AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Jeg har en venninne som har et barn på over 2 år. Dette barnet er i følge henne sykt HELE tiden. Hun er inn og ut av legevakten minst en gang i uka, eller mer. Hun blir ofte sendt hjem av legevakten fordi de ikke finner noe eller ikke kan gjøre noe. Venninnen min påstår de ikke vil ta dem i mot pga smittefaren ved influensa osv.. Mange familiemedlemer har begynt å reagert på venninnen min nå. Vi får inntrykk av at hun overdriver veeeldig og at barnet ikke er så sykt som hun skal ha det til. På snapchat ser barnet friskt og fint ut, leker og springer rundt og ler. Her om dagen fikk jeg snap om at barnet var kosete og ville kose mamman sin, og dette var så uvanlig i følge henne at han måtte være syk. Det er vel vanlig at barn kan være ekstra kosete noen ganger? Man må da ikke være syk fordi. Har snakket med andre som har vært på besøk hos henne når barnet liksom har vært sykt, men de sier barnet virket helt fin i formen og at der var det ikke mye sykdom. Ikke slik at man må reise til legevakten syk. Jeg opplevde også dette når jeg var på besøk en gang, da hadde barnet noen få røde prikker på ryggen, men allmenntilstanden var tipp topp. Da var det snakk om legevakten med en gang! Helt hysterisk. Moren hennes fikk heldigvis overtalt henne til å la være. Men dagen etter gikk snakket om legevakten i et kjør, selv om barnet var i fin form. Det er mange som reagerer nå fordi hun er ut og inn av legevakten og barnet virker i helt fin form. Men hun vil ikke høre på råd. Hun er også mye på farten, selv om barnet er sykt. Hver helg reiser hun til sine foreldre, en biltur på ca 1-1,5 time. Selv om barnet har 40 i feber og ligger med influensa. Senest i går hadde barnet 40,5 i feber og influensa. Hun var på legevakten, fikk beskjed om å bare gi febernedsettende når hun kunne. Venninnen min var ikke fornøyd med det, men det var ikke noe mer å gjøre. Idag er hun hos en venninne med en biltur på 40 min. Dette reagerer jeg på. Man reiser ikke bort på besøk til noen når barnet har influensa og 40,5 i feber! Da blir man hjemme så barnet får holde seg i ro. Dette er hun ekstremt dårlig på, hun farter rundt hele tia selv om barnet er sykt, så barnet får aldri ro. Da er det ikke rart barnet aldri blir friskt. Hun venninnen hun besøkt har selv barn, så om barnet til venninnen min har influensa er det jo en viss smittefare også. Tenker ikke på det tydeligvis. Eller, så er ikke barnet så sykt som hun skal ha det til! Barnet har gått i barnehagen i 1,5 år nå, så skal vel være utenfor den sykdomsrisikoen det er første barnehageår. Noen mener hun kanskje vil barnet skal være sykt slik at hun kan slippe jobb, eller så er hun ekstremt overhysterisk. Får snapper daglig der barnet virket i fin form og hun påstår han er syk Syns synd på barnet som må vokse opp på legevakten med en overhysterisk mor og som er på farten hele tia. Hvordan reagerer de på legevakten mon tro? Når hun gjentatte ganger dukker opp og barnet ikke er alvorlig sykt, men bare er litt snørrete? Kan det bli for mange ganger? Kan legevakten reagere? Kan det være grunn til bekymring? Noen i familien mener jo at barnevernet kan bli innblandet til slutt om det ikke gir seg. Hva tenker dere? Jeg lager ikke dette innlegget for å henge ut venninnen min eller noe slik, men jeg er oppriktig bekymret for både henne og barnet, og det er flere rundt henne også. Og det virker ikke som at hun vil høre på råd for hun et best og kjenner barnet sitt best sier hun... Anonymkode: 4b83b...01c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Du sier barnet egentlig ikke er syk. Men så ramser du opp flere gnager barnet har over førti i feber. Da er barnet sykt. Vårt barn har kun vært syk to ganger i løpet av livet men hun kan være ganske "frisk" når vi har besøk. Rett og slett fordi hun blir så gira av besøk. Men etter besøket er hun da helt skutt. Som mødre ser man kanskje tegn tideligere enn det andre som ikke er mor ser. Mulig hun går til legevakta med en gang barnet er litt pjusk bare? Eller så kan det jo være at det er noe med barnet bare at hun nettopp ikke blir tatt seriøst så hun må dra dit mange ganger i håp om å bli hørt? Jeg mener selv man ikke skal dra til legevakta med en gang barnet blir sykt så lenge barnet får i seg mat og drikke og feberen er skyhøy eller om barnet virker som har vondt noe sted. Og andre grunner.. Noen barn er også mer syk enn andre. Vanlig for barn er å være forkjøla 7-9 ganger per år! Så er det gjerne andre sykdommer som man komme i tillegg. Går hun til legevakt hver gang barnet er forkjøla så blir det en del turer. Men vanskelig å si om det er feil eller ikke at hun drar dit når du ikke sier hvilke