Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt Mediakaos sin blogg lenge, og hun skrev et innlegg i fjor sommer - http://mediakaos.blogg.no/1437484064_skyte_seg_selv_i_hue.html som jeg syns er passende i denne sammenhengen. Vet ikke hvem hun sikter til, eller om hun sikter til noen i dette innlegget. men jeg syns det er passende. Til både CBE og Anne Brith!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser hun har fått masse tilbakemeldinger, eller hets som hun kaller det ang det knekkebrødet og frukten hun spiste etter treningsøkta. Som vanlig svarer hun ikke på dette i kommentarfeltet, så da er det vel kanskje bare å vente på forsvarsinnlegget om hennes rett til å være tyn.. eh.... mente poste hva hun vil på sin blogg.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg leser både CBE sin blogg og denne tråden, liker begge deler:-)

Mulig jeg finner svar når jeg pløyer gjennom 900+ sider men spør heller, hvorfor poserer hun kun fra en side av ansiktet? Blir så lite variasjon.

Men det jeg virkelig ville kommentere er den frokosten i dag. Når man har trent hardt og er skrubbsulten må jo ett knekkebrød med frukt være noe utilstrekkelig. Jeg er ikke like tynn som henne så det er mulig at jeg har helt feil syn på dette men det der virker som slankekost for min del. Men det er kanskje så lite tynne mennesker spiser for å kunne holde seg tynn?

Håper ikke at unge jenter som leser bloggen vil synes at deres egen frokost etter hardtrening skal være så lite....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lalalala59

Barna mine på 2 år og 6 mnd spiser ca samme mengde til frokost. Akkurat lik størrelse på magesekken på barn og voksne vel, så metthetsfølelsen er lik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
11 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Ser hun har fått masse tilbakemeldinger, eller hets som hun kaller det ang det knekkebrødet og frukten hun spiste etter treningsøkta. Som vanlig svarer hun ikke på dette i kommentarfeltet, så da er det vel kanskje bare å vente på forsvarsinnlegget om hennes rett til å være tyn.. eh.... mente poste hva hun vil på sin blogg.

Jeg leste det innlegget først nå og det ser ut som hun har falt for fristelsen til å trekke fram pro ana-referansene igjen ja. Heldigvis er de fleste kommentarene svært kritiske. Det er ikke bra, og ikke et godt tegn for henne selv heller tenker jeg. Nå vet hun selv mest om helsa si men enhver som driver seriøst med trening vet at man må ha mer mat for å få effekt av treningen. Med dette sender hun bare signaler om at hun trener for å bli tynn, ikke sunn.

Endret av Snøsøta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en blodfan av CBE kommenterer i kommentarfeltet for å forvare måltidsmengden at hvis man spiser det dobbelte av det der så er man en storspiser!

Vel, vet ikke jeg....hadde jeg doblet det på tallerkenen til lunsj/frokost (mtp at dette er en kombinert frokost/lunsj etter trening) så hadde det blitt to tynne, grove knekkebrød, 1 avocado, 1 banan, 1 eple og en kiwi. Og 10 blåbær. Fortsatt ikke storspiser vil jeg påstå, men kanskje heller en mere næringsriktig porsjon for ei dame som trener mye og har et høyt aktivitetsnivå.. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Hvis jeg skal være falsk, så sørger jeg i det minste for å være gjennomført falsk. 

Altså, jeg forstår virkelig ikke at det er mulig å være så lite gjennomtenkt. Er det en villet handling å dumme seg ut på denne måten?

Først skrive et innlegg om kjøttfrie dager for å vise miljøbevissthet, deretter poster man bilder av shoppingbonanza, for så å iføre seg skinnklær. (Jeg skynder meg å si at de to siste tingene har jeg bare fra tråden, så jeg har ikke sjekket kildene selv). 

Teori 1: CBE elsker å provosere og vet at det gir klikk, klikk er viktigere en å fremstå som gjennomtenkt og ekte. cbE

Teori 2: CBE .....

