Gå til innhold

Saken mot de fem mennene som ble anmeldt for å ha voldtatt en kvinne i rullestol legge ned (Sverige)


ops2

Anbefalte innlegg

http://marcusbirro.blogg.se/2017/january/ar-du-kvinna-och-sitter-i-rullstol-far-du-skylla-dig-sjalv.html

Nå legges saken ned. Det går ikke å bevise at et er begått en kriminell handling.

Sitat

 Så här står det också i beslutet att inte väcka åtal: ” Det går inte visa att målsäganden på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller på något annat sätt befunnit sig i en sådan särskilt utsatt situation.”

Hun får ikke engang møte i retten og fortelle sin side av saken. Men hennes forsvarsadvokat har sagt:

Sitat

 - Hon har inte gapat, skrikit och slagits. Hon har sagt nej, sedan har det tjatats och hon har sagt nej. Till slut har hon gett upp i situationen och siktat in sig på att komma därifrån med livet i behåll.

Det verste, etter min mening, er at jeg alltid har hørt at ET NEI ER ET NEI! Ikke minst fra feminister. Som ikke kommer til å samle seg og demonstrere mot at saken blir lagt ned.

Det nest verste, er hvor mange av de 600 kommentarene til denne artikkelen som unnskylde, forklarer og forstår begrunnelsen for at saken er nedlagt.

http://nyheter24.se/debatt/872784-marcus-birro-gotland-gruppvaldtakt

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saken blir avvist fordi hun ikke ytet motstand i form av skrik og slag? Det er for drøyt.. Vi kvinner blir jo faktisk oppfordret til å ikke yte motstand, nettopp for å redde livet. Skammelig.

Anonymkode: 953e7...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men kan ikke svensk. Ikke gidder jeg å lære meg det bare for å lese en blogg side.

Anonymkode: 54f51...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som helst rettigheter når det gjelder migranter.  Hvorfor tror du de fleste liberale regjeringer blir byttet ut snart over hele Europa?  Folk har begynt å bli dritt lei av å bli behandlet som dritt når disse får oppfører seg kriminelt, voldtar, dreper, angreper men absolut INGENTING blir gjort fordi det tråkke over deres menneskerettigheter?  Ikke alle er sånne som dette, men hvis ikke de tar tak i problemet kommer det til å bli mer og mer hat mot alle som vender seg mot Europa.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare trist. Og bekrefter migrantenes syn på vestlige kvinner, de er fritt vilt. De kan nå med det svenske rettsvesenets støtte fortsette som før.

Det er bare en ting igjen å gjøre. Legge ansvaret på kvinnene selv. 

Alle kvinner må informeres om at de ikke skal være i fysisk nærhet til sånne migranter. Ser de en, så må de løpe unna. Nå er de så mange at det i praksis betyr at kvinner må holde seg inne. 

Når gatene blir tomme for kvinner, begynner kanskje folk å reagere.

Denne saken må brukes som lærdom og skrekkeksempel på hvor galt det kan gå hvis man frivillig snakker med slike migranter.

 

Anonymkode: a559a...804

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest div facebook grupper, bloger og SD kvinnen som har skapt borervern gruppe så var dette som dem forventet. Det svensk rettsystem har faktisk gjort har legitimert at de er anti svensk og borger fiendtlig for en stor gruppe svensker. Siden denne saken har bilt sammenlignet med div saker som omhandler svensker som har voldtatt som får flere år bak murende, så renger jeg med at faktiske høyre ekstreme og naziseter kommer til å ha en vekst som aldri før.

Borgervern gruppen til SD kvinnen som SD som parti har ikke tatt tilstand til så langt jeg kan se, er nå på 2300+ personer på Gotland (totall pop 60 000). Innenfor svensk lov så har de lov til å bruke "hode og øyne" på offentlige plasser og bryte kriminelle handlinger.

