Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Perle skrev:

Noen som vet om disse to damene som oppfordrer under turbilde på instagram henne til å merke innleggene med #medstormberg og #stormberg jobber for Stormberg?

Jeg tenker at det slik de holder på. Kjøper ting, eksonerer det, venter på at folk spør også blir det snappet og VIPS innen noen måneder er hun offisielt å se på et reklamebilde med samme merke. 

Derfor er gull om folk mailer å sier ifra. Nå får hun blir hun kansje ikke å se i en kampanje med Stormberg siden, da de har fått vite hva folk flest synes. Akkurat som at AB neppe får noe spons av Gant. 

Appropo Gant.  En samfunnsengasjert kommentator her på Rampelys skrev til Gant vedrørerende det mest bisarre clicbait ever fra AB " Jeg har ikke ord" Hun fikk svar :

Sitat: "Det var utrolig beklagelig at Anne Brith brukte en Gant-kopp på bildet sitt.  Det er klart vi ikke vil bli forbundet med det tragiske dødsfallet på en 13 år gammel jente på denne måten.  Denne koppen er ikke sponset av Gant, dette er noe kunden har kjøpt privat, og vi tar avstand fra dette.  Markedsansvarlig er på saken, og vi håper bildet blir fjernet"  Sitat slutt

Så ja, det er gull om folk mailer og sier ifra, som du skriver.  Seriøse bedrifter har etterhvert skjønt at å knytte merkevaren til barneeksponeringsbloggere, og bloggere som driver med fjusk og fanteri, er svært skadelig for omdømme til merkevaren.

Dette har helt sikkert også etisk drevne bedriften Stormerg skjønt..  de leser her inne på KG.  

P.s  Gant har bedt AB fjerne bildet.  Men nei.. istedet har hun blåst det opp i dobbel størrelse, fordi hun ble sur og fornærmet fordi hun ikke fikk en samarbeidsavtale?   hva vet jeg

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Tørst skrev:

Hvorfor har hun i så fall merket bloggposten som reklame?  Ikke sponset,  men de har garantert kjøpt reklameplass på bloggen.  

For å være djevelens advokat: At butikksjefen til Stormberg skriver #medstormberg og nevner stormberg i bildet betyr ikke nødvendigvis at det i utgangspunktet er reklame. Det kan være så enkelt som at CBE kjøpte klærne der, butikksjefen tenker "YES! La oss få litt gratis reklame her". 

Samtidig: Dette blir litt som rosasløyfe-gate som CBE fikk påpakning for tidligere: må hun forså at den andre parten tjener på den vederlagsfrie reklameringen skal det allikevel merkes. I dette tilfellet har hun nevnt Stormberg eksplisitt flere ganger, og nå er også Stormberg, representert ved daglig leder av en butikk, på banen. @Asti har sikkert noe dokumentasjon fra FT på akkurat dette og rosasløyfe-gate :)

Dette er vel en typisk gråsone som bloggerne mer eller mindre bevisst setter seg selv i, og alle vi som faktisk har lest veilederen - med hensynet til forbrukeren i bakhodet, vet inderlige vel at det skal merkes hvis du er i tvil. 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Newroz skrev:

For å være djevelens advokat: At butikksjefen til Stormberg skriver #medstormberg og nevner stormberg i bildet betyr ikke nødvendigvis at det i utgangspunktet er reklame. Det kan være så enkelt som at CBE kjøpte klærne der, butikksjefen tenker "YES! La oss få litt gratis reklame her". 

Samtidig: Dette blir litt som rosasløyfe-gate som CBE fikk påpakning for tidligere: må hun forså at den andre parten tjener på den vederlagsfrie reklameringen skal det allikevel merkes. I dette tilfellet har hun nevnt Stormberg eksplisitt flere ganger, og nå er også Stormberg, representert ved daglig leder av en butikk, på banen. @Asti har sikkert noe dokumentasjon fra FT på akkurat dette og rosasløyfe-gate :)

Dette er vel en typisk gråsone som bloggerne mer eller mindre bevisst setter seg selv i, og alle vi som faktisk har lest veilederen - med hensynet til forbrukeren i bakhodet, vet inderlige vel at det skal merkes hvis du er i tvil. 

