Gå til innhold

Barnehageplass ved pendlerleilighet.. Regnes det da som pendlerleilighet?


vesledue

Anbefalte innlegg

Regnes det fremdeles som pendlerleilighet dersom jeg bytter adressen til datteren min dit og søker henne inn i bhg?

Sakens kjerne her er at samboeren min og jeg eier et hus hvor vi leier ut 2 leiligheter i 1 etg. Vi bor pr. dags dato på den største delen (både mtp. areal og utleieverdi). Inntekten er derfor skattefri, noe vi håper at den kan fortsette å være.  

Jeg har 1,5-2t. reisevei til jobb (80 km en vei), Samboer har 1-1,5 t. Jeg begynner på nettstudier nå samt at jeg går til hyppig medisinsk behandling i samme kommune som jeg jobber. Vi har derfor kommet frem til at mens jeg studerer er det mest hensiktsmessig for meg å bo i leilighet i nærheten av jobben på ukedagene og være hjemme i helgene. Ellers vil reisetiden spise opp all studietiden.
Barnehagen her vi bor stenger kl. 16:00. Det er samtidig som samboer slutter på jobb. Han rekker derfor ikke hjem for å hente 2-åringen. Det beste blir derfor å søke henne inn i bhg. ved jobben min.

Leiligheten jeg vurderer å leie er på ca. 80 m2. Vi har eid huset vårt i over 3 år og det er godt over det dobbelte i areal. Så det er ok har jeg forstått.  

Håper noen har litt peiling på dette og kan hjelpe meg med ett svar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra skatteetatens sider 

  • Pendlerboligen ved jobben må være mindre enn hjemmet ditt og en midlertidig bolig, ofte under 30 kvadratmeter

Det spørs om det regnes som midlertidig når barnet ditt bor der og har en barnehageplass der. Jeg tolker det som nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvis man har eid nåværende bolig er kravet såvidt jeg har forstått at pendlerboligen må være halvparten så stor eller mindre.

Det er tolkningen rundt midlertidig bolig jeg også er usikker på.. Finner ingen info om de foretar skjønnsmessige vurderinger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. For at du skal kunne få barnehageplass i den andre kommunen, må du melde flytting til kommunen. Og da vil ikke leiligheten kunne regnes som pendlerbolig. 

Anonymkode: 542e9...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...