Gå til innhold

Betale lisens når man ikke har tv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et spørsmål. Min samboer og jeg har ikke tv, men han må betale tv-lisens. Han har fått regninger noen år nå, men nektet å betale dem av prinsipp (jeg skjønner det, men samtidig ikke :P ). Jeg hater at han har så mange ubetalte regninger liggende som bare blir større og større. En helt unødvendig tullegjeld.

Vi har altså ingen tv, men han hadde en for rundt åtte år siden. Den har eksen hans nå. Så han driver å "betaler" for eksen sin tv.

Er det sånn at om man en gang har en tv, så må man betale for kanalene resten av livet?

Ikke misforstå meg; jeg er ikke en lisenshater, men jeg synes at det er veldig kjipt at de som ikke har kanalene må betale for dem.

Hva kan gjøres?


Hilsen frustrert samboer :eyeroll: 

Anonymkode: 636f6...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Dere betaler vel ikke NRK-lisens, dersom man ikke eier noe TV-apparat? :laugh:

Anonymkode: 589c0...706

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må fylle ut et skjema om at han har overdratt tv-en til henne. Ring til Lisensavdelinga eller fyll ut et skjema på nettet. Og nei, han skal selvfølgelig ikke betale eksens lisens. Betaler hun også, eller er det bare han? 

Anonymkode: 40eed...fff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål. Min samboer og jeg har ikke tv, men han må betale tv-lisens. Han har fått regninger noen år nå, men nektet å betale dem av prinsipp (jeg skjønner det, men samtidig ikke :P ). Jeg hater at han har så mange ubetalte regninger liggende som bare blir større og større. En helt unødvendig tullegjeld.

Vi har altså ingen tv, men han hadde en for rundt åtte år siden. Den har eksen hans nå. Så han driver å "betaler" for eksen sin tv.

Er det sånn at om man en gang har en tv, så må man betale for kanalene resten av livet?

Ikke misforstå meg; jeg er ikke en lisenshater, men jeg synes at det er veldig kjipt at de som ikke har kanalene må betale for dem.

Hva kan gjøres?


Hilsen frustrert samboer :eyeroll: 

Anonymkode: 636f6...7d8

Nei, han må ikke. Og det er bedre å ta kontakt med NRK og si opp lisensen enn at det hoper seg opp med ubetalte regninger. Sånt blir det betalingsanmerkninger av. Så han må bare fylle ut en oppsigelse. Verre er det ikke. 

Anonymkode: 61eae...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må ikke det før nå. Nå må alle betale TV-lisens av skatten. Selv om du bor i en lavvo på Finnmarksvidda. 

Anonymkode: 5fb92...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må fylle ut et skjema om at han har overdratt tv-en til henne. Ring til Lisensavdelinga eller fyll ut et skjema på nettet. Og nei, han skal selvfølgelig ikke betale eksens lisens. Betaler hun også, eller er det bare han? 

Anonymkode: 40eed...fff

Nei, hun betaler ikke. Det var hun som fortalte at han betaler for hennes tv-lisens. Hun vil nok neppe at han sier opp, men hun visste kanskje ikke at han ikke har flere tv'er :P

Han sier at han har prøvd i flere år, men mener at de er umulige. Jeg tviler litt på det, for de kan vel ikke være SÅ vanskelig? Han er vel neppe den eneste som har kvittet seg med tv'en?

Anonymkode: 636f6...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å skrive et brev til lisensavdelibgen det. Et gammeldags brev, oppsatt etter NS, slik at det ser serilst ut.

Anonymkode: fa153...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må ikke det før nå. Nå må alle betale TV-lisens av skatten. Selv om du bor i en lavvo på Finnmarksvidda. 

Anonymkode: 5fb92...9eb

Interessant, siden jeg fikk lisensfaktura for første halvdel av 2017 i dag. 
Det er bare vedtatt at det skal endres, men hverken når eller hvordan er bestemt enda. 

Anonymkode: 2a27d...8fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må ikke det før nå. Nå må alle betale TV-lisens av skatten. Selv om du bor i en lavvo på Finnmarksvidda. 

Anonymkode: 5fb92...9eb

Dette medfører ikke riktighet!!

Anonymkode: 1045c...871

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål. Min samboer og jeg har ikke tv, men han må betale tv-lisens. Han har fått regninger noen år nå, men nektet å betale dem av prinsipp (jeg skjønner det, men samtidig ikke :P ). Jeg hater at han har så mange ubetalte regninger liggende som bare blir større og større. En helt unødvendig tullegjeld.

Vi har altså ingen tv, men han hadde en for rundt åtte år siden. Den har eksen hans nå. Så han driver å "betaler" for eksen sin tv.

Er det sånn at om man en gang har en tv, så må man betale for kanalene resten av livet?

Ikke misforstå meg; jeg er ikke en lisenshater, men jeg synes at det er veldig kjipt at de som ikke har kanalene må betale for dem.