Her finner man tilbakemelding fra Forbrukerombudet (nå Forbrukertilsynet) vedr. merking selv om man ikke har mottatt en fordel: https://imgur.com/a/Bmetv (se side 5 av 16). Jeg leser det som at grunnen til at dette skulle merkes handlet om Dale Garn og Line Langmo benyttet influencere til å eksponere genseren. FO/FT menta at det var Dale Garn som primært hadde hovedansvaret etter markedsføringsloven for å sørge for at markedsføringen var i tråd med loven. Samtidig hadde CBE som la ut reklamen på vegne av Dale Garn ansvar for at reklamen ikke var skjult og at navn på annonsør fremkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Asti skrev:

Her finner man tilbakemelding fra Forbrukerombudet (nå Forbrukertilsynet) vedr. merking selv om man ikke har mottatt en fordel: https://imgur.com/a/Bmetv (se side 5 av 16). Jeg leser det som at grunnen til at dette skulle merkes handlet om Dale Garn og Line Langmo benyttet influencere til å eksponere genseren. FO/FT menta at det var Dale Garn som primært hadde hovedansvaret etter markedsføringsloven for å sørge for at markedsføringen var i tråd med loven. Samtidig hadde CBE som la ut reklamen på vegne av Dale Garn ansvar for at reklamen ikke var skjult og at navn på annonsør fremkom.

takk :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tørst skrev:

Hvorfor har hun i så fall merket bloggposten som reklame?  Ikke sponset,  men de har garantert kjøpt reklameplass på bloggen.  

Vilken bloggpost har hun merket som reklame for Stormberg? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fvonk skrev:

Kan jeg spørre hvordan du stilte spørsmålet og om du nevnte konkrete plagg/linket til innlegg? Hvor lang tid etter du sendte mail fikk du svar?

Jeg skrev bare at dersom det hadde seg slik, at de har valgt å samarbeide med CBE er dette svært skuffende, da hun neppe står inne for verdiene Stormberg kjemper for. At hun innehar en "bruk og kast" mentalitet som overgår alt, og at hun lever av å eksponere mindreårige. 

Fikk svar innen en times tid.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen, jeg tror dette er slik bloggere fisker etter spons og skaper "goodwill"

Litt som dette Anne-Brith prøvde på med GANT og denne floristen hun hele tiden kjøpte buketter hos i våres og skrøt slik av. -At de håper det blir snappet opp av firmaet selv, og at dette kan føre til faste avtaler, kampanjer eller ambassadørroller siden. 

Endret av Perle
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de beveget seg jo faktisk noen hundre meter vekk fra hotellet for å vise hvor glade de er i fjellturer. Med ungene i sykkelvogn. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pøbelsara skrev:

Vilken bloggpost har hun merket som reklame for Stormberg? 

My bad.  Det var Vestlia reklamen var for.  Da så.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Newroz skrev:

ang Rosa Sløyfe - saken der var at CBE var på et fotoshoot med House of Yarn for å lage reklamebilder for House of Yarn, som donerte noen prosent av overskuddet sitt til Rosa Sløyfe. CBE gjorde denne jobben gratis for dem. Men det var helt klart et reklameopplegg, og FT sa at hun måtte merke innlegget.

Den situasjonen er veldig spesiell, og jeg tror ikke konklusjonen har overføringsverdi til tilfeller der bloggere kjøper noe selv uten noen avtale med noe, tipser eller forteller om det, og så får man produsenten selv på banen i kommentarfeltet som her. Hvis de ikke hadde en avtale, så skal det ikke merkes selv om produsenten hopper i stolen av gratis reklameglede.

(Dette betyr ikke at jeg ikke tror det er noe muffens med denne stomrbergsaken - det legger jeg alltid til grnn som default når det gjelder CBE :knegg: )

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Cissacissa skrev:

Jeg ser på instastory at hun sier hun er ferdig med dagens møter. Har ikke hun vært hos frisøren? Er det et møte?

