PecanPie Skrevet 27. januar 2016 #22681 Skrevet 27. januar 2016 4 timer siden, Aricia skrev: Nå har jeg fulgt debatten om ring/baking og smaken på lavkarbo hamburgerbrød og boller fra sidelinjen her. Den har åpenbart (hadde jeg nær sagt) dette smålige detaljorienterte ved seg som så ofte får prege denne tråden, og som ikke jeg heller har noe sans for eller ser helt poenget med. Samtidig er det noe her som handler (nok en gang) om blogg som medium i grenseland mellom privat dagbok og glanset magasin som når ut til en stor leserskare. Og i den forbindelse kan man tenke på at akkurat håndhygiene i matprogrammer var en stor debatt i UK for et par år siden, der Jamie og Nigella ble kritisert for å ikke vaske hendene i programmene sine. De er jo noen griser begge to (værsågod å rapporter meg ) som slikker på fingrene mens de smaker på maten og denslags. Kritikken ble imøtegått med at de vasket seg uten at det kom med på film, men det vet jo ikke seerne. Når man i praksis setter malen for matlagingen til en hel generasjon briter, har man ikke et ansvar for signalene man sender ut om grunnleggende kjøkkenhygiene også? Svaret ble jo, det har man, og Jamie og Nigella begynte å legge inn små håndvaskingsklipp i programmene. Og så: Er det så åpenbart at matlagingsvideoklipp i CBE-bloggen er mer privat enn et program fra Nigella eller Jamie? Kanskje - CBE er jo ikke profesjonell kokk, men det er faktisk ikke Nigella heller. Og sistnevnte har (tilsynelatende i hvert fall) hatt sitt private kjøkken som ramme for flere av seriene sine. Hva er forskjellen, sånn helt prinsipielt? Igjen blir det sånn at man mht bloggere kan ty til "unnskyldningen" om det private når det er mest bekvemt, og det virker i de fleste tilfeller rimelig å akseptere det, og urimelig å stille krav som man ville stilt til en profesjonell. Slik kan man ugyldiggjøre kritikk, samtidig som samme flytende skille mot det private og amatørmessige er selve grunnlaget for bloggens inntjening. Det er et genialt forretningskonsept. (Og tilslutt, sånn apropos off-topic: Selvsagt kan smak diskuteres. Gastronomi er et fag. For eksempler på kriterier for vurdering av sammensetning og balansering av smaker: Se en episode Masterchef Australia). Fantastisk innlegg. (Følger opp off-topic for å si at Masterchef Australia er fantastisk. Oppfordrer alle til å se en eller flere episoder, ikke bare for vurdering av sammensetning og balansering av smaker, men for hele programmes skyld). Om engelsken: Jeg måtte søke opp hva cordfløyel var på engelsk, for jeg visste det ikke selv. Det er visstnok corduroy. I mitt hode ville det vært et riktigere uttrykk å bruke, siden det er en cordfløyelkjole. Mulig jeg bruker tannpirker her nå, men dog. Jeg liker at rett skal være rett (forutsatt at jeg har rett nå, det er jo mulig at jeg ikke har det). 5
Gjest CecilieX Skrevet 27. januar 2016 #22682 Skrevet 27. januar 2016 Jeg synes kommentarfeltet under bolleinnlegget sier ganske mye om den problematikken som ble diskutert i går. Det er til nå 104 kommentarer, noen er Caroline sine, men det store flertallet er ikke besvart. Jeg har att meg den frihet å gruppere dem, burde sikkert understøttet med statistikk også, men tok meg ikke tid til det. Vi finner de som roser Caroline for videoen, og ønsker mer av dette. Vi finner de som tilber Caroline for hennes utseende og hennes fantastiske egenskaper. Jøye meg, det er beundring på et nivå som tenderer til idolisering, og som kjent fører det ofte til at den kritiske sansen ikke blir så stor i forholdet til idolet. Så er det en lang rekke bakerelaterte spørsmål, som i at man oppfatter at Caroline er en som man naturlig spør om bakerelaterte spørsmål. No harm done, ingen tar skade av av et mislykket bakeprosjekt. Så kommer allergikerne med sine spørsmål, og de som går på lavkarbo som trenger råd. Disse oppfatter også at Caroline er riktig person å spørre om råd. Da begynner det å bli problematisk. Ganske mange av disse er ubesvart, og jeg lurer på hvorfor? Burde ikke hun som bloggeier påpeke at dette er utenfor hennes felt? At hun ikke har kompetansen? Jeg burde sikkert ta meg en bolle, men det bekrefter det som er itt inntrykk, at bloggleserne ser på Caroline som en som er naturlig å spørre til råds også på felt det hun ikke har kompetansen. Det ansvaret burde hun snarest ta innover seg, og ikke la det gå prestisje i å være flink til alt. Ellers berømmer jeg som flere andre @Aricia sitt innlegg. Du traff spikeren på hodet.
