Gå til innhold

Hvor gamle var barna deres når de flyttet ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer fra et lite sted og alle flytter hjemmefra når de er ferdig ungdomsskolen.

Har flyttet til en by hvor mine unger har vokst opp. Eldstemann dro på folkehøyskole etter vgs og flyttet aldri hjem etter det året så han var 19 da han flyttet ut. Den yngste går 3 året på vgs nå, og planlegger å flytte ut når han skal begynne å studere til høsten. Jeg gleder meg til å ha huset for meg selv uten tenåringssaker slengende rundt.

Anonymkode: 55b45...36d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er 4 søsken.

tvillingbroren min flyttet langt bort som 16 åring fordi han kom inn på en linje som bare er 3 plasser i landet. Han flyttet hjem året etter da han ble lærling. Mamma gråt halve veien hjem. 

Jeg flyttet ut da jeg var 17 år. På folkehøgskole, så ble lettere for foreldrene mine da siden jeg ikke ble "alene". Flyttet sammen med kjæresten året etter. 

Søstrene mine var 18 og 19 år.

broren og ene søsteren min bor hjemme igjen nå. Så tror foreldrene mine bare hadde ett halvt år hvor bare de bodde i huset. Nå er søstrene mine 23 år og jeg vet foreldrene mine ser frem til at de får huset alene og bare får oss på besøk:) 

Anonymkode: 785e5...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så gamle barn enda.

Men selv flyttet jeg for å gå på folkehøgskole året etter VGS, var altså 19. Flyttet hjem igjen etter det året, og bodde hjemme til jeg var 22,5. Da flyttt jeg inn i et kollektiv med bare ukjente mennesker (hvor flere av de nå er mine beste venner). Bodde også hjemme et halvår fra 25,5 - 26, i en overgang mellom studier i utlandet og innflytting i egen leilighet.

Mine søsken bodde hjemme til de var hhv. 24,5 og 21. Førstemann flyttet på grunn av studier i utlandet, andremann da h*n var ferdig med læretid og kjøpte egen leilighet.

Anonymkode: c789f...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I familien vår flyttet i hvert fall eldste ut da hun var 16, mellomste husker jeg ikke, jeg da jeg var 19. Har gått fint med alle oss, mamma følte nok særlig på det da jeg flyttet ut iom at hun kom til å bli alene hjemme, men vi har et kjempegodt forhold alle sammen og besøker hverandre ofte. Nå skal det sies at vi alltid har bodd ganske nærme hverandre da, er snakk om nabokommuner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg 18 år, men jeg bor hjemme enda. Hvis alt går etter planen skal jeg studere på en høgskole i nabobyen. Er da veldig unødvendig økonomisk sett å flytte når jeg kan få alt gratis hjemme. Derfor kommer jeg til å bo hjemme frem til jeg er ferdig med Bachelor, er nok 21 når jeg blir ferdig med den. Etter det kommer jeg til å ta Master, så da flytter jeg nok til Oslo, Bergen eller Trondheim. Altså er planen at jeg skal flytte ut når jeg er 21, men man vet jo aldri hva fremtiden har å by på... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 :) Der jeg bodde var det veldig vanlig at man flyttet hjemmefra for å gå på vgs.

Sønnen min er fortsatt alt for ung, men jeg får helt angst med tanke på scenarioet om han skulle flyttet ut om 6 år som 16 åring:sukk: Heldigvis bor vi i en stor by og her er det ikke så vanlig, her er det mange som bor hjemme langt oppi 20 åra. Så egentlig som mor håper jeg han bor hjemme leeenge, vertfall til han er ferdig med vgs:fnise:

Men ligner han på mamman sin, eller pappan så flyr han vell fra redet lenge før det. Men er jo lov å håpe:hjerte:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flyttet også hjemmefra da jeg var 16 pga ingen VGS i nærheten. 

Det er delvis en av grunnene til at vi nå har bosatt oss i by, slik at mitt barn kan bo hjemme til VGS er ferdig ;) Bare 4 år til, så synes absolutt det er viktig å tenke over sånne ting. 

Anonymkode: 52a94...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet når jeg var 16, pga det ikke var vgs skoler i nærheten. Har ikke flyttet hjem etter det og fikk klar beskjed om å klare meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine flyttet ut da de var hhv 19 og 25 (hun bodde borte på folkehøyskole ett år, men flyttet hjem igjen til oss etterpå).

Anonymkode: 65ee4...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hjemmefra for å gå på vgs, 15 år gammel, og flyttet aldri hjem igjen.  Barna mine bodde hjemme til de var ferdige med vgs, altså til de var 18/19 år.   De har senere flyttet nær oss, men aldri inn i barndomshjemmet.  

Nå er det bare 4 år til eldste barnebarn drar av sted for å studere.  Hun har utferdstrang, så kanskje blir det langt borte.  Kjenner at det blir vanskeligere, men da er jeg pensjonist, og får mulighet til å besøke henne ofte. 

Dette er livets gang, og akkurat som det skal være :)  Det viktigste er at livet går bra for de som forlater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19. januar 2017 den 10.43, skruf skrev:

Eldstejenta her flyttet ut ifjor etter videregående. Hun var da 19 år. 

Det har gått veldig bra, hun trives på studiestedet, med studiene og det å bo i kollektiv med to venninner. Såklart uvant i starten, huske på å handle, lage seg middag hver dag, orientere seg i en ny by, vaske klær (hun oppdaget f.eks at det var dumt å vaske alle buksene sine samtidig...måtte gå med slækkejoggebukse på skolen til buksene var tørre), betale regninger.. 

Skal glatt innrømme at det var verre for meg. Jeg grein halve veien hjem da vi hadde kjørt henne og flyttelasset. Mester i katastrofetenking er jeg også. Men det går bedre nå, selv om jeg savner henne helt inni margen av og til. Lar dog ikke savnet mitt gå utover henne, hun skal ikke bære den byrden på en måte. 

Heldigvis så kommer hun ganske regelmessig hjem i helgene. Jeg betaler reisen hennes, for jeg ønsker ikke at økonomi skal være utslagsgivende for at hun ikke kan reise hjem ei helg hvis hun har lyst hjem. Hun savner vel aller mest kattene og hunden, men også søstrene sine og oss foreldre. Sånn ca i den rekkefølgen der ;)

Du høres ut som en god mor :) 

Anonymkode: 2e030...366

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ut som en god mor :) 

Anonymkode: 2e030...366

Takk :) 

Jeg er innmari takknemlig for at jeg har et så godt forhold til døtrene mine. De er hele livet. Og såklart mannen, bikkja og kattene også (i den rekkefølgen der ;) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flyttet ut når jeg var 19, er nå 31. Min yngste bror bor hjemme enda og er 23, mamma begynner å bli rimelig lei.. 

Anonymkode: e8ed7...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet ut sammen med kjæresten da jeg var 17. 

Gikk utrolig bra :) Rart i starten, og så går det seg til etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 4 flyttet på en hybbel for å studere da de var 17 år. Jeg tenkte ikke på dette som "flytte for seg selv" da de kom hvem hver helg og vi støttet dem økonomisk så godt vi kunne.

De flyttet for seg selv da de fikk universitetsutdannelse og jobb, dvs. fra 21 års alder. De ble da helt uavhengige økonomisk og "kom på besøk" til oss, ikke "dro hjem" til oss.

Anonymkode: a3b99...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...