Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Taystee

Tror de fleste egentlig er det, men det er ikke alle som snakker om det hele tiden. Å være miljøbevisst omhandler ikke bare store ting som å aldri kjøpe klær eller frasi seg større materielle goder. Det er også de små tingene. Som å spare strøm, kjøpe gode produkter fra gode produsenter, og lage maten fra bunn. Det handler også om å bruke bilen mindre, noe hun sikkert gjør så sprek som hun er. Det handler også om å sortere søppel og være bevisst på hvor ting kommer fra. Dette er ting som sikkert ikke alltid blir nevnt på bloggen fordi det er litt kjedelig, men som mange tenker over og gjør i hverdagen.

Å være samfunnsengasjert er også noe hun fint kan være uten at hun nevner det på bloggen eller i medier. Det tenker jeg at hennes nærme venner og familie kanskje vet litt om.

Kanskje hun ikke er det heller, men neste uke kommer det sikkert en ny ting som sjokkerer om henne, så er dette glemt og diskusjonen fortsetter. :blomst:

Hun som reiser minst 1 gang i mnd kompenserer helt sikkert for "mindre bilbruj" - noe som er komplett ulogisk da de bor langt ute i gokk og må ta bilen overalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Taystee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her, og forskjellen på oss og CBE, er at CBE deler det hun kjøper eller får sponset med et mye større publikum. Hun oppfordrer (direkte eller indirekte) mange andre til å ha et like stort forbruk som henne. Og hun har stor påvirkningskraft, det vet vi fordi hun tjener gode penger på den reklamen hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og flere av disse fikk hun betalt for å skrive

Hva slags forskjell gjør dette når hun når frem til så mange? Det er svært ofte at kjente mennesker inngår et samarbied med veldedige organiasjoner. Hun kunne lett droppet dette for penger tjener hun uansett, men man ser tydelig mellom linjene at menneskerettigheter og dyrevelferd er viktig for henne. Først klages det på at hun ikke gjør noe som helst, når det viser seg at hun har gjort utrolig mye bra, både for mennesker, miljø og dyr så er tydeligvis det galt også, jeg gir meg ende over. :fnise:

Damned if you do, damned if you don't.

Ser forresten gjerne noen kilder på at hun har blitt betalt for å skrive om det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en tråd som kun omhandler CBE-bloggen, så vil jeg begrense meg til den, velvitende om at denne bloggen ikke er den eneste. Det har ved flere anledninger blitt vist frem bilder av barnet i reklamesammenheng, det vil si barnet har arbeidet som modell. Noe som også er kommet frem i kommentarfeltet til CBE-bloggen. Dette er i strid med Lov om arbeidsmiljø (se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_11#KAPITTEL_11 )

http://lovdata.no/forskrift/2011-12-06-1355/§12-3

Barn har lov til å medvirke til reklame,men de trenger kanskje forhåndssamtykke fra arbeidstilsynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hva slags forskjell gjør dette når hun når frem til så mange? Det er svært ofte at kjente mennesker inngår et samarbied med veldedige organiasjoner. Hun kunne lett droppet dette for penger tjener hun uansett, men man ser tydelig mellom linjene at menneskerettigheter og dyrevelferd er viktig for henne. Først klages det på at hun ikke gjør noe som helst, når det viser seg at hun har gjort utrolig mye bra, både for mennesker, miljø og dyr så er tydeligvis det galt også, jeg gir meg ende over. :fnise:

Damned if you do, damned if you don't.

Ser forresten gjerne noen kilder på at hun har blitt betalt for å skrive om det.

Hvis det hadde blitt gjort så mye bra, så hvorfor bare to-2- innlegg vedr. veldedighet i 2015?

Vi er tross alt inne i årets åttende måned, og med en postefrekvens på minst ett innlegg per dag, så er to innlegg ikke annet enn en tilfeldighetstreffer å regne statistisk sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående menneskerettigheter som noen nevnte, tenker jeg at denne bloggposten og tilhørende kommentarfelt sier det meste om holdninger og kunnskapsnivået til bloggeierne. http://carolinebergeriksen.no/2012/12/13/coba-jungelsafari/

Hva da? At hun skrev at tolken spurte foreldrene til ungene, eller den motbydelige holdningen til hun som påståelig mente at foreldrene på INGEN måte kunne bli spurt og kalte Caroline for en løgner? Har vært i landsby selv (Namibia, ikke Mexico) og der var det helt vanlig prosydyre at tolken spurte foreldrene om det gikk greit å ta bilde, og alle fikk tillatelse, hvis ikke så fikk man ikke lov til å ta bilder av barna. De ELSKET å være foran kameraet.