Jada, "dont mind spending some hours in this chair" er i høyeste grad del av en hektisk arbeidsdag hvor hun løper fra møte til møte. I tillegg måtte hun klemme inn et par timer overtid på IKEA for å handle inn enda mer ræl og stæsj til nok en bursdags-extravagansa.

Ingen skal si hun ikke jobber beinhardt hver dag, mye mer enn de med normale 8-16 jobber.

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Cissacissa skrev:

Jeg ser på instastory at hun sier hun er ferdig med dagens møter. Har ikke hun vært hos frisøren? Er det et møte?

Hun la jo hårplan med frisøren sin for noen år siden. Det kvalifiserer vel som en form for strategiprosess eller?

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Kollontaj skrev:

Ja, de beveget seg jo faktisk noen hundre meter vekk fra hotellet for å vise hvor glade de er i fjellturer. Med ungene i sykkelvogn. 

Hadde de bloggerfotografer med på slep også? Jeg bare lurer.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Daisy_B skrev:

Jeg kommer bare ikke over hvor rart det må være å leve som dem. Å gå oppå hverandre dag ut og dag inn, og bare pynte seg, posere og ta bilder. Å hele tiden ha i bakhodet at alt må ta seg ut på folks skjermer. At middagen skal matche kjolen som skal matche mannen som skal matche barna, og hundene skal matche sofaen som matcher brettspillet som matcher fargen på gardinene. Tenk å ha det som hverdag. Dag etter dag, år etter år. 

Ja det er ikke rart de har blitt sære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2018 den 23.59, Alice123 skrev:

Dette er veldig skuffende fra Stormergs side. Jeg har selv mye fra Stormberg, og jeg valgte å kjøpe fra dem på grunn av kvalitet, pris og viktigst samfunnsansvaret de hevder å ta.

Veldig skuffende og overraskende, og jeg kommer dessverre ikke til å handle deres produkter igjen. Snikreklame og barndom til salgs går på tvers av de verdiene de hevder å ha, og ikke noe jeg kan støtte.

Nå virker det som om Stormberg heldigvis ikke har sponset CBE likevel, men at enkelte av Stormbergs ansatte som entusiastisk kommenterte på CBE sin Instagram tydeligvis ennå ikke har fått med seg at det ikke nødvendigvis er positivt å bli assosisert med en blogger. Om vi forbrukere fortsetter å gi tilbakemeldinger slik som Perle og flere andre her inne må det etterhvert gå opp for flere merkevarer at bloggerspons ofte har totalt motsatt effekt. Ellers hadde det vært flott om f.eks Get Inspired hadde gått ut offentlig og kommentert at årsaken til samarbeidsbrudd var eksponering av barn (det var det nok ikke, bruker bare et tenkt scenario!), da KUNNE jeg faktisk vurdert å handlet der igjen.. Ønsker meg en praksis der merkebutikker kan ha et "varsel" på nettsiden noe ala "Vi sponser ikke bloggere" 😃 

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Om det er så at ansatte i Stormberg tar seg friheter, så burde jo noen opplyse de om det. Men de som sendte spørsmål, lenket kanskje til Instagram der det kan se ut som spons eller fisk etter spons/samarbeid?

Neon som vet hvordan det fungerer om for eksempel Stormberg ikke vil reklamere hos bloggere, men en individuell butikk som selger Stormberg klær gjør det? Kan butikken da oppfordre bloggeren til å merke med "reklame Stormberg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daisy_B skrev:

Jeg kommer bare ikke over hvor rart det må være å leve som dem. Å gå oppå hverandre dag ut og dag inn, og bare pynte seg, posere og ta bilder. Å hele tiden ha i bakhodet at alt må ta seg ut på folks skjermer. At middagen skal matche kjolen som skal matche mannen som skal matche barna, og hundene skal matche sofaen som matcher brettspillet som matcher fargen på gardinene. Tenk å ha det som hverdag. Dag etter dag, år etter år. 

Hadde tørna.😱

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...