AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #21 Skrevet 15. januar 2017 1 time siden, GoldenLioness skrev: For å si det sånn. Her ble hele familien syk annenhver uke da Løveungen startet i barnehagen. Så det er definitivt en ganske stor risiko for å bli syk. Og hos oss ble hverken barn eller voksne mer syke da ungene begynte i barnehagen. Anonymkode: 8f3b3...8a0
Kanutte Skrevet 15. januar 2017 #22 Skrevet 15. januar 2017 Det er størst sannsynlighet for at du blir forkjøla, tenker jeg. Og muligens omgangssyke om det går. Begge deler blir man jo relativt raskt frisk av. Vanligvis ville jeg sagt at det å utsette seg for smitten som finnes i barnehagemiljøet bare er bra, fordi det styrker immunforsvaret ditt i det lange løp, men bruk håndsprit og prøv å forebygge så går det nok bra. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #23 Skrevet 15. januar 2017 Nå jobber ikke jeg i barnehage, men har en sønn på 10 mnd. Og jeg tror det er lettere å bli smittet av barn fordi man setter barnet foran seg selv. Vi har hatt norovirus hele gjengen denne uka, og når han spyr så blir han jo livredd siden han ikke skjønner hva som skjer. Så når han har spydd så stormer jeg til for å hjelpe. Og det er først når han er vasket og trøstet at jeg rekker å vaske meg selv. Andre tiltak enn god håndvask(som er med såpe og varmt vann, vaske lenge og et stykke oppover armene) vi har tatt er å rydde unna alle leker som ikke kan vaskes godt(f.eks elektriske leker), alt av sengeklær og tøy som tåler det har blitt kokvasket, smokker har blitt kastet, samme med tannbørster. Vet ikke om noe av dette kan overføres til det å jobbe i barnehage, men Det som er kjipt mot norovirus er vel at det ikke ser ut til å gi noen immunitet når du har fått det. Så man kan fint ende opp med flere runder på en sesong. Så det er det vi prøver å unngå. Har man først fått det i hus så er det vanskelig å hindre at alle blir sjuke. Også er det lurt å huske på at man alltid bør ta håndvasken uansett før man spriter. Tror mange føler seg trygg med spriten når det i virkeligheten er en falsk trygghet. Ved norovirus så er det f.eks bevist at spriting har minimal effekt og at en god håndvask har mye bedre effekt. Anonymkode: 76373...843 2
Kanutte Skrevet 15. januar 2017 #24 Skrevet 15. januar 2017 Hos oss har forøvrig heller ikke barnehagestart vært spesielt utfordrende når det kommer til sykdom. Jeg jobber på skole og fikk dobbelt opp med smitte. Både fra barnehagebarnet og fra elevene på skolen (ble mindre immun igjen mens jeg var i fødselspermisjon). Noen flere forkjølelser og en sjelden runde med omgangssyke. Vi har aldri trengt mer en 20 sykt barn-dager selv om vi hadde tre barn i barnehagealder/småskolealder.
Aamu Skrevet 15. januar 2017 #25 Skrevet 15. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo det jeg også tenker. Man er jo utsatt overalt man ferdes, fordi utrolig mange, både voksne og barn, slurver med håndvask og hygiene for øvrig, og det er slik lett for andre å bli smittet av dem enten direkte gjennom hosting/nysing, men også indirekte via gjenstander, dørhåndtak osv. Med "klasserom" mente jeg klasserom på universitetet. Jeg er jo i mitt eget klasserom opptil flere ganger i uka til vanlig, men har jo ikke blitt smittet av det? Så, barn har ikke samme kunnskap og er en stor smittekilde. Men hvorfor er det da så lett å bli smittet for de som jobber i barnehagen (eller er i praksis i barnehagen), eller feks. foreldre? Hvis man selv passer på sin egen hygiene og håndvask, feks. å alltid vaske hendene etter å ha lekt med barna eller ryddet etter dem, er det da så stor risiko å bli smittet? Sammenlignet med risikoen på andre steder som butikken, treningssenter og lignende? Jeg er jo ofte på slike offentlige steder, og vasker aldri hendene bortsett fra etter toalettbesøk, før jeg skal lage mat og lignende. Og jeg har ikke hatt influensa siden i 2009 Anonymkode: fff16...a76 Nei, det er fordi på universitetet har en større andel kunnskap om smitterisiko, antakeligvis.. (håper jeg ) Det er fordi når man omgås barn, så er det intimt. De sitter på fanget når du leser, du gir en klem, og det er vanskelig å føre oversikt over alt barnet har tatt på. Derfor blir man smittet. Jeg har blitt smittet av omgangssyken selv