg synes det er underlig med en som må trene sminket, men ikke har noe problem med å gå rundt i hele to timer udusjet, og lukte. Sitte i en stol, i sofaen i gjennomsvett treningstøy i et hjem som ellers er fremstilt som perfekt. Men så har vi det som er fasaden, og det som er virkelighet.
Gjest Atheena Skrevet 2. februar 2016 #22864 Skrevet 2. februar 2016 Jeg tenker at det viktigste med denne tråden koker ned til en sak helt eksplisitt og det er at merkevaren fotballfrue/CBE ikke er noe annet enn et speilbilde på hvordan hovedpersonen selv ønsker å fremstå perfekt. Det å redigere seg tynnere, skrive falske kommentarer for å fremstå bedre eller vinne diskusjoner og til sist tjene mye penger på all reklamen som i flere år har vært bagatellisert og kamuflert viser at Treasure AS har vært kyniske i sin jakt på penger, anerkjennelse og å få oppmerksomhet. Den "bestevenninnen" som tilsynelatende er best i alt og vet alt best hun er som alle oss andre. Dermed har jeg hele tiden lurt på hva som inspirerer så veldig? Det siste innlegget med kjøleskapet viser jo bare hvor tragisk perfekt alt virkelig må være. Joda hun sier at det ikke er fult så ryddig og at det er piffet opp litt. Men hvorfor i alle dager er det inspirerende å se et stylet kjøleskap som til vanlig aldri i livet ser slikt ut?
Sol79 Skrevet 2. februar 2016 #22865 Skrevet 2. februar 2016 Imponert over at hun endelig har fått til noe ordentlig designsamarbeid, men lukter muligens litt Peter Peters. Dog så gjør det Camilla Pihls kolleksjoner litt mindre eksklusive. 10
Mossx Skrevet 2. februar 2016 #22866 Skrevet 2. februar 2016 http://m.kjendis.no/2016/02/02/kjendis/mote/design/hennes_mauritz/syria/42983604/?www=1#_ga=1.14669232.60945944.1451299379 OG jeg håper for CBE sin del at Bianco ikke holder på slik med tilsvarende uetisk produksjon. I såfall, hva skal hun si da? "jeg visste ikke at det var slik, jeg er tross alt et samfunnsbevist menneske" Det er bare spørsmål om tid før det kommer frem, hvordan Biancos merkevarke blir produsert, blandt mange fler. Det er alt jeg har å si. 4
LilleSnupp Skrevet 2. februar 2016 #22867 Skrevet 2. februar 2016 2 timer siden, Cornucopia skrev: Jeg stiller spørsmålstegn ved at CBE.no offentlig sier at det nå skal bli mer samfunnsengasjement å lese om i bloggen, like før firmaet lanserer et samarbeid med Bianco, en versting i skobransjen på området etikk rundt produksjonen av sko. Bianco har gjennom årene blitt frontet mange nok ganger på bloggen tidligere, og nå får frontingen enda større betydning siden bloggens merkevarenavn skal knyttes til en egen skokolleksjon. Men hvor er samfunnsengasjementet? Når firmaet kunne fått førstehåndskjennskap til Biancos etiske retningslinjer bak kulissene og kanskje gjort en forskjell, frontes det heller gledestrålende et samarbeid. Det lyder hult, dette samfunnsengasjementet. De fikk spørsmål i kjøleskapinnlegget om hvorfor de ikke handler økologiske egg mer. Svaret fra CBE.no var todelt, ene årsaken til det var at forskningen de har lest sier at konvensjonell ikke er så mye bedre enn det økologiske. Den andre årsaken var at det var dyrere. Så var det denne dyrevelferden dah.. 22
BlendaSensitive Skrevet 2. februar 2016 #22868 Skrevet 2. februar 2016 De har vel aldri fronten dyrevelferd? Mindre kjøtt var jo pga miljøet, ikke dyrene sin skyld. Men uanset er jo økologiske egg bedre, da det er mindre kraftfor for hønene, og mindre "footprints" etter øko-høner enn konvensjonell dyreproduksjon. (sånn til info om noen er intr.) 8