Hvilke holdninger sikter du til her?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Ikke foto-diskusjonen, selv om den også er avslørende for kunnskapsnivået. Uttalelsene her feks om at det er kultur, ikke fattigdom, hun var også uten sko og skitten da hun var liten, vitner om svært liten forståelse for hva fattigdom er og hva slags prøvelser Mayafolket fortsatt utsettes for. Men noen hadde jo parfyme, skriver hun. Så da så. Rett og slett helt på trynet, og hun skal liksom være journalistutdannet, det er virkelig nesten ikke til å tro.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Ikke foto-diskusjonen, selv om den også er avslørende for kunnskapsnivået. Uttalelsene her feks om at det er kultur, ikke fattigdom, hun var også uten sko og skitten da hun var liten, vitner om svært liten forståelse for hva fattigdom er og hva slags prøvelser Mayafolket fortsatt utsettes for. Men noen hadde jo parfyme, skriver hun. Så da så. Rett og slett helt på trynet, og hun skal liksom være journalistutdannet, det er virkelig nesten ikke til å tro.

Hvordan er foto-diskusjonen avslørende for kunnskapsnivået? Var du der nede og fikk med deg hva som ble sagt eller gjort i forkant før hun tok bilder, eller antar du?

Hva vi oppfatter som kultur og rikdom i Norge er ikke nødvendigvis det samme i mange andre verdensdeler. Mayafolket har sin egen oppfatning, og penger er ikke nødvendigvis det som er viktigst for dem. Jeg tør påstå man møter mange lykkeligere barn blandt dem enn det man gjør på mange norske skoler. Det er det som kalles kultur, andre har ulike verdier, og for mange der så teller kanskje kultur, og levesett mye mer enn det penger gjør . Det jeg ser på som ille er at man automatisk trekker slutninger om at det er synd på "folket" fordi de ikke nødvendigvis har allverden å rutte med, og at folk som har en annen oppfatning av levesett enn "Ola Dunk" er lidende mennesker. De har sin tro og sin måte å leve på og det er ikke synd i dem. De går på skole, har klær, godt humør, mat på bordet. De lever slik fordi det er deres levesett. Og selv om mange av de ikke har sko på beina på bildene, betyr ikke nødvendigvis at de ikke eier et eneste par, eller lider.

Edit: skrivefeil

Endret av Nebel86
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig er opptatt av overforbruk er det ikke noe vits i å klage på en blogger. Hva gjør du/dere selv for å forhindre overforbruk? Kjører du bil, hvor mye klær eier dere, hvor kommer maten dere kjøper fra, hvor mange leker har barna, hvor mye sminke har du, hvor kommer hudproduktene deres fra, hvor mange ganger farger dere håret, hvor mye klær eier dere som er arvet i forhold til kjøpt, hvor mange km kjører dere i året?  Hva vet dere om hva jeg gjør? Selv er jeg veldig flink og har ikke engang kjøpt klær på ett år. Men som regel er det slik at folk som sitter å skriver i slike forum er misunnelig/liker ikke fotballfrue og forsøker å ta henne på absolutt alt. Noe som virkelig minner om mentaliteten til en umoden 14-åring.

Hva vet dere om planene til fotballfrue? Kanskje hun sparer på alt hun blir sponset, kjøper og har planer om å gi det vekk/selge det billig til venner/naboer/ukjente. Tenk om hun engang har planer om å donere det vekk. Hva vet vel vi. Og så lenge vi ikke vet, hvorfor diskutere det til døde. Kanskje dere heller kan sende henne en mail og skrive varmt om donering av ting hun ikke trenger. Det hjelper mer enn å skrive om det på et forum.

Vet at mange bloggere driver med garasjesalg. Det er et bra iniativ. Har selv gjort det og donerer alltid bort alt jeg ikke trenger mer. Hva med dere?

Det å ta en diskusjon betyr faktisk å engasjere seg. Engasjement er det som skaper endring her i verden. 

Jeg må nesten bare minne om hva disse KG-kjerringene har oppnådd når det gjelder bloggere. FF hadde nok med all sannsynlighet fortsatt å manipulere seg selv og familiemedlemmer penere og tynnere om dette ikke hadde blitt oppdaget. FF-mannen hadde helt sikkert fortsatt med samme tirader i div forumer og utgitt seg for å være autorisert helsepersonell og what not bare for å vinne en diskusjon. I tillegg har FO fått mange tilbakemeldinger på manglende merking av reklame, noe som igjen har ført til litt nye toner fra samtlige bloggere. 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men når jeg vet hvor lett påvirkelig og skjør en liten jentehjerne på knappe 10 år er så tar jeg gjerne 50 diskusjoner, dette handler ikke om hva vi gjør eller ikke eller hvor mye klær FF leverer til Fretex. Det sistnevnte er klassisk vesteruoperisk tankegang; det gjør ikke noe at jeg personlig er en ekstrem forbruker så lenge jeg donerer litt til de fattige... :hjerte:.    :hjerte: samvittighet :hjerte:

Alle bloggere er (enten vi liker det eller ei) store forbilder for mange og ikke minst trendsettere som mange ser opp til. FF forfekter et massivt overforbruk hvor kropp, utseende og massekonsum står i fokus. Dette har selvfølgelig ringvirkninger ellers i samfunnet og hos andre potensielle forbrukere helt likegyldig av hva du selger på et garasjesalg eller gir bort. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo egentlig bare et bevis på at man ikke nødvendig "practise as You preach...." For meg blir det veldig dobbeltmoralsk å skrive slike innlegg samtidig som man reklamerer for en haug unødvendig skrot...

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Det skal foreligge godkjennelse fra Arbeidstilsynet. I tillegg er det et par andre kriterier som også skal oppfylles, men de husker jeg ikke i skrivende stund.

Det som kanskje er et problem er det manglende skillet mellom arbeid og fritid..
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Morsomt foresten hvor mye sinne fotballfrue klarer å skape blant mange kvinner. Selv ønsker jeg alle godt og hygger meg over suksessen hun har skapt for seg selv. Tror også at hun ikke er med å bidrar til overforbruk da hun sikkert ikke har tenkt å beholde at selv. Hun både oppfordrer lesere til å bidra til gode formål og gir også selv. Blir ikke overrasket om hun plutselig slår til med et godt gammeldags hagesalg eller noen donasjoner av ting hun ikke trenger. Kan også hende hun sparer på noe til datteren selv får barn en dag. Det er jo alltid lurt :)

Forbruk handler ikke om man gir eller selger noe videre. Overforbruk handler om at man bidrar til økt produksjon av varer som igjen fører til økt forurensning, utarming av knappe ressurser og økt søppelmengde. I tillegg har overforbruk konsekvenser for utnytting av arbeidere i fattige land fordi vi ikke lengre klarer oss med en varm genser, et par tynne og to-tre par bukser, men stadig må henge med og kjøpe mer. Det øker etterspørselen etter billige klær, som igjen får klesprodusentene til å gå etter masseproduksjon med lavest mulige kostnader heller enn å satse på kvalitet.

CBE bidrar til overforbruk ved å ha og vise et til tider ekstremt shoppingmønster innen klær, barneutstyr, servise og skjønnhetsprodukter. Hun bidrar derfor til overforbruk direkte ved sitt eget forbruk, og indirekte ved å markedsføre overforbruk som livsstil (det er det hun kaller bloggen sin - en livsstilsblogg). 

Gjenbruk er ikke å shoppe masse og gi det bort, gjenbruk er å kjøpe brukt, sy om klær, pusse opp gamle møbler og lignende. Jeg har ikke sett et eneste eksempel på at CBE har drevet med gjenbruk.

Innlegget er ryddet for svar til brukerdebatt.

- Pavilion, mod

Endret av Snøsøta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av de lenkene som er lagt ut som bevis ser jeg at de fleste handler om dyr og bikkjer. De fleste av disse ser ikke ut som annonser. De få som står igjen er laget i samarbeid med xxx. En pen omskriving for noe hun tjener på?

Det ble for en tid siden donert penger til en eller annen stiftelse i samarbeid med Coverbrands. Det er ingen som vet hvor mye Coverbrands donerte ift Caroline Berg Eriksen, eller kanskje det var Treasure  som donerte? Kanskje CBE sto for omtalen og Coverbrands for pengene? Eller kanskje Treasure bidro med noen kroner i tillegg.

Ja, hun donerer klær hun ikke benytter mer. Hvem gjør ikke det? Dog bruker de fleste nok klærne flere ganger enn det hun gjør før de blir gitt/solgt videre.

Jamen, det er jobben hennes å vise frem klær? So? Argumentet om at hun fronter en ikke-bærekraftig livsstil blir ikke noe mindre gyldig av den grunn.

Ja, hun er PLAN-fadder? Hvem er ikke det eller lignende? Tror de fleste hjem har både 2-3 de gir månedlig til, eller kanskje mer enn 4 slik som oss?

Ja, de har en Tesla. Veldig bra mtp all bilkjøringen til og fra Oslo, Skien flere ganger daglig og andre steder. Dog ikke noe man trenger å falle på kne i henrykkelse over da svært mange i dag kjører elektrisk eller kollektivt.

