Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner også godt hun ble stressa, det er jo tydlig at de er ute etter å ta henne.

Jeg har ikke fuglt med i denne tråden, eller i bloggen hennes- men har sett artiklene i dagbladet og vg og synes begge avisene er utrolig barnslige. Minner meg om fjortisjenter i skolegården som er ute etter mest mulig sjokk og skandale og som virkelig vrir og vrenger på alt for å få det til å høres verst mulig ut.

Det er rett og slett mobbefakter.

Jeg synes det er en ekkel side ved mennesker/aviser/samfunnet generelt å skulle ta for seg en minoritet (Caroline Berg Eriksen og evnt team vs hundrevis av sinte lesere og leserkåte aviser.) og virkelig teame seg opp mot dette og stille vedkommende eller minoritetene opp mot veggen.

Det er også fasinerende hvordan vi har denne psykiske egenskapen hvor vi på et eller annet tidspunkt synes det er greit å regelrett henge ut et menneske eller en gruppe, koste hva det koste vil.

Dette har ikke gått lengre enn verbal sverting og mobbing, men historien har vist oss at vi som mennesker er villige til å gå mye lengre enn som så om vi får kollektiv velsignelse for det.

Ingen i denne tråden ville hengt henne ut om de ikke visste at de fikk støtte fra andre.

Til det siste: ikke henge henne ut, det er ikke poenget med å kritisere måten de driver bloggen på. Og du tar feil; jeg klarer fint å se at de driver uprofesjonelt på flere områder uten at jeg trenger noen til å støtte meg i det. Resten av innlegget ditt er mest tullball. Minoritet? Seriøst? Endret av Francis
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til det siste: ikke henge henne ut, det er ikke poenget med å kritisere måten de driver bloggen på. Og du tar feil; jeg klarer fint å se at de driver uprofesjonelt på flere områder uten at jeg trenger noen til å støtte meg i det. Resten av innlegget ditt er mest tullball. Minoritet? Seriøst?

Du nevnte såvidt debatt-teknikk på forrige side. Når du sier at innlegget er mest tullball, hva slags debatt-teknikk er det?

Og ja, jeg er fullstednig klar over min. Bare sett meg lei på at folk hyler ut for for så å kaste stein i glasshus.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte såvidt debatt-teknikk på forrige side. Når du sier at innlegget er mest tullball, hva slags debatt-teknikk er det?

Og ja, jeg er fullstednig klar over min. Bare sett meg lei på at folk hyler ut for for så å kaste stein i glasshus.

Du tenkte at vi skulle diskutere minoriteten CBE m.team? Kom med noen seriøse argumenter for at folk ikke skal bry seg med en bedrift som tjener noen mill i året på å føre leserne sine bak lyset og gjør alt for å skjule det når de blir fersket.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den debatt-teknikken der kan du dra lengre ut på landet med. Kvinner som hater kvinner? Latterlig argumentasjon og stråmann så det holder.

Ja, nesten som å gjemme seg bak "vi diskuterer kun bedriften, ikke person og vi synes ikke det er greit at småjenter blir påvirket", Samtidig som det hagler med kritikk rettet mot henne som person.

Ja, jeg er nysgjerrig, men jeg har også mine tanker om jenter som holder på slik som her. Mange fremstiller seg som utrolig aggressive, skadefro, bitre, hevngjerrige og sjalu som øyeblikkelig setter seg i forsvarsmodus fordi de ikke kan leke sammen i fred på et forum der de angriper et annet menne.. Unnskyld, "bedrift". (Ja, jeg sa det) Det er min oppfatning av hele det sirkuset her.

Og Ditte: Tror du ikke noen hadde reagert dersom det ble opprettet en haug av tråder om en mann? Dette har gått så mye lenger enn at man er uenig eller kritiserer en bedrift, og det er latterlig at dere ikke evner å se det selv. Dette er vel oppskriften på å knuse et annet mennske og dere fryder dere. Jo lengre man kan gå, jo bedre er det. Det er som å være flue på veggen på en ungdomsskole. En ting er å være uenig, si sitt og bli ferdig med det, mange av de her også, men de blir borte i hetsen. Jeg er overhodet ikke enig i det Fotballfrue driver med, men herregud, det finnes en grense.

