Gå til innhold

samværsrett Julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du har rett. Det er ingen regler, men det er det som kalles vanlig samvær. Og det er ikke FAR som har rett på dette, men BARNET. Uansett, vanskelig er det!

Hei

den som ikke har den daglige omsorgen har rett på annehver helg pluss en dag i uken og annenhver jul og påske og to uker i sommerfeirien det står i banreloven banret har rett på damver etter behov

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Én uke i sommerferien? Det er jo helt villt. Normen er tre sammenhengende uker. Det var den beskjeden JEG fikk nylig på familievernkontoret. Hvis far står på sitt, så KAN ikke mor lage bråk. Dersom mor bryter avtaler vil hun bli ilagt bøter. Jeg syns ikke menn skulle være så ryggradsløse når det gjelder samvær med barna sine. De må bare se å få ordnet en skikkelig juridisk bindende avtale. Blir det sak av det, blir trolig far tilkjent 40% samvær.

Selv kunne jeg ønske å feire jul med barna mine hvert eneste år. Men dersom far slår i bordet og KREVER, så har jeg ingenting å stille opp med. Men hvis han føyer seg, trekker på skuldrene og sier "javel greit", så er det klart at ikke JEG foreslår at han har ungene annenhver jul.

Hei

¨her tror jeg du tasr litt feil husk vi tar ut fire sommerferieuker om sommeren da skal forldeldere ha barnet to uker hver

og det med at far kanbli tilkjent 40% samver er tull kan du dokumentere det, mor har mye makt og som oftest vinner hun vis hun ikke har anmeldt han for voldtekt eller incest så kan ha n få beholde minstesamveret vis mor argumenterer for det vinner han antakelig ikke fram

den ene muligheten han ar er og gå til sak om omsorgen for barna og så inngå rettsforlik om økt samver vis han har en god sak vis han ber om bare økt samver blir ha nledd av. det er vanskelig sånn er det

vis vi ser på sakene så er det riktignok lsik at i lagmannsretten så er det like mange skaer atmor vinner som at far vinner men der er det lagdt statistkk i tingretten er det slik at mor vinner de fleste, de fleste blir ikke anket til lagmannsretten fordi far so mofte tror at han er tapt og gider ikke og anke videre

det er ikke lett og vere far når mor vinner nestne uansett og kan gå til represalier vis man prøver seg, det er riktig atman kan iølegge henne bøter men samfunnet vegrer seg de er alkt for ettergivende med kvinner, de har det joså felt det er og en bestemmelse som sier at vis motr saboterer samveret uten grun skal hun automatisk kunne fradpømmes omsorgsretten men det skjer netsten aldri far er nesten rettsløse og skylde på far er feil det er dere kvinner som burde tatørn

og prøve og pynte på det med at far kan vinne er feil det er og lyve og prøve og gjøre ting bedre ne di er

hilsen

Skrevet
Ja han kan jo få mer hvis han står på sitt...

men han tror vel kanskje han har det han har rett på..

Jeg gidder ikke blande meg uansett.

Syns det holder med en uke om sommeren med stesønn... Og hvis han ønsker mer,får han nesten fikse det sjøl.

Men syns han fortjener julaften, kvelden. Håper d går greitt :)

hei

syns det holder med en uke om sommeren med stesønn vordan kan du si noe slik det er vanlig med to uker vis han ønsker mer kanskje du skulle prøve ogsette deg litt mer inn i ordan han ar det sønnen og han har beov for vernadredet er viktigere endeg, vordan kan det vere så ille om ha nhadde hat han to uker hvordan ville du hatt det om du bare fikk ha barnet dit en uke om sommeren

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

lykke til. syntes du virker fornuftig og det er flott at du engasjerer deg.

men jeg lurer på om det er noe forskjell for "normen" når mor og far hadde delt foreldrerett i forhold til når mor alltid har hatt den fulle foreldreretten?

min mann har det slik. men han har fast samvær, er med på store dager i guttens liv (eks. skolestart, operasjon, et.c.). vi har han annen hver helg, to uker sommer, annen hver jul og påske. (jul går fra lillejulaften til lille nyttårsaften).

