Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke at fattern drar frem fotobøkene med meg når vi har besøk hjemme engang. Men filteret for eksponering er vel noe merkelig, når man har gravidbilder i undertøyet som coffeetablebook fremme i stua.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange publiserer nok mer fordi det er blitt så normalt, uten å tenke over hva det egentlig betyr for barna. Men jeg mener de har rett til egen nettidentitet. Jeg heier på Live Nelvik som faktisk til orde for nettvett og egne barn: 

https://www.tv2.no/a/9439038/  

Ryddet for slettet sitat og svar til dette. Edie, adm.

Endret av Zaza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Zaza skrev:

Mange publiserer nok mer fordi det er blitt så normalt, uten å tenke over hva det egentlig betyr for barna. Men jeg mener de har rett til egen nettidentitet. Jeg heier på Live Nelvik som faktisk til orde for nettvett og egne barn:  

https://www.tv2.no/a/9439038/  

For de første så ville de aldri delt din mening om at de utleverer barna. Dessuten kan man forandre mening underveis om hva og hvor mye man ønsker å publisere. Samfunnet forandrer seg, barna blir større.... Det kan være flere faktorer som er avgjørende i hvor mye mindre man ser av den eldste i forhold til de første årene.

Jeg ser at Live Nelvik og Jenny Skavlan ofte blir nevnt om personen som viser såkalt nettvett iforhold til sine barn. Men de har en helt annen jobb enn CBE. Jenny har veldig liten og ubetydelig blogg og det er vel ikke den hun lever av. Det er en forskjell ved at  CBE lever av å dele noe av sitt liv og har følgere  som liker å lese om henne og hennes liv. Det er jo hele essensen ved at hun blitt en så stor blogger. Folk liker henne. Hennes liv er også barna og hun ønsker ikke å gjemme bort disse. Det betyr ikke hun ikke reflektere over omfangen av det som vises. Jeg synes hun har funnet en fin balansegang her. 

Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, adm.

Endret av Edie
Tilføyelse av etternavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Justlooking skrev:

Nettopp, og uffda! Hun lever av sin blogg og ergo lever hun også av å vise barna sine. Synes du ikke det er ille altså?

Hun levde godt av bloggen før hun fikk barn. Denne damen er en såpass dyktig blogger og kan denne jobben til fingerspissen, at hun kunne fint skrive innlegg og ha annonser som ikke er relatert til familielivet eller tekst/bilder av barna og leve godt av dette. CBE og LK leverer nydelige bilder på bloggen hver dag🙌som jeg mener setter henne i en klasse over andre blogger her i landet.  Hun lever ikke av barna sine, men hun velger som mamma og inkluderer de i livet hun viser som blogger. Leserne synes nok dette er veldig hyggelig. Det er bilder som på ingen måte er utleverende eller krenkende for barna. Jeg ser at de er veldig bevisste på hva som legges ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera til Anna Rasmussen blir ropt etter på gata og tatt bilder av av fremmede. Bare nevner det. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lin10 skrev:

Hun levde godt av bloggen før hun fikk barn. Denne damen er en såpass dyktig blogger og kan denne jobben til fingerspissen, at hun kunne fint skrive innlegg og ha annonser som ikke er relatert til familielivet eller tekst/bilder av barna og leve godt av dette. CBE og LK leverer nydelige bilder på bloggen hver dag🙌som jeg mener setter henne i en klasse over andre blogger her i landet.  Hun lever ikke av barna sine, men hun velger som mamma og inkluderer de i livet hun viser som blogger. Leserne synes nok dette er veldig hyggelig. Det er bilder som på ingen måte er utleverende eller krenkende for barna. Jeg ser at de er veldig bevisste på hva som legges ut. 

Javel?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det nevnes "sunn og stærk kropp". Det er vel et utsagn som stemmer dårlig med det som vises på SoMe. Kostholdet og treningen virker manisk og påtatt. Kroppen som noe som skal kontrolleres med alle midler tilgjengelig. Sunnhet er ikke bare vitaminer og kalorier det handler også om det psykiske aspektet rundt mat.

Stærk har vi ikke sett noe til. Tvert i mot er øvelser ofte dårlig utført slik en som ikke helt kan dem eller innehar styrken ofte utfører dem. 

Kan ikke tenke meg det er så mange av de som oppriktig digger trening som følger denne bloggen som treningsinspirasjon. Treningsinnleggene med tilhørende bilder er nok mest for bloggerens egen skyld og ikke publikum. 

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lin10 skrev:

Dersom hun er så dyktig, hvorfor har hun da mistet mer enn 2/3 av leserne på et par år? Og tallene fortsetter å rase nedover.

En dyktig blogger ville tatt noen (riktige) grep for å beholde leserne og interessen.

Din "dyktige" blogger har blitt tatt i juks og bedrag - endel av det veldig graverende. CBE bryter til stadighet Markedsføringsloven om merking av reklame og spons. Og har fått flere advarsler for ulovlig fremvisning av alkohol. Det er overhodet ingen tegn til fornyelse. 

Jeg tror at de få (i forhold til tidligere) leserne som er igjen, mer eller mindre forlanger bilder av barna. Og dette vet CBE veldig godt. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder CBE & Co sin dømmekraft angående utlevering av mindreårige hører jeg heller på hva fagfolk sier, fremfor en blogger og hennes make. Datatilsynet og Kripos, har du hørt om dem? De advarer ikke uten grunn ser du. En skal være passe dum for å ikke ta innover seg årsaken til at de advarer mot å eksponere mindreårige. 