Avisene viser seg impotent til å faktisk skrive om hva som foregår på Gotland, spesielt hatet mot feministisk initiativ og venstre partiet etter den katastrofale demonstrasjonen mot rasisme. Noe som flest Gotlendinger anså som en demonstrasjon for voldtekt av kvinnen, i den grad at avisene og faktisk politiet slettet samtlige facebook meldinger og avis kommentarer.

Det var 13 Nordfornt (slags nazi org) som var samlet på Gotland som ble mild sagt meget dårlig mottatt av lokal befolkingen der.

 

Jeg bemerker at det som sirkuleres blant facebook er lovlige måter å bli kvit immigrantene og flyktningmottakene der, det er også det jeg vill si angst for militære oppbyggingen som fore går mot Russland der en del personer anser det mulig at i fremtiden kommer til å bli brukt mot lokalbefolkningen. Det ser ut som det har startet en parallell politisk struktur via sosiale medier som informerer og har sosiale konsekvenser for gotlendinger. Det ser ut som kommunen, politiet og avisene der har mistet all troverdighet. Jeg tror at Stockholm politisk elite har overreagert og overspilt handen demmes, Jeg vet ikke hva som kommer til å skje tror ikke det blir så behagelig å bo på Gotland.     

                                    

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.1.2017 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Beklager, men kan ikke svensk. Ikke gidder jeg å lære meg det bare for å lese en blogg side.

Anonymkode: 54f51...4de

Uff da. Det var synd. Her er en artikkel på norsk.  (ops2 føler seg generøs i kveld) :rolleyes:

http://www.nettavisen.no/nyheter/henlegger-gruppevoldtektsaken-pa-gotland/3423301957.html

Vel, jeg tror og håper at kvinnefronten i Norge ville vist litt mer grrrrl power. Tross alt demonstrerte tusener etter at Hemsedalmennene ble frifunnet. Og den utsatte kvinnen der, fikk saken sin behandlet i to rettsinnstanser og ble tilkjent erstatning, selv om mennene ble frifunnet.

Siden saken på Gotland ble henlagt, kan vel ikke den utsatte kvinnen søke skadeserstatning. Men det kan de stakkars mennene, som måtte holde ut tre dager i varetekt! Skal vi gjette på at de får mellom 50 000 og 100 000 hver for den "forferdelige opplevelsen"?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Julian Assange, han kan forfølges i årevis. Jeg bare rister på hodet. Assange og kvinnen hadde frivillig sex flere ganger, men en gang uten kondom. https://www.nrk.no/urix/det-du-behover-a-vite-om-julian-assange-1.13123737

Synd for Assange at han ikke meldte seg som asylsøker i Sverige, for da kan han ha tvunget seg til sex uten konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ops2 skrev:

Men Julian Assange, han kan forfølges i årevis. Jeg bare rister på hodet. Assange og kvinnen hadde frivillig sex flere ganger, men en gang uten kondom. https://www.nrk.no/urix/det-du-behover-a-vite-om-julian-assange-1.13123737

Synd for Assange at han ikke meldte seg som asylsøker i Sverige, for da kan han ha tvunget seg til sex uten konsekvenser.

Saken i HI er henlagt. Så mennene er uskyldige til det motsatte er bevist. 

Anonymkode: 3b54e...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saken i HI er henlagt. Så mennene er uskyldige til det motsatte er bevist. 

Anonymkode: 3b54e...928

Jeg er i prinsippet enig med deg. Det er begrunnelsen for å henlegge som skurrer i mine ører.

Med sjefsanklagerens egne ord: http://www.helagotland.se/blaljus/stor-intervju-aklagarens-egna-ord-om-utredningen-13760830.aspx

- Det jeg skal kunne bevise for å ta ut tiltale er at fornærmede har vært utsatt for et seksuelt overgrep gjennom at hun har blitt utsatt for vold, blitt truet med vold, eller at de mistenkte har utnyttet at hun har vært i en spesielt sårbar situasjon. Og jeg kan ikke bevise det. Derfor har jeg bestemt å henlegge saken, sier Åke Olsson.