LilleSnupp Skrevet 2. februar 2016 #22869 Skrevet 2. februar 2016 Trodde at å ikke benytte sminke testet på dyr og ikke benytte pels gikk under dyrevelferd. Det samme trodde jeg om den festivalen i Kina, men kan være jeg har feil definisjon på dyrevelferd. 7
Cavatina Skrevet 2. februar 2016 #22870 Skrevet 2. februar 2016 Joda, CBE.no har frontet samfunnsengasjement på bloggen over mange år, også dyrevelferd. Det er vel ikke glemt allerede? @LilleSnupp,jeg blir med og klasker panna. 7
BlendaSensitive Skrevet 2. februar 2016 #22871 Skrevet 2. februar 2016 @LilleSnupp og @Cornucopia Ja der ser man! Doh! Jeg ka forstå man kanskje ikke alltid kjøper sminke som ikke er testet på dyr (jeg selv er feks allergisk mot endel produkter, og tåler bare enkelte som er testet på dyr dessverre. Ikke for at jeg bruker så mye, mascara og sminkefjerner....), men akkurat økologiske egg gjør jo en del forskjell. Og økonomien er jo ikke akkurat en faktor hos denne bloggfamilien. Såå mye dyrere er ikke øko-egg! 4
Cavatina Skrevet 2. februar 2016 #22872 Skrevet 2. februar 2016 (endret) Øko-egg gir meg ikke bedre samvittighet i hverdagen i forhold til vanlige kjøpe-egg, men gjør lommeboken tynnere fordi vi spiser en god del egg i vår husholdning. Kjøper helst eggene direkte fra bonden når jeg kan. Egg fra "frittgående høner" er en smule oppskrytt når hønene bare får litt mer plass enn vanlige høner. Legger til en lenke om antall høner/kyllinger per kvadratmeter. Bloggeierne, som bor der de bor derimot, har kanskje mange flere muligheter til å kjøpe kortreist mat rett fra bonden enn andre? En bonde som tenker litt på dyrevelferd også? Om man har mulighet og kjenner til problematikken, så praktiserer man vel hva man preker uten å være inkonsekvent. Endret 2. februar 2016 av Cornucopia Lagt til lenker 3
Ultiva Skrevet 2. februar 2016 Forfatter #22873 Skrevet 2. februar 2016 2 timer siden, Francis skrev: Så vil noen si: nå peker dere på Bianco kun fordi dere vil diskreditere CBE.no, men det er nettopp det nylig flaggede samfunnsengasjementet på bloggen som gjør at jeg synes det er relevant å se på hvem de samarbeider med og hva disse står for mht feks miljø/klima. For det var vel ikke bare snakk det de skrev om å engasjere seg for miljøet? Et kjapt søk viser at Bianco har mange svin på skogen: "Bianco er verstingen i en bransje som i utgangspunktet er kjent for svært dårlige arbeidsvilkår, hevder Arild Hermstad, daglig leder i FIVH. FIVH gjennomførte i 2014 en undersøkelse hvor Bianco kom dårligst ut av de største skokjedene. «Den totale mangelen på informasjon og åpenhet gir oss grunn til å anta at skokjeden gjør svært lite, om noe, for å sikre at skoene de selger er produsert under gode arbeidsforhold, med respekt for menneskerettigheter og miljø» hevdes det i FIVH-rapporten." http://www.framtiden.no/annet/760-vurdering-av-biancos-etikkarbeid/file.html http://www.kjendis.no/2015/11/12/kjendis/mote/sko/framtiden_i_vare_hender/bianco/41891550/ http://www.framtiden.no/201506176795/aktuelt/levelonn/biancos-etikkarbeid-halter.html http://www.minmote.no/#!/artikkel/23460360/to-av-fire-skokjeder-nekter-aa-oppgi-hvor-skoene-produseres 11