sykdomstegn barnet har. Anonymkode: 77b0e...bc3 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Det finnes alle typer familier, også de med foreldre som ikke er helt innenfor normen. Det kan godt være at denne moren sliter med noe psykisk, og er litt vel overbeskyttende. Det er flott at foreldrene hennes hjelper til, men stygt gjort å drive å slarve med "ja ja du skal se barnevernet kommer inn i bildet snart" Om du er tanten så synes jeg du skal hjelpe til mer, og slarve mindre. Anonymkode: 40e26...da3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier barnet egentlig ikke er syk. Men så ramser du opp flere gnager barnet har over førti i feber. Da er barnet sykt. Vårt barn har kun vært syk to ganger i løpet av livet men hun kan være ganske "frisk" når vi har besøk. Rett og slett fordi hun blir så gira av besøk. Men etter besøket er hun da helt skutt. Som mødre ser man kanskje tegn tideligere enn det andre som ikke er mor ser. Mulig hun går til legevakta med en gang barnet er litt pjusk bare? Eller så kan det jo være at det er noe med barnet bare at hun nettopp ikke blir tatt seriøst så hun må dra dit mange ganger i håp om å bli hørt? Jeg mener selv man ikke skal dra til legevakta med en gang barnet blir sykt så lenge barnet får i seg mat og drikke og feberen er skyhøy eller om barnet virker som har vondt noe sted. Og andre grunner.. Noen barn er også mer syk enn andre. Vanlig for barn er å være forkjøla 7-9 ganger per år! Så er det gjerne andre sykdommer som man komme i tillegg. Går hun til legevakt hver gang barnet er forkjøla så blir det en del turer. Men vanskelig å si om det er feil eller ikke at hun drar dit når du ikke sier hvilke sykdomstegn barnet har. Anonymkode: 77b0e...bc3 Ja hun springer rundt med febermåleren i handa hele tiden. Måler under armen, ikke i rumpa hvor det er mest nøyaktig. Men hvem drar med seg barnet på besøk osv når det har over 40 i feber? Da burde jo barnet få ro. Og det er dette vi reagerer på. Da mener vi at enten så overdriver hun med sykdommen til barnet, eller så drar hun med seg barnet bort på besøk eller andre ting, uansett hvor sykt det er. Tror nok dette barnet har vært forkjøla mye mer enn 7-9 ganger per år i følge venninnen min. Hun har også vært og tatt prøver osv på sykehuset, men de fant ingenting feil med barnet. Det virker som hun flyr til legevakta hver gang barnet er litt pjuskt. Anonymkode: 4b83b...01c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes alle typer familier, også de med foreldre som ikke er helt innenfor normen. Det kan godt være at denne moren sliter med noe psykisk, og er litt vel overbeskyttende. Det er flott at foreldrene hennes hjelper til, men stygt gjort å drive å slarve med "ja ja du skal se barnevernet kommer inn i bildet snart" Om du er tanten så synes jeg du skal hjelpe til mer, og slarve mindre. Anonymkode: 40e26...da3 Ingen som har slarvet med at barnevernet kommer inn i bildet, men ble bare nevnt en gang mellom noen familiemedlemer at det kunne jo ende med at barnevernet kom inn til slutt, men ikke noe mer enn det, var nok bare at de var bekymret. Om jeg er tanten? hvor får du det fra? Jeg er en venninne som jeg skrev i hovedinnlegget. Anonymkode: 4b83b...01c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 Det er ikke helt utenkelig at barnevernet blandes inn i tilfeller hvor foreldre sykeliggjør barnet. Anonymkode: 2d13d...200 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #7 Skrevet 10. januar 2017 Google Munchausen by Proxy, og se om du kjenner igjen venninnen din i dette. Om hun skulle lide av det, kan det potensielt være farlig for barnet. Anonymkode: 6b5ed...2ef 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #8 Skrevet 10. januar 2017 Høres ut som min mor. Hun dro meg til legen for alt og ingenting helt til jeg var ca 10 år. Husker at jeg aldri skjønte hvorfor jeg skulle til legen... Til slutt ble jeg sendt ut igjen på venterommet mens legen tok en prat med min mor. Husker hun var sint/irritert da hun kom ut, og vi var aldri hos den legen igjen. Var også mye sjeldnere hos lege etter det. Anonymkode: 3de9d...0f0 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #9 Skrevet 10. januar 2017 Du skriver at du daglig får snap om at barnet er sykt? Altså hver dag? Hver dag som i et år, eller hver dag i en mnd eller hva? Anonymkode: 3027f...037 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #10 Skrevet 10. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver at du daglig får snap om at barnet er sykt? Altså hver dag? Hver dag som i et år, eller hver dag i en mnd eller hva? Anonymkode: 3027f...037 Får snapper av henne hver dag. Barnet virker friskt og oppegående, men flere ganger i uka hun sier han er syk og har feber. Anonymkode: 4b83b...01c
