Gå til innhold

Du som er ateist:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du på moral? Fri vilje? Tror du at du er mer enn hjernen din?
- For nettopp dette er motbevist av vitenskapen! 

Anonymkode: 54e2e...b25

Fri vilje er ikke motbevist av noe eller noen som helst. Det er et veldig dypt tema å gå inn i, og det kan hende kvantefysikken kan si oss noe om det etter hvert. Ut fra "vanlig" fysikk, og uten noen form for overnaturlighet i universet, ser det ut til at ekte fri vilje er en umulighet, da alt som skjer er et resultat av det som skjedde før.

Moral er heller ikke motbevist. En ekte, objektiv moral kan ikke eksistere i et univers som bare er fysisk, men så har nå ingen bevist at det ikke finnes noen gud e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden innbiller du deg at du er mer enn hjernen din? Hvor kommer den vrangforestillingen fra? 

Anonymkode: 54e2e...b25

Hvorfor jeg innbiller meg at jeg har en kropp? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

Anonymkode: 5f252...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du på moral? Fri vilje? Tror du at du er mer enn hjernen din?
- For nettopp dette er motbevist av vitenskapen! 

Anonymkode: 54e2e...b25

Du kan jo ikke bare slenge ut påstander å si "vitenskapen" som dekning for påstandene dine.
For det første, la oss ta begrepet "tro" Jeg tror ikke på noe som helst, jeg har varierende grad av tillit til forskjellige påstander.
Fri vilje debatten har pågått noen tusen år og nye argumenter og påstander dukker opp til stadighet.
Jeg holder til den deterministiske modellen, og da er det ingen fri vilje, jeg kan ikke engang se at noen i fult alvor kan mene at vi har fri vilje, hvis man forstår problemstillingen. Den finnes kompatibilister, som mener at vi har fri vilje, underforstått at vi til daglig føler at vi gjør ting av vår egen fri vilje, og det er bra nok for kompatibilistene, jeg mener det er et uærlig standpunkt. Enten har vi fri vilje, eller så har vi det ikke.
Om jeg er mer en hjernen min? Ja jeg er jo resten av kroppen min også og det hele er en større symbiose, men uten hjernen min ville jeg ikke vært meg i noen meningsfull betydning.

Når det kommer til moral, så regner jeg med at du antyder at det ikke finnes absolutt moral om det ikke finnes en gud. 
Jeg synes det er en tåpelig måte å argumentere på, og at begrepet "absolutt moral" ikke hører noe sted hjemme før det legges frem bevis for en eller flere guders eksistens.
Men moral spørsmålet er egentlig ganske enkelt, vi trenger bare noen helt grunnleggende verdier i bånn, som at liv er bedre en død, god helse er bedre en dårlig helse osv.
Med en gang vi legger slike basale verdier til grunn, så kan vi måle hva som er best og sånn sett nærme oss optimale løsninger for hvordan vi former samfunnet vårt.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Kim skrev:

Når det kommer til moral, så regner jeg med at du antyder at det ikke finnes absolutt moral om det ikke finnes en gud. 
Jeg synes det er en tåpelig måte å argumentere på, og at begrepet "absolutt moral" ikke hører noe sted hjemme før det legges frem bevis for en eller flere guders eksistens.
Men moral spørsmålet er egentlig ganske enkelt, vi trenger bare noen helt grunnleggende verdier i bånn, som at liv er bedre en død, god helse er bedre en dårlig helse osv.
Med en gang vi legger slike basale verdier til grunn, så kan vi måle hva som er best og sånn sett nærme oss optimale løsninger for hvordan vi former samfunnet vårt.

Men da forutsetter du at det er moralsk riktig at mennesker skal ha det godt. I praksis har dette spørsmålet kanskje liten betydning, da folk for det meste er enige i at folk bør ha det bra osv. Men det gir oss ikke noe egentlig grunnlag for moral. Svært smarte ateister som Sam Harris argumenterer tilsynelatende så godt det er mulig, for at det eksisterer en objektiv moral som ikke er avhengig av noe overnaturlig/metafysisk, men blir lett parkert av teistiske tenkere på akkurat det feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. januar 2017 den 18.08, AnonymBruker skrev:

Nei... man trenger egentlig ikke tro på noe som helst.

Anonymkode: 54e2e...b25

Ingen er mer overtroisk enn en Gudløs mann 

Anonymkode: e366f...047

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...