om jeg vasket alt med klorin og vasket hyppig (overdreven hygiene), men likevel ble jeg altså smittet... Akkurat omgangssyken skal det ikke så mye til da, men ja. Det er fordi man er tettere oppå et barn enn andre, voksne medmennesker. Håndvask er det beste du kan gjøre for å unngå smitte, men enkelte virus smitter utrolig lett og er omtrent umulig å ikke få. Men det er mulig å unngå det 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #26 Skrevet 15. januar 2017 2 minutter siden, Kanutte skrev: Hos oss har forøvrig heller ikke barnehagestart vært spesielt utfordrende når det kommer til sykdom. Jeg jobber på skole og fikk dobbelt opp med smitte. Både fra barnehagebarnet og fra elevene på skolen (ble mindre immun igjen mens jeg var i fødselspermisjon). Noen flere forkjølelser og en sjelden runde med omgangssyke. Vi har aldri trengt mer en 20 sykt barn-dager selv om vi hadde tre barn i barnehagealder/småskolealder. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå jobber ikke jeg i barnehage, men har en sønn på 10 mnd. Og jeg tror det er lettere å bli smittet av barn fordi man setter barnet foran seg selv. Vi har hatt norovirus hele gjengen denne uka, og når han spyr så blir han jo livredd siden han ikke skjønner hva som skjer. Så når han har spydd så stormer jeg til for å hjelpe. Og det er først når han er vasket og trøstet at jeg rekker å vaske meg selv. Andre tiltak enn god håndvask(som er med såpe og varmt vann, vaske lenge og et stykke oppover armene) vi har tatt er å rydde unna alle leker som ikke kan vaskes godt(f.eks elektriske leker), alt av sengeklær og tøy som tåler det har blitt kokvasket, smokker har blitt kastet, samme med tannbørster. Vet ikke om noe av dette kan overføres til det å jobbe i barnehage, men Det som er kjipt mot norovirus er vel at det ikke ser ut til å gi noen immunitet når du har fått det. Så man kan fint ende opp med flere runder på en sesong. Så det er det vi prøver å unngå. Har man først fått det i hus så er det vanskelig å hindre at alle blir sjuke. Også er det lurt å huske på at man alltid bør ta håndvasken uansett før man spriter. Tror mange føler seg trygg med spriten når det i virkeligheten er en falsk trygghet. Ved norovirus så er det f.eks bevist at spriting har minimal effekt og at en god håndvask har mye bedre effekt. Anonymkode: 76373...843 5 minutter siden, Kanutte skrev: Det er størst sannsynlighet for at du blir forkjøla, tenker jeg. Og muligens omgangssyke om det går. Begge deler blir man jo relativt raskt frisk av. Vanligvis ville jeg sagt at det å utsette seg for smitten som finnes i barnehagemiljøet bare er bra, fordi det styrker immunforsvaret ditt i det lange løp, men bruk håndsprit og prøv å forebygge så går det nok bra. Jeg er jo ikke "vant med" å ferdes små barn, kjempelenge siden jeg gjorde det. Så jeg har jo null immunitet mot denne typen sykdommer, da jeg er vant til å ferdes i et mye "renere" miljø. Vil det være en ulempe for meg? Anonymkode: fff16...a76
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #27 Skrevet 15. januar 2017 1 minutt siden, Aamu skrev: Nei, det er fordi på universitetet har en større andel kunnskap om smitterisiko, antakeligvis.. (håper jeg ) Det er fordi når man omgås barn, så er det intimt. De sitter på fanget når du leser, du gir en klem, og det er vanskelig å føre oversikt over alt barnet har tatt på. Derfor blir man smittet. Jeg har blitt smittet av omgangssyken selv om jeg vasket alt med klorin og vasket hyppig (overdreven hygiene), men likevel ble jeg altså smittet... Akkurat omgangssyken skal det ikke så mye til da, men ja. Det er fordi man er tettere oppå et barn enn andre, voksne medmennesker. Håndvask er det beste du kan gjøre for å unngå smitte, men enkelte virus smitter utrolig lett og er omtrent umulig å ikke få. Men det er mulig å unngå det Hvis jeg passer på å alltid vaske hendene etter å ha gjort noe i barnehagen, særlig før måltider osv., og i tillegg ikke ha for mye nærkontakt med barna enn nødvendig (altså ikke gi klemmer og lignende). Bare leke normalt med dem, ikke noe veldig nær kontakt. Er jeg godt sikret, da? Vi skal jo ha oppgaver når vi har praksis (blant annet observasjoner og tolkninger av disse i etterkant), men jeg regner med det blir en del lek også, siden det er ekstra stas når det kommer unge studenter hos dem, er jo noe annet enn de "kjedelige" barnehagetantene Anonymkode: fff16...a76
