Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, skruf skrev:

Jeg jobber på sykehus, og vi har ikke lov å ha på hverken ringer, klokke eller armbånd. Selv en helt glatt giftering er ikke lov å ha på. Og det synes jeg er bra. Burde vært en selvfølge i matlaging også. Husker da vi hadde skolekjøkken, selv da lærte vi at vi ikke skulle ha ringer på oss.. 

(vi har en hygienesykepleier på jobb som er sånn passe nazi, hun lusker rundt i korridorene og inn på avdelingene for å ta ansatte som ikke følger reglene på fersken, og gjett om man får høre det hvis man har en ring på!)

Da er dette tydeligvis forskjellig på sykehus og i matbransjen.. At det burde være en selvfølge innenfor matlaging kan jeg være enig i. Men her har tydeligvis Mattilsynet ikke samme oppfatning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Atp skrev:

Da er dette tydeligvis forskjellig på sykehus og i matbransjen.. At det burde være en selvfølge innenfor matlaging kan jeg være enig i. Men her har tydeligvis Mattilsynet ikke samme oppfatning. 

Man kan ikke sidestille sykehus jobb og mat. På sykehus jobber man direkte med smitte og mat er i utgangspunktet rent. 

Men siden man vet hvilken smittebærer ring/smykker er synes jeg det er rart man bruker det mens man lager mat. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aleksandraa skrev:

Syns ringer når man lager mat bør tas av... Helsepersonell får ikke gå med gifteringer på jobb, punktum, nettopp pga. hygiene. Hvorfor i alle dager vil man da lage mat med ringer på?

Men jeg er samtidig enig med de over her som syns dette er litt unødvendig kritikk. Det er ofte jeg reagerer på at folk ikke vasker hendene sine skikkelig, skipper såpe f.eks., når de er på offentlige toaletter - men jeg gidder ikke å stoppe de, begynne å maile Næringsmiddeltilsynet og finne de igjen på restauranten og dytte fakta opp i ansiktet på de. Er heller bare glad det ikke er meg. Jeg velger å tenke slik med dette og...

Feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, CecilieX skrev:

Det er åpenbart at de ikke tenker særlig over det, men hvis man fremstiller seg som en som er profesjonell i jobben sin, så burde man kanskje gjøre det? Kanskje særlig hvis man er journalistutdannet og ser på bloggen som et livsstilsmagasin. Jeg er sikkert litt vrang, men slik som man nå fremstiller blogging som en seriøs jobb som skal fremsnakkes ref Thomas Moen i UI, så mener jeg at man ikke feie under teppet den delen som handler om leserbevisshet og ansvar. Men jeg skal gi meg, det er mer en generell debatt. 

Bloggere vet hva som gir klikk og ikke. Og de spiller da videre på det. CBE vet at hvis hun nå begynner med videoer vil hun tiltrekke seg leserne igjen. Nå var dette en hjemme bake video, så å henge seg opp i denne ringen er smålig. Skal man begynne å pirke sånn så må man jo ta henne for ikke å hatt håret i nett også..

Endret av Bootybuilder
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Atp blir interessant å høre hva slags svar du får, har aldri tenkt på at det er forskjeller mellom ulike typer matvirksomheter. Men som flere her sier, bakevarer skal jo stekes (i motsetning til feks påsmøring av mat, håndtere kjøtt etc)

Endret av minimymlen
stavefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, CecilieX skrev:

Jeg tenkte som deg, da spørsmålet dukket opp ; det får da være måte på til kritikk, men samtidig så synes jeg spørsmålet er interessant i forhold til bloggere. Når vipper det over fra å være inspirasjon til å bli kunnskapsformidling? Slik som mange lesere forholder seg til CBE, så er det mange som stiller spørsmål til henne i alle slags saker. Og ofte svares det jo også. Hun har spredd seg over mange temaer, og opptil flere ganger fremstått aom om hun har kunnskap om temaer som senere har blitt motbevist. Hun ser på egen blogg som et magasin, og når hun da tar opp et tema som baking i en video, så antar jeg at hun mener at dette er noe som hun har kunnskap om siden hun velger å formidle det. Eller skal man bare se på det som inspirasjon men heller hente kunnskap om dette fra en temablogg, evt fra andre kilder. Hva mener CBE at hun tilfører leserne sine ved å lage videoen? Hva var hensikten?

