Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Tapet skrev:

Poenget mitt er at dette er en blogg der leserne under 18 år utgjør maks 20 prosent. Som om dagens fjortiser bryr seg om hva en tredve år gammel småbarnsmor i Siljan foretar seg. Og da skjønner jeg heller ikke hylingen og skrikingen om mengden godteri hun legger ut på bloggen.

Kan du ikke sitere det du mener er hyling og skriking? Å trekke inn en stråmann på den måten, er ikke særlig konstruktivt. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Artisan skrev:

Jeg kommer ikke inn med Safari, må bruke Chrome.

Så rart. Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Francis skrev:

Kan du ikke sitere det du mener er hyling og skriking? Å trekke inn en stråmann på den måten, er ikke særlig konstruktivt. 

Å diskutere hvorvidt voksne mennesker spiser tilstrekkelig mengde smågodt er vel ikke akkurat konstruktivt det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tapet skrev:

Å diskutere hvorvidt voksne mennesker spiser tilstrekkelig mengde smågodt er vel ikke akkurat konstruktivt det heller :)

Men det er ikke det som diskuteres, heller.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For øvrig ser jeg for meg hva reaksjonene hadde vært her inne om hun hadde lagt ut et berg smågodt og en halvliter cola. Da hadde hun helt åpenbart blitt anklaget for hykleri (fordi det var åpenbart at hun ikke ville spise alt) kanskje også litt hypoteser om mat i retur og/eller at hun løy om å spise det. 

Kan åpenbart ikke vinne her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker at det er hva som legges ut på bloggen, ikke hva personene spiser i det virkelige livet; synes du ikke det finnes en mellomting mellom de mengdene bloggen skisserer (hvert jubelår, liten pose) og de mengdene du nå sammenligner med? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tapet skrev:

Ser forøvrig at du er enig i at ditt bidrag ikke er konstruktivt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne tråden her har vært fin når den har fokus på ufin forretningspraksis. Når den er matpoliti er den mer uinteressant. Men men. Vi har alle vårt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gådd, nå prøvde jeg med t-skje, helt forgjeves tydeligvis. Jeg bryr meg ikke om hva de spiser, jeg skriver om hva de presenterer på bloggen som en del av livsstilsbloggen, deres bloggnarrativ. Uavhengig av hva de driver med privat. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsstilen som frontes på bloggen, med daglig kondisjonstrening på mølle og med lettvekter/egenvekt, små porsjoner av alle måltider, sukkerfri søtsakbaking uten dårlig samvittighet, lite karbohydrater generelt, mikroporsjoner av mørk sjokolade, youghurtnøtter og smågodt hvert jubelår, samt disse stadige uttalelsene på bloggen om hvordan den ene bloggeieren "skeier ut" med å spise noe søtt har gitt CBE.no en pris som beste livsstilsblogg.

Når den ene bloggeieren skal ta igjen med "haterne" sine etter en runde kritikk, gjøres det demonstrativt ved å putte en hvetebolle eller et pizzastykke i munnen og samtidig trykke på utløserknappen på kameraet.
Er ikke denne adferden er noe inkonsekvent når den ene bloggeieren begrunner at det ikke spises hvitt mel/karbohydrater ved å klage på magesmerter når det spises noe slikt? Og så stappes det nettopp akkurat slikt i munnen demonstrativt for å vise at holdning til mat er avslappet? Jeg syns ikke det vi ser vitner om et avbalansert forhold til mat.