Mossx Skrevet 2. februar 2016 #22874 Skrevet 2. februar 2016 8 minutter siden, Ultiva skrev: Et kjapt søk viser at Bianco har mange svin på skogen: "Bianco er verstingen i en bransje som i utgangspunktet er kjent for svært dårlige arbeidsvilkår, hevder Arild Hermstad, daglig leder i FIVH. FIVH gjennomførte i 2014 en undersøkelse hvor Bianco kom dårligst ut av de største skokjedene. «Den totale mangelen på informasjon og åpenhet gir oss grunn til å anta at skokjeden gjør svært lite, om noe, for å sikre at skoene de selger er produsert under gode arbeidsforhold, med respekt for menneskerettigheter og miljø» hevdes det i FIVH-rapporten." http://www.framtiden.no/annet/760-vurdering-av-biancos-etikkarbeid/file.html http://www.kjendis.no/2015/11/12/kjendis/mote/sko/framtiden_i_vare_hender/bianco/41891550/ http://www.framtiden.no/201506176795/aktuelt/levelonn/biancos-etikkarbeid-halter.html http://www.minmote.no/#!/artikkel/23460360/to-av-fire-skokjeder-nekter-aa-oppgi-hvor-skoene-produseres ...når det kommer for en dag, hvor uetisk bianco blir produsert, vil nok cbe, på tross av "varseltegnene" hun selv kunne funnet ut av ang vise sitt samfunnsengasjement oppriktig og ærlig, vil hun nok fortsatt komme med "dette visste jeg visste jeg ikke" "dette hadde hun aldri trodd" "ville aldri samarbeidet om det var tilfellet" osv. Vel vel, ... walk the talk sier jeg til deg CBE ang ditt samfunnsengasjement. For en ting er fortiden din, men nå har du tydelig sagt ifra, at du/dere skal bli mer samfunnbeviste. BEVIS DET! og et tips: vær først ute, for din egen del. Kjedelig med --history repeat-- 13
Ultiva Skrevet 2. februar 2016 Forfatter #22876 Skrevet 2. februar 2016 (endret) 8 minutter siden, Mossx skrev: ...når det kommer for en dag, hvor uetisk bianco blir produsert, vil nok cbe, på tross av "varseltegnene" hun selv kunne funnet ut av ang vise sitt samfunnsengasjement oppriktig og ærlig, vil hun nok fortsatt komme med "dette visste jeg visste jeg ikke" "dette hadde hun aldri trodd" "ville aldri samarbeidet om det var tilfellet" osv. Vel vel, ... walk the talk sier jeg til deg CBE ang ditt samfunnsengasjement. For en ting er fortiden din, men nå har du tydelig sagt ifra, at du/dere skal bli mer samfunnbeviste. BEVIS DET! og et tips: vær først ute, for din egen del. Kjedelig med --history repeat-- Og det tok meg vel hele sju sekunder å google "Bianco miljø". Det er tydelig at cbe.no ikke har gjort noen som helst research om den nye samarbeidspartneren sin. Jeg syns det er merkelig at cbe.no etter eget utsagn brukte flere uker på å tolke 120 sider med artikler om kjøttproduksjon for å skrive ètt blogginnlegg om kjøtt, mens de ikke kan ta seg sju sekunder for å google en kjede de inngår et omfattende samarbeid med. Igjen så kommer dette med troverdighet og dobbeltmoralisme inn. Endret 2. februar 2016 av Ultiva 18
Inocybe Skrevet 2. februar 2016 #22877 Skrevet 2. februar 2016 56 minutter siden, LilleSnupp skrev: De fikk spørsmål i kjøleskapinnlegget om hvorfor de ikke handler økologiske egg mer. Svaret fra CBE.no var todelt, ene årsaken til det var at forskningen de har lest sier at konvensjonell ikke er så mye bedre enn det økologiske. Den andre årsaken var at det var dyrere. Så var det denne dyrevelferden dah.. Så når det er egg så teller det ikke lengre at man kan gjøre mange små grep i hverdagen som tilsamnen gir et bedre miljø? Er det virkelig bare slik det fungerer for kjøtt men ikke for egg? Så det at hønene har det litt bedre og spiser litt mindre miljøfiendtlig kraftfor teller ikke på samme måte som for kjøtt? Skjønner ingenting jeg. Økologiske egg er litt dyrere enn vanlige egg ja. Men helt ærlig så blir det bare usmakelig å bruke det argumentet under 1,5 måneder siden de viste fram julegavene sine. Og som @Cornucopia sier bor de vel ideelt til for å få tak i enda bedre og kortteist mat. 15
BlendaSensitive Skrevet 2. februar 2016 #22878 Skrevet 2. februar 2016 2 minutter siden, Ultiva skrev: Og det tok meg vel hele sju sekunder å google "Bianco miljø". Det er tydelig at cbe.no ikke gjør noen som helst research om samarbeidspartnerne sine. Jeg syns det er merkelig at cbe.no etter eget utsagn brukte flere uker på å tolke 120 sider med artikler om kjøttproduksjon for å skrive ètt blogginnlegg om kjøtt, mens de ikke kan ta seg sju sekunder for å google en kjede de inngår et omfattende samarbeid med. Eller hur! Om man bruker flere uker og leser en haug med artikler om kjøtt, så er det enda merkelig at man ikke går All In og blir veggis. DET er både sunt og mljøvennlig. Win-win. Det er jo litt pose og sekk over det hele. Mindre kjøtt, men ikke kutte ut, mer samfunnsbevist, men ikke sååå mye. Promotere elsk-deg selv, samtidig som ja. Man legger ned veldig, veldig mye tid på nettopp utseendet. Istede for studier og "krig og fred og sånt" Jeg krever ikke at alle skal være samfunnsbevist, og definitivt ikke på alle områder. Men sier man A, får man følge opp dette. Ikke bruke engasjement bare som click-bait. DET er rett og slett anti-samfunnsbevist! Mitt råd er til treasure å velge det man faktisk er interessert av. Og holde seg til dette. (ps. jeg spiser som frua, minst mulig kjøtt, men ikke veggis. Enn så lenge har vi ikke kjøpt noe kjøtt i 2016) 5
Cavatina Skrevet 2. februar 2016 #22879 Skrevet 2. februar 2016 (endret) 6 minutter siden, Inocybe skrev: Så når det er egg så teller det ikke lengre at man kan gjøre mange små grep i hverdagen som tilsamnen gir et bedre miljø? Er det virkelig bare slik det fungerer for kjøtt men ikke for egg? Så det at hønene har det litt bedre og spiser litt mindre miljøfiendtlig kraftfor teller ikke på samme måte som for kjøtt? Skjønner ingenting jeg. Økologiske egg er litt dyrere enn vanlige egg ja. Men helt ærlig så blir det bare usmakelig å bruke det argumentet under 1,5 måneder siden de viste fram julegavene sine. Og som @Cornucopia sier bor de vel ideelt til for å få tak i enda bedre og kortteist mat. Jeg kan legge til at bloggeierne bor ideelt nok til for å ha en egen hønsegård. Alt som skal til er tre høner og godt fór (samt følge noen retningslinjer for hønsehold). Mer kortreist og økologisk får man det ikke. Endret 2. februar 2016 av Cornucopia Lagt til en setning om retningslinjer 2
Inocybe Skrevet 2. februar 2016 #22880 Skrevet 2. februar 2016 Et øyeblikk siden, Cornucopia skrev: Jeg kan legge til at bloggeierne bor ideelt nok til for å ha en egen hønsegård. Alt som skal til er tre høner og godt fór. Mer kortreist og økologisk får man det ikke. Se DET hadde jeg likt å lese om Hønsene og grønnsakshagen og maten som etterpå kommer ut av det. Mye mer moro enn kaffekopper og pulsklokker på stripe. Men det er kanskje en helt annen type blogg 14
Fremhevede innlegg