Gjest SykkelJenny Skrevet 27. januar 2016 #22683 Skrevet 27. januar 2016 1 time siden, neiognei skrev: Det finnes en mellomting.:) Det finnes nok endel på den gyldne mellomvei også - men det betyr ikke at det er galt å ha lagt seg til en vane med å spise moderate mengder mat til et måltid. Kikket litt på bloggen hennes nå og jeg må si at jeg synes det virker som hun har et sunnere og bedre kosthold enn svært mange andre. Og det virker en smule latterlig å kritisere henne for å "kun" bake 6 boller. Hun sier jo selv at de smaker absolutt best når de er nybakte.
Purple Basil Skrevet 27. januar 2016 #22684 Skrevet 27. januar 2016 Den 26.1.2016 at 13.03, Konvall skrev: Jeg orket ikke å se halvparten av videoen engang. Den var kjeeeedelig... Jeg har lite til overs for CBE, men jeg synes faktisk at den bakevideoen hennes var ganske fin 2
Purple Basil Skrevet 27. januar 2016 #22685 Skrevet 27. januar 2016 22 timer siden, Atp skrev: Da er dette tydeligvis forskjellig på sykehus og i matbransjen.. At det burde være en selvfølge innenfor matlaging kan jeg være enig i. Men her har tydeligvis Mattilsynet ikke samme oppfatning. Jobber som kokk og vi får ikke lov til å ha smykker/ringer på noen av arbeidsplassene (jeg har 2 jobber). 2
Vitulina Skrevet 27. januar 2016 #22686 Skrevet 27. januar 2016 Herregud, hvem f*** bryr seg om hva man gjør i sine egne hjem? Helt utrolig at dere sitter og glor på slike ting, man kan like gjerne lage en video om hvordan man knyter skolissene sine. Så utrolig fordummende 13
monty Skrevet 27. januar 2016 #22687 Skrevet 27. januar 2016 14 minutter siden, Vitulina skrev: Herregud, hvem f*** bryr seg om hva man gjør i sine egne hjem? Helt utrolig at dere sitter og glor på slike ting, man kan like gjerne lage en video om hvordan man knyter skolissene sine. Så utrolig fordummende Hjemmet til FF er jo også arbeidsplassen hennes, så det hun viser ang. baking, lage krøller, sminketips m.m. må jo nødvendigvis foregå der? Det er vel fordi folk gjerne vil se på dette at det lages videoer. Tviler på at hun har så mange par sko med skolisser at knytting av disse blir neste video, men hvem vet, hvis mange nok etterspør det så...... 1
Gjest Snøsøta Skrevet 27. januar 2016 #22688 Skrevet 27. januar 2016 (endret) 3 timer siden, SykkelJenny skrev: De jeg kjenner som er "naturlig slanke" har den evnen å aldri overspise, men de stopper så snart de kjenner en metthetsfølelse. Og de spiser variert, sunt og sakte. De kan ha sjokolade liggende i skapet men kun spise en liten bit en sjelden gang. Leser at hun kritiseres for små porsjoner, små skåler ol - men det er ikke så lenge siden jeg leste at det at tallerkener er blitt så mye større fører til at mange av oss spiser altfor mye. Dette kan man blant annet lese om her: https://www.lhl.no/om-lhl/aktuelt/nyhetsarkiv-2015/2015/mindre-porsjoner-kan-forhindre-overvekt/ At noen overspiser er ikke et forsvar for at noen fronter et unormalt lavt matinntak. At noen er sykelig fete forsvarer ikke glorifisering av en livsstil som fronter en BMI på grensa mot undervektig etc. Begge deler er uheldig. Noen ganger, og det var vanligere tidligere, framstiller bloggen et matinntak som gir uheldige signaler. Hva som spises i realiteten vet vi ikke. Men å spise frokost med teskje når man løper en mil 5-6 dager i uka gir ikke inntrykk av et sunt forhold til mat. Endret 27. januar 2016 av Snøsøta korrektur