Endret av Nebel86
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenkte at vi skulle diskutere minoriteten CBE m.team? Kom med noen seriøse argumenter for at folk ikke skal bry seg med en bedrift som tjener noen mill i året på å føre leserne sine bak lyset og gjør alt for å skjule det når de blir fersket.

Det var ikke jeg som hadde en formening om det. Siden du bemerket debatt-teknikken til noen på forrige side så bemerker jeg din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det siste: ikke henge henne ut, det er ikke poenget med å kritisere måten de driver bloggen på. Og du tar feil; jeg klarer fint å se at de driver uprofesjonelt på flere områder uten at jeg trenger noen til å støtte meg i det. Resten av innlegget ditt er mest tullball. Minoritet? Seriøst?

Poenget med å nevne minoritet er at hun er én person som får tyn fra enormt mange hold. Hun er en person, som har tjent penger på å skrive en blogg, hvor hun ikke har vært helt ærlig. Hun har lagt seg flat, men det hjelper ikke.

Det er vel personen dere hater?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke jeg som hadde en formening om det. Siden du bemerket debatt-teknikken til noen på forrige side så bemerker jeg din.

Helt ok i debatt å si at noe er tull. Tullprat blir ikke argumentasjon om du kaller det argumentasjon. Virkelig ikke. Om noen mener at epler ikke er særlig sunt og jeg påstår at de ikke må diskriminere epler, de er jo like god og sunn frukt som annen frukt, da er det et tullete forsøk på å trekke diskusjonen i en annen retning. Og nå ler jeg selv av eksemplet mitt (for det er faktisk ganske dårlig). ☺️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å nevne minoritet er at hun er én person som får tyn fra enormt mange hold. Hun er en person, som har tjent penger på å skrive en blogg, hvor hun ikke har vært helt ærlig. Hun har lagt seg flat, men det hjelper ikke.

Det er vel personen dere hater?

Hater? Nå får du rulle inn, altså.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner også godt hun ble stressa, det er jo tydlig at de er ute etter å ta henne.

Jeg har ikke fuglt med i denne tråden, eller i bloggen hennes- men har sett artiklene i dagbladet og vg og synes begge avisene er utrolig barnslige. Minner meg om fjortisjenter i skolegården som er ute etter mest mulig sjokk og skandale og som virkelig vrir og vrenger på alt for å få det til å høres verst mulig ut.

Det er rett og slett mobbefakter.

Jeg synes det er en ekkel side ved mennesker/aviser/samfunnet generelt å skulle ta for seg en minoritet (Caroline Berg Eriksen og evnt team vs hundrevis av sinte lesere og leserkåte aviser.) og virkelig teame seg opp mot dette og stille vedkommende eller minoritetene opp mot veggen.

Det er også fasinerende hvordan vi har denne psykiske egenskapen hvor vi på et eller annet tidspunkt synes det er greit å regelrett henge ut et menneske eller en gruppe, koste hva det koste vil.

Dette har ikke gått lengre enn verbal sverting og mobbing, men historien har vist oss at vi som mennesker er villige til å gå mye lengre enn som så om vi får kollektiv velsignelse for det.

Ingen i denne tråden ville hengt henne ut om de ikke visste at de fikk støtte fra andre.

Ok, føler jeg må stille meg opp for å forsvare en annen "minoritet", nemlig Dagbladet. De er jo bare en stakkars avis. Tenk den gangen Israel klaget Dagbladet inn for PFU: én stakkars avis mot et helt land, liksom! Grusomheter.

Dagbladet, i motsetning til Dagens Næringsliv, prøver å belyse det som faktisk har skapt mediestormen ved å stille kritiske spørsmål til CBE. Dette er ikke "mobbing". Vær Varsom-plakatens paragraf 1.4: "Det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold".

Hvordan nøyaktig de prøver å "ta henne" og benytter seg av "mobbefakter" fremkommer ikke i intervjuet. Å drite seg ut klarer hun visst fint selv.

DB: "Hvordan har den siste tida vært?"

CBE: "Den har vært lærerik."

DB: "Hva har du lært?"

CBE: "Hvordan våger du å stille meg et så krenkende spørsmål?!?"