Under utredningen har man tatt prøver fra fornærmede og de anklagetes kropper.

-Analysene viser at minst to menn har hatt seksuell omgang med henne, sier Åke Olsson.

En av mennene har under forhør, innrømmet seksuell omgang med kvinnen, mens de andre mennene har nektet.

Den andre manner, som man har funnet DNA fra, har ikke kunnet forklare for politiet hvorfor hans DNA var på kvinnen.

- Det faktum at en person ikke vil eller ikke kan forklare, det viser ikke at det er begått en forbrytelse, sier Åke Olsson.

Når det gjelder de tre øvrige mennene, har man ikke kunnet bevise seksuell omgang.

I forhør har kvinnen oppgitt at hun har sagt nei til seksuell omgang, samtidig som de mistenkte nekter for det.

I følge Åke Olsson har han ikke noen anledning til å påstå at kvinnen ikke er troverdig.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det jeg har reagert på er:

En kvinne som sitter i rullestol er alene med fem menn. Hun er ikke i en spesielt utsatt situasjon?

En mistenkt kan ikke eller vil ikke forklare hvorfor hans DNA er der, og det er ikke skjellig grunn til å sikte han?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få folk dømt for voldtekt. Vet det er populært å tro at alle menn der en tilfeldig dame skriker voldtekt blir dømt, men slik er det ikke. De aller fleste går fri. Hvorfor skulle dette være annerledes når det gjelder en kvinne i rullestol?

Anonymkode: 882cd...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å få folk dømt for voldtekt. Vet det er populært å tro at alle menn der en tilfeldig dame skriker voldtekt blir dømt, men slik er det ikke. De aller fleste går fri. Hvorfor skulle dette være annerledes når det gjelder en kvinne i rullestol?

Anonymkode: 882cd...b2d

Trekker du DNA i tvil, og hvorfor skulle mannen lyve om at han hadde sex med henne? Det var jo bare å si "Javisst, men hun var med på det." Den mannen som sa det, ble jo trodd, så du kan ikke si at statsadvokaten ikke tar hensyn til mannens forklaring.

Altså kan en løgner trekkes fram. En forklaring anses som bevis hvis saken føres for en domstol. Her er det valgt å se bort fra DNA-beviset.

Jeg ville ha sett henleggelsen som mer forståelig hvis alle fem mennene sa det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det nå ser ut til å være vanskelig å vinne denne saken rettslig på grunn av politiets inkompetanse. Må svenskene i hvert fall sørge for å vinne saken politisk. Denne saken må stå frem som et eksempel på hvilken risiko kvinner løper ved å være i kontakt med migranter. 

Det er først når denne faren blir erkjent og kvinner begynner å legge bånd på sin bevegelsesfrihet at det kan komme store politiske omveltninger. Og på lang sikt er det bedre enn å vinne en enkelt rettssak, selv om det er helt forferdelig for akkurat denne kvinnen.

Anonymkode: a559a...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det nå ser ut til å være vanskelig å vinne denne saken rettslig på grunn av politiets inkompetanse. Må svenskene i hvert fall sørge for å vinne saken politisk. Denne saken må stå frem som et eksempel på hvilken risiko kvinner løper ved å være i kontakt med migranter. 

Det er først når denne faren blir erkjent og kvinner begynner å legge bånd på sin bevegelsesfrihet at det kan komme store politiske omveltninger. Og på lang sikt er det bedre enn å vinne en enkelt rettssak, selv om det er helt forferdelig for akkurat denne kvinnen.

Anonymkode: a559a...804

Det vil avhenge av om kvinnen vil stå fram, slik Andrea gjorde i sommer. I følge ubekreftete kilder, har kvinnen likt "Refugees welcome" og andre asylvennlige grupper, så det er vanskelig å si at hun har et politisk motiv for å komme med løgner.

Slik det er nå, er innbyggerene i Gotland skremt til taushet og pisket inn i rekkene igjen av en samlet presse som har brennemerket en hver demonstrant som nazist.

En motstand trenger et ansikt nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...