Så hva er alt dette fantastiske hun gjør for miljøet?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig er opptatt av overforbruk er det ikke noe vits i å klage på en blogger. Hva gjør du/dere selv for å forhindre overforbruk? Kjører du bil, hvor mye klær eier dere, hvor kommer maten dere kjøper fra, hvor mange leker har barna, hvor mye sminke har du, hvor kommer hudproduktene deres fra, hvor mange ganger farger dere håret, hvor mye klær eier dere som er arvet i forhold til kjøpt, hvor mange km kjører dere i året?  Hva vet dere om hva jeg gjør? Selv er jeg veldig flink og har ikke engang kjøpt klær på ett år. Men som regel er det slik at folk som sitter å skriver i slike forum er misunnelig/liker ikke fotballfrue og forsøker å ta henne på absolutt alt. Noe som virkelig minner om mentaliteten til en umoden 14-åring.

Hva vet dere om planene til fotballfrue? Kanskje hun sparer på alt hun blir sponset, kjøper og har planer om å gi det vekk/selge det billig til venner/naboer/ukjente. Tenk om hun engang har planer om å donere det vekk. Hva vet vel vi. Og så lenge vi ikke vet, hvorfor diskutere det til døde. Kanskje dere heller kan sende henne en mail og skrive varmt om donering av ting hun ikke trenger. Det hjelper mer enn å skrive om det på et forum.

Vet at mange bloggere driver med garasjesalg. Det er et bra iniativ. Har selv gjort det og donerer alltid bort alt jeg ikke trenger mer. Hva med dere?

Når du skriver at det ikke er vits i å klage på en blogger (som i dette tilfellet bedriver hypermaterialistisk livsstilsmarkedsføring) dersom en er opptatt av overforbruk, er det ingen vits for deg å klage på folk som klager heller, vel? Bedre om alle, deg inkludert, feier for egen dør, liksom.

Jeg tror du tar feil. For å oppnå endring, må man si sin mening offentlig. Derfor synes jeg du skal fortsette å gi uttrykk for hva du mener,  på lik linje med folk som ikke deler din overbevisning om bloggeres manglende påvirkningskraft.

Du skriver at du er veldig flink mht forbruk, til og med har du ikke kjøpt klær på et år. Nettopp. Du mener med andre ord at det ikke er bra med overforbruk, noe flere her inne er enig med deg i. Sannsynligheten for at disse kritiske KG-brukerne har mer til felles med ditt forbruksmønster enn livsstilen som CBE-bloggen er betalt for å vise frem, er stor. Men i og med at denne tråden ikke handler om personlig forbruk, er ikke det noe folk legger ut om. Opprett en egen tråd om forbruk generelt, hvis du er opptatt av privatpersoners livsstil og forbruk.

Innlegget er ryddet for svar til brukerdebatt.

- Pavilion, mod

Endret av Pavilion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg veldig om dette sitatet fra Barbara Bush.

Rettet pga feil Bushfrue.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er foto-diskusjonen avslørende for kunnskapsnivået? Var du der nede og fikk med deg hva som ble sagt eller gjort i forkant før hun tok bilder, eller antar du?

Hva vi oppfatter som kultur og rikdom i Norge er ikke nødvendigvis det samme i mange andre verdensdeler. Mayafolket har sin egen oppfatning, og penger er ikke nødvendigvis det som er viktigst for dem. Jeg tør påstå man møter mange lykkeligere barn blandt dem enn det man gjør på mange norske skoler. Det er det som kalles kultur, andre har ulike verdier, og for mange der så teller kanskje kultur, og levesett mye mer enn det penger gjør . Det jeg ser på som ille er at man automatisk trekker slutninger om at det er synd på "folket" fordi de ikke nødvendigvis har allverden å rutte med, og at folk som har en annen oppfatning av levesett enn "Ola Dunk" er lidende mennesker. De har sin tro og sin måte å leve på og det er ikke synd i dem. De går på skole, har klær, godt humør, mat på bordet. De lever slik fordi det er deres levesett. Og selv om mange av de ikke har sko på beina på bildene, betyr ikke nødvendigvis at de ikke eier et eneste par, eller lider.

Edit: skrivefeil

Det du skriver om Mayafolkets uproblematiske liv var nytt for meg. Mayaindianernes historie forteller om fattigdom, rasisme, undertrykkelse og folkemord (sistnevnte i Guatemala 1960-1996), men det er jo gledelig dersom de siste årene har endret det meste. Alternativt kan det være at du romantiserer det du har sett og evt. ikke har satt deg spesielt godt inn i Mayafolkets historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...