Hva kan gjøres?


Hilsen frustrert samboer :eyeroll: 

Anonymkode: 636f6...7d8

Da må dere skrive til lisensavd at dere ikke har tv. Da behandler de saken. Jeg skrev at min tv var ødelagt. Noe den er. Da fikk jeg innvilget å slippe å betale. Gjør nå heller det. Er kjipt med inkassokrav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det er absolutt ikke vanskelig, jeg sendte bare et brev om at jeg hadde hevet tv'n på dynga, og fikk tilbake en bekreftelse på at jeg ikke skulle betale lisens.

Nå tror jeg kjæresten din har bæsja skikkelig på leggen da, for regningene som allerede har blitt sendt blir han nok pent nødt til å betale etter hva jeg har forstått. Har han ikke fått purringer og inkasso på dette om det har pågått i 8 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må ikke det før nå. Nå må alle betale TV-lisens av skatten. Selv om du bor i en lavvo på Finnmarksvidda. 

Anonymkode: 5fb92...9eb

??

Anonymkode: e88c6...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål. Min samboer og jeg har ikke tv, men han må betale tv-lisens. Han har fått regninger noen år nå, men nektet å betale dem av prinsipp (jeg skjønner det, men samtidig ikke :P ). Jeg hater at han har så mange ubetalte regninger liggende som bare blir større og større. En helt unødvendig tullegjeld.

Vi har altså ingen tv, men han hadde en for rundt åtte år siden. Den har eksen hans nå. Så han driver å "betaler" for eksen sin tv.

Er det sånn at om man en gang har en tv, så må man betale for kanalene resten av livet?

Ikke misforstå meg; jeg er ikke en lisenshater, men jeg synes at det er veldig kjipt at de som ikke har kanalene må betale for dem.

Hva kan gjøres?


Hilsen frustrert samboer :eyeroll: 

Anonymkode: 636f6...7d8

Lisens betaler du til Nrk lisensavdelingen. Den betaler du for å ha tv, inntil du melder fra til lisensavdelingen skriftlig at du ikke har tv lengre, og hvorfor tven har forlatt deg. 

Kanaler betaler du for til kabeltvselskapet. Den betaler du og til du sier den opp og leverer tilbake dekoderne. 

Å ikke betale lisenser eller andre regninger for den del, er forskrekkelig dyrt. Nrk lisensen kan tvangsindrives når den ikke har blitt betalt. Snakk om luksusfellen kasus. 

Anonymkode: 7bd29...a88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raindrops skrev:

Det er absolutt ikke vanskelig, jeg sendte bare et brev om at jeg hadde hevet tv'n på dynga, og fikk tilbake en bekreftelse på at jeg ikke skulle betale lisens.

Nå tror jeg kjæresten din har bæsja skikkelig på leggen da, for regningene som allerede har blitt sendt blir han nok pent nødt til å betale etter hva jeg har forstått. Har han ikke fått purringer og inkasso på dette om det har pågått i 8 år?

Å gud. Tenker med gru på den summen. Nå må han betale inn alt uansett da han sikkert trenger en nedbetalingsplan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Å gud. Tenker med gru på den summen. Nå må han betale inn alt uansett da han sikkert trenger en nedbetalingsplan

Ja, sånn går det om man stikker hodet i sanden og tror man kan la være å betale regninger av "prinsipp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er snakk om en enkel epost så er biffen i boks.

Lisens går da ikke til inkasso, Statens Innkrevningssentral tar seg av det. Etter 8 år ville jeg regnet med lønnstrekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Å gud. Tenker med gru på den summen. Nå må han betale inn alt uansett da han sikkert trenger en nedbetalingsplan

Når det har gått så lenge som 8 år fra første regning, så burde jo en god del av dem ha blitt tvangsinndrevet allerede (håper jeg for TS' samboer sin del i hvert fall). 

Anonymkode: 40eed...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når det har gått så lenge som 8 år fra første regning, så burde jo en god del av dem ha blitt tvangsinndrevet allerede (håper jeg for TS' samboer sin del i hvert fall). 

Anonymkode: 40eed...fff

Ja via brev da eller ringer de? For ser for meg at fyren ikke engang åpner konvoluttene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har bygget seg opp til en gjeld. Jeg hater det. Han har alltid vært dårlig på økonomi (hele familien hans!), men etter at jeg har dratt han i ørene de siste årene og samlet alle regningene hans i en perm, har han blitt litt mer voksen :dry:

Nå må altså kjærringa trå til for å få ting gjort. Det er som sagt en tullegjeld og barnslig å ikke betale av prinsipp når resultatet blir som det blir. Jeg kan tro på at han har prøvd, men han har neppe gjort det riktig om det er så enkelt som dere mener...

Takk for åpenbaringen og for linken! Skal fylle ut et skjema allerede i kveld :D Så kanskje dagens regning blir den siste.


- TS

Anonymkode: 636f6...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...