Hun la jo opp til spørsmålet selv, men virker rasende når journalisten spør henne. Og å stille oppfølgingsspørsmål til generiske floskler er ikke mobbing.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke med mine beste evner å se hvordan DB forsøker å ta CBE. Her tilrettelegges det som tilrettelegges kan for intervjusituasjonen ved at hun og Rønningen får tilsendt spørsmålene på forhånd. Jeg kan forstå at journalisten blir irritert når CBE kobler ut samtalen uten å gi beskjed. I tillegg viser det seg at rådgiveren sitter ved siden av og briefer henne. Magnus Rønningen som tidligere journalist i DB og CBE som har journalistisk utdannelse bør helt klart vite at det er vanlig å oppgi slike omstendigheter. DBs journalist tror hun får et åpenhjertelig intervju, men så viser det seg å være iscenesatt - som det meste annet.

At folk ikke forstår at dette er noe DBs journalist må påpeke overrasker meg. Personlig tror jeg også, utifra skrivemåten, at CBE mest sannsynlig har svart ullent og DB forsøker å få tydelige svar. De aller fleste intervjuobjekter blir presset på dette. Intervjuet i DN var så vagt og dårlig at det er flaut, men der var jo alt regissert til minste detalj. Sikkert kjipt når noen fraviker den standarden.

Dersom jeg intervjuet CBE hadde jeg mest sannsynlig avsluttet intervjuet rimelig raskt. Hvem ønsker vel et intervju hvor PR-rådgiveren åpenbart svarer for henne? Nei, da får hun henvise til ham for kommentarer i utgangspunktet.

Endret av Iriina
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, føler jeg må stille meg opp for å forsvare en annen "minoritet", nemlig Dagbladet. De er jo bare en stakkars avis. Tenk den gangen Israel klaget Dagbladet inn for PFU: én stakkars avis mot et helt land, liksom! Grusomheter.

Dagbladet, i motsetning til Dagens Næringsliv, prøver å belyse det som faktisk har skapt mediestormen ved å stille kritiske spørsmål til CBE. Dette er ikke "mobbing". Vær Varsom-plakatens paragraf 1.4: "Det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold".

Hvordan nøyaktig de prøver å "ta henne" og benytter seg av "mobbefakter" fremkommer ikke i intervjuet. Å drite seg ut klarer hun visst fint selv.

DB: "Hvordan har den siste tida vært?"

CBE: "Den har vært lærerik."

DB: "Hva har du lært?"

CBE: "Hvordan våger du å stille meg et så krenkende spørsmål?!?"

Hun la jo opp til spørsmålet selv, men virker rasende når journalisten spør henne. Og å stille oppfølgingsspørsmål til generiske floskler er ikke mobbing.

Eh, nei. Det var ikke det hun svarte;

"

- Den har vært lærerrik. Jeg har vært nødt til å ta et skritt tilbake og tenke etter hva som faktisk betyr noe i livet mitt. Jeg har en datter som er frisk og en mann som jeg elsker, mat på bordet og tak over hodet. Alt annet blir i-landsproblemer. Den siste tiden har jeg har lært meg å fokusere på det som er faktisk er viktig, sier Caroline Berg Eriksen til Dagbladet."

Jeg oppfattet henne ikke som rasende. Jeg oppfattet henne som stresset ja, men ikke sint.

Angående dette med å hevde at dere kritiserer bedriften CBE og ikke personen er det å legitimere angrepene på henne.

Alle skjønner jo på måten Dagbladet formulerer seg og uthever utsagn i overskrifter at de er ute etter å kaste mer bensin på bålet.

Men folk trenger tydeligvis en kjendis å forarge seg over, før var det Mette Marit- nå et det en småbarnsmor fra Fredrikstad- nei vent-det er såklart kun bedriften dere kritiserer :ler:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Det var ikke det hun svarte;

"

- Den har vært lærerrik. Jeg har vært nødt til å ta et skritt tilbake og tenke etter hva som faktisk betyr noe i livet mitt. Jeg har en datter som er frisk og en mann som jeg elsker, mat på bordet og tak over hodet. Alt annet blir i-landsproblemer. Den siste tiden har jeg har lært meg å fokusere på det som er faktisk er viktig, sier Caroline Berg Eriksen til Dagbladet."