Hensikten med bollebakevideoen er sikkert å underholde. Jeg synes ikke at CBE har gjort noe kritikkverdig når hun baker med ring. Det har jo ingen uheldige konsekvenser, gitt bakteriedrepende steking.

Edit 17 timer etter posting: Jeg er også enig med dem som påpeker at CBE baker boller til familien, og at det ikke kan sammenlignes med storkjøkken eller helsevesen. Og igjen: Bakverket ER bakteriefritt pga steking. 

Vi har jo fortsatt debatten i den generelle bloggtråden @CecilieX så dette er ikke rettet til deg. Disse bollene er ikke gjenstand for den debatten, heldgvis :-)

Endret av MinnaMilanda
Forenklet og litt omskrevet for å tydeliggjøre poenget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Emilie112 skrev:

Man kan ikke sidestille sykehus jobb og mat. På sykehus jobber man direkte med smitte og mat er i utgangspunktet rent. 

Men siden man vet hvilken smittebærer ring/smykker er synes jeg det er rart man bruker det mens man lager mat. 

Endret av Atp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
13 minutter siden, minimymlen skrev:

@Atp blir interessant å høre hva slags svar du får, har aldri tenkt på at det er forskjeller mellom ulike typer matvirksomheter. Men som flere her sier, bakevarer skal jo stekes (i motsetning til feks påsmøring av mat, håndtere kjøtt etc)

Da bruker de plasthansker. 

Jeg synes dette begynner å ligne kraftig på en avsporing……. Regler for mathåndtering i matvareproduksjon og serveringsbransjen er strenge og kontrollene hyppige. Reglene for baking i privat regi og for å tekkes lesere er ikke like strenge, men det anbefales stadig å ha god håndhygiene, om man lager mat eller skal spise den. Står i avisa stadig vekk. Og så er det reklame på TV. Vask, vask, vaske henda. Søte barn og masse skum. Kan ikke ha unngått den. 

Sorry, kunne ikke dy meg, no disrespect! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snøsøta skrev:

Da bruker de plasthansker. 

Jeg synes dette begynner å ligne kraftig på en avsporing……. Regler for mathåndtering i matvareproduksjon og serveringsbransjen er strenge og kontrollene hyppige. Reglene for baking i privat regi og for å tekkes lesere er ikke like strenge, men det anbefales stadig å ha god håndhygiene, om man lager mat eller skal spise den. Står i avisa stadig vekk. Og så er det reklame på TV. Vask, vask, vaske henda. Søte barn og masse skum. Kan ikke ha unngått den. 

Sorry, kunne ikke dy meg, no disrespect! :)

Du har rett, jeg sporer av. Kan vel skylde på at jeg ble litt for interessert og nysgjerrig, men generell hygiene og matsikkerhet kan tas i andre tråder :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del må hun gjerne bake boller med hagehanskene siden det er de selv som skal spise de. 

At hun nå videoblogger er selvsagt for å trekke til seg lesere, ingenting galt i det siden det er slik det virker. Så.. er da de såkalte flausene ikke fjernet for å gjøre CBE mer likanes?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Denne ringdiskusjonen er helt uvesentlig i forhold til at hun er hjemme i egen husholdning. Hvis man skal trekke en sammenheng i forhold til at hun påvirker andre så er det ikke så veldig farlig å ha på seg ring når man er hjemme å baker. Jobber man derimot på sykehus eller i matproduksjon stiller dette seg selvfølgelig helt annerledes og det blir man også opplyst om hvis man jobber på et slikt sted. 

Jeg er enig i at slike diskusjoner blir å hakke på og flisspikke alt. Det ødelegger budskapet i denne tråden rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte jo se den videoen jeg også. :P

Syntes den var fin! :tommelsmil:

Men jeg hadde aldri greid å bake bare 6 boller når jeg først var i gang.. Her blir det minst 12. :ninja::ler: 

(P.S. Bare til opplysning så mener jeg da vanlig hveteboller, ikke lavkarboboller med mandelmel og bakepulver. Som jeg ikke ble fristet til å prøve.)

