Gå til innhold

Hvordan motiverer du deg til å gjøre husarbeid? Jeg føler (serrrriøst) at jeg mister livslysten!


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Inviter folk oftere på besøk, da får du inspirasjon til å rydde :)
Et triks er å ha en rutine på å alltid tømme oppvaskmaskinen med en gang den er ferdig, ikke utsett det, og ha skitne kopper osv i oppvaskmaskinen etter hvert måltid så sant maskina er ferdig. Det er så godt med alt som er gjort. Ha som rutine at etter hvert måltid eller matlaging, så vrir du opp en klut og tørker raskt av kjøkkenbenk og bord. Det tar så liten tid når man gjør det til rutine, i stedet for å utsette det. Hver kveld støvsuger du kjapt over stue og kjøkken. 

Resten av huset kan du ta til helga, og da en god omgang med gulvvask. 
Vask over servanten på badet og doskåla daglig, og hver lørdag tar du en skikkelig omgang også her.

Anonymkode: 18165...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.1.2017 den 17.00, Rainstorm skrev:

Hei! 

Jeg hater husarbeid. Det kjennes som at hjernen min sprenger av kjedsomhet. Jeg blir fylt med en intens følelse av motvilje. Jeg vet, jeg vet, jeg er voksen, og voksne må gjøre mye man ikke vil, så jeg gjør jo det. Og det beste hadde jo vært å bare gjøre det, "just do it" som man sier. Gjør det, bli ferdig med det, og ha det fint etterpå med god samvittighet og alle tanker om "burde, måtte, skulle" ute av verden. Men av en eller annen grunn fyller slikt arbeid meg med ... antipati? Det er en slags smertefull følelse i brystet. En midlertidig depressiv tilstand. Jeg har mer lyst til å skyte meg i foten enn å gjøre husarbeid av og til. Jeg kunne heller gjort den mest kjedsommelige papirjobben i verden i en time enn 45 minutter med husarbeid.

Så hva gjør jeg? Hva gjør dere? Hvordan motiverer dere dere til å få unnagjort husarbeid? 

Altså, det er ikke sånn at leiligheten min ser ut som et helvete (eeh, OK, noen ganger har det hendt), men mer at det aldri ser så fint og strøkent og er så deilig og ryddig som jeg vil ha det. Som at ikke har ryddet vekk julepynten enda. At jeg ikke har betalt regningene. At jeg egentlig er 1 klesvask på etterskudd. At jeg burde støvsuget for lengst. At den gryta jeg kokte vann i fremdeles står på platetoppen. Og at noen bakeingredienser fremdeles står på kjøkkenbenken fordi jeg ikke har funnet et sted å sette dem. Og jeg skjønner at jeg høres ut som verdens lateste menneske, men jeg velger å påstå at det gjelder kun husarbeid. :vetikke: 

Hjelp meg! :grine: 

Ta ting med en gang, ikke la det stå å vente i dager/ukesvis. Om du gjør det, slipper du de store skippertakene.

Helt ærlig, så ser jeg ikke problemet. I mine øyne kalles det latskap!

Anonymkode: a0b7e...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta ting med en gang, ikke la det stå å vente i dager/ukesvis. Om du gjør det, slipper du de store skippertakene.

Helt ærlig, så ser jeg ikke problemet. I mine øyne kalles det latskap!

Anonymkode: a0b7e...a08

I går sto jeg opp kl 9 og hadde ingen andre planer enn å ta oppvask, og det i seg selv er vel litt av problemet.

Kl 18 hadde jeg bare ryddet ut av oppvaskmaskinen, satt inn en del av det som sto på benken og kastet papp og plast. Jeg hadde egentlig planer om å shine hele kjøkkenet, men hvordan jeg har klart å bruke så mye tid på så lite aner jeg ikke. Det gikk vel en del tid til å se i veggen og på tv :sukk:

Anonymkode: 06cd9...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale regninger? Har du ikke avtalegiro og efaktura? 

Det var det eneste rådet jeg hadde for motivasjon til å gjøre husarbeid. :ler:

Anonymkode: 8f39d...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om ikke TS har kommet dit at hun rett og slett ikke har overskudd til å gjøre rent hjemme selv og heller bør hanke inn en tenåring eller noe som vasker mot betaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kjøp robotstøvsuger
- Ta et rom hver dag, istedenfor hele leiligheten en gang i uka
- Evt gjør en ting - enten rydde, støvsuge eller vaske. Litt er bedre enn ingenting.
- Gi deg selv en liten belønning etterpå, veldig deilig å se en god film etter å ha ryddet/ vasket
- Skaff gode rengjøringsprodukter, som gjør jobben enklere
- Lag faste rutiner, for eksempel vaske klær en bestemt dag i uka, rydde en annen dag osv.
 

Anonymkode: 45440...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motivasjonen min er at jeg vet det føles bra når jeg er ferdig, og kan sette meg ned i en hundehårfri sofa med en kopp te :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol.😎 Hive ut alle, sette på høy musikk, åpne en øl og herje på i to timer. Funker som bare det!

Anonymkode: 4cfc7...62a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hold det ryddig og rent i stedet for å gjøre ryddig og rent. Da blir det ikke så tiltak, siden det aldri blir skippertak. Jeg rydder tingene mine etter bruk hele tiden, det er en del av rutinene. Vask klær underveis. Sett på halve maskiner - det går fortere å henge opp og fortere å brette sammen enn å ta 3-4 maskiner hver andre uke. 

Det meste har sin faste plass, slik at det blir lettere å holde orden. Ha støvsuger/kost lett tilgjengelig slik at det bare er å ta den fram og bruke den med jevne mellomrom - tar maks 10 min å støvsuge stua om det gjøres ett par ganger i uka.

Ikke sett deg ned etter jobb, gjør kjapt unna ulike gjøremål før du kryper ned i sofaen.Skriv liste på det som må gjøres dagen i forveien. Da får du forberedt deg mentalt.

Jeg hater å bruke helg på husarbeid, blir skikkelig demotivert av det, så jeg prøver å få gjort unna slike ting på hverdagene.

 

Jeg var en skikkelig rotekopp før og gjorde alt når det MÅTTE gjøres, men etter at jeg har begynt å følge disse reglene har jeg nok ikke hatt det skikkelig rotete eller skittent på flere år. 

Anonymkode: e334e...5d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...