Jeg oppfattet henne ikke som rasende. Jeg oppfattet henne som stresset ja, men ikke sint.

Angående dette med å hevde at dere kritiserer bedriften CBE og ikke personen er det å legitimere angrepene på henne.

Alle skjønner jo på måten Dagbladet formulerer seg og uthever utsagn i overskrifter at de er ute etter å kaste mer bensin på bålet.

Men folk trenger tydeligvis en kjendis å forarge seg over, før var det Mette Marit- nå et det en småbarnsmor fra Fredrikstad- nei vent-det er såklart kun bedriften dere kritiserer :ler:

Nja, jeg synes hun virker relativt irritabel i denne delen, som kommer etter at hun blir spurt om hva hun har lært:

- Fordi at når du innleder mailen om dette intervjuet ved å skrive at «suksessen og tilværelsen som Norges største blogger vil være gjennomgående i teksten - og hovedgrunnen til at vi gjør intervjuet», mens du i virkeligheten bare er ute etter å stille meg spørsmålet «hva har du lært?» fem ganger, på jakt etter et eller annet svar jeg ikke vil gi deg. Da er det fint å kunne snakke med noen som kan bekrefte at jeg ikke er gal.

Det virker som om hun blir ganske snurt over at hun blir stilt kritiske spørsmål og ikke får vinklet artikkelen over på "suksessen og tilværelsen".

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tingelinling

Litt morsomt at kommentarer rundt enkelt ting uteblir, når det gjelder dette intervjuet.

"Vi mistet tre annonsører mandagen etter VGs oppslag om bloggen. Vi bisto disse annonsørene med alternative bloggere i Adlinks stall. Vinden snudde imidlertid raskt og vi har fått inn flere avtaler som erstatter det teoretiske tapet. Caroline står ekstremt sterkt i markedet, det er ikke mange som hadde tålt en sånn mediestorm. Vi er glade for å jobbe med henne, og hun har vært tydelig på hva hun har gjort feil og at hun har lært, sier Nesheim."

Og:

"Etter noen dagers opphold og to lange beklagelser på bloggen går livet både på bloggen og hjemme tilsynelatende sin vante gang. Leserne er flere enn før."

Jeg synes dette er viktig å få med i denne tråden. Selvsagt kommer ikke denne bedriften til å legge ned. Alt oppstusset som brukere av kvinneguiden klarte å skape, har bare gjort bloggen enda mer poppis. Kanskje Caroline Berg Eriksen burde lage et innlegg og si tusen takk for hjelpen!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt morsomt at kommentarer rundt enkelt ting uteblir, når det gjelder dette intervjuet.

"Vi mistet tre annonsører mandagen etter VGs oppslag om bloggen. Vi bisto disse annonsørene med alternative bloggere i Adlinks stall. Vinden snudde imidlertid raskt og vi har fått inn flere avtaler som erstatter det teoretiske tapet. Caroline står ekstremt sterkt i markedet, det er ikke mange som hadde tålt en sånn mediestorm. Vi er glade for å jobbe med henne, og hun har vært tydelig på hva hun har gjort feil og at hun har lært, sier Nesheim."

Og:

"Etter noen dagers opphold og to lange beklagelser på bloggen går livet både på bloggen og hjemme tilsynelatende sin vante gang. Leserne er flere enn før."

Jeg synes dette er viktig å få med i denne tråden. Selvsagt kommer ikke denne bedriften til å legge ned. Alt oppstusset som brukere av kvinneguiden klarte å skape, har bare gjort bloggen enda mer poppis. Kanskje Caroline Berg Eriksen burde lage et innlegg og si tusen takk for hjelpen!

Kan legge til denne da: http://www.nettavisen.no/na24/leserne-rmmer-fotballfrue/8530465.html

– Du er ikke populær hele livet gjennom, sier nettekspert

Dette har kanskje skapt større trafikk til bloggen, men hva skjer når ting roer seg og bloggen fortsetter å tape lesere, den dagen de ikke lenger kan leve av den? LK blir umulig bli tatt serriøst som en ernæringsfysiolog etter å ha løyet å kalt seg lege. Fotballfrue jobbe som journalist etter skandalene?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vi bør huske på at denne jenta har startet en blogg - ikke gått gradene innenfor et stort firma og lært seg synlige og usynlige spilleregler underveis innenfor forretningsverdenen.