Endret av loffen
la til p.s.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Emilie112 skrev:

Ingen ting slår faktisk glamourbiblotekaren! Fantastisk blogg og fokus på de "rette" tingene. 

Vi burde opprette en glamourbibliotekarrostråd 👏

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Atp skrev:

Snakket med næringsmiddeltilsynet før om dette. Fikk til svar at gifteringer kunne du ha på deg ved baking. Jeg spurte da om dette også gjaldt om det var diamanter i ringen og fikk da ja til svar.

om reglene er endret etter dette vet jeg ingenting om.

men reglene kan være endret.

6 timer siden, Atp skrev:

Har sendt Mail til næringsmiddeltilsynet for å høre hvordan loven er.  Dette for min egen del siden jeg jobber med mat. Det er ingen som jeg jobber med eller noen jeg har jobbet med som har tatt av seg gifteringer.

Men er det en ny lov om dette så skal jeg så klart følge dette. Men rart ikke tilsynet har sakt noe om dette når de kommer på besøk. Å det gjør de titt og ofte.

Da var Næringstilsynet på bærtur når de sa det, og er fortsatt på samme turen dersom de ikke påpeker dette ved kontroll. Det er en hygieneregel som har vært i denne bransjen i minst 100 år (i alle fall siden jeg begynte der for 30 år siden).

Nå har ikke jeg sett den omtalte videoen, men jeg mener at i det man lever av å selge seg selv på absolutt alle områder av livet sitt, så får man jaggu sørge for at man gjør de riktige tingene (som f. eks håndvask og ta av seg ringer før man lager mat) så selger man i alle fall troverdighet og kunnskap.

Liten avsporing: Hun der slørva på God Morgen Norge burde også virkelig, virkelig etterleve hygienregler. Skal man lære bort og inspirere folk så har man også et ansvar for å formidle denne kunnskapen.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, Dark Star skrev:

Da var Næringstilsynet på bærtur når de sa det, og er fortsatt på samme turen dersom de ikke påpeker dette ved kontroll. Det er en hygieneregel som har vært i denne bransjen i minst 100 år (i alle fall siden jeg begynte der for 30 år siden).

Nå har ikke jeg sett den omtalte videoen, men jeg mener at i det man lever av å selge seg selv på absolutt alle områder av livet sitt, så får man jaggu sørge for at man gjør de riktige tingene (som f. eks håndvask og ta av seg ringer før man lager mat) så selger man i alle fall troverdighet og kunnskap.

Liten avsporing: Hun der slørva på God Morgen Norge burde også virkelig, virkelig etterleve hygienregler. Skal man lære bort og inspirere folk så har man også et ansvar for å formidle denne kunnskapen.

Det er derfor jeg vil spørre de som har greie på dette om hva loven sier. Dette gjør jeg for min egendel.. 

Det kan være Mattilsynet her er på bærtur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
1 time siden, minimymlen skrev:

Du har rett, jeg sporer av. Kan vel skylde på at jeg ble litt for interessert og nysgjerrig, men generell hygiene og matsikkerhet kan tas i andre tråder :)

Var ikke bare til deg altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Snøsøta skrev:

Var ikke bare til deg altså :)

Oppfattet den heller ikke slik, men jeg slengte meg på etter at flere hadde hintet om at det var litt off topic og tar selvkritikk på den ;) 

Og ser den kanskje kunne tolkes som et angrep på bruker, noe det heller ikke var ment som :) 

Men spørsmålet om ringer har tydeligvis spredt seg til et annet forum: http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144258295-som-baker-kan-man-ha-p%C3%A5-ringer/;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh Jesus Christ, 

Når jeg kom med kommentaren om ring var det for min egen nysgjerrighet, om jeg har vært unødvendig streng med meg selv og mine smykker. Absolutt ingen kritikk mot CBE. Nå tok dette kanskje litt vel av sporet? :fnise:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...