Ryddet for slettet sitat. Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2018 den 17.41, Fru Olsen skrev:

Jeg skjønner ikke greia med kroppsfokuset og hvorfor det er så viktig å dokumentere en veltrent og flat mage. Skal det være inspirerende for kvinner med mer fett på kroppen? Greit nok at det er mange unge og veltrente kvinner som leser bloggen, men tviler på at disse er flertallet. Skjønner ikke helt greia med å hele tiden dokumentere hvor flott og veltrent kroppen er. 

Synes ikke hun ser så veltrent ut jeg da. Bare skrapa. Hun har jo ingen muskler på ryggen f.eks.

Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Når det gjelder CBE & Co sin dømmekraft angående utlevering av mindreårige hører jeg heller på hva fagfolk sier, fremfor en blogger og hennes make. Datatilsynet og Kripos, har du hørt om dem? De advarer ikke uten grunn ser du. En skal være passe dum for å ikke ta innover seg årsaken til at de advarer mot å eksponere mindreårige. 

Jeg er helt enig at man går ut og advarer mot hva som eksponeres av mindreårig. Folk må være bevisste på hva som legges ut. Men, jeg synes denne bloggeren viser sunn fornuft på hva hun velger å legge ut. Det er i ikke ulovlig å vise bilder av barn på SoMe. Som alt annet handler det om sunn fornuft og i dag er man avhengig at de foresatte til disse barna, har en god vurderingsevne på hva som legges ut. 

Endret av Lin10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det prinsipielle her går vel heller på at folk får en oppfatning av BARNA som personer. Dette handler jo ikke om foreldrene, det handler om barna. Barna blir fra de er født tildelt en rolle og tillagt egenskaper gjennom foreldrenes bloggnarrativ, uten at barna selv har hverken avgjort eller bedt om dettte., Alle sporene etter denne eksponeringen blir likevel knyttet til identiteten deres for all framtid. Nettet glemmer jo ikke, som kjent.

Veldig talende at du formulerer deg som om problemstillingen angår lesernes forutinntatte oppfatninger av CBE og LKE, synes jeg.  Det illustrerer saken ypperlig: Barna spiller støtteroller for foreldrenes selvframstilling, og de førstnevntes interesser og rettigheter som selvstendige individer underordnes de sistnevnte.

Endret av Edie
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lin10 skrev:

Jeg er helt enig at man går ut og advarer mot hva som eksponeres av mindreårig. Folk må være bevisste på hva som legges ut. Men, jeg synes denne bloggeren viser sunn fornuft på hva hun velger å legge ut. Det er i ikke ulovlig å vise bilder av barn på SoMe. Som alt annet handler det om sunn fornuft og i dag er man avhengig at de foresatte til disse barna, har en god vurderingsevne på hva som legges ut. 

Når barna har over 3000 treff på Google med bilder og informasjon sier det seg selv at de ikke utviser sunn fornuft. De gjør stikk motsatt av det som Datatilsynet og Kripos anbefaler. Igjen, en må være passe dum for å ikke ta innover seg hvorfor de advarer mot eksponering av mindreårige.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:

Når barna har over 3000 treff på Google med bilder og informasjon sier det seg selv at de ikke utviser sunn fornuft. De gjør stikk motsatt av det som Datatilsynet og Kripos anbefaler. Igjen, en må være passe dum for å ikke ta innover seg hvorfor de advarer mot eksponering av mindreårige.

Ikke 3000, men over 30 000! 

Googler jeg den eldste dattera til Heidi Klum (som faktisk er verdenskjent i motsetning til CBE), så får jeg opp ca. 22 400 treff i Google. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zeitgeist skrev:

Googler jeg den eldste dattera til Heidi Klum (som faktisk er verdenskjent i motsetning til CBE), så får jeg opp ca. 22 400 treff i Google. 

Takk for rettelsen (glemte en 0 i farten) 🤗

Litt spesielt at barna til bloggeren har flere treff enn barna til verdenskjente Heidi Klum og Seal. De er gjerne flinkere til å ikke eksponere barna da, tenker jeg. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
14 minutter siden, Lin10 skrev:

Ser du ikke forskjellen ved å vise et fornøyd barn på en strand i en fin sommerkjole og håret i en flette, kontra et barn i en truse med bustete hår og masse is rundt munnen stirrende surt i kamera..? 

I prinsippet er det faktisk ingen forskjell. Det er og blir eksponering av en mindreårig. Og vi kan ikke begynne å si at tilfelle A er mer delikat enn tilfelle B og følgelig mer greit - simpelthen fordi det igjen beror på subjektiv tolkning. 

Forøvrig innbefatter også eksponering tekstmateriale og ikke bare bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra http://www.juristkontakt.no/i/2016/9/juko-2016-09-104 - Sara Eline Grønvold uttalte blant annet følgende i et foredrag på Juristkongressen:

"Når det gjelder prinsippet om barnets beste, er det svært viktig å huske at dette prinsippet ikke kan snus på hodet. Det er ikke slik at handlinger som «ikke er til skade for barnet» oppfyller prinsippet. Handlingen skal være nettopp til barnets beste.".

Jeg skulle gjerne sett Cbe.no sin forklaring på hvorfor bruk av barn i deres SoMe-kanaler er til barnas beste. 

---

Om "bruk av barn i sosiale medier": https://imgur.com/a/AWoLv

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde formålet med bloggingen var å selge annonser osv., ikke å blogge om sitt eget og familiens liv? 

Endret av Edie
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snaskesnusken skrev:

55 minutter siden, Zeitgeist skrev:

Og Datatilsynet viser til "Et bilde regnes som en personopplysning dersom personer kan gjenkjennes", jfr. https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/ . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...