Skrevet

hei

syns det holder med en uke om sommeren med stesønn vordan kan du si noe slik det er vanlig med to uker vis han ønsker mer kanskje du skulle prøve ogsette deg litt mer inn i ordan han ar det sønnen og han har beov for vernadredet er viktigere endeg, vordan kan det vere så ille om ha nhadde hat han to uker hvordan ville du hatt det om du bare fikk ha barnet dit en uke om sommeren

hilsen

Fatter ikke alt du skriver,,? Vanskelig å forstå det du skriver...

Yes, det holder med en uke for meg. Og typen min har ikke sagt noe om at han vil ha han mer enn en uke. Men hvis han vil ha det må han kontakte advokat eller spør ex'en :) Jeg syns det er deilig å ha bare en uke, samme om du blir sur, hehe... Har ingenting å si ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Yes, det holder med en uke for meg. Og typen min har ikke sagt noe om at han vil ha han mer enn en uke. Men hvis han vil ha det må han kontakte advokat eller spør ex'en :) Jeg syns det er deilig å ha bare en uke, samme om du blir sur, hehe... Har ingenting å si ;)[/

Til Siw. Jeg skjønner ikke hvorfor du har skrevet innlegget her?? Du virker særdeles umoden.

Skrevet

Yes, det holder med en uke for meg. Og typen min har ikke sagt noe om at han vil ha han mer enn en uke. Men hvis han vil ha det må han kontakte advokat eller spør ex'en :) Jeg syns det er deilig å ha bare en uke, samme om du blir sur, hehe... Har ingenting å si ;)

hei

jeg skjønner ikke at far vil vere med deg når du ikke vil at han skal ha barnethos seg at du vil at han skal ha julen er vel bare sympati, jeg dsyns han burde ha hat vertfall to uker om sommeren, jeg tror ikke du har banr da ville du sett dette annerledes, jeg syns du skulle gå fra han i steden for og skuffe han senere, vis han en gang skulle bli nødt til og ta ansvar for gutte hele tiden tror jeg ikke du ville gidde mer, eller har jeg ikke rett.

kiunne vert morsomt og høåre vordan du ville forholdt deg til det vis for eksempel far fortalte at han var nødt til og ta den daglige omsorgen fordi mpor hadde falt fra eller var blitt syk eller var utsatt for en ulykke, når du sier at du syns de5t er deilig med bare ne uke sier du indirekte at du ikke tåøler gutten og dette vil far vere med ja jeg er enig i at du høres umoden ut

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Ærlig talt! Jeg synes alle her skal være med å boikotte denne trådstarteren!! Det er utrolig hva hun lirer av seg av ondskap.

Skrevet
Ærlig talt! Jeg synes alle her skal være med å boikotte denne trådstarteren!! Det er utrolig hva hun lirer av seg av ondskap.

hei

kan du si meg a hun skrev det har blitt slettet gjerne på pm

hilsen

Skrevet
Ja han kan jo få mer hvis han står på sitt...

men han tror vel kanskje han har det han har rett på..

Jeg gidder ikke blande meg uansett.

Syns det holder med en uke om sommeren med stesønn... Og hvis han ønsker mer,får han nesten fikse det sjøl.

Men syns han fortjener julaften, kvelden. Håper d går greitt :)

Vel, når man blir sammen med en som har barn, så blir det faktisk hele pakken eller ingenting.

Hvis han vil ha barnet 2 uker om sommeren og får det f eks, hva sier du da?

Det er HANS sønn det er snakk om her. Det er kanskje stress for deg, men far og sønn trenger å være sammen de og uansett hva du måtte mene.

Jeg har selv 3 barn og det kan være et helsikens stress. Jeg har de 24/7 hele døgnet, hele uken, hele året, til og med hele sommeren, men jeg verdsetter likevel den tiden jeg tilbringer med barna mine. Jeg ville ikke byttet den vekk for noe.

Bare tenk på alle minnene vi lager sammen :)

Nei, jeg er ikke alenemor, men er hjemmeværende og er alene med dem hele dagen helt til far kommer hjem fra jobb.

Men jeg ville overhodet ikke byttet vekk dette for alt i verden.