Lenker kan jeg finne frem til, dersom det er ønskelig/nødvendig.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smågodtinfo fra bloggen: http://www.carolinebergeriksen.no/2013/03/29/time-for-a-sugar-kick/

http://www.carolinebergeriksen.no/2012/01/21/etter-den-sote-kloe/comment-page-1/

http://www.carolinebergeriksen.no/2015/02/22/cravings-hvordan-takle-det-i-hverdagen/

Så kan de som vil, tenke sitt om at CBE omtaler seg selv som "yngre" i 2013 når CBE skriver om smågodt i 2015. Det var den narrativen, da...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av bloggeierne studerer ernæringsfysiologi. Dette er godt kjent. Jeg antar at de vet hva de driver med privat. Men, det som frontes på bloggen er for meg noe som projiserer et anstrengt forhold til både mat og trening. Siden dette kosthold- og treningsregimet har innkassert en pris, vil nok mange tro at det bloggen projiserer er sunt og helsemessig forsvarlig nettopp på grunn av ovenstående - også de subtile uttalelsene rundt smågodt og annet "syndig", og de bittesmå porsjonene som publiseres. De vet vel nøyaktig hva de gjør, når de publiserer slikt innhold?

Det skal litt til å være så kritisk til favorittbloggen sin at man bevisst tenker at "dette er bare en overfladisk, perfeksjonert, rosa sukkertøyverden - det jeg ser er ikke virkeligheten, og frontfiguren spiser sikkert mer og gir egentlig blaffen i porsjonsstørrelse."

Endret av Cornucopia
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
1 time siden, Cornucopia skrev:

En av bloggeierne studerer ernæringsfysiologi. Dette er godt kjent. Jeg antar at de vet hva de driver med privat. Men, det som frontes på bloggen er for meg noe som projiserer et anstrengt forhold til både mat og trening. Siden dette kosthold- og treningsregimet har innkassert en pris, vil nok mange tro at det bloggen projiserer er sunt og helsemessig forsvarlig nettopp på grunn av ovenstående - også de subtile uttalelsene rundt smågodt og annet "syndig", og de bittesmå porsjonene som publiseres. De vet vel nøyaktig hva de gjør, når de publiserer slikt innhold?

Det skal litt til å være så kritisk til favorittbloggen sin at man bevisst tenker at "dette er bare en overfladisk, perfeksjonert, rosa sukkertøyverden - det jeg ser er ikke virkeligheten, og frontfiguren spiser sikkert mer og gir blaffen i porsjonsstørrelse."

Si meg, hvor lenge har denne ene bloggeieren egentlig studert ernæringsfysiologi? Har inntrykk av at dette studiet har vart og vart og vart og va....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tapet skrev:

Poenget mitt er at dette er en blogg der leserne under 18 år utgjør maks 20 prosent. Som om dagens fjortiser bryr seg om hva en tredve år gammel småbarnsmor i Siljan foretar seg. Og da skjønner jeg heller ikke hylingen og skrikingen om mengden godteri hun legger ut på bloggen.

Hvis du legger godviljen til så skjønner du nok at det handler om det helhetlige bildet, ikke kun om akkurat disse bitene med smågodt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da er vi vel tilbake til at CBE.no fronter en iscenesatt "livsstil",  der kun bloggeierne vet realiteten. En iscenesatt "livsstil" som altså har vunnet en pris. 

Jada, jeg vet at jeg gjentar meg selv. Men det jeg skal frem til er at CBE.no's lesere, som (hva skal jeg kalle det?) utsettes for dette ukentlig, tror at det man ser blir en sannhet. Der leserne over tid påvirkes til å tro at dersom de ikke spiser, trener, eller rydder for den saks skyld, nøyaktig som bloggen viser - er man dårligere enn det perfeksjonerte glansbildet av hovedrolleinnehaveren og ender opp med lavere selvbilde enn nødvendig. Med dårlig samvittighet for ikke å nå opp til en iscenesatt standard, som Treasures as selv nekter å ta innover seg. Er det så vanskelig å innrømme sin egen rolle i den betimelige kritikken som oppstår? 

Juks og fanteri, alt sammen.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Si meg, hvor lenge har denne ene bloggeieren egentlig studert ernæringsfysiologi? Har inntrykk av at dette studiet har vart og vart og vart og va....

Her har LKE selv uttalt seg på Bjørknes sine sider. Fulltidstudent ifjor, gitt og ferdig neste år.

Endret av Cornucopia
Fjernet en påstand.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, RompeRusk skrev:

5 år på en bachelorgrad???? 

Han tar en 3-årig bachelor på deltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.