Sorry, men jeg greier ikke å komme opp med teorier som ikke vil bli slettet som nedsettende eller slemme. Jeg innrømmer det, jeg kommer fullstendig til kort med å forstå. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snøsøta skrev:

Jeg leste det innlegget først nå og det ser ut som hun har falt for fristelsen til å trekke fram pro ana-referansene igjen ja. Heldigvis er de fleste kommentarene svært kritiske. Det er ikke bra, og ikke et godt tegn for henne selv heller tenker jeg. Nå vet hun selv mest om helsa si men enhver som driver seriøst med trening vet at man må ha mer mat for å få effekt av treningen. Med dette sender hun bare signaler om at hun trener for å bli tynn, ikke sunn.

hva mener du når du viser til pro anareferansene? altså, jeg vet hva pro ana er, men jeg bare lurer på om du ser noen referanser jeg ikke ser, som jeg må bli mer obs på? Det jeg ser er at hun spiser 300 kcal etter å ha trent intervaller og styrke i en time på tom mage, og at hun var skrubbsulten og kastet seg over et knekkebrød. Er det det som er pro ana, eller er det noe mer som jeg ikke ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som trener så mye som hun gjør, trenger hun å få i seg langt mer næring. Tilsynelatende spiser hun kun for å holde basalforbrenningen igang og trener for å kvitte seg med "overflødige" kalorier fra vin og eventuelle yoghurtnøtter og bær. Hadde hun brukt PT, ville hun fått beskjed om å øke kaloriinntaket til minimum 2500 per dag for å vedlikeholde vekten. Det ser ikke ut til at hun får i seg det ut fra bloggen.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
1 minutt siden, CecilieX skrev:

Hvis jeg skal være falsk, så sørger jeg i det minste for å være gjennomført falsk. 

Altså, jeg forstår virkelig ikke at det er mulig å være så lite gjennomtenkt. Er det en villet handling å dumme seg ut på denne måten?

Først skrive et innlegg om kjøttfrie dager for å vise miljøbevissthet, deretter poster man bilder av shoppingbonanza, for så å iføre seg skinnklær. (Jeg skynder meg å si at de to siste tingene har jeg bare fra tråden, så jeg har ikke sjekket kildene selv). 

Teori 1: CBE elsker å provosere og vet at det gir klikk, klikk er viktigere en å fremstå som gjennomtenkt og ekte. cbE

Teori 2: CBE .....

Sorry, men jeg greier ikke å komme opp med teorier som ikke vil bli slettet som nedsettende eller slemme. Jeg innrømmer det, jeg kommer fullstendig til kort med å forstå. Anyone?

Samleinnlegg av snap  komplett med handleposer og antrekksbilder med skinn fra topp til tå dagen etter at dobbeltmoralen ble behørig kommentert her inne i går. Legg på bilder av minimale porsjoner når hun er suuulten!!, innlegg som hun alltid har fått mye oppmerksomhet på. Hun mestrer provokasjon mye bedre enn UI-teknikkene i alle fall. Klassisk CBE tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, LilleSnupp skrev:

ja, jeg synes det innlegget der var ille, og det er tydelig at det er mange som reagerer. Og jeg synes kanskje det virker som reaksjonene kommer fra folk som ikke vanligvis er kritiske i kommentarfeltet? Uansett er det påfallende, og provoserende, hva hun svarer på og hva hun ikke svarer på.

Mange av kommentarene er nøye med å peke på at de ikke vil blande seg i hva hun spiser, og at hun sikkert har spist mer enn det hun viser (hvilket hun presterer å avkrefte i kommentarfeltet!!!), men så ber de pent om at hun reflekterer over signalene hun sender unge jenter, og ber henne tenke på det og ta hensyn til det. Hvilket hun selvfølgelig ikke svarer på. Jeg har ikke ord.

eller jo, jeg har ord, men for en gangs skyld skal jeg holde dem inne, for dette er en vktig debatt.

Uansett, vi var inne på dette i går, og jeg spurte om det var verre før, og det var det mange som mente det var.

Men har dere inntrykk av at det er på vei tilbake? det er lenge siden jeg har sett så små måltider og den type kommentarer på bloggen, men lurer på om det dreier i den retning igjen?

ellers er det jo en interessant tanke fra @LilleSnupp at hun sparer det til et samfunnsengasjementinnlegg/sutreinnlegg om tynne folks rett til å gi faen.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta
7 minutter siden, Amafalathiel skrev:

hva mener du når du viser til pro anareferansene? altså, jeg vet hva pro ana er, men jeg bare lurer på om du ser noen referanser jeg ikke ser, som jeg må bli mer obs på? Det jeg ser er at hun spiser 300 kcal etter å ha trent intervaller og styrke i en time på tom mage, og at hun var skrubbsulten og kastet seg over et knekkebrød. Er det det som er pro ana, eller er det noe mer som jeg ikke ser?

Det var etter denne kronikken jeg oppmerksom på det. http://www.minervanett.no/fotballfrue-en-tvilsom-merkevare/ Hun legger ut referanser eller mer hint om at hun spiser veldig lite. Små porsoner, ribben som stikker ut, små skåler med teskjeer. Når en helsebevisst person har vært gjennom en tung styrkeøkt er det logiske å spise for å få energi og at musklene skal få det de trenger. Hvis man vil vise hvor mye kontroll man har legger man ut bilde av hvor lite man spiser etter en tung treningsøkt. Små hint som signaliserer selvkontroll heller enn allmenkunskap om trening og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang skinn og kjøtt.  Jeg eter kjøtt. Mye kjøtt til og med.  Og jeg bruker skinn.

Før kjøpte jeg stort sett fake skinn (eller plast som det også kalles), men det ble jo utslitt og ødelagt etter kort tids bruk.  Så begynte å heller kjøpe skinnsko og skinnvesker.  Vinterskoene mine som jeg bruker nå har jeg hatt i 3 år og trenger neppe nye med det første.  Skinnveska mi har jeg brukt gjennom hele bachelor og masterløpet mitt - like fin.  En haug med sko og vesker mindre på dynga.

Kjøttet skal jeg kutte ned på både av hensyn til kropp og miljø.  Men er det sånn at hvis jeg ikke slutter å gå i skinnklær så skal jeg bare drite i å spise mindre kjøtt fordi det blir dobbeltmoral?  Det må da være bedre å halvere "utslippene" sine uansett hvordan man vrir og vender på det?

Korriger meg gjerne altså, men det er sånn jeg ser på det.

Jeg får faktisk litt sympati med FF her. Skinn eller ikke, synes det er litt urettferdig at noen mener de har rett til å le av andres klesstil eller gå rundt og mene noe om vekta til folk. Kritiser skinnet - ikke stilen isåfall. Helt innafor å være skeptisk til bilder av to blåbær og ei nøtt, men å konkret diskutere utseende til folk er så jækla smålig. Får helt vondt av tanken på at Nelia en dag skal komme over alt det som står i denne tråden - selv om jeg også mener at FF selv legger opp til maaaange relevante og samfunnsnyttige diskusjoner.

Det var en periode her inne at folk var veldig flinke til å diskutere saklig, men det virker som det har begynt å skli litt ut igjen?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare CBE kjent noen som var over snittet ekspert på kosthold og trening som kunne veiledet henne litt i matveien.... for eksempel en som studerer ernæring... !? 

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stina_00 skrev:

Ang skinn og kjøtt.  Jeg eter kjøtt. Mye kjøtt til og med.  Og jeg bruker skinn.

Før kjøpte jeg stort sett fake skinn (eller plast som det også kalles), men det ble jo utslitt og ødelagt etter kort tids bruk.  Så begynte å heller kjøpe skinnsko og skinnvesker.  Vinterskoene mine som jeg bruker nå har jeg hatt i 3 år og trenger neppe nye med det første.  Skinnveska mi har jeg brukt gjennom hele bachelor og masterløpet mitt - like fin.  En haug med sko og vesker mindre på dynga.

Kjøttet skal jeg kutte ned på både av hensyn til kropp og miljø.  Men er det sånn at hvis jeg ikke slutter å gå i skinnklær så skal jeg bare drite i å spise mindre kjøtt fordi det blir dobbeltmoral?  Det må da være bedre å halvere "utslippene" sine uansett hvordan man vrir og vender på det?

Jeg får faktisk litt sympati med FF her. Skinn eller ikke, synes det er litt urettferdig at noen mener de har rett til å le av andres klesstil eller gå rundt og mene noe om vekta til folk. Kritiser skinnet - ikke stilen isåfall. Helt innafor å være skeptisk til bilder av to blåbær og ei nøtt, men å konkret diskutere utseende til folk er så jækla smålig. Får helt vondt av tanken på at Nelia en dag skal komme over alt det som står i denne tråden - selv om jeg også mener at FF selv legger opp til maaaange relevante og samfunnsnyttige diskusjoner.

Det var en periode her inne at folk var veldig flinke til å diskutere saklig, men det virker som det har begynt å skli litt ut igjen?

Svært mange ulike mennesker diskuterer her, noen er bare innom og slenger fra seg "dritt" i en eller annen retning, mens andre har annet fokus. Av og til fjaser vi, det meste av forsøk på humor på egne og andres vegne blir slettet. Saklig er det av og til vanskelig å holde seg, særlig når bloggen ofte minner om ren fiction.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående frokosten: det finnes tydeligvis clickbait-bilder også. Tenker noen har behov for å få fokus over på mat og kropp i stedet for kjøtt og klima. Det siste ble litt slitsomt. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
1 time siden, stina_00 skrev:

Jeg er enig med deg i at det er viktig hvordanman vinkler kritikken, av og til er det hårfin balansegang. Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til det som handler om å ha sympati. Senest i dag morges gjorde jeg meg noen tanker som handlet om dette. Jeg tenkte at det var litt synd på CBE, fordi jeg hadde en teori om at det er LK som liker å provosere, som liker å fyre opp kritikere, slik som det har vært i forhold til kjøtt og miljø debatten. Jeg tenkte at det vil være dumt at han ødelegger for henne, og hennes omdømme, sett i lys av hans egen bloggkarriere som jo ikke akkurat har vært suksessfull. Jeg var på god vei til å tenke at mye av det som har vært ødeleggende, som feks falske kommentarer og bildemanipulasjon kan handle om hans inntreden i bloggens virksomhet. Men så går jeg inn på KG, og det renner inn med beviser på at CBE i like stor grad ødelegger for seg selv. Derav mitt innlegg tidligere i dag, om det finnes noen andre forklaringsmodeller, enn at provokasjoner er en villet handling. Det er lett å føle sympati med noen som ufrivillig får mye kritikk, men jeg begynner å få litt for mange beviser på at dette er en bevisst strategi. Det er i så fall utspekulert og manipulerende ovenfor de som forsvarer dem, og se det, er ikke særlig sympatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøsøta skrev:

Det var etter denne kronikken jeg oppmerksom på det. http://www.minervanett.no/fotballfrue-en-tvilsom-merkevare/ Hun legger ut referanser eller mer hint om at hun spiser veldig lite. Små porsoner, ribben som stikker ut, små skåler med teskjeer. Når en helsebevisst person har vært gjennom en tung styrkeøkt er det logiske å spise for å få energi og at musklene skal få det de trenger. Hvis man vil vise hvor mye kontroll man har legger man ut bilde av hvor lite man spiser etter en tung treningsøkt. Små hint som signaliserer selvkontroll heller enn allmenkunskap om trening og helse.

takk. Det var en interessant artikkel! jeg liker Oda Rygh.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Francis skrev:

Angående frokosten: det finnes tydeligvis clickbait-bilder også. Tenker noen har behov for å få fokus over på mat og kropp i stedet for kjøtt og klima. Det siste ble litt slitsomt.

det er en interessant ide. Spørsmålet er om hun er smart nok til å planlegge det, men det jeg virkelig lurer på er dette: Jeg likte ikke det frokostbildet og tenkte at det er på tide å ta opp dette med kosthold og kroppsbilde og forbilde og unge jenter og alt det der igjen. Tenk om det temaet kunne fått like mye oppmerksomhet som kommentarjukset og redigeringssaken! Særlig i etterkant av 13-åringen som døde nettopp. Men, er det egentlig ubehagelig for CBE å få masse pes og kritikk på internett for at hun spiser for lite og er et dårlig forbilde? ville det egentlig vært en kompliment, i den forstand at det ville rettet søkelyset mot denne kontrollen som @Snøsøta refererte til?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...