Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs. Random Nick

Er ikke den polarekspressen og ovnen i bakgrunnen ting hun har fått sponset før?? Burde hun ikke merke det som reklame for all fremtid da, selv om det kun var 1 år hun fikk spons fra de aktuelle aktørene om det? Eller hvordan er reglene for slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Surikatt skrev:

Fordi hun har stort fokus på hvor mange repetisjoner og hvor langt hun løper noe som er anbefalt å ikke fokusere på i en blogg men hun kan ikke la det være. Skryting er viktigere enn å ta et ansvar. 

Takk for svar🙂

Ikke anbefalt av hvem?

Må si jeg fremdeles sliter med å se hva som er så manisk med treningen hennes. Den ser ganske ordinær ut i mine øyne. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mrs. Random Nick skrev:

Er ikke den polarekspressen og ovnen i bakgrunnen ting hun har fått sponset før?? Burde hun ikke merke det som reklame for all fremtid da, selv om det kun var 1 år hun fikk spons fra de aktuelle aktørene om det? Eller hvordan er reglene for slikt?

Det skal merkes så lenge det har markedsføringsverdi for annonsøren. CBE har uttalt at det sier seg selv at det vil være helt urimelig å merke i uoverskuelig framtid, eller lignende(husker desverre ikke hvor jeg har lest dette).

Syns verken at det sier seg selv, eller at det er urimelig. 

Når det er rom for tolkning i lovverket så blir desverre ting tolket i retning av at det skal merkes minst mulig, til fordel for bloggeren og til ulempe for leseren.

(Jeg aner ingenting om tingene du nevner er sponset dog)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo CBEs tolkning at det er urimelig at det må merkes i lang tid. Alt skal merkes så lenge det har markedsføringsverdi. Et firma som bygger kakkelovner, vil vel bygge de samme ovnene i mange år, så da har jo ovnen reklameeffekt hver gang hun viser den.

Det er også hennes tolkning at hvis noe ikke sponses, men er et betalt reklameinnlegg for noe hun selv har betalt full pris for, så skal det ikke merkes etter at perioden hun har fått betalt for er over.

Forbrukertilsynet mener noe annet. Jeg vet at en rekke av innleggene hun mener ikke lenger skal merkes, er meldt inn til FT med spørsmål om hennes tolkning er riktig. Lovverket er jo til for å beskytte forbrukeren mot mer eller mindre skjult reklame, så jeg synes det er vanskelig å tro noe annet enn at hun må merke det hun har betalt for å vise frem så lenge det er å få kjøpt.

Når hun reklamerer for møbler og ovner og VVS-installasjoner, betyr det at hun antakelig må merke mye mer enn det hun faktisk gjør i dag . Det blir spennende å høre hva FT sier.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Det er i alle fall sikkert at både det toget + ovnen er av markedsføringsverdi nå når det er vinter, og når vi nærmer oss jul med stormskritt. 

Man kan heller ikke si at vi er utenfor uoverskuelig fremtid ennå, når blogglesere fremdeles husker at dette ble reklamert for/skrevet om på bloggen. Tror det er maks 1 år siden det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
1 hour ago, Attic said:

Takk for svar🙂

Ikke anbefalt av hvem?

Må si jeg fremdeles sliter med å se hva som er så manisk med treningen hennes. Den ser ganske ordinær ut i mine øyne. 

Det finnes felles retningslinjer for dette. Var det United Influencers eller noe slikt som gikk i bresjen for det? CBE har brutt de fleste av de retningslinjene minst en gang. Reglene er relativt nye. Maks to år gamle, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter

Jeg klikker meg ikke inn på bloggen og ser Instagram uinlogget. Nå fikk jeg ser den herlige discotema bursdagen.

CAROLINE, JEG ER SKUFFA! Det ser mest ut som at en enhjørning og festlige ting har spydd rosa fluff. Ikke så mye disco og dessuten kopi av fjorårets ballongkaskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har IG må sjekke ut kontoen "omgjustdont" idag. Kanskje noen med bedre peiling enn meg klarer å lage en imgur av videoen. 

I korte trekk: Leo Ajkic må forklare CBE hvordan hun gir noen finger'n. 

For "hun har aldri gjort det før" 

Hysterisk 🤣

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pøbelsara skrev:

Det er jo CBEs tolkning at det er urimelig at det må merkes i lang tid. Alt skal merkes så lenge det har markedsføringsverdi. Et firma som bygger kakkelovner, vil vel bygge de samme ovnene i mange år, så da har jo ovnen reklameeffekt hver gang hun viser den.

Det er også hennes tolkning at hvis noe ikke sponses, men er et betalt reklameinnlegg for noe hun selv har betalt full pris for, så skal det ikke merkes etter at perioden hun har fått betalt for er over.

Forbrukertilsynet mener noe annet. Jeg vet at en rekke av innleggene hun mener ikke lenger skal merkes, er meldt inn til FT med spørsmål om hennes tolkning er riktig. Lovverket er jo til for å beskytte forbrukeren mot mer eller mindre skjult reklame, så jeg synes det er vanskelig å tro noe annet enn at hun må merke det hun har betalt for å vise frem så lenge det er å få kjøpt.

Når hun reklamerer for møbler og ovner og VVS-installasjoner, betyr det at hun antakelig må merke mye mer enn det hun faktisk gjør i dag . Det blir spennende å høre hva FT sier.

Synes det har vært så stille fra FT dette året.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, halvehimmelen skrev:

Det har jeg også reagert på..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mrs. Random Nick skrev:

Det er i alle fall sikkert at både det toget + ovnen er av markedsføringsverdi nå når det er vinter, og når vi nærmer oss jul med stormskritt. 

Man kan heller ikke si at vi er utenfor uoverskuelig fremtid ennå, når blogglesere fremdeles husker at dette ble reklamert for/skrevet om på bloggen. Tror det er maks 1 år siden det skjedde.

Ja det er jo litt pussig at husets sponsede/betalte bestanddeler i avgrenset markedsføringsverditid ikke er synlige i bakgrunnen på bildene på bloggen når det ikke er sesong for det.

Skjult reklame, heter det.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rareste med de treningsplanene hennes er jo at hun ofte har treningsfri lørdag og søndag! For oss som jobber (med annet enn blogging...) er vel lørdager og søndager de dagene med mest trening? I hvert fall har jeg det sånn, prøver å trene ett par ganger i ukedagene også, men lørdag og søndager er hellige som treningsdager! Før noen skriver at cbe må få trene når hun vil (noe som er selvsagt!):  poenget mitt er at også TRENING inngår i den travle hverdagen hun alltid skriver om! I likhet med frisørbesøk og manikyr!

Endret av Pås
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2018 den 18.02, Pås skrev:

Men en influencer er jo en påvirker... og cbe er en av de største. Tenk hvis hun hadde bidratt på en annen måte med påvirkningskraften sin?

Men dette er jo jobben hennes! Hun selger reklame på lik linje med f eks tv2 eller hvilket som helst blad eller avis. Dere driver jo ikke å rakker ned på andre som driver i reklamebransjen. Hvorfor hetse henne når dette er akkurat som annen reklame?? Reklame lages for å få solgt ting, sånn fungerer det hos CBE og sånn fungerer det i  Tv2, ingen forskjell..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Snuppa09 skrev:

Men dette er jo jobben hennes! Hun selger reklame på lik linje med f eks tv2 eller hvilket som helst blad eller avis. Dere driver jo ikke å rakker ned på andre som driver i reklamebransjen. Hvorfor hetse henne når dette er akkurat som annen reklame?? Reklame lages for å få solgt ting, sånn fungerer det hos CBE og sånn fungerer det i  Tv2, ingen forskjell..

Det vet jeg selvsagt, men tenker at hun kunne vært mer ærlig om det... bloggen hennes har gått veldig gradvis fra en rosa ungpikedagbok til helkommers! Tror egentlig ikke alle leserne har fått det med seg, de driver jo og takker for tips i kommentarfeltet, akkurat som hun gjør dem en tjeneste. Veldig sjelden noen takket for annen type reklame!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Klaraku78 skrev:

I tillegg så skrives det jo at i kveld ble alle esker med julepynt funnet frem. Men bilde av LK viser jo noe helt annet. Han sitter jo og ser ut av vindu i dagslys. Jeg vet ikke når kvelden begynner hos dem jeg, men det må jo være før kl 15. 

Blogglandia lever bokstavlig talt i en annen tidssone.. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Snuppa09 skrev:

Men bloggeren klarer jo ikke å forholde seg til lovverket. Virksomheten selger reklame men vet ikke hvordan de må opptre med tanke på markedsføring ol.. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
27 minutter siden, Snuppa09 skrev:

Nei. Cbe.no følger verken VVP eller redaktørplakaten som andre medier må følge for å tydeliggjøre sammenbland7ng av redaksjonell omtale og markedsføring, til tross for å hevde sin journalistutdannelse avsluttet i 2009.

Dette dreier seg ikke om hets rettet mot en enkeltoerson, men om en bedrift registrert i brønnøysundregisteret som lever av å selge annonseplass for å påvirke forbrukere som deg og meg gjennom eksponering av barn og massivt forbruk vs. miljøperspektiv. Og helst uten å merke riktig.

Vær vennlig å lese litt i tråden først, før påstander om hets/nedrakking.

Og jo, ulike brukere rakker ned på annen reklame i de rette kanaler ettersom hva de føler er viktigst for de. Men her i tråden er det snakk om bedriften cbe.no/treasures, ikke alt annet av whataboutism.

Endret av Revenge of Cthulhu
  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, halvehimmelen skrev:

De har sikkert brukt opp budsjettet sitt. 

Det var vel slik at de har fått plusset på noen millioner for å passe bedre på bloggere neste år. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...