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #28 Skrevet 15. januar 2017 En ting som er greit å huske på, er at smitte kan sitte i klærne. Jeg har jobbet innen PU i mange år, og har fått for vane at alt jeg har av klær som jeg har brukt på jobb går rett i vaskemaskinen på 60 grader. Jeg setter meg aldri i sofaen eller noe med jobbklær. Anonymkode: 96c9c...912 2
Aamu Skrevet 15. januar 2017 #29 Skrevet 15. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg passer på å alltid vaske hendene etter å ha gjort noe i barnehagen, særlig før måltider osv., og i tillegg ikke ha for mye nærkontakt med barna enn nødvendig (altså ikke gi klemmer og lignende). Bare leke normalt med dem, ikke noe veldig nær kontakt. Er jeg godt sikret, da? Vi skal jo ha oppgaver når vi har praksis (blant annet observasjoner og tolkninger av disse i etterkant), men jeg regner med det blir en del lek også, siden det er ekstra stas når det kommer unge studenter hos dem, er jo noe annet enn de "kjedelige" barnehagetantene Anonymkode: fff16...a76 Du er noe sikret i hvert fall! Kan lønne seg å få i seg mye vitaminer osv, og (fortsette med) et sunt og variert kosthold med mye grønnsaker. Skal du på stor eller liten avd?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #30 Skrevet 15. januar 2017 3 minutter siden, Aamu skrev: Du er noe sikret i hvert fall! Kan lønne seg å få i seg mye vitaminer osv, og (fortsette med) et sunt og variert kosthold med mye grønnsaker. Skal du på stor eller liten avd? Kanskje jeg bør ta noe vitamintilskudd eller lignende? Har et vanlig sunt og variert kosthold, er ganske mye fysisk aktiv, men tar ikke noe mer utover dette per dags dato. Vet ikke hvilken avdeling jeg skal på, det får vi informasjon om uka før, tror jeg. Har det noe å si for smittefaren? Anonymkode: fff16...a76
Kanutte Skrevet 15. januar 2017 #31 Skrevet 15. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er jo ikke "vant med" å ferdes små barn, kjempelenge siden jeg gjorde det. Så jeg har jo null immunitet mot denne typen sykdommer, da jeg er vant til å ferdes i et mye "renere" miljø. Vil det være en ulempe for meg? Anonymkode: fff16...a76 Forkjølelsesviruset finner man vel over alt, så det blir du jo eksponert for hele tiden. Du kommer bare tettere på med et snørrete barn på fanget. Så sjansen er selvsagt der.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #32 Skrevet 15. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting som er greit å huske på, er at smitte kan sitte i klærne. Jeg har jobbet innen PU i mange år, og har fått for vane at alt jeg har av klær som jeg har brukt på jobb går rett i vaskemaskinen på 60 grader. Jeg setter meg aldri i sofaen eller noe med jobbklær. Anonymkode: 96c9c...912 Takk for tips! Jeg skal ta av meg klærne med en gang jeg kommer hjem og vaske det. Mulig det blir vel mye klesvask i løpet av disse ukene da, siden jeg normalt bruker samme klær flere ganger før jeg vasker Men det får gå! Anonymkode: fff16...a76
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #33 Skrevet 15. januar 2017 Men er det noen som vet hvor lenge før man må ta influensavaksinen, for at den skal gi immunitet? Vurderer jo å ta den slik at jeg er sikret, hvis det ikke er for hysterisk og bortkastede penger. Men siden man bør ta ny for hvert år, så tar jeg den ikke nå i år hvis det er for sent Anonymkode: fff16...a76
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #34 Skrevet 15. januar 2017 Et råd som har fungert for meg er å holde hendene borte fra munnen og ansiktet hvis de ikke er helt nyvasket. Tenk over hva du tar på, og bruk hansker hvis du skal vaske noe/tørke opp søl selv om det virker "unødvendig". Og jeg ville absolutt tatt influensavaksine, spesielt siden du driver med idrett på høyt nivå. I følge fastlegen min er det ikke for sent før man har blitt smittet (jeg spurte, siden jeg gikk glipp av vaksine-dagene i høst og egentlig er i risikogruppa pga hjertesykdom). Anonymkode: 412eb...c4f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #35 Skrevet 15. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et råd som har fungert for meg er å holde hendene borte fra munnen og ansiktet hvis de ikke er helt nyvasket. Tenk over hva du tar på, og bruk hansker hvis du skal vaske noe/tørke opp søl selv om det virker "unødvendig". Og jeg ville absolutt tatt influensavaksine, spesielt siden du driver med idrett på høyt nivå. I følge fastlegen min er det ikke for sent før man har blitt smittet (jeg spurte, siden jeg gikk glipp av vaksine-dagene i høst og egentlig er i risikogruppa pga hjertesykdom). Anonymkode: 412eb...c4f Vet du hva den koster? Og må den tas hos fastlege, eller kan man gå på smittevernkontoren og få tatt den (altså der de hadde vaksinasjonsdager i høst)? Jeg skal nok ta vaksinen fast hvert år fra og med nå, siden jeg driver med idrett, og også studerer innenfor helse og skal etter hvert ha praksis på sykehjem og lignende (da er det jo med hovedmål å unngå å smitte pasientene). Hvis det ikke er for sent i år, altså at vaksinen fungerer omtrent med én gang, så kan jeg jo ta den, hvis den ikke er kjempedyr. Anonymkode: fff16...a76
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #36 Skrevet 15. januar 2017 https://www.reisemedisin.no/priser/ 80 kroner. Vil tro det er rimelig standard. Anonymkode: 96c9c...912
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #37 Skrevet 15. januar 2017 Vet ikke hva vaksinen koster, men mener gubben betalte rundt 100 kr. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal ta den ennå, siden jeg er veldig lite utsatt for smitte (ingen barn og jobber hjemmefra). Anonymkode: 412eb...c4f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #38 Skrevet 15. januar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.reisemedisin.no/priser/ 80 kroner. Vil tro det er rimelig standard. Anonymkode: 96c9c...912 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hva vaksinen koster, men mener gubben betalte rundt 100 kr. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal ta den ennå, siden jeg er veldig lite utsatt for smitte (ingen barn og jobber hjemmefra). Anonymkode: 412eb...c4f Oi, 80 kr var billig! Men er ikke det for de i risikogruppen? Tror kanskje alle andre må betale mer? Ser på denne nettsiden at prisen er langt høyere, opp mot 400 kr! https://www.fhi.no/sv/vaksine/bestilling/vaksinepreparater-og-priser-/ Anonymkode: fff16...a76
Gjest Sisti Skrevet 15. januar 2017 #39 Skrevet 15. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke for sent nå, da? Skal ha praksisen i uke 5, 6 og 7. Og vaksinen bruker jo tid før den gir immunitet. Tviler på at de har drop in på mitt legekontor, det er et mareritt å få time innen rimelig tid der. Skal vaksinen få to uker på å virke, må jeg jo egentlig ta den senest i morgen, fordi da er det to uker til første dag i praksisen Anonymkode: fff16...a76 Det er ikke legen som setter vaksinen, så du skal ikke ha legetime, derfor irrelevant om det er lang ventetid på ditt legekontor (sånn er det faktisk på de fleste legekontor). Tror de fleste har drop-in for sånne vaksiner, men greit å ringe først for å høre om det er bestemte klokkeslett. Husker ikke pris, tror det var 250? Men hvis du ikke syns det er verdt det er det jo greit nok. Da får du bare ta sjansen.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #40 Skrevet 15. januar 2017 10 minutter siden, Sisti skrev: Det er ikke legen som setter vaksinen, så du skal ikke ha legetime, derfor irrelevant om det er lang ventetid på ditt legekontor (sånn er det faktisk på de fleste legekontor). Tror de fleste har drop-in for sånne vaksiner, men greit å ringe først for å høre om det er bestemte klokkeslett. Husker ikke pris, tror det var 250? Men hvis du ikke syns det er verdt det er det jo greit nok. Da får du bare ta sjansen. Jeg har jo ikke sagt at det ikke er verdt det. Men hva er vitsen for en fattig student å ta en dyr vaksine (250 kr? 400 kr?) hvis den ikke vil ha effekt når jeg trenger at den har effekt? Ta kan jeg jo vente til neste sesong, vaksinen man tar i år vil ikke gi immunitet ved neste sesong. MEN, hvis vaksinen vil gi meg immunitet allerede i uke 5, altså om to uker, så er det jo verdt det. Greia er at jeg IKKE kan bli syk siden jeg skal på treningsleir noen få dager etter avsluttet praksis i barnehagen. Anonymkode: fff16...a76
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå