Gå til innhold

Barnehage, stor sykdomsrisiko?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er student innenfor helsefag, og skal litt senere i vinter ha tre uker praksis i barnehage, altså være der hver dag fra mandag-fredag disse ukene. 

Like etter denne praksisperioden skal jeg på en viktig treningsleir med fotball-laget mitt. Det jeg er redd for, er at det skal være økt sjanse for å bli syk (influensa etc.) når man er i barnehage? Hører ofte om at småbarnsfamilier blir syke, barnehageansatte blir syke osv., fordi det er så lett å bli smittet i et slikt miljø. Jeg kan IKKE risikere å bli syk før/under treningsleiren, og begynner å bli veldig skeptisk. 

Hva bør jeg gjøre for å unngå å bli smittet og syk? Annet enn å vaske hender ordentlig og slike "vanlige ting" (som jeg alltid gjør uansett)? 

Anonymkode: fff16...a76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som helsepersonell vil det alltid være en smitterisiko, men du har kanskje lært om hvordan du skal ivareta god håndhygiene og å bryte smittekjeden. 

Det kommer også an på hvor lett du selv blir smittet. Sånn som jeg har vært inne hos pasienter med gastroenteritt uten å ha visst at de har hatt dette før de har kastet opp over hele gulvet en god del ganger eller pasienter influensavirus f.eks. Jeg blir aldri (bank i bordet) smittet. Det handler selvsagt også om god håndhygiene. 

Å droppe praksis pga at du vil på en fritidsaktivitet er uansett ikke akkurat smart. 

Anonymkode: 70f7f...f6d

• Liker 7
Skrevet

Immunforsvar. Etter barnet mitt begynte i barnehage er jeg KONSTANT syk, selv om jeg spriter hendene og er nøye med hygiene. Mannen min er sjeldent syk, selv om jeg stresser mer med håndvask og skifting av håndklær. 

Anonymkode: 57883...828

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som helsepersonell vil det alltid være en smitterisiko, men du har kanskje lært om hvordan du skal ivareta god håndhygiene og å bryte smittekjeden. 

Det kommer også an på hvor lett du selv blir smittet. Sånn som jeg har vært inne hos pasienter med gastroenteritt uten å ha visst at de har hatt dette før de har kastet opp over hele gulvet en god del ganger eller pasienter influensavirus f.eks. Jeg blir aldri (bank i bordet) smittet. Det handler selvsagt også om god håndhygiene. 

Å droppe praksis pga at du vil på en fritidsaktivitet er uansett ikke akkurat smart. 

Anonymkode: 70f7f...f6d

Jeg har jo ikke tenkt å droppe praksis pga. at jeg skal på treningsleir. Men jeg må prøve på best mulig måte å unngå å bli syk etter disse tre ukene i praksis. Jeg mister plassen på laget mitt dersom jeg ikke blir med/deltar på treningsleiren, fordi den er veldig viktig. Andre som driver aktivt med idrett vil kanskje skjønne hvor viktig det er for meg å være mest mulig sikker på at jeg ikke blir smittet.

Har tenkt på influensa-vaksine, men er det kanskje litt hysterisk? Jeg skal selvfølgelig vaske hendene mine så ofte som mulig, sprite dem innimellom der igjen osv., men å være tre uker blant en haug barn gir vel ganske stor risiko for å bli smittet?? Eller er det jeg som tar feil om at smitterisikoen er større i barnehager/skoler, enn den er andre steder? 

• Liker 1
Skrevet

Vaksiner deg mot influensa. 
Håndhygiene. Ha gjerne en håndsprit liggende i lomma, så spriter du deg hver gang du hjelper en unge med å snyte nesen og sånn når dere er ute. Inne er du nøye med å vaske hendene, spesielt før måltider. Hjelp også ungene med god håndhygiene, på den måten hjelper du både de og deg selv med å forebygge smitte. 

Første året man jobber i barnehage blir man gjerne smittet av alt. Jeg ble sykmeldt en lengre periode pga jeg fikk kraftig bihulebetennelse og var ute i all slags vær. Legen sa at jeg ble ikke bra før jeg fikk vært hjemme en stund, for å være ute i all slags vær var ikke bra. 

Ellers bør du få nok søvn, spise sunt og regelmessig. Ta tran i alle måneder med R :)

Invester i godt ullundertøy og gode uteklær. å Fryse er ikke bra for immunforsvaret.

Virus elsker kulde :) 

Anonymkode: 4151e...514

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaksiner deg mot influensa. 
Håndhygiene. Ha gjerne en håndsprit liggende i lomma, så spriter du deg hver gang du hjelper en unge med å snyte nesen og sånn når dere er ute. Inne er du nøye med å vaske hendene, spesielt før måltider. Hjelp også ungene med god håndhygiene, på den måten hjelper du både de og deg selv med å forebygge smitte. 

Første året man jobber i barnehage blir man gjerne smittet av alt. Jeg ble sykmeldt en lengre periode pga jeg fikk kraftig bihulebetennelse og var ute i all slags vær. Legen sa at jeg ble ikke bra før jeg fikk vært hjemme en stund, for å være ute i all slags vær var ikke bra. 

Ellers bør du få nok søvn, spise sunt og regelmessig. Ta tran i alle måneder med R :)

Invester i godt ullundertøy og gode uteklær. å Fryse er ikke bra for immunforsvaret.

Virus elsker kulde :) 

Takk for mange tips! Ja, tenker å ha en spritflaske i lomma slik at jeg kan sprite hendene så ofte som nødvendig, i tillegg til håndvask. Skal kle meg godt både inne og ute, hater å fryse!! At man ikke kan være ute i all slags vær er vel ikke helt sant, så lenge man er riktig kledd er vel ikke været noe problem ;) 

Er det nødvendig å ta vaksinen mot influensa? Selvfølgelig vil den gi total immunitet og dermed være det "sikreste", men jeg vet ikke om det er hysterisk å ta den fordi jeg skal være i barnehage i tre uker? Jeg er jo ikke i noen risikogruppe. Vet at helsepersonell er det i fare for å smitte gamle folk på sykehjem osv., men jeg skal jo ikke på noe sykehjem før tidligst neste vinter. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange tips! Ja, tenker å ha en spritflaske i lomma slik at jeg kan sprite hendene så ofte som nødvendig, i tillegg til håndvask. Skal kle meg godt både inne og ute, hater å fryse!! At man ikke kan være ute i all slags vær er vel ikke helt sant, så lenge man er riktig kledd er vel ikke været noe problem ;) 

Er det nødvendig å ta vaksinen mot influensa? Selvfølgelig vil den gi total immunitet og dermed være det "sikreste", men jeg vet ikke om det er hysterisk å ta den fordi jeg skal være i barnehage i tre uker? Jeg er jo ikke i noen risikogruppe. Vet at helsepersonell er det i fare for å smitte gamle folk på sykehjem osv., men jeg skal jo ikke på noe sykehjem før tidligst neste vinter. 

Vel, du virket redd for å bli  smittet :) Og de i barnehage er avhengig av å ha  folk, så det er en investering for de at de ansatte unngår influensa. Tro meg, du vil ikke ha influensa.Den rammer hardt i år. Jeg  er vaksinert pga sykdom, men mannen min fikk den og han har aldri vært så syk før.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, du virket redd for å bli  smittet :) Og de i barnehage er avhengig av å ha  folk, så det er en investering for de at de ansatte unngår influensa. Tro meg, du vil ikke ha influensa.Den rammer hardt i år. Jeg  er vaksinert pga sykdom, men mannen min fikk den og han har aldri vært så syk før.

Ja, jeg er jo redd for å bli smittet i løpet av disse tre ukene. Jeg er jo ikke fast ansatt i barnehage, skal bare være der i praksis i tre uker. Når jeg tenker meg om er det vel litt "uforsvarlig" å sende alle studentene ut i barnehager? Hvis det er stor fare for at studentene blir smittet og syke, og blir en/få av oss smittet kan jo disse smitte andre studenter igjen. Studiet vi går har et løp som ikke gjør det særlig gunstig å ligge hjemme med influensa i en uke, det er det rett og slett ikke tid til for noen. 

Hvor kan jeg evt. ta vaksinen, og hva koster den? Har prøvd å søke rundt på nettet nå, men finner ikke noe info om den på smittevernkontorets nettsider. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet

For å si det sånn. Her ble hele familien syk annenhver uke da Løveungen startet i barnehagen. Så det er definitivt en ganske stor risiko for å bli syk. 

Skrevet
9 minutter siden, GoldenLioness skrev:

For å si det sånn. Her ble hele familien syk annenhver uke da Løveungen startet i barnehagen. Så det er definitivt en ganske stor risiko for å bli syk. 

Huff, nå blir jeg nervøs og bekymret :( Vedder på at jeg blir syk, typisk min flaks at sånne ting skjer. 

Har søkt på smittevernkontorets hjemmesider, hvor jeg finner denne listen: http://www.trondheim.kommune.no/content/1117727775/Prisliste-for-vaksinasjon-og-konsultasjon

Er det noe av dette som er influensavaksinen? Ser at de hadde dager med vaksinasjon i høst, men finner ingenting om hvordan jeg kan få tatt vaksinen nå. Hvis jeg må bestille time hos legen får jeg den neppe i tide til at vaksinen skal gi meg immunitet når jeg skal i barnehage-praksisen. Det tar jo rundt 2 uker før man er immun etter å ha tatt vaksinen. 

Skrevet

Det er da ikke hysterisk å ta influensavaksine, det er normalt for friske folk også... Du bare ringer fastlegen din og spør, her er det hvertfall bare "drop in" på laben hos fastlegen, null stress. 

Skrevet
3 minutter siden, Sisti skrev:

Det er da ikke hysterisk å ta influensavaksine, det er normalt for friske folk også... Du bare ringer fastlegen din og spør, her er det hvertfall bare "drop in" på laben hos fastlegen, null stress. 

Men det er ikke for sent nå, da? Skal ha praksisen i uke 5, 6 og 7. Og vaksinen bruker jo tid før den gir immunitet. Tviler på at de har drop in på mitt legekontor, det er et mareritt å få time innen rimelig tid der. Skal vaksinen få to uker på å virke, må jeg jo egentlig ta den senest i morgen, fordi da er det to uker til første dag i praksisen :P

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke for sent nå, da? Skal ha praksisen i uke 5, 6 og 7. Og vaksinen bruker jo tid før den gir immunitet. Tviler på at de har drop in på mitt legekontor, det er et mareritt å få time innen rimelig tid der. Skal vaksinen få to uker på å virke, må jeg jo egentlig ta den senest i morgen, fordi da er det to uker til første dag i praksisen :P

Du er helt utrolig negativ....

Og dessuten så må man ikke ha time hos selve legen fir å ta influensavaksine. Det gjøres hos sykepleierne og på drop-in.

Anonymkode: 0cec1...e51

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er helt utrolig negativ....

Og dessuten så må man ikke ha time hos selve legen fir å ta influensavaksine. Det gjøres hos sykepleierne og på drop-in.

Anonymkode: 0cec1...e51

Ikke meningen å være negativ! Jeg bare spør, siden jeg ikke kan noe om det. Er jo ingen vits i å ta en vaksine dersom det er for sent. Da tar jeg den heller til høsten slik at jeg blir immun før praksisen neste vinter :) Jeg har heller egentlig ikke råd, så hvis jeg skal bruke penger på det må det virkelig være vits. Noen som vet hva den koster? 

Skrevet

Ta influensavaksinen. Det går også norovirus for fullt om dagen, hvertfall her på østlandet. Det er nesten umulig å beskytte seg mot, men går heldigvis fort over. Da er det kun god håndvask og hygiene ellers som hjelper, sprit er en falsk trygghet. 

Anonymkode: 76373...843

Skrevet

Ekstremt mye høyere sjanse for å bli syk, ja, dessverre. Særlig nå på vinteren.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta influensavaksinen. Det går også norovirus for fullt om dagen, hvertfall her på østlandet. Det er nesten umulig å beskytte seg mot, men går heldigvis fort over. Da er det kun god håndvask og hygiene ellers som hjelper, sprit er en falsk trygghet. 

Anonymkode: 76373...843

Hvilke andre tips angående hygiene enn håndvask, anbefales? :) Kanskje dumt spørsmål, mulig jeg tenker vanskelig! 

2 minutter siden, Aamu skrev:

Ekstremt mye høyere sjanse for å bli syk, ja, dessverre. Særlig nå på vinteren.

Kunne tenke meg det :( Hvorfor er sjansen så mye større i barnehager enn ellers, egentlig? Hvorfor er ikke feks. det å oppholde seg i et klasserom, fellestoaletter, treningssentre, kjøpesentre etc. like stor smittekilde? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilke andre tips angående hygiene enn håndvask, anbefales? :) Kanskje dumt spørsmål, mulig jeg tenker vanskelig! 

Kunne tenke meg det :( Hvorfor er sjansen så mye større i barnehager enn ellers, egentlig? Hvorfor er ikke feks. det å oppholde seg i et klasserom, fellestoaletter, treningssentre, kjøpesentre etc. like stor smittekilde? 

Jeg gjetter at det er fordi småbarn ikke har samme kunnskap om hygiene som større barn. De graver seg i nesa, og tar på lekene etterpå. Som et annet barn tar på, og blir smittet osv. Men det er jo høy smitterisiko i skoleklasser også :) Og på kjøpesentere.. bør alltid vaske hendene etter å ha vært i butikken, for å si det sånn. Eller på toget - ute i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Aamu skrev:

Jeg gjetter at det er fordi småbarn ikke har samme kunnskap om hygiene som større barn. De graver seg i nesa, og tar på lekene etterpå. Som et annet barn tar på, og blir smittet osv. Men det er jo høy smitterisiko i skoleklasser også :) Og på kjøpesentere.. bør alltid vaske hendene etter å ha vært i butikken, for å si det sånn. Eller på toget - ute i det hele tatt. 

Ja, det er jo det jeg også tenker. Man er jo utsatt overalt man ferdes, fordi utrolig mange, både voksne og barn, slurver med håndvask og hygiene for øvrig, og det er slik lett for andre å bli smittet av dem enten direkte gjennom hosting/nysing, men også indirekte via gjenstander, dørhåndtak osv. 

Med "klasserom" mente jeg klasserom på universitetet. Jeg er jo i mitt eget klasserom opptil flere ganger i uka til vanlig, men har jo ikke blitt smittet av det? 

Så, barn har ikke samme kunnskap og er en stor smittekilde. Men hvorfor er det da så lett å bli smittet for de som jobber i barnehagen (eller er i praksis i barnehagen), eller feks. foreldre? Hvis man selv passer på sin egen hygiene og håndvask, feks. å alltid vaske hendene etter å ha lekt med barna eller ryddet etter dem, er det da så stor risiko å bli smittet? Sammenlignet med risikoen på andre steder som butikken, treningssenter og lignende? Jeg er jo ofte på slike offentlige steder, og vasker aldri hendene bortsett fra etter toalettbesøk, før jeg skal lage mat og lignende. Og jeg har ikke hatt influensa siden i 2009:P

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi en oftere har barnehagebarn på fanger, blir oftere hostet på, trøster mer og er generelt i mye mer fysisk kontakt.  Det er mindre sjanse for å bli smittet om en er mer utendørs.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...