Nordvesta Skrevet 27. januar 2016 #22689 Skrevet 27. januar 2016 Tråden ryddet for avsporinger og persondebatter Nordvesta, mod. 2
loffen Skrevet 27. januar 2016 #22690 Skrevet 27. januar 2016 Når man går inn i FF-tråden og ser at Nordvesta har vært der før meg. *denfølelsen* 23
Gjest SykkelJenny Skrevet 27. januar 2016 #22691 Skrevet 27. januar 2016 2 timer siden, Snøsøta skrev: At noen overspiser er ikke et forsvar for at noen fronter et unormalt lavt matinntak. At noen er sykelig fete forsvarer ikke glorifisering av en livsstil som fronter en BMI på grensa mot undervektig etc. Begge deler er uheldig. Noen ganger, og det var vanligere tidligere, framstiller bloggen et matinntak som gir uheldige signaler. Hva som spises i realiteten vet vi ikke. Men å spise frokost med teskje når man løper en mil 5-6 dager i uka gir ikke inntrykk av et sunt forhold til mat. I alle år har jeg spist frokosten min med teskje - ser ikke helt hva problemet er. Dessuten var innlegget mitt svar til hun som mente det var latterlig at hun bare laget 6 boller. Selv spiste hun 6 boller på egen hånd. Jeg prøvde bare å si at jeg tror det er mer naturlig for voksne kvinner å spise 2 boller kontra 6 som hun skrev.
CaspertheGh0st Skrevet 27. januar 2016 #22692 Skrevet 27. januar 2016 3 timer siden, Vitulina skrev: Herregud, hvem f*** bryr seg om hva man gjør i sine egne hjem? Helt utrolig at dere sitter og glor på slike ting, man kan like gjerne lage en video om hvordan man knyter skolissene sine. Så utrolig fordummende Jeg fatter ikke at folk her inne ikke skjønner at "all PR er god PR"og at hver gang de diskuterer sminken hennes, matinntaket hennes, livet hennes, og den ubetydelige "livsstilprisen" hennes (really, hvor stas er det å få en bloggpris? Nesten mer stas de premiene vi fikk på skirenn i 5.klasse), alt det vanlige folk driter i, så får det folk til å klikke inn på bloggen for å sjekke det ut. Jeg synes at det Fotballfrue fronter er usunt og skadelig for lettpåvirkelige folk,men noen ganger er det bedre å bare droppe hele greien og ignorere. Jo mindre snakkis dama er ,jo mer ubetydelig blir hun og bloggen hennes, og jo mindre folk vil faktisk gidde å lese ørti kjedelige og intetsigende innlegg. Er man glad i klær,mote og kosthold så er det ørti andre blogger der ute som gir mer enn denne kjedelige bloggen her. 17
Gjest Snøsøta Skrevet 27. januar 2016 #22693 Skrevet 27. januar 2016 13 minutter siden, SykkelJenny skrev: I alle år har jeg spist frokosten min med teskje - ser ikke helt hva problemet er. Dessuten var innlegget mitt svar til hun som mente det var latterlig at hun bare laget 6 boller. Selv spiste hun 6 boller på egen hånd. Jeg prøvde bare å si at jeg tror det er mer naturlig for voksne kvinner å spise 2 boller kontra 6 som hun skrev. Du kan spise frokosten din som du vil. Hva man publiserer på en kommersiell blogg og hvilken kontekst man publiserer det i er derimot interessant. Selv liker jeg ikke boller, og det tilfører heller ikke diskusjonen noe som helst.