Alle mulige regler og etikk er blitt sammenblandet, misforstått og misbrukt, hun og hennes mann har tråkket over streken så til de grader, og også fått all den pes de fortjener.

Tar avstand fra alt som er blitt gjort og sagt, allikevel;

Syns ballen bør legges død nå, om ikke får jeg igjen denne numne, ekle følelsenen av at Janteloven anno 2015 står sterkere enn noensinne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vi bør huske på at denne jenta har startet en blogg - ikke gått gradene innenfor et stort firma og lært seg synlige og usynlige spilleregler underveis innenfor forretningsverdenen.

Alle mulige regler og etikk er blitt sammenblandet, misforstått og misbrukt, hun og hennes mann har tråkket over streken så til de grader, og også fått all den pes de fortjener.

Tar avstand fra alt som er blitt gjort og sagt, allikevel;

Syns ballen bør legges død nå, om ikke får jeg igjen denne numne, ekle følelsenen av at Janteloven anno 2015 står sterkere enn noensinne.

Hun er ingen jente, men en voksen dame på 28.

Skal man drive bedrift, så har man plikt til å sette seg inn i gjeldende lover og regler. Det gjelder vel i alle bransjer!

Og hva søren har janteloven med saken å gjøre?!

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er ingen jente, men en voksen dame på 28.

Skal man drive bedrift, så har man plikt til å sette seg inn i gjeldende lover og regler. Det gjelder vel i alle bransjer!

Og hva søren har janteloven med saken å gjøre?!

Hun var en jente den gang hun startet bloggen, jeg gidder ikke gjøre rede for hvorfor hun har vært pliktig til å sette seg inn i ting og tang.

Les hva jeg skrev , Jeg forsvarer IKKE hva som er blitt gjort, sagt etc.

Syns bare at nok er nok.

Og om ikke NOK ER NOK - ja så tilskriver jeg det VIRKELIG - Janteloven anno 2015:

1. Du skal ikke tro at du er noe.
  2. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
  3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
  4. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
  5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
  6. Du skal ikke tro du er mere enn oss.
  7. Du skal ikke tro at du duger til noe.
  8. Du skal ikke le av oss.
  9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
  10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Ferdig snakka - syns det har vært nok mediepes omkring denne saken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var en jente den gang hun startet bloggen, jeg gidder ikke gjøre rede for hvorfor hun har vært pliktig til å sette seg inn i ting og tang.

Les hva jeg skrev , Jeg forsvarer IKKE hva som er blitt gjort, sagt etc.

Syns bare at nok er nok.

Og om ikke NOK ER NOK - ja så tilskriver jeg det VIRKELIG - Janteloven anno 2015:

• Du skal ikke tro at du er noe.
  • Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
  • Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
  • Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
  • Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
  • Du skal ikke tro du er mere enn oss.
  • Du skal ikke tro at du duger til noe.
  • Du skal ikke le av oss.
  • Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
  • Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Ferdig snakka - syns det har vært nok mediepes omkring denne saken.

Hm..snu denne. Bedriften mot folket istedenfor folket mot bedriften. Synes akkurat i dette tilfellet at det passer.

Det har de vel bevisst med løgn på løgn - og bedrag?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..snu denne. Bedriften mot folket istedenfor folket mot bedriften. Synes akkurat i dette tilfellet at det passer.

Det har de vel bevisst med løgn på løgn - og bedrag?

Javisst!

Helt enig - men når skal vi bli ferdig med denne saken? Eller er det om å gjøre og holde liv i den så lenge så mulig?

DER - kommer nemlig janteloven inn i bildet for min del.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst!

Helt enig - men når skal vi bli ferdig med denne saken? Eller er det om

å gjøre og holde liv i den så lenge så mulig?

DER - kommer nemlig janteloven inn i bildet for min del.

Når skal saken legges død? Når er det nok? Hva skal til for at dere er fornøyde? Det er spørsmål som har blitt spurt ganske mange ganger etterhvert i denne tråden.

Men det blir aldri besvart. Rart at ingen klarer å svare på det. Er det fordi man da legger ut en mållinje man ikke vil nå? Eller innrømme?

Håper noen vil svare på det snart :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...