Jeg hadde oppfordret han til å få mer samvær med sønnen sin hadde jeg vært deg.

Merker han at du synes det er stress å ha gutten der, så blir sikkert ikke forholdet så greit mellom deg og han.

Hva da?

Skrevet

Vel, når man blir sammen med en som har barn, så blir det faktisk hele pakken eller ingenting.

Hvis han vil ha barnet 2 uker om sommeren og får det f eks, hva sier du da?

Det er HANS sønn det er snakk om her. Det er kanskje stress for deg, men far og sønn trenger å være sammen de og uansett hva du måtte mene.

Jeg har selv 3 barn og det kan være et helsikens stress. Jeg har de 24/7 hele døgnet, hele uken, hele året, til og med hele sommeren, men jeg verdsetter likevel den tiden jeg tilbringer med barna mine. Jeg ville ikke byttet den vekk for noe.

Bare tenk på alle minnene vi lager sammen :)

Nei, jeg er ikke alenemor, men er hjemmeværende og er alene med dem hele dagen helt til far kommer hjem fra jobb.

Men jeg ville overhodet ikke byttet vekk dette for alt i verden.

Jeg hadde oppfordret han til å få mer samvær med sønnen sin hadde jeg vært deg.

Merker han at du synes det er stress å ha gutten der, så blir sikkert ikke forholdet så greit mellom deg og han.

Hva da?

hei

det er det jeg prøvde g si til henne også men jegtror ikke hun hører uansett vis deter slitsomt så fins det jo barnehager :-) banr har jo godt av litt sosialtrening før de skal begynne på skolen men nå vet jeg jo ikke alderen på barna heller da de kan jo vere trillinger som er babyer for alt jeg vet, og så var det jo det med pensjonspoenger da og jeg vet og en mor som brnete seg på det der hun var hjemme helt ti lden siste var over tre år jeg ror det var seks år da ville hun ut i jobb igjen og det var umulig siden hun ikke hadde vert i jopbb lenge, jeg syns det og er riktig og tenke på stabiliteten og tryggheten til banre men jeg syns flere fedre burde stille opp ,mer og ta mer av ansvaret jeg hørte om en far som sa at han hadde trappet ned sin stiling for og vere mer hjemme mens banra var små som han sa karriere kan jeg satse p åsenere jeg syns flere burde følge hans eksempel jeg kommer aldri til og lå moren få jha alle årene alene med mine banr i alle fall jeg skal dele på tiden håper flere vil gjøre det og

hilsen

Skrevet

hei

det er det jeg prøvde g si til henne også men jegtror ikke hun hører uansett vis deter slitsomt så fins det jo barnehager :-) banr har jo godt av litt sosialtrening før de skal begynne på skolen men nå vet jeg jo ikke alderen på barna heller da de kan jo vere trillinger som er babyer for alt jeg vet, og så var det jo det med pensjonspoenger da og jeg vet og en mor som brnete seg på det der hun var hjemme helt ti lden siste var over tre år jeg ror det var seks år da ville hun ut i jobb igjen og det var umulig siden hun ikke hadde vert i jopbb lenge, jeg syns det og er riktig og tenke på stabiliteten og tryggheten til banre men jeg syns flere fedre burde stille opp ,mer og ta mer av ansvaret jeg hørte om en far som sa at han hadde trappet ned sin stiling for og vere mer hjemme mens banra var små som han sa karriere kan jeg satse p åsenere jeg syns flere burde følge hans eksempel jeg kommer aldri til og lå moren få jha alle årene alene med mine banr i alle fall jeg skal dele på tiden håper flere vil gjøre det og

hilsen

Barna mine er 5 år, 3 år og 10 mnd. Jeg har vært hjemme i over 5 år med barn.

De to største går i barnepark, så de får litt fri fra mamma da :wink::ler:

Men når man blir sammen med en som har barn fra før, ja da må man faktisk regne med barnet og.

Synes det blir tåpelig når de synes det er stress å ha barnet der, vil ikke, liker ikke og alt det der.

Sånn er det faktisk å ha barn og være stemor/stefar/mamma/pappa.