Ruccula Skrevet 10. januar 2017 #11 Skrevet 10. januar 2017 Jeg har også ei venninne som er på legevakta annenhver dag, jeg har prøvd å forklare at selv om ungen hostet 2 ganger så kan du sikkert vente til fastlegen åpner i morgen tidlig. Men nei... Enkelte er bare overhysteriske og det opptar mye kapasitet på legevakten til de som faktisk trenger det. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #12 Skrevet 10. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får snapper av henne hver dag. Barnet virker friskt og oppegående, men flere ganger i uka hun sier han er syk og har feber. Anonymkode: 4b83b...01c Jammen har dette pågått i årevis eller de siste mnd eller hva? Anonymkode: 3027f...037
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #13 Skrevet 10. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jammen har dette pågått i årevis eller de siste mnd eller hva? Anonymkode: 3027f...037 Bynte vel veldig tidlig. Men føler at det har blitt ekstremt mye verre det siste året. Så kan vel si det har pågått i 1 år ihvertfall. Anonymkode: 4b83b...01c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #14 Skrevet 10. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bynte vel veldig tidlig. Men føler at det har blitt ekstremt mye verre det siste året. Så kan vel si det har pågått i 1 år ihvertfall. Anonymkode: 4b83b...01c Har du prøvd å snakke med henne om det? Er hun alene med barnet? Eller er der en far der som kan roe henne ned litt? Anonymkode: d34a3...5e8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #15 Skrevet 10. januar 2017 Skal ikke uttale meg noe om din venninde. Men noen barn springer rundt når de har 40 i feber, og sitter kun i fanget og koser når de er skikkelig dårlige. Har barnet begynt i barnehagen det siste året? Mitt bar var sykt omtrent HELE tiden det første året før det ble bedre. Anonymkode: 13fb5...264 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #16 Skrevet 10. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal ikke uttale meg noe om din venninde. Men noen barn springer rundt når de har 40 i feber, og sitter kun i fanget og koser når de er skikkelig dårlige. Har barnet begynt i barnehagen det siste året? Mitt bar var sykt omtrent HELE tiden det første året før det ble bedre. Anonymkode: 13fb5...264 Barnet begynte i barnehage for 1,5 år siden. Anonymkode: 4b83b...01c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #17 Skrevet 10. januar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å snakke med henne om det? Er hun alene med barnet? Eller er der en far der som kan roe henne ned litt? Anonymkode: d34a3...5e8 Har prøvd å gitt råd osv ja, både jeg og familiemedlemmer. Til og med moren sa hun måtte slutte å være så hysterisk når det kom til å dra på legevakten. Men da fyrte hun opp og ble sinna og sa at hun vet best om sitt barn osv. Virker ikke som at hun vil ta i mot råd. Faren jobber borte et annet sted i landet i 4 uker, og er hjemme 3-4 uker. Virker som det står på som verst når far er bortreist på jobb. Vet ikke hvordan han stiller seg i saken. Anonymkode: 4b83b...01c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #18 Skrevet 10. januar 2017 Jeg var selv veldig overbeskyttende de første årene til jentungen. Hun var veldig prematur, og det satte en skikkelig støkk i oss. Hun var også veldig ofte syk, og vi hadde sikkert en tur eller to på legevakten hver gang. Men vi fikk forståelse fra de fleste legene vi møtte, og alltid beskjed om at det var bedre og komme en gang for mye enn en gang for lite. Hun har også alltid vært slik som ikke viser at hun er syk, og kvikner ekstra til når andre er til stede. Ingen kunne se at hun var syk, selv ikke med lungebetennelse el. Det jeg vil frem til er vel at ja, hun er kanskje overbeskyttende, men det trenger ikke og vedvare! Og hvis det ikke vedvarer er det ikke skadelig for barnet heller. Men det er klart det kan bli ett problem hvis det fortsetter slik opp igjennom årene. Anonymkode: 64bf6...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #19 Skrevet 10. januar 2017 Har en svigerinne som renner ned både legevakt og fastlege, med både henne selv og barna. Vi andre i familien har sagt at hun må roe ned og se det an. Men hun svarer det samme som din venninne, at hun vet best selv. Men hva skal og kan vi gjøre liksom? Hun får bare holde på... Anonymkode: 6a076...435
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #20 Skrevet 10. januar 2017 Om moren renner ned legevakta i endingen uten årsak og synliggjør ungen sin i så stor grad så vil tilslutt bv bli blandet inn. Anonymkode: 18155...c36
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå