Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

1 time siden, LilleSnupp skrev:

Linsegryte som hun har hentet inspirasjon fra hos sin søster..

Tilføyelse: Til forveksling lik Green Bonanza sin fra juni 2015

Mye mulig det er der hun har funnet oppskriften. Men det er det vel ingen som kan vite.

Hun sier ikke noe sted at hun har fått den av søsteren sin. Men om hun har det: syns du ikke da det hadde holdt at hun sa at hun fikk den av søsteren? Skal hun google nettet rundt for å finne ut om søsteren har "latt seg inspirere av noens bloggoppskrift" tilbake i tid?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, *Emma* skrev:

Mye mulig det er der hun har funnet oppskriften. Men det er det vel ingen som kan vite.

Hun sier ikke noe sted at hun har fått den av søsteren sin. Men om hun har det: syns du ikke da det hadde holdt at hun sa at hun fikk den av søsteren? Skal hun google nettet rundt for å finne ut om søsteren har "latt seg inspirere av noens bloggoppskrift" tilbake i tid?

Jo, hun skriver at hun har hentet inspirasjon fra søsteren. 

Når dette er noe som skjer så påfallende ofte som hos CBE.no, så hadde jeg satt pris på at CBE.no var litt mer etterrettelig ift hvor inspirasjonen kommer fra. Spesielt med tanke på at CBE.no bruker uker på å lese og forstå 115 sider, så tar det ikke lang tid å spørre søsteren hvor hun hentet sin inspirasjon fra..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
12 timer siden, Amafalathiel skrev:

det er jeg helt enig i, og når de bruker en blogger for å få økt oppmerksomhet om skoene sine, så er det vel ikke noe i veien for at man bruker den samme bloggeren til å få oppmerksomhet omkring problematiske forhold omkring produksjonen.

Jeg ser hun har fått spørsmål og lenker til informasjon i kommentarfeltet, og har limt inn et svar om , og fra, Bianco i denne kommentaren:

http://www.carolinebergeriksen.no/2016/02/02/bianco-by-caroline-berg-eriksen/comment-page-1/#comment-450119

jeg må si jeg stusser kraftig over at bianco hevder at de inviterte FIVH til å se listene sine sommeren 2015. Var det ikke rett før jul FIVH var ute og kritiserte dem for IKKE å åpne listene sine?

Ellers merker jeg meg at CBE stoler 100% på det Bianco sier, fordi det er slik hun har lært dem å kjenne. Hæ?

Det er ikke første gang. Da det stormet rundt H&M etter en dokumentar viste at de benyttet seg av barnearbeid, og mange andre bloggere boikottet kjeden svarte CBE med å henvise til H&M sin egen side om etiske standarder og LKE at man ikke kan stole på media http://imgur.com/a/PBGTd. Man kan altså stole mer på de multinasjonale selskapene enn kritisk journalistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir oppgitt. En ting er jo at CBE.no ikke ser at dette "samfunnsengasjementet" biter henne i ræva, men det får være måte på hvor ukritiske disse bloggleserne er og hvordan de må lide av korttidshukommelse.. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Snøsøta skrev:

Det er ikke første gang. Da det stormet rundt H&M etter en dokumentar viste at de benyttet seg av barnearbeid, og mange andre bloggere boikottet kjeden svarte CBE med å henvise til H&M sin egen side om etiske standarder og LKE at man ikke kan stole på media http://imgur.com/a/PBGTd. Man kan altså stole mer på de multinasjonale selskapene enn kritisk journalistikk.

Men kjære vene da, den ene ansatte i firmaet Treasures er utdannet journalist. 

Jeg gir i grunnen blaffen i firmaet og deres skosamarbeid med en etisk på bærtur skoprodusent. Det er skoprodusenten jeg ønsker å sende signaler til - at arbeidsforholdene er under enhver kritikk. Den eneste måten å gjøre det på tror jeg, er å holde øye med og spre dokumentert budskap slik at salgstallene går drastisk ned og Bianco får en grundig smekk. Om skosalget av CBE.nos skokolleksjon blir med i dragsuget, blir bare en konsekvens av dårlig research og manglende etisk standpunkt fra bloggeiernes side.

Bianco har vært i søkelyset lenge.

Rent subjektivt sett er skoene så ubehagelige å gå i - og i dårlig kvalitet, at jeg aldri har eid et eneste par derfra og jeg anbefaler andre å styre unna Bianco når spørsmål om sko kommer opp. Etikken er i tillegg enda større grunnlag for å av-anbefale Bianco.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Cornucopia skrev:

Men kjære vene da, den ene ansatte i firmaet Treasures er utdannet journalist.

Jeg gir i grunnen blaffen i firmaet og deres skosamarbeid med en etisk på bærtur skoprodusent. Det er skoprodusenten jeg ønsker å sende signaler til - at arbeidsforholdene er under enhver kritikk. Den eneste måten å gjøre det på tror jeg, er å holde øye med og spre dokumentert budskap slik at salgstallene går drastisk ned og Bianco får en grundig smekk. Om skosalget av CBE.nos skokolleksjon blir med i dragsuget, blir bare en konsekvens av dårlig research og manglende etisk standpunkt fra bloggeiernes side.

Bianco har vært i søkelyset lenge.

Rent subjektivt sett er skoene så ubehagelige å gå i - og i dårlig kvalitet, at jeg aldri har eid et eneste par derfra og jeg anbefaler andre å styre unna Bianco når spørsmål om sko kommer opp. Etikken er i tillegg enda større grunnlag for å av-anbefale Bianco.

forsåvidt enig i at det er Bianco som trenger en smekk, og dragsugeffekten og.

Men, jeg synes det må være et mål i seg selv og få de store påvirkerbloggerne til å ta etikk i motebransjen på alvor. De kan velge og la være, men da bør det komme en reaksjon. Hver gang.

Enig i betraktningene dine rundt kvaliteten og komforten på biancosko og. Hadde to par for femten år siden, og de havnet på fretex før det var gått en sesong. Aldri mer. Nå virker det som CBE-kolleksjonen blir priset som vanlige biancosko, altså et prisnivå som står i stil med kvaliteten, men jeg har undret meg over prisnivået på CP-kolleksjonene, for det har vært så høyt at man kunne fått gode og behagelige kvalitetssko for samme prisen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Men, jeg synes det må være et mål i seg selv og få de store påvirkerbloggerne til å ta etikk i motebransjen på alvor. De kan velge og la være, men da bør det komme en reaksjon. Hver gang.

Enig i betraktningene dine rundt kvaliteten og komforten på biancosko og. Hadde to par for femten år siden, og de havnet på fretex før det var gått en sesong. Aldri mer. Nå virker det som CBE-kolleksjonen blir priset som vanlige biancosko, altså et prisnivå som står i stil med kvaliteten, men jeg har undret meg over prisnivået på CP-kolleksjonene, for det har vært så høyt at man kunne fått gode og behagelige kvalitetssko for samme prisen.

Men er ikke Bianco kvaliteten på nivå med H&M og den gata? Aldri sett på Bianco som noe kvalitetskjede.

Tilføyelse: Ser at stylista.no skriver at prisen blir å ligge mellom fra 799 - 1399 kr

Endret av LilleSnupp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal banne på at flere her som plutselig blir miljøbevisste har kjøpt sko fra Bianco før og ikke ofret det en tanke.
Alt CBE tar i skal bli til gråstein og det har dere bestemt dere for.
Først var det DetNye dere gikk etter i sømmene fordi hun stilte opp, så var det Adax fordi hun designet en veske, og nå Bianco fordi Caroline skal utgi sko...
Dere forsøker alt for at hun ikke skal lykkes dårlig kamuflert bak "konstruktiv kritikk". At dere fortsatt får lov til å holde på sånn som det her er inne forbauser meg.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
23 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Jeg hadde likt å vite hvor mye disse kjendisene egentlig bidrar ut over å sette navnet sitt på produktet. Kjedebutikkene bruker kjendiser for å selge klær og sko, ikke fordi de er gode designere. http://www.nrk.no/kultur/kritisk-til-kjendiskolleksjoner-1.11953229. Kvalitetsmerker har fått omdømmet sitt på grunn av at de har egne gode designere som har bygd opp merkevaren. Bianco er en billigskokjede som heller bruker bloggere for å selge sko enn å bygge opp sine egne designere. Bianco sine designere tar de hotteste trendene på cat-walken og gjør dem bredt tilgjengelige sier bedriften selv http://www.bianco.no/index.php?page_label=cms_content&cms__content_id=426. Bianco driver altså ikke med orginalt design i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Dette er jeg så enig i, har bare ikke tro på at CBE.no plutselig snur i moraldøren og fordømmer sitt eget samarbeid. Der er de jo kommet for langt ut i avtalen sin, nå etter lanseringen.

Vi kan dog sende saken til en annen samfunnsengasjert blogger (hvilken da, tro?), evt. skape mediablest gjennom FIVH hvis de stiller Treasures valg av samarbeidspartner til veggs. For eksempel? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
2 minutter siden, Synne_V skrev:

Skal banne på at flere her som plutselig blir miljøbevisste har kjøpt sko fra Bianco før og ikke ofret det en tanke.
Først var det DetNye dere gikk etter i sømmene fordi hun stilte opp, så var det Adax fordi hun designet en veske, og nå Bianco fordi Caroline skal utgi sko...
Dere forsøker alt for at hun ikke skal lykkes dårlig kamuflert bak "konstruktiv kritikk". At dere fortsatt får lov til å holde på sånn som det her er inne forbauser meg.

Hei, Synne_V. Kan du gi eksempler på at Adax ble gått etter i sømmene her? DetNye-saken kom etter en del hendelser som mange reagerte på. Det Nye som sådan ble heller ikke gått etter i sømmene som du sier, det var sammenblandingen mellom journalistikk og markedsføring i akkkurat den saken som ble tatt opp. Bianco kommer nå fordi det er viden kjent at de har mottatt mye kritikk for å ikke fylle etiske standarder. 

Hvis noen designer sko som blir produsert ved hjelp av barnearbeid eller utnyttelse så må vedkommende forvente å bli stilt til ansvar sammen med de andre ansvarlige bak policyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At CBE.no er dyktig til å få ting til å glitre betyr ikke at det er gull og edelstener heller..

Det Nye ble som kjent dømt av PFU, men oppdater meg gjerne hvordan Adax ble gått etter i sømmene for det har gått meg hus forbi, @Synne_V.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Synne_V skrev:

Nei, har ikke Bianco-sko, faktisk. Men jeg har sko fra andre merker som har vært under lupen feks Nike. Du tar feil om Adax, da, de ble ikke gått etter i sømmene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Meg bekjent ble ikke Adax gått etter sømmene. Folk her i tråden hadde meninger om utseendet til veskene, og man var usikker på om veskene solgt så bra som det ble påstått. Dessuten ble det lagt frem bevis på at foret i veskene farget av. At en bedrift får kritikk for utseendet og kvaliteten på et produkt de har designet er helt vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Synne_V hvis du mener at det kollektive miljøengasjementet i denne tråden er kun for å ta CBE.no, bør du nok dokumentere det.

Tror du virkelig at folk ikke er interessert i skillet mellom redaksjonelt stoff og markedsføring i mediene på generell basis? At folk ikke er opptatt av pålitelighet og redelighet på generell basis? Hvorfor synes du det er greit med uetisk varefremstilling, lite bærekraftig forbruk og  uoversiktlig blanding av redaksjon og kommers? Jeg skulle virkelig ønske at du kunne skrive noen linjer om hvorfor du mener folk ikke skal bry seg om slik. 

Og så lurer jeg altså virkelig på om du virkelig tror at folk ikke har et ekte engasjement men bare er ute etter å "ta" den omdiskuterte bloggeren? Det er ganske freidig i så fall. Og veldig misantropisk.

Endret av pøbelsara
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
47 minutter siden, Synne_V skrev:

Det er ikke fordi man ønsker å diskreditere cbe.no for enhver pris, slik som du påstår. Men hun er en av Norges største påvirkere (influencers), og da syns jeg faktisk det er viktig å ikke stole blindt på alt hun roser og fronter. Det Nye ble felt av PFU, så der er det bevist at de drev med foul play. Adax ble aldri gått etter i sømmene, så det er en feilaktig spekulasjon fra din side. Bianco krever ikke mer enn sju sekunders google-søk for å finne særdeles kritikkverdige forhold. Dersom du velger å ta alt som disse millionbedriftene fronter for god fisk, selv om du vet at de er profesjonelle som får godt betalt for alt de promoterer, så er det et større problem i mine øyne.

Endret av Ultiva
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Synne_V skrev:

jeg kan bare snakke for meg selv, men kan informere om at jeg har ikke kjøpt biancosko siden 2001, og kommer aldri til å gjøre det. Jeg kjøper aldri et klesplagg uten å vurdere det i forhold til etikk, hverken til meg selv eller mine barn. Så på dette området sitter jeg ikke i glasshus.Dette er en sak jeg har vært opptatt av lenge, og er en sentral grunn til at jeg er skeptisk til alle rosabloggere og konsumet de fronter.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe helt annet, som jeg har lagt merke til i det siste: Jeg har inntrykk av at barnet blir eksponert langt mindre for tiden enn det som var tilfelle for noen måneder siden. Tommel opp for det!

(med forbehold for at jeg ikke følger henne på IG eller snap, så jeg vet ikke om det er en gjennomgående dtendens)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Jeg har vært miljøbevisst i mange år, og har aldri kjøpt noe som helst fra Bianco. Yessss, jeg får tydeligvis lov til å diskutere videre! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...