Det skal ikke være lett, det er noe jeg har lært iallefall :ler:

Uansett så håper jeg far og sønn i dette tilfelle får mer samvær sammen til slutt :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor ikke bare følge helgene? det heter ofte:annenhverhelg og annenhver julaften.....

har han krav? spør du. På meg så virker det som om det er for foreldrenes del og ikke barnet. Tror barn har detlike bra hos far som hos mor i julen.

Skrevet

Vi har det jeg tror er vanlig samvær: annenhver helg fra fredag til søndags ettermiddag, onsdag til torsdags morgen , 14 dager om sommeren og (som far selv så ypperlig yttrykte det i fjor) halvparten av røddagene i jula, for det var kun det han var pliktig til.

Han hadde visst skjekket med trygdekontoret. ( Og jeg gikk fullstendig i taket over at han var pliktig til å ha barna i jula....blir så sint på jentenes vegne. To flotte jenter og han skal ikke ha dem en dag mer enn det han trenger. Men når blodtrykket la seg, fant jeg jo ut at for meg er det en god avtale, jeg får ha dem nesten hele jula......)

Men hva med å ta en prat med trygdekontor, skjekk opp hva som finnes av regler og evt forsøke å få til en skriftlig avtale som også dekker jul og ferier?

Skrevet

Jeg tror ikke trådstarter mente at hun ikke har lyst til å være sammen med stesønnen to uker om sommeren, som tule skrev, men at hun synes det er helt i orden med bare én uke, og ikke ønsker å be om flere uker så lenge ikke barnets far ytrer ønske om det. Hun er helt sikkert klar over at det å bli sammen med en som har barn medfører at hun også må ha kontakt med barnet.

Når det gjelder dette med samværsrett, så høres det ut som om noen her synes det "bare er å bringe saken for retten". Jeg synes man må tenke seg godt om før man gjør dette, fordi det kan være ødeleggende for forholdet mellom mor og far, noe som ofte vil gå utover barnet.

Når det gjelder denne tråden, sier vel ikke trådstarter at far har vært i kontakt med mor ang. fordeling denne jula, og at dette har blitt et problem? Kanskje greit at han og moren samtaler før man lager et problem ut av det hele? Hvis barnet har pleid å være sammen med foreldrene halve dagen hver på julaften og det har fungert for dem, så kan de vel fortsette med det?

Gjest Anonymous
Skrevet

Stakkars lille arme deg. Holder med en uke om sommeren? er det mulig? ja du virker lite engasjerende. Holder med en uke? Har du sagt det til typen din? ja du gjør jo ditt for at far/barn skal ha det bra.....

En annen ting jeg reagerer på er at små barn skal være nødt til å dele opp julaften. halve her og halve der....

Det er en slitsom dag for barn. Og hvorfor dele opp? for å dekke foreldrenes behov? det er da umulig tenkt på barnet her.

Og til siw, du sier mora gjør seg vanskelig, ja det kan jeg skjønne med din holdning. Aldri om jeg har villet at du skulle hatt"omsorg" for min sønn bare for du bor i lag med barnets far.

skam deg.

Kan jeg spørre hvor gammel du er? Er du passert 20? sent ute da?

Skrevet

Til siste gjest:

Mange barn deler faktisk julaften SELV OM mor og far bor sammen. Fordi: man er hos farmor og farfar på formiddagen og mormor og morfar på kvelden, evt. at noen år har man de hjemme hos seg selv, men "hele slekta" skal få lov å være sammen med barnet. Ergo flyr barnet som en strikkball mellom diverse konstellasjoner.

Det er heller ikke siws ansvar hvordan samværet ordnes. Det er en sak mellom far og mor. Dersom FAR ønsker mer samvær om sommeren - da er det han som bør ta tak i det, ikke hans samboer/kjæreste.

Hvorfor skal fars samboer/kjæreste ansvarliggjøres for at han skal ha samvær????

Gjest Annbjørg
Skrevet

Vi deler det slik: 2+1 uke hver sommer, annenhver jul (fra 22 des-3 jan), annenhver påske, og far har jenta 1 uke pr mnd pga lang reisevei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...