Jessica! Skrevet 27. januar 2016 #22694 Skrevet 27. januar 2016 9 minutter siden, soffapute skrev: og den ubetydelige "livsstilprisen" hennes (really, hvor stas er det å få en bloggpris? Nesten mer stas de premiene vi fikk på skirenn i 5.klasse), Ikke helt enig i at bloggprisen er ubetydelig. Det er jo en heder for arbeidet man gjør og noe som viser at man er på topp. Tror de fleste ville satt pris på noe sånt, uansett bransjen man arbeider i. Anerkjennelse føles godt for alle det 9
CaspertheGh0st Skrevet 27. januar 2016 #22695 Skrevet 27. januar 2016 5 minutter siden, Jessica! skrev: Ikke helt enig i at bloggprisen er ubetydelig. Det er jo en heder for arbeidet man gjør og noe som viser at man er på topp. Tror de fleste ville satt pris på noe sånt, uansett bransjen man arbeider i. Anerkjennelse føles godt for alle det Heder for å legge ut bilder av maten sin og selfies. Jeg tror faktisk at det å fullføre et skirenn i 5.klasse er mer heder og arbeid enn det der. Jo, bloggprisen er faktisk helt totalt ubetydelig i det store bildet. Nobody gives a sh*t, utenom bloggleser-gruppen.Å sammenligne det med "uansett" bransje er nesten litt...frekt? Jeg tror ikke det er noe mer lavmål enn å dyrke narsissisme på så høy skala. Eneste mediedekningen bloggere får er den negative påvirkningen de har på unge mennesker. Blogging er blitt en stor ego-tripp hvor alt handler om overfladiske ting og klikk for å tjene penger. Det er ikke en mening, det er fakta. 5
Elefantenirommet Skrevet 27. januar 2016 #22696 Skrevet 27. januar 2016 Åh. Blir så flau av den nye, joviale snappersonligheten hennes. Har før tenkt at jeg skulle ønske hun var mer folkelig og normal, og det er vel det hun prøver på nå, men det virker så påtatt. Kleint! 🙈 9
CaspertheGh0st Skrevet 27. januar 2016 #22697 Skrevet 27. januar 2016 55 minutter siden, Elefantenirommet skrev: Åh. Blir så flau av den nye, joviale snappersonligheten hennes. Har før tenkt at jeg skulle ønske hun var mer folkelig og normal, og det er vel det hun prøver på nå, men det virker så påtatt. Kleint! 🙈 .....altså. Det er jo enda flauere at du faktisk leser den påtatte bloggen, så klager over hvor teit bloggen er på et forum. Men det er nå min mening, så blir vel sikkert "downvoted" her som fy... 14
Elefantenirommet Skrevet 27. januar 2016 #22698 Skrevet 27. januar 2016 1 time siden, soffapute skrev: .....altså. Det er jo enda flauere at du faktisk leser den påtatte bloggen, så klager over hvor teit bloggen er på et forum. Men det er nå min mening, så blir vel sikkert "downvoted" her som fy... Faktisk helt enig! Haha! Leser ikke bloggen hennes, men følger henne på snap. Begynte med at en venninne ba meg følge henne pga noe vi snakket om og så ble jeg værende. Merkelig nok så sjekker jeg snappene hennes, selv om jeg alltid etterpå tenker at det var kjedelig eller kleint. 3
Fredrik29 Skrevet 27. januar 2016 #22699 Skrevet 27. januar 2016 Jeg synes den joviale snap-personligheten hennes virker mer ekte og morsom enn den stive og damete CBE vi ser på bloggen. Men ja, det er nok for å virke mer folkelig og approachable (hvis det er slik det skrives)
Gjest Brienne of Tarth Skrevet 27. januar 2016 #22700 Skrevet 27. januar 2016 Hun var veldig fin på bildet fra søsterens kafé. Mye søtere når hun har mer avslappede klær på seg enn damekåpe og spisse